Caracterul xenofob şi antidemocratic al moldovenismului

lia

Active Member
INVESTIGATII. STUDII. REPORTAJE


--------------------------------------------------------------------------------

Tamara CARAUS


Despre "politica nationala" in Republica Moldova: intre bilingvism si unilingvism
9 septembrie 2003
Versiune pentru tipar



i. Conceptia politicii nationale de stat si respectarea principiilor democratice Conceptia politicii nationale de stat a Republicii Moldova, publicata in ziarul Moldova Suverana din 25 iulie 2003, este, in opinia autorilor, necesara pentru "consolidarea suveranitatii si independentei tarii" si pentru "crearea unor conditii favorabile pentru dezvoltarea libera a tuturor comunitatilor etnice si lingvistice spre integrarea lor in poporul unic al Republicii Moldova". In Conceptie, ca si in Expunerea de motive, se afirma ca proiectul se bazeaza pe prevederile normelor legislatiei internationale privind drepturile fundamentale ale omului, acte enumerate in paragrafele introductive al proiectului in cauza - "Declaratia Universala a Drepturilor Omului, Pactul International cu privire la drepturile civile si politice, Pactul international cu privire la drepturile economice, sociale si culturale, Conventia Europeana pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, precum si a altor acte internationale referitoare la drepturile omului si ale persoanelor apartinind comunitatilor etnice si lingvistice la care a aderat Moldova" printre care, probabil, se are in vedere Carta europeana a limbilor minoritare si regionale si Conventia Cadru pentru protectia minoritatilor nationale. Referinta la actele internationale si la principiile multiculturalismului si multinationalismului incearca sa legitimeze Conceptia si sa ii ofere credibilitate. Totusi, normele legislatiei internationale referitor la drepturile omului si la drepturile indivizilor apartinind minoritatilor etnoculturale ofera un cadru democratic si juridic pentru respectarea drepturile individuale. Insa elaborarea unei politici nationale de stat nu vizeaza in mod direct individul si interesele sale, ci presupune ca statul e o colectivitate ce urmareste un drept si un interes colectiv diferit de drepturile si interesele cetatenilor. Astfel, Conceptia - prin interesul comun pe care il stipuleaza - risca sa fie in disonanta cu principiile democratice ce stau la baza actelor enumerate. In acest context, mentionam ca atit actele privind drepturile si libertatile fundamentale ale omului, cit si actele referitor la drepturile minoritatilor etnice si nationale, vizeaza doar individul si autonomia sa ireductibila. Drepturile culturale si lingvistice sint considerate drepturi individuale, dar care se exercita in mod colectiv. Ceea ce inseamna ca unui grup etnocultural i se acorda drepturi nu pentru a pastra si perpetua cu orice pret existenta acestui grup, indiferent de optiunile membrilor grupului. Dimpotriva, grupului i se acorda drepturi deoarece pentru persoanele respective apartenenta la acest grup este plina de sens si importanta pentru exercitarea libertatii lor. Astfel o consecinta necesara a drepturilor lingvistice si culturale este dreptul individului de a parasi grupul din care face parte si de a se integra oricarui alt grup etnic. Optiunea individului de a parasi grupul si de a se asocia altui grup merita respectata ca si oricare alta decizie a individului autonom, atit timp cit optiunile lui nu afecteaza drepturile si libertatile celorlalti. Dupa cum vedem, drepturile culturale si lingvistice se integreaza in cadrul liberal clasic privind libertatea de asociere. Legislatia RM privitor la minoritatile nationale este elaborata respectind acest cadru: "Orice persoana apartinind unei minoritati nationale are dreptul sa aleaga daca apartine minoritatii respective sau nu. Aceasta alegere au exercitare a drepturilor legate de ea nu trebuie sa puna persoana intr-o situatie nefavorabila" (Legea RM cu privire la drepturile minoritatilor nationale si statutul juridic al organizatiilor lor din 19.07.2001, art. 2). Prin urmare, nici la nivelul grupului etnic sau national, nici la nivelul statului nu exista drepturi colective sau un bine comun in numele carora statul ar fi indreptatit sa ignore drepturile si libertatile individului. Statul de drept si principiile democratice trebuie sa asigure un cadru in care interesele indivizilor ar fi acomodate, lasind loc unui dezacord rezonabil.
Conceptia, dimpotriva, propune o viziune si un sistem de valori care ar trebui impartasite de catre toti cetatenii. Autorii Conceptii considera drept scop strategic: "afirmarea unui sistem de valori nationale la baza carora se afla constientizarea de catre toti cetatenii tarii noastre a apartenentei lor la poporul unic al Republicii Moldova" (partea IV, Sarcinile politicii nationale de stat). Insa impunerea constientizarii cu orice pret a unui sistem de valori risca sa incalce libertatea de gindire si constiinta a indivizilor. Enumerind scopurile, principiile si sarcinile politicii nationale de stat, Conceptia prevede si un sir de masuri pentru implementarea lor. Astfel, Conceptia prevede implementarea politicii nationale de stat printr-un "dialog fructuos intre autoritatile publice si societatea civila, inclusiv cu partidele politice, cu organizatiile ne-guvernamentale, cu mijloace de informare in masa si cu alte institutii", ignorind ca functiile societatii civile si a mass mediei sint altele, decit "pactizarea cu politica de stat". De asemenea, pentru realizarea politicii va fi necesara "punerea la punct a unui sistem de interactiune intre autoritatile administratiei publice centrale si locale", insa centralizarea puterii nu poate fi considerata un indiciu al performantelor democratice. Desigur, intr-o comunitate omogena din punct de vedere etnic, national, religios drepturile si interesele indivizilor pot fi acomodate mai usor, insa asigurarea acestei omogenitati prin intermediul aparatului de stat (Conceptia prevede "neutralizarea juridica si politica a necontenitelor tentative de demoldovenizare, de negare a existentei natiunii moldovenesti si a statalitatii moldovenesti, de discreditare a istoriei moldovenesti, de ignorare a etnonimului "moldoveni" si glotonimului "limba moldoveneasca") vine in contradictie cu principiile democratice si cu libertatile individuale, amintind imaginea unui aparat/stat represiv care-i neutralizeaza pe cei care au alte opinii.

ii. Conceptia politicii nationale de stat si respectarea principiilor multiculturalismului Faptul ca multe din tezele Conceptiei nu respecta drepturile fundamentale si principiile democratice recunoscute pe plan international face mai putin credibila posibilitatea respectarii principiilor multiculturalismului, polietnicitatii si multinationalismului, care ar sta atit la baza elaborarii prezentei conceptii, cit si la baza viitoarei politicii nationale de stat. Astfel, conform conceptiei, unul din scopurile principale ale statului RM este "consolidarea si perfectionarea principiului polietnicitatii, multiculturalismului si multilingvismului in procesul consolidarii poporului moldovenesc unic" (Partea III. Scopurile politicii nationale de stat). Drepturile multiculturale pot fi viabile doar intr-un cadru in care se respecta drepturilor clasice ale omului - libertatea de gindire, de constiinta si de religie, libertatea de asociere, libertatea de exprimare, dreptul de a alege, de a fi ales, etc. - caci multiculturalismul a aparut ca o rafinare si o afirmare deplina a respectului fata de individ. In afirmatiile initiale ale drepturilor omului se considera ca, daca drepturile si libertatile fundamentale sint asigurate pentru fiecare individ in parte, in mod egal si indiferent de apartenenta lor etnica si culturala, nu mai este nevoie de drepturi speciale lingvistice si culturale. Insa miscarile militante multicuturale au afirmat (in anii 80 ai secolului XX) ca drepturile traditionale sint incomplete, de exemplu, din garantarea dreptului la libertatea de exprimare nu se poate deduce nici o prescriptie cu privire la limba in care se poate exercita acest drept. Completarea drepturilor omului cu drepturi etnoculturale avea drept premisa faptul ca vorbirea unei limbi, cunoasterea unui culturi, a obiceiurilor si traditiilor caracteristice acestei culturi, sint deseori o pre-conditie pentru autonomia individuala, fiindu-i necesare unui individ autonom pentru a avea optiuni viabile si sa isi construiasca o viata plina de semnificatii. Insa daca individul face parte dintr-un grup etnocultural al carei limba este ignorata in statul care traieste, iar cultura nu se bucura de respect, atunci pentru a avea oportunitati si sanse egale cu ceilalti locuitori ai statului, individul trebuie sa se ajusteze la limba si cultura dominante. Abandonarea limbii si culturii grupului minoritar si ajustarea la cultura si limba dominanta nu este, desigur, imposibila, dar este deseori un proces dificil si nu toti indivizii se pot ajusta cu aceeasi dexteritate. Prin urmare, membrii acelui grup trebuie sa depuna eforturi considerabile pentru a avea aceleasi conditii si oportunitati ca si membrii grupului cultural majoritar si dominant, ceea ce este evident o nedreptate etnoculturala. Multiculturalismul, - ca doctrina, dar si ca practica politica, - a aparut pentru redresarea acestei nedreptati. Astfel grupurile oprimate - minoritatile etnice, religioase, etc. - au cerut drepturi care ar compensa nedreptatile. Legislatia internationala elaborata ca reactie la miscariile militante este fidela cadrului liberal clasic al drepturilor omului, considerind drepturile etnoculturale ca fiind individuale, dupa cum am afirmat mai sus. O alta achizitie a multiculturalismului a fost simbolica, dar nu mai putin importanta. Miza multor grupuri etnice, religioase, sexuale a fost sa schimbe parerile majoritatii despre ei - faptul ca ei sint diferiti nu inseamna ca diferenta lor este o deviere, identitatea lor merita a fi respectata la fel ca si identitatea majoritatii.

a) Este confuzia identitara specifica Republicii Moldova o confuzie multiculturala? Conceptia considera principiile multiculturalismului si multinationalismului adecvate pentru solutionarea principalului aspect al problemei nationale din RM: diviziunea identitara intre "moldoveni" si "romani". Conform Conceptiei, "Moldovenii - nationalitatea fondatoare a statului, impreuna cu reprezentantii altor etnii: ucrainenii, rusii, gagauzii, bulgarii, evreii, romanii, bielorusii, polonezii si altii constituie poporul Moldovei, pentru care Republica Moldova este Patria lor comuna". (Dispozitii generale). Argumentul formal pare a fi corect: se respecta apartenenta culturala a grupurilor etice si a minoritatilor nationale, intergrindu-le intr-o societate in care solidaritatea si toleranta cetatenilor vor fi firesti. Insa in pofida corectitudinii formale, aceasta afirmatie ramine o bizarerie prin includerea "romanilor" printre reprezentantii altor etnii si ca fiind diferiti de "moldoveni". Ciudatenia nu e noua: in acest context putem aminti studiul "Relatiile Romaniei cu Republica Moldova" (autori Renate Weber, Valentin Stan, Gabriel Andreescu, revista 22 Plus, 25 ianuarie 1995, studiu republicat tot atunci de catre publicatiile guvernamentale de la Chisinau), unde autorii argumentau ca optiunile locuitorilor din RM care se declara "romani" si a celor care se declara "moldoveni" trebuie respectate deopotriva deoarece corespund legislatiei normative internationale si principiilor democratice. Conform principiilor democratice, diferenta dintre "romani" si "moldoveni" capata o intr-adevar o legitimare stranie. Daca din punct de vedere al procedurilor democratice, discutia despre originea problemei nationale din RM poate fi suspendata, atunci se poate accepta doar faptul empiric ca in prezent in acest stat membrii grupului etnic majoritar, care vorbesc aceeasi limba si care pot fi chiar membri ai aceleasi familii, au diferite optiuni identitare. Negarea validitatii optiunilor lor, afirmatia ca optiunea lor este gresita, inseamna o lipsa de respect fata de individ, o negare a autonomiei lui individuale. Si daca in aceeasi logica a democratiei procedurale, indivizii ce se considera "moldoveni" formeaza o majoritate, aceasta nu este o incalcare a principiilor si procedurilor democratice, dimpotriva, este o confirmare a lor: triumful majoritatii. Iar cei ce ramin in minoritate numerica vor fi respectati si tratati, ca si celelalte minoritati, intr-un mod nu mai putin democratic. Daca urmam insa aceasta logica pina la capat, contradictiile sint inevitabile. Optiunile individuale ale populatiei de a se identifica drept "romani" sau "moldoveni" au nevoie de protectie din partea statului; dar, spre deosebire de grupurile etnice, religioase, sexuale, care pot fi acomodate intr-o maniera rezonabila intr-un cadru multicultural, "moldovenii" si "romanii" nu vor reusi sa fie acomodati intr-un cadru comun din citeva motive. Recunoasterea si acceptarea diferentei celorlalti este conditia de baza a multiculturalismului si multinationalismului. Spre deosebire de alte grupuri etnice din RM - ucrainenii, rusi, gagauzi, etc., - care isi recunosc diferenta reciproca, cei care se identifica ca fiind "moldoveni" si cei care se identifica drept "romani" nu vor recunoaste grupul celorlalti ca fiind un grup legitim, ci vor considera ca "ei", moldovenii/romanii, sint "o parte din noi", dar pe o cale gresita, rataciti, si trebuie adusi pe calea cea dreapta, trebuie sa se identifice corect din punct de vedere national. Cei care se considera "romani" si cei care se considera "moldoveni" nu vor putea sa isi asigure protectia intr-un cadru de toleranta reciproca, deoarece aceste grupuri sint antagoniste si se exclud reciproc. Ambele grupuri se considera indreptatite sa modeleze si sa dezvolte institutiile statului din punct de vedere al optiunii lor identitare. Promovarea multiculturalismului si respectarea diversitatii etnice este o solutie corecta pentru integrarea grupurilor de "ucrainenii, rusii, gagauzii, bulgarii, evreii, bielorusii, polonezii si altii". Insa considerarea principalei probleme identitare din Republica Moldova - diferenta dintre "moldovenei" si "romani" - drept o instanta, printre altele, a diversitatii multiculturale nu este o solutie, dimpotriva, acest straniu multiculturalism poate provoca reactii de protest.

b) Bilingvismul si dreptatea etnoculturala Conceptia subliniaza necesitatea promovarii bilingvismului - "Pentru Moldova este caracteristic bilingvismul moldo-rus si ruso-moldovenesc statornicit istoriceste, care, in actualele conditii este necesar sa fie dezvoltat si perfectionat" (Dispozitii generale I), totodata bilingvismul fiind si o parte componenta a constructiei nationale proiectata de catre Conceptie "infaptuirea constructiei nationale pe baza bilingvismului moldo-rus si rus-moldovenesc statornicit istoriceste". Desi bilingvismul oficial poate fi in unele cazuri o strategie de acomodare a drepturilor minoritatilor nationale si etnice, aceasta strategie nu poate fi o modalitate universal valida pentru obtinerea concordiei interetnice. Bilingvismul oficial nu inseamna cu necesitate bilingvismul indivizilor. Dimpotriva, statele sint oficial bilingve tocmai datorita faptului ca indivizii nu sint bilingvi (adica nu vorbesc ambele limbi oficializate, desi pot, desigur, vorbi alte limbi). Conform Legii cu privire la functionarea limbilor pe teritoriul Republicii Moldova (1989) doar functionarii publici sint obligati sa comunice cu cetatenii in toate limbile oficializate, pentru restul populatiei alegerea unei limbi ramine la discretia vorbitorului/ cetateanului. In acest context, utilizarea in Conceptie a expresiei "bilingvism perfectionat" este neclara. Daca indivizii ar vorbi cu o egala fluenta ambele limbi, atunci ce limba vor alege indivizii perfect bilingvi intr-o situatie concreta de comunicare? Pe cea care suna mai bine si a carei melodicitate place mai mult? Va fi aceasta optiune facuta conform unui criteriu estetic sau pragmatic? Paradoxal, daca intr-un stat ce promoveaza bilingvismul fiecare cetatean ar deveni bilingv, vorbind cu egala fluenta ambele limbi, atunci una din limbi ar deveni redundanta si inutila. (Ceea ce nu inseamna ca bilingvismul in general nu e posibil, insa bilingvismul elitelor culturale si academice nu trebuie confundat cu bilingvismul statal/oficial). Posibilitatea alegerii unei limbi intr-un stat bilingv si intr-o situatie de comunicare concreta intre cetatenii ce apartin unor grupuri etnice diferite se reglementeaza prin mecanisme sociale spontane: fie este aleasa limba vorbita de grupul al carei putere de penetrare economica si culturala este mai mare, limba ce va oferi individului mai multe oportunitati personale (cum este cazul limbii engleze in Canada oficial bilingva), fie se reproduce o situatie de unilingvism, in care indivizii vor vorbi in limba pe care o cunosc majoritatea vorbitorilor si, de regula, se va vorbi limba care a fost anterior dominanta. Datorita precedentului istoric, in Republica Moldova, limba rusa este cunoscuta de catre majoritatea populatiei ne-ruse. Iar majoritatea persoanelor de etnie rusa si persoanelor ce apartin grupurilor etice minoritare nu sint destul de fluente in limba de stat, deoarece Legea cu privirea la utilizarea limbilor pe teritoriul RM (1989) le-a permis sa comunice in "limba de comunicare interetnica" fara a invata limba de stat. De asemenea, datorita relatiilor cu pietele din Est, dar si a mijloacelor mass media detinute de catre grupurile si capitalul rusesc, limba rusa este in continuare considerata o limba "de prestigiu social". In aceste conditii, adoptarea unei politici de stat care proclama bilingvismul existent drept principiu formativ pentru statalitate ar putea duce la instaurarea unilingvismului spontan, la vorbirea unei singure limbi in spatiul public, ceea ce va fi chiar o dubla nedreptate etnoculturala, comisa fata de celelalte grupuri etnice si fata de grupul majoritar. Constructia consensuala a statului cu participarea concomitenta a minoritatilor este multiculturala si democratica prin excelenta, caci daca minoritatile se vor simti excluse din constructia statului si a "poporului unic", procesul de constructie a unui cadru democratic va fi mult mai dificil. Insa privilegierea unui grup etnic prin declararea limbii acestui grup "limba de comunicare interetnica" si "limba oficiala" poate crea conditii in care celelalte grupuri etnice sa devina neloiale si astfel se poate submina constructia consensuala si concordia etnica. Daca celelalte grupuri etnice accepta fara a protesta ca limba rusa sa fie "limba de comunicare interetnica", atunci afirmarea diversitatii si principiilor multiculturalismului devine bizara si inutila (si poate fi chiar o inutilitate costisitoare caci asigurarea conditiilor pentru studierea limbilor minoritare necesita mijloace financiare). De asemenea, bilingvismul oficial, ce risca sa se transforme in unilingvism, ar putea duce la lipsa de loialitate a majoritatii etnice. Populatia majoritara nu a avut posibilitatea sa realizeze care a fost contributia grupului etnic al rusilor la constructia consensuala a statului comun, partial datorita statutului de "limba de comunicare interetnica" acordat limbii ruse concomitent cu declararea limbii romane limba de stat. Faptul ca pentru constructia consensuala a statului e nevoie si de loialitatea majoritatii fata de minoritati nu este luat in considerare de catre Conceptie. Interpretarea univoca de catre autorii Conceptiei a evenimentelor de la sfirsitul anilor 80 inceputul anilor 90 ai secolului XX drept "conflict civil" care "a deformat relatiile interetnice, traditional corecte" ignora necesitatea de atunci a grupului etnic majoritar de a obtine un respect si o recunoastere a demnitatii lor (termeni vehiculati in timpul manifestarilor nationale din anii 1989-1991). Lipsa sanselor grupului etnic majoritar de a sesiza si observa loialitatea si respectul minoritatilor conlocuitoare, indeosebi a grupului etnic al rusilor, diminueaza increderea reciproca, face ca unii reprezentanti ai majoritatii etnice sa priveasca cu suspiciune drepturile acordate minoritatilor, si sa isi mentina in continuare presupozitia ca minoritatile colaboreaza cu statele care sint pentru ei "patrii istorice". Prin urmare, exista riscul ca beneficiile/drepturile minoritatilor sa fie considerate ca o amenintare a majoritatii.

iii. Limba moldoveneasca - lipsa de respect fata de individ Viziunea moldovenismului promovata in Conceptie neaga una din valorile fundamentale ale democratiei contemporane - respectul fata de individ - prin reducerea sanselor si oportunitatilor individuale. Acest aspect este mai putin vizibil pentru observatorii si analistii occidentali ai procesului democratic din RM, de aceea vom incerca sa clarificam, poate intr-o maniera mai extinsa, cum anume sint reduse sansele si oportunitatile cetatenilor in cazul concret al promovarii limbii moldovenesti de catre stat. Discutia referitor la limba vorbita pe teritoriul RM este trasatura specifica si unica in comparatie cu alte state din fosta Uniune Sovietica si Europa de Est, unde nu exista cazuri in care limba majoritatii etnice este unica limba oficiala a unui stat vecin. Conceptia subliniaza in repetate ori faptul ca "limba moldoveneasca, avind statutul de limba de stat se foloseste in toate sferele vietii politice, economice, sociale si culturale", precum si necesitatea pastrarii si dezvoltarii in continuare a "specificului limbii moldovenesti si al culturii moldovenesti, tinind seama de baza lor est romanica, respectarea istoriei, culturii si particularitatilor lingvistice ale populatiei Transnistriei". De asemenea, Conceptia prevede "crearea neintirziata a conditiilor necesare pentru insusirea limbii moldovenesti". Cum poate utilizarea expresiei "limba moldoveneasca" sa reduca sansele indivizilor, indeosebi cind preferinta pentru aceasta expresie reflecta vointa majoritatii parlamentare si, respectiv, a majoritatii populatiei cu drept de vot? Din perspectiva procedurii democratice de baza - regula majoritatii - se poate afirma ca expresia utilizata si limba vorbita satisfac interesele majoritatii si, prin urmare, denumirea limbii nu conteaza. Totusi, utilizarea expresiei atrage dupa sine si diferite incercari de a crea un suport real al acestei expresii, cum este, de exemplu, elaborarea si publicarea unui Dictionar romanesc-moldovenesc (iulie 2003) sau, dupa cum se afirma in Conceptie, pastrarea si promovarea particularitatilor lingvistice ale unei regiuni, in cazul dat fiind vorba de "particularitatile lingvistice ale Transnistriei". O alta consecinta a oficializarii expresiei "limba moldoveneasca" ar fi legitimarea necunoasterii adecvate si a vorbirii incorecte a limbii romane, situatie care s-a creat in Republica Moldova in timpul Uniunii Sovietice si care a marcat o parte din membrii grupului etnic majoritar, indeosebi persoanele a caror comunicare cotidiana sau activitate profesionala nu cerea neaparat utilizarea standard a limbii romane. Deoarece in anii 1989-1991 a existat in RM o campanie de promovarea a corectitudinii limbii vorbita de grupul etnic majoritar, e firesc ca o parte din vorbitori sa fi simtit un oarecare disconfort fiind sub imperativul corectitudinii; de asemenea e posibil ca introducerea expresiei "limba moldoveneasca" in actele oficiale ale statului, indeosebi in articolul 13 din Constitutie (1994), sa fi redus din disconfort. Insa exista printre reprezentantii grupului majoritar persoane care vor vorbi corect aceeasi limba - si e dreptul lor sa tinda sa vorbeasca corect! - , si care arata prea putin respect pentru cei care o vorbesc incorect si acest fapt duce la stigmatizare si la sporirea tensiunii in societate. Trebuie subliniat din nou ca acest comportament lingvistic nu este (probabil) caracteristic pentru alte foste republici sovietice, deoarece vorbitorii limbilor majoritare nu au avut un model/standard lingvistic conform careia ar fi constat daca, si in ce masura, limba grupului etnic majoritar a fost afectata de rusificarea din timpul Uniunii Sovietice. Un alt risc al utilizarii "limba moldoveneasca" ar fi perpetuarea incorectitudinii lingvistice in deosebi in rindul tinerii generatii, deoarece una din prioritatile Conceptiei in sfera instruirii si educatiei este: "educarea si instruirea tinerii generatii in spiritul respectului fata de limba moldoveneasca, fata de cultura moldoveneasca si fata de istoria Moldovei in calitatea lor de baza national spirituala a Patriei lor comune". Desi "limba moldoveneasca", si chiar "pastrarea specificului limbii vorbite in Transnistria", poate servi nevoilor zilnice ale indivizilor ce locuiesc in aceasta regiune, aceasta se poate dovedi complet inadecvata pentru formularea unui argument intr-o discutie despre drepturile omului de exemplu, sau intr-o comunitate academica, sau poate chiar in una literara, caci indivizii, desi instruiti conform Conceptiei, ar putea avea aspiratii diverse, iar de cele mai multe ori pentru realizarea aspiratiilor si intentiilor indivizii au nevoie de ceilalti, de o aprobare si o acceptare din partea unei comunitati. In aceste cazuri individul care va vorbi fluent limba materna, cu toate mijloacele ei de exprimare disponibile la etapa actuala de dezvoltare a limbii, va avea mai multe sanse de a-si realiza aspiratiile, de a se face inteles si de a formula un argument valabil, decit individul care va vorbi "respectind particularitatile lingvistice" ale populatiei dintr-o regiune sau alta. Limba romana, cu mijloacele ei disponibile in prezent, poate nu e o limba pretioasa in sine, dar ea asigura individului o traditie (la care se sa alinieze sau sa o depaseasca), un spatiu mai mare de a se face inteles, cu alte cuvinte ar spori sansele si oportunitatile individului. Desigur, s-ar putea sustine ca prin perseverenta, peste o perioada mai indelungata, vorbirea si scrierea cu particularitatile lingvistice ale unei regiuni ar putea produce o traditie proprie. Dar acesta inseamna sa negam libertatea si oportunitatile individului concret care vrea sa isi realizeze acum aspiratiile sale, inseamna sacrificarea individului pentru un scop comun si un bine obligatoriu ce se va instaura in viitor, iar binele obligatoriu este, fara exceptii, totalitar. Necesitatea vorbirii limbii romane in Republica Moldova nu este nicidecum o cerere de a proteja limba romana ca o entitate valoroasa in sine. Nici o limba nu este o entitate transcendenta care trebuie respectata neconditionat de catre indivizii unei comunitati si indiferent de interesele lor. In cazul Republicii Moldova vorbirea corecta a limbii romane este o necesitate individuala care va contribui la sporirea sanselor si oportunitatilor indivizilor.

www.azi.md

http://216.109.117.135/search/cache...le+rm&d=0F8544EF30&icp=1&.intl=us
 
Declaraţia PEN Clubului din Republica Moldova


PEN Clubul din Republica Moldova îşi exprimă profunda îngrijorare în legătură cu evenimentele grave din ultimele săptămâni care au marcat o înrăutăţire a situaţiei drepturilor omului şi a libertăţilor cetăţeneşti în acest stat. Este vorba de actele de agresiune din partea organelor de represiune ale regimului separatist din Transnistria la adresa şcolilor româneşti din Tiraspol, Tighina (Bender) şi Râbniţa, cu predare în grafia latină, şcoli închise pe motiv că au refuzat să se supună legislaţiei anticonstituţionale a autorităţilor de la Tiraspol şi să adopte programele şcolare primitive din Transnistria, concepute în epoca totalitarismului sovietic. Principala beneficiară a escaladării tensiunilor în Transnistria este Federaţia Rusă, care refuză să-şi evacueze trupele şi armamentul din Republica Moldova, în conformitate cu propriile angaja­mente internaţionale, şi încearcă să-şi consolideze influenţa în zonă încurajând diversiunile regimului separatist de la Tiraspol. Din păcate, victimele acestor provocări sunt copiii, cărora li se interzice astfel dreptul elementar de a-şi face studiile în limba maternă.

Partidul Comunist de guvernământ din Republica Moldova manifestă o atitudine la fel de abuzivă în cazul Companiei "Teleradio-Moldova", aflată în proces de reorganizare într-o instituţie publică. Concursul de reangajare a personalului, organizat în acest scop, s-a transformat într-o manev­ră de epurare politică a jurna­liştilor inco­mozi, care doresc să-şi exercite meseria respectând normele deontologiei profesionale şi servind interesele publicului, nu ale partidului aflat la putere.

PEN Clubul din Republica Moldova protestează împotriva acţiunilor barbare ale administraţiei separatiste la adresa şcolilor româneşti din Transnistria şi condamnă tentativele de aservire politică a principalei instituţii a audiovizualului din Republica Moldova de către Partidul Comunist de la Chişinău, precum şi folosirea forţei împotriva jurnaliştilor protestatari. Acest gen de acţiuni îndepărtează Republica Moldova de statele civilizate, în care drepturile omului, inclusiv libertatea de expresie, sunt intangibile.

PEN Clubul din Republica Moldova se declară solidar cu copiii, părinţii şi profesorii de la şcolile româneşti din Transnistria şi susţine greva de protest a jurnaliştilor independenţi de la Compania "Teleradio-Moldova". Facem apel către PEN Centrul Internaţional şi filialele sale din întreaga lume, către guvernele Statelor Unite, ale ţărilor Uniunii Europene şi către opinia publică internaţională pentru a apăra valorile democratice în Republica Moldova.



2 august 2004, Chişinău
http://www.contrafort.md/2004/117-119/729.html
 
Analize politice
Vitali Catană
Identităţi distorsionate în Republica Moldova
Următoarea pagină

Consideraţii privind Concepţia politicii naţionale

Concepţia politicii naţionale de stat adoptată de către Parlament provoacă discuţii aprinse ce pot lesne degenera într-un conflict cu final imprevizibil şi periculos. Problemele create prin lansarea şi adoptarea acestei Concepţii se înscriu în şirul celor apărute în urma dezbaterilor cu privire la noţiunile de "limba de stat" sau "limbă oficială", de "a doua limbă maternă", de "limba de comunicare între naţiuni", de cele legate de statutul limbii ruse în R. Moldova etc. Aceste dezbateri au fost plasate de regulă în contextul drepturilor persoanelor aparţinând minorităţilor etnice, iar în prezent este invocată şi necesitatea garantării păcii interetnice. În dezbaterile cu privire la problematica în cauză au fost invocate cifre foarte exacte care ar cristaliza unele definiţii sau ar furniza baza unor drepturi speciale pentru minorităţile etnice, afirmîndu-se de exemplu că, dacă o minoritate constituie 20% din populaţia totală, ea ar trebui să beneficieze de anumite drepturi speciale, sau dacă mai puţin de 2/3 din populaţia statului este majoritară, statul respectiv ar fi multinaţional şi nu mononaţional, iar de aici ar rezulta consecinţe diferite etc. Concluziile formulate în baza acestor cifre nu au nici un suport în documentele internaţionale, sunt inventate, şi îşi găsesc răspunsul în conţinutul Rezoluţiei Adunării Generale ONU nr. 217 C(III) din 10.12.1948, mai exact în "Declaraţia privind destinul minorităţilor", care constată următoarele: "Este dificil să se adopte o soluţie uniformă a acestei chestiuni complexe şi delicate care prezintă aspecte specifice în fiecare stat în care se pune". De atunci nu au intervenit schimbări în abordarea amintită, normele ulterioare înscriindu-se în aceeaşi linie de reglementare.

În Concepţie limba rusă este consacrată ca "limba de comunicare interetnică", adică drept altă limbă decât cea de stat. În această chestiune trebuie să arătăm că limba de comunicare constituie un element al dreptului persoanelor la propria identitate şi al dreptului de a alege limba în care comunică. Normele internaţionale şi practica statelor nu cunosc noţiunea de "limbă de comunicare interetnică". Statele pot impune obligativitatea cunoaşterii limbii oficiale pentru a facilita comunicarea cu proprii săi cetăţeni şi pentru a crea o administraţie eficientă. Impunerea, însă, a limbii unei minorităţi naţionale ca "limbă de comunicare interetnică" reprezintă o discriminare atât în privinţa persoanelor aparţinând majorităţii, cât şi a persoanelor aparţinând altor minorităţi naţionale, deoarece sunt supuse unui tratament inegal şi inferior. Or, art. 20 din Convenţia-cadru pentru protecţia minorităţilor naţionale prevede că apărarea drepturilor persoanelor aparţinând unor minorităţi naţionale trebuie să se efectueze cu respectarea drepturilor altor persoane.

O "limbă de comunicare" este lipsită de sens deoarece dacă o limbă nu întruneşte condiţiile care i-ar permite să pretindă statut de limbă oficială, pentru aceleaşi motive ea nu poate fi impusă nici ca limbă de comunicare între etnii. Iar raţionamentele pentru care o limbă este decretată ca oficială determină acceptarea acesteia şi ca limbă de comunicare între etnii.

Proiectul Concepţiei conţinea o prevedere, la care din fericire s-a renunţat şi nu se regăseşte în textul final, prin care se încerca acreditarea ideii că termenii de "limba oficială" şi "limba de stat" au conţinuturi diferite şi definesc concepte diferite. În realitate, între aceste sintagme nu este nici o diferenţă şi practica legislativă a statelor confirmă acest fapt. Constituţia Spaniei, în articolul 3, stabileşte că "limba castiliană este limba oficială a Spaniei". De fapt, termenul de "limbă oficială" este uzitat mult mai frecvent decât termenul de "limbă de stat" consacrat în Constituţia R. Moldova. Prin urmare, instituirea limbii ruse ca limbă oficială ar echivala cu statuarea în R. Moldova a două limbi de stat.

Mai grav însă decât toate acestea este faptul că în textul Concepţiei sunt inserate unele prevederi cu caracter anticonstituţional. Stipularea pedepselor şi anihilarea partidelor politice sau a organizaţiilor neguvernamentale pentru acţiuni ce contravin Concepţiei încalcă dreptul persoanelor la identitate şi manifestarea publică a identităţii, precum şi dreptul persoanelor la propria opinie, dreptul de exprimare şi dreptul de asociere. Consecinţele acestor stipulări se vor concretiza în dosarele trimise la Curtea Europeană pentru Drepturile Omului, dosare înaintate împotriva R. Moldova de către cetăţenii săi.

Problema statutului limbii ruse în R. Moldova
 
Identităţi distorsionate în Republica Moldova (2)
Pagina precedentă Următoarea pagină

Deoarece se înscrie în aceeaşi linie a problematicii care se regăseşte în Concepţia adoptată de Parlament, vom analiza în continuare problema privind statutul limbii ruse în R. Moldova şi una din "noţiunile" utilizate cu o frecvenţă demnă de o cauză mai bună cum ar fi cea de "minoritate rusofonă".

Ideea de oficializare a limbii ruse în R. Moldova promovată cu atâta insistenţă pune problema privind temeiul care stă la baza acestui statut. Adepţii oficializării limbii ruse au adus în susţinerea demersului lor ca cel mai "greu" argument faptul că: "În mai multe ţări ale lumii (Finlanda, Belgia, Elveţia, Luxemburg, Spania, Israel, Canada, India şi multe altele) funcţionează două sau mai multe limbi de stat. Cu ce suntem noi mai răi? Doar şi noi vrem în Europa. Nu există necesitatea de a demonstra, nu e nevoie să demonstrăm că a două limbă de stat în Moldova trebuie să fie limba rusă (iar nu franceza)" (Ziarul "Vremea").

Nu sunt chiar atât de multe ţări prezentate ca exemplu dacă avem în vedere că în lume există peste 200 de state, că în Spania este o singură limbă de stat şi nu două, limba castiliană (art. 3, Constituţia Spaniei), iar în India a fost introdus la un moment dat moratoriul privind utilizarea limbii engleze pentru apărarea identităţilor locale.

Limba oficială este limba prin care se exprimă statul, limba în care statul îşi exercită autoritatea. Acest fapt este determinat de necesitatea organizării unei administrări eficiente a treburilor publice de către autorităţile de stat, comunicarea având în acest sens un rol primordial. Oficializarea limbii nu are semnificaţia unei garanţii de apărare a drepturilor lingvistice ale persoanelor, inclusiv ale celor aparţinând minorităţilor etnice. În documentele internaţionale este trasată o delimitare foarte clară între problema privind apărarea şi exercitarea drepturilor lingvistice ale persoanelor aparţinând minorităţilor etnice şi cea privind limba în care statele îşi exercită autoritatea, adică limba de stat. Nu a fost şi nici în prezent nu este consacrat vreun concept, după care, pentru o protecţie eficientă şi pentru păstrarea identităţii unei minorităţi etnice, limbii vorbite de această minoritate trebuie să i se acorde statut de limbă oficială.

Conform Convenţiei-cadru pentru protecţia minorităţilor naţionale, art. 14(3), posibilitatea studierii limbii minoritare sau de a primi educaţie în această limbă nu poate "aduce atingere învăţării limbii oficiale ori a predării în această limbă". Iar punctul 66 al Comentariului asupra Convenţiei-cadru stabileşte că "Obligaţiile Părţilor referitoare la folosirea limbilor minoritare nu afectează, în nici un fel, statutul limbii sau al limbilor oficiale ale ţării respective".

Limbile de stat nu sunt oficializate după nişte reguli apriorice ce ar lua în calcul criterii cantitative sau calitative, ci constituie rezultatul unor evoluţii complexe şi de lungă durată. Caracterul mononaţional sau multinaţional al statului nu influenţează numărul limbilor de stat şi niciodată elementul în sine dat de prezenţa unei minorităţi etnice într-un stat nu a constituit baza oficializării limbii vorbită de această minoritate. Majoritatea statelor unitare şi foarte multe state federale au o singură limbă oficială, chiar dacă au minorităţi importante. Se consideră că este cel mai potrivit ca un stat să aibă o singură limbă oficială. Aceasta deoarece, pe de o parte, este mai eficientă exercitarea autorităţii (mai puţine cheltuieli, mai puţini angajaţi, economie de timp şi efort logistic etc.) şi, pe de altă parte, politicile de integrare socială ale statelor au un suport mai important şi mai larg. Urmare a evoluţiilor istorice pe care le-au cunoscut, majoritatea statelor au o singură limbă oficială. Există însă state în care sunt două sau mai multe limbi oficiale. De regulă, aceste state se împart în două categorii. O categorie este reprezentată de state ca Elveţia şi Canada, în care două sau mai multe limbi au fost oficializate de către entităţile componente, subiecte ale federaţiei, în calitatea lor de părţi constitutive egale ale statelor. Din acest punct de vedere limbile oficiale au calitatea de a descrie caracterul statului: federal sau unitar. De aceea, de regulă, două sau mai multe limbi oficiale există în statele federale. Fiecare parte constitutivă a statului federal ţine să impună limba proprie ca limbă de stat în calitatea ei de element care îi defineşte identitatea. La fel s-a întâmplat şi în cazul Elveţiei. Limbile de stat au fost oficializate de către cantoane în calitatea lor de părţi egale constitutive ale statului federal elveţian. Consecinţa directă este că, dacă s-ar retrage uneia din limbi statutul de limbă de stat, acestui fapt i s-ar putea atribui semnificaţia denunţării actului de constituire a statului federal şi ar putea servi ca motiv de retragere din federaţie. Nu întâmplător statele care etalează o anumită sensibilitate în problema unităţii lor naţionale sau teritoriale au o singură limbă de stat. Republica Moldova se înscrie în rândul statelor unitare preocupate de păstrarea acestei unităţi, cum sunt Franţa şi Spania, de exemplu. Departe însă posibilitatea de a găsi similitudini între R. Moldova şi Elveţia sau Belgia.
 
Analize politice
Vitali Catană
Identităţi distorsionate în Republica Moldova (3)
Pagina precedentă Următoarea pagină

O altă categorie de ţări cu două sau mai multe limbi oficiale este dată de fostele state coloniale care au cunoscut ceea ce se numeşte "lingua franca", sau limba care, nefiind limbă maternă, a avut funcţia civilizatoare pentru aceste state, funcţia de acces la valorile civilizaţiei moderne pentru cetăţenii lor. În R. Moldova limba rusă nu a avut o astfel de funcţie. Populaţia autohtonă din spaţiul dintre Prut şi Nistru întotdeauna a cunoscut şi a exersat valorile şi instituţiile avansate, specifice etapelor istorice pe care le-a parcurs, prin intermediul propriei limbi sau al limbilor din aceeaşi familie lingvistică, în mod deosebit prin intermediul limbii franceze. Limbii ruse i s-a atribuit rolul de a scoate din uz şi de a înlocui limba vorbită de românii din Basarabia, rusa a fost folosită ca armă în promovarea de către autorităţile comuniste imperiale a ceea ce L. R. Higonnet numea "terorism lingvistic" împotriva limbii române.

În ceea ce priveşte oficializarea limbilor trebuie reţinut următoarele. Dacă limba oficială este limba în care se exprimă statul şi autorităţile publice, orice aspect legat de această problemă constituie subiect de interes public şi supus dezbaterii publice. Nu încape îndoială că o hotărâre de oficializare a unei limbi ca limbă de stat trebuie să fie cel puţin rezultatul unui consens general exprimat în mod explicit. Dacă acest consens nu există, trebuie să funcţioneze unul din principiile de bază ale democraţiei şi anume cel care consacră regula majorităţii în adoptarea deciziilor de interes public general.

În acest context trebuie menţionat că cererea de oficializare a limbii ruse formulată de unele persoane de etnie găgăuză în temeiul drepturilor persoanelor aparţinând minorităţilor naţionale nu este legitimă. Unul din elementele definitorii ale minorităţilor naţionale stipulat în art. 1(e) al Recomandării 1201 a APCE este faptul că acestea "sunt motivate de preocuparea de a păstra împreună ceea ce constituie identitatea lor comună, inclusiv cultura, tradiţiile, religia, sau limba lor". Limba rusă nu este un element al identităţii găgăuze, prin urmare, preocuparea pentru oficializarea limbii ruse şi dreptul de a folosi limba rusă de către găgăuzi nu are suport legitim şi statul nu este obligat să ofere garanţii în acest sens. Evident, găgăuzii pot vorbi orice limbă doresc, inclusiv limba rusă, dar nu pot cere ca şi alte persoane să fie obligate să vorbească limba pe care o doresc ei.

Noţiunea de "populaţie rusofonă"

Deseori este folosită expresia "populaţie rusofonă" cu referire la o pretinsă categorie ce ar include toate persoanele care nu au limba română ca limbă maternă. Prin aceasta se urmăreşte să se dea conţinut unei categorii creată cu intenţia vădită de a forma o entitate distinctă care ar da legitimitate pretenţiilor celor care speculează cu această expresie.

Ceea ce se numeşte "populaţie rusofonă" desemnează toate persoanele care cunosc şi vorbesc limba rusă. Aceste persoane pot fi moldoveni, francezi, germani, letoni etc. Expresia "populaţie rusofonă" nu descrie o entitate ce ar putea forma obiectul reglementărilor juridice şi nu poate constitui un suport pentru eventuale drepturi speciale ale persoanelor care fac parte din ea, cum ar fi, de exemplu, dreptul la identitate.

Aşa cum este precizat în punctul 43 al Comentariului la Convenţia-cadru, cu referire la raportul întâlnirii la nivel de experţi de la Geneva, "nu orice diferenţă etnică, culturală, lingvistică ori religioasă conduce în mod necesar la crearea unei minorităţi naţionale". Cu atât mai puţin, criteriul cunoaşterii limbii ruse de către persoane aparţinând diferitelor naţionalităţi nu poate constitui baza unei entităţi distincte.

Pentru ca o comunitate să poată fi definită ca entitate minoritară distinctă ea trebuie să corespundă următoarelor condiţii: (1) caracteristicile persoanelor care o compun să corespundă criteriilor obiective conţinute în definiţiile minorităţii naţionale date în documentele internaţionale şi (2) exprimarea explicită de către persoane a apartenenţei lor la minoritate.

În primul rând, conform Recomandărilor 1134 şi 1201 a APCE, o minoritate trebuie să fie bine definită. Criteriul lingvistic nu este singurul care trebuie aplicat. Un vorbitor de limbă engleză este anglofon dar nu este neapărat englez. Este necesar să nu existe alte elemente pertinente care ar exclude persoanele din minoritatea respectivă şi ar determina ca ele să facă parte din altă minoritate. Elementul pertinent care exclude o persoană din categoria numită "populaţie rusofonă" este apartenenţa la o altă minoritate naţională, de exemplu cea evreiască, care corespunde criteriilor enumerate în definiţia minorităţilor naţionale. Limba maternă comună, cultura, religia, istoria comună şi conştiinţa apartenenţei constituie criterii prioritare faţă de criteriul cunoaşterii limbii ruse.

Analize politice
Vitali Catană
Identităţi distorsionate în Republica Moldova (4)
Pagina precedentă

În al doilea rând, apartenenţa la minoritate este un act de opţiune individuală şi liberă a persoanei. Acceptarea şi folosirea unei sintagme improprii, cum este cea de "populaţie rusofonă" ar încălca art. 20 al Convenţiei-cadru care prevede că "în exercitarea drepturilor şi libertăţilor decurgând din principiile înscrise în prezenta Convenţie-cadru, orice persoană aparţinând unei minorităţi naţionale va respecta legislaţia naţională şi drepturile celorlalţi, în special ale persoanelor aparţinând majorităţii sau altor minorităţi naţionale". Dreptul principal al persoanelor aparţinând minorităţilor naţionale este dreptul la propria identitate. Expresia "populaţie rusofonă" folosită cu referire la persoanele care nu sunt de etnie rusă este discriminatorie şi încalcă dreptul la identitate al persoanelor aparţinând altor minorităţi naţionale.

Consideraţii privind raporturile etnoculturale în Republica Moldova

Înclin să cred că prin încercările de a impune limba rusă ca limbă oficială şi promovarea noţiunii de "populaţie rusofonă" se urmăreşte un scop bine determinat, subordonat unor interese mai largi, şi vizează influenţarea caracterului statului moldovenesc din punct de vedere etnocultural. R. Moldova este un stat tânăr a cărui identitate încă nu este bine conturată. Faptul că în R. Moldova există o majoritate etnică formată din 65% din populaţie face ca viitoarea identitate a statului să fie determinată de identitatea acestei majorităţi, fapt cu care, se pare, nu toţi sunt de acord. Minorităţile etnice nu pot avea impact în conturarea identităţii R. Moldova deoarece proporţia fiecăreia din ele raportată la cea a majorităţii este mai puţin semnificativă. Alta este situaţia în cazul în care este recunoscută pretinsa comunitate "rusofonă". Ea ar fi constituită din aproximativ 35% din populaţia R. Moldova şi greutatea revendicărilor acesteia îndreptate împotriva majorităţii ar fi mai mare.

În temeiul aceleiaşi construcţii logice, unii definesc R. Moldova ca stat multicultural sau multinaţional invocând întotdeauna criteriul cantitativ, vehiculând cifre foarte variate, noţiunea de "populaţie rusofonă" fiindu-le totodată de un real folos în constatarea identităţii statului. Această abordare evită efectuarea unei analize calitative riguroase şi trebuie să amintim că normele internaţionale exclud criteriul cantitativ dat fiind multitudinea situaţiilor şi complexitatea lor în fiecare caz în parte. În documentele internaţionale sunt stipulate doar elemente care obligă la efectuarea analizelor numai cu aplicarea criteriilor calitative.

O asemenea analiză a fost efectuată de W. Kymlicka al cărui demers cu privire la termenul de multiculturalitate a fost determinat de necesitatea de a evita "confuziile terminologice" care ascund de cele mai multe ori "interese politice". Cuvintele "confuzie terminologică" şi "interes politic", folosite în acelaşi context, sună familiar în spaţiul nostru şi din această cauză merită să urmărim argumentaţia lui Kymlicka cu un interes aparte. Vom cita un fragment: "Un stat este multicultural dacă cetăţenii acestuia aparţin mai multor naţiuni – caz în care statul este multinaţional – sau sunt imigranţi veniţi de pe alte meleaguri – situaţie în care statul este considerat a fi multietnic -, şi acest lucru constituie o componentă importantă atât a identităţii personale, cât şi a vieţii publice, politice din ţara respectivă". În sensul folosit aici cultura este un "atribut" al naţiunii sau al unui popor care desemnează "o comunitate intergeneraţională, mai mult sau mai puţin completă din punct de vedere instituţional, ocupând un anumit teritoriu în mod tradiţional (pe care îl consideră loc de baştină) şi fiind caracterizată de o limbă proprie şi o istorie comună". Locul de baştină avut în vedere este locul genezei comunităţii, iar nu de naştere propriu-zisă a persoanelor care fac parte din comunitate. Conform acestui concept, R. Moldova nu este un stat multinaţional, ci un stat multietnic şi acest fapt atrage consecinţe lesne de conturat în contextul pe care îl analizăm, în care pretenţiile de recunoaştere a noţiunii de "populaţie rusofonă" nu îşi găsesc suport.

Dincolo de faptul că sub aspectele arătate Concepţia politicii naţionale nu corespunde exigenţelor doctrinare şi este în contradicţie cu normele dreptului internaţional, Concepţia este defectuoasă şi din punct de vedere al efectelor practice pe care le va provoca.

Analizând democraţiile în mai multe state A. Lijphart a constatat că gradul de divizare societală în majoritatea statelor variază în funcţie de numărul şi mărimea grupurilor etnice. "De exemplu, o ţară cu două grupuri etnice măsurînd 90 şi respectiv 10 procente din populaţie este mai puţin divizată decît una cu două grupuri măsurînd 50 la sută fiecare". Aplicînd această formulă la cazul R. Moldova vom constata că gradul de divizare a societăţii este mai mare dacă luăm în calcul un raport de 65% (etnici rom`ni, numiţi în Concepţie "moldoveni" în mod eronat) la 35% (aşa-zisa populaţie rusofonă) între comunităţi decît în cazul unui raport de 65% la 13% (cifră la care este estimată oficial minoritatea ucraineană) şi respectiv 12% (minoritatea rusă din R. Moldova). Ceea ce înseamnă că riscul naşterii conflictelor în primul caz este mai mare.

În concluzie, adoptarea Concepţiei politicii naţionale coroborată cu promovarea ideii de oficializare a limbii ruse prin mobilizarea şi consolidarea unei pretinse comunităţi rusofone de 35% este contrară dezideratului declarat de autorităţi şi împărtăşit de toţi cetăţenii – şi anume instalarea şi menţinerea păcii interetnice în R. Moldova. De fapt, înainte de adoptarea Concepţiei nu a existat ca atare un conflict interetnic în R. Moldova care să necesite o intervenţie de maniera celei despre care vorbim. Existenţa dezbaterilor în societate în jurul identităţii naţionale nu înseamnă încă un conflict grav şi cea mai bună soluţie este lipsa unei aşa-zise Concepţii a politicii naţionale decât o Concepţie proastă.

http://www.contrafort.md/2003/110/656_4.html
 
Atitudini
Memoriul PEN Clubului din Republica Moldova
Despre situaţia drepturilor omului şi a libertăţilor cetăţeneşti în Republica Moldova (2)
Pagina precedentă Următoarea pagină

Campania de dezbinare a societăţii, pe care o promovează cu o insistenţă demnă de o cauză mai bună Partidul Comunist de guvernământ, a inclus până acum şi crearea unor structuri paralele, loiale actualei puteri, în diverse branşe profesionale, cu scopul compromiterii celor existente, situate în opoziţie faţă de PCRM. Au fost înfiinţate o falsă federaţie a sindicatelor, o pretinsă uniune independentă a jurnaliştilor şi o uniune "alternativă" a scriitorilor. Aceasta din urmă exprimă ingerinţa brutală a Partidului Comunist în activitatea breslei scriitoriceşti, dorinţa de înfeudare ideologică a creatorilor în spiritul "patronajului" sovietic-totalitar asupra culturii. Cu prilejul lansării acestei pseudo-organizaţii de literaţi, numită "Nistru/Dnestr", preşedintele Vladimir Voronin a formulat acuzaţii calomnioase, absolut nefondate, la adresa Uniunii Scriitorilor din Moldova, pe care a calificat-o drept un "partid politic extremist, care subminează statalitatea moldovenească". Or, lucrurile stau exact invers: tocmai Uniunii Scriitorilor, cum bine se ştie, îi revine meritul de a fi dat semnalul renaşterii naţionale şi democratice la mijlocul deceniului 9 al secolului trecut. Declararea independenţei Republicii Moldova reprezintă o victorie a mişcării de emancipare antitotalitară inspirată de scriitori şi intelectuali.

În aceeaşi strategie a sciziunilor cultivate de actuala putere în sânul societăţii din Republica Moldova, după cunoscutul principiu divide et impera, trebuie citită şi aşa-zisa "Concepţie a politicii naţionale de stat", votată de parlamentul de la Chişinău în decembrie 2003 – un document care contestă comunitatea de limbă, istorie şi cultură a românilor din Republica Moldova şi din România, şi proclamă, pentru prima dată în istoria ultimilor 60 de ani, existenţa unei "minorităţi române" în Republica Moldova, deşi etnicii români alcătuiesc 65 la sută din populaţia autohtonă majoritară, indiferent de felul în care se definesc exponenţii săi: "români" sau "moldoveni". "Concepţia politicii naţionale..." prevede impunerea unei ideologii de stat, ca pe timpul regimurilor totalitare, şi se va solda cu eliminarea pluralismului politic şi de opinie în Republica Moldova, adică - în limbajul acestui document dubios - va asigura "neutralizarea politică şi juridică" a oponenţilor politici ai Partidului Comunist. Aplicarea sus-numitei "Concepţii" va cataliza tensiunile interetnice şi va distruge fragilul echilibru social intern. În acest context, al campaniei de falsificare a adevărului despre istoria, limba şi originea naţională a populaţiei autohtone majoritare din Republica Moldova şi al blocajului informaţional la care sunt supuşi cetăţenii acestei ţări, prin cenzura instaurată de guvernanţii comunişti în presa de stat electronică şi în condiţiile absenţei unui post de televiziune alternativ, cu o largă acoperire în teritoriu, PEN Clubul din Republica Moldova îşi exprimă profunda îngrijorare cu privire la modul de desfăşurare a recensământului populaţiei, planificat pentru acest an. Există mai multe semne că puterea va încerca să denatureze datele recensământului, intimidându-i pe cetăţenii moldoveni de etnie română, care vor dori să-şi declare adevărata identitate naţională.

Campania de românofobie pe plan intern, declanşată de autorităţile de la Chişinău, a fost dublată în ultimii trei ani de atacuri fără precedent la adresa României, acuzată în mod absurd de "pretenţii imperialiste şi expansioniste". Totodată, o serie de declaraţii ale unor înalţi demnitari comunişti au sugerat un program politic revizionist faţă de România, extrem de periculos pentru liniştea şi stabilitatea regională, prin pretenţia la succesiune a Republicii Moldova în raport cu Principatul medieval al Moldovei, a cărui jumătate de vest forma, la 1859, prin unire cu Muntenia, statul modern România, în timp ce Basarabia (a cărei 2/3 din teritoriu constituie actuala Republică Moldova) era o gubernie a Rusiei ţariste, lipsită de orice suveranitate. Acest "război rece" al oficialităţilor de la Chişinău cu Bucureştiul este profund nociv pentru interesele naţionale ale Republicii Moldova, întrucât "dinamitează" cooperarea, în cele mai diverse domenii, dintre cele două părţi, ignoră generoasa asistenţă acordată de statul român în ultimii 13 ani Chişinăului şi sprijinul pe plan internaţional oferit de România eforturilor de integrare europeană ale Republicii Moldova. Adeziunea formală a guvernanţilor de la Chişinău la valorile europene nu are nici o credibilitate atâta timp cât aceştia cultivă o atitudine agresivă, inamicală faţă de România - ţară vecină, cu care Republica Moldova împărtăşeşte o istorie şi o identitate comună, ţară aflată în plin proces de integrare europeană şi euroatlantică.

Sfârşitul anului 2003 a marcat un moment de răscruce pentru existenţa Republicii Moldova, care a fost pe punctul de a-şi pierde independenţa şi statalitatea prin semnarea aşa-zisului "memorandum Kozak" de federalizare, dictat de Rusia, în numele unei iluzorii reunificări cu regimul separatist ilegal din Transnistria. Felul în care înţelege puterea de la Chişinău să susţină aşa-zisul proces de negocieri privind reglementarea crizei transnistrene reflectă o dată în plus natura nedemocratică şi lipsa de transparenţă a actului guvernamental comunist. Puterea a refuzat până acum să ceară în mod clar şi inechivoc Federaţiei Ruse să-şi retragă trupele şi muniţiile din Transnistria, în conformitate cu angajamentele pe care aceasta şi le-a asumat la summit-ul OSCE de la Istanbul din 1999, şi nu a adresat comunităţii internaţionale o cerere oficială de sprijin pentru contracararea atitudinii sfidătoare, de tip neocolonial, a Rusiei faţă de Republica Moldova, împotriva tendinţelor Moscovei de a-şi menţine influenţa politico-militară în această parte a Europei. În loc să vehiculeze "modele" aberante de rezolvare a conflictului transnistrean, care doar ar înlesni legitimarea regimului separatist de la Tiraspol şi transformarea Republicii Moldova într-o anexă geopolitică a Rusiei, guvernanţii de la Chişinău au datoria să se îngrijească de aplicarea standardelor europene în materie de democraţie şi de ridicarea nivelului de viaţă în teritoriul pe care îl controlează. Doar în acest caz locuitorii din Transnistria vor fi stimulaţi să dorească reuni­ficarea cu Moldova şi vor avea voinţa necesară de a-şi alege reprezentanţi care să exprime în mod sincer aceste aspiraţii. O soluţie durabilă în problema Transnistriei trebuie să fie acceptabilă pentru întreaga societate din Republica Moldova. Această soluţie trebuie să implice democratizarea, demilitarizarea şi decriminalizarea zonei transnistrene, păstrând intacte şansele de integrare europeană ale ţării, iar prima condiţie pentru identificarea unei soluţii viabile în chestiunea transnistreană o reprezintă retragerea militară a Rusiei din Republica Moldova.

Pagina precedentă
 
Despre situaţia drepturilor omului şi a libertăţilor cetăţeneşti în Republica Moldova (2)
Pagina precedentă Următoarea pagină

Campania de dezbinare a societăţii, pe care o promovează cu o insistenţă demnă de o cauză mai bună Partidul Comunist de guvernământ, a inclus până acum şi crearea unor structuri paralele, loiale actualei puteri, în diverse branşe profesionale, cu scopul compromiterii celor existente, situate în opoziţie faţă de PCRM. Au fost înfiinţate o falsă federaţie a sindicatelor, o pretinsă uniune independentă a jurnaliştilor şi o uniune "alternativă" a scriitorilor. Aceasta din urmă exprimă ingerinţa brutală a Partidului Comunist în activitatea breslei scriitoriceşti, dorinţa de înfeudare ideologică a creatorilor în spiritul "patronajului" sovietic-totalitar asupra culturii. Cu prilejul lansării acestei pseudo-organizaţii de literaţi, numită "Nistru/Dnestr", preşedintele Vladimir Voronin a formulat acuzaţii calomnioase, absolut nefondate, la adresa Uniunii Scriitorilor din Moldova, pe care a calificat-o drept un "partid politic extremist, care subminează statalitatea moldovenească". Or, lucrurile stau exact invers: tocmai Uniunii Scriitorilor, cum bine se ştie, îi revine meritul de a fi dat semnalul renaşterii naţionale şi democratice la mijlocul deceniului 9 al secolului trecut. Declararea independenţei Republicii Moldova reprezintă o victorie a mişcării de emancipare antitotalitară inspirată de scriitori şi intelectuali.

În aceeaşi strategie a sciziunilor cultivate de actuala putere în sânul societăţii din Republica Moldova, după cunoscutul principiu divide et impera, trebuie citită şi aşa-zisa "Concepţie a politicii naţionale de stat", votată de parlamentul de la Chişinău în decembrie 2003 – un document care contestă comunitatea de limbă, istorie şi cultură a românilor din Republica Moldova şi din România, şi proclamă, pentru prima dată în istoria ultimilor 60 de ani, existenţa unei "minorităţi române" în Republica Moldova, deşi etnicii români alcătuiesc 65 la sută din populaţia autohtonă majoritară, indiferent de felul în care se definesc exponenţii săi: "români" sau "moldoveni". "Concepţia politicii naţionale..." prevede impunerea unei ideologii de stat, ca pe timpul regimurilor totalitare, şi se va solda cu eliminarea pluralismului politic şi de opinie în Republica Moldova, adică - în limbajul acestui document dubios - va asigura "neutralizarea politică şi juridică" a oponenţilor politici ai Partidului Comunist. Aplicarea sus-numitei "Concepţii" va cataliza tensiunile interetnice şi va distruge fragilul echilibru social intern. În acest context, al campaniei de falsificare a adevărului despre istoria, limba şi originea naţională a populaţiei autohtone majoritare din Republica Moldova şi al blocajului informaţional la care sunt supuşi cetăţenii acestei ţări, prin cenzura instaurată de guvernanţii comunişti în presa de stat electronică şi în condiţiile absenţei unui post de televiziune alternativ, cu o largă acoperire în teritoriu, PEN Clubul din Republica Moldova îşi exprimă profunda îngrijorare cu privire la modul de desfăşurare a recensământului populaţiei, planificat pentru acest an. Există mai multe semne că puterea va încerca să denatureze datele recensământului, intimidându-i pe cetăţenii moldoveni de etnie română, care vor dori să-şi declare adevărata identitate naţională.

Campania de românofobie pe plan intern, declanşată de autorităţile de la Chişinău, a fost dublată în ultimii trei ani de atacuri fără precedent la adresa României, acuzată în mod absurd de "pretenţii imperialiste şi expansioniste". Totodată, o serie de declaraţii ale unor înalţi demnitari comunişti au sugerat un program politic revizionist faţă de România, extrem de periculos pentru liniştea şi stabilitatea regională, prin pretenţia la succesiune a Republicii Moldova în raport cu Principatul medieval al Moldovei, a cărui jumătate de vest forma, la 1859, prin unire cu Muntenia, statul modern România, în timp ce Basarabia (a cărei 2/3 din teritoriu constituie actuala Republică Moldova) era o gubernie a Rusiei ţariste, lipsită de orice suveranitate. Acest "război rece" al oficialităţilor de la Chişinău cu Bucureştiul este profund nociv pentru interesele naţionale ale Republicii Moldova, întrucât "dinamitează" cooperarea, în cele mai diverse domenii, dintre cele două părţi, ignoră generoasa asistenţă acordată de statul român în ultimii 13 ani Chişinăului şi sprijinul pe plan internaţional oferit de România eforturilor de integrare europeană ale Republicii Moldova. Adeziunea formală a guvernanţilor de la Chişinău la valorile europene nu are nici o credibilitate atâta timp cât aceştia cultivă o atitudine agresivă, inamicală faţă de România - ţară vecină, cu care Republica Moldova împărtăşeşte o istorie şi o identitate comună, ţară aflată în plin proces de integrare europeană şi euroatlantică.

Sfârşitul anului 2003 a marcat un moment de răscruce pentru existenţa Republicii Moldova, care a fost pe punctul de a-şi pierde independenţa şi statalitatea prin semnarea aşa-zisului "memorandum Kozak" de federalizare, dictat de Rusia, în numele unei iluzorii reunificări cu regimul separatist ilegal din Transnistria. Felul în care înţelege puterea de la Chişinău să susţină aşa-zisul proces de negocieri privind reglementarea crizei transnistrene reflectă o dată în plus natura nedemocratică şi lipsa de transparenţă a actului guvernamental comunist. Puterea a refuzat până acum să ceară în mod clar şi inechivoc Federaţiei Ruse să-şi retragă trupele şi muniţiile din Transnistria, în conformitate cu angajamentele pe care aceasta şi le-a asumat la summit-ul OSCE de la Istanbul din 1999, şi nu a adresat comunităţii internaţionale o cerere oficială de sprijin pentru contracararea atitudinii sfidătoare, de tip neocolonial, a Rusiei faţă de Republica Moldova, împotriva tendinţelor Moscovei de a-şi menţine influenţa politico-militară în această parte a Europei. În loc să vehiculeze "modele" aberante de rezolvare a conflictului transnistrean, care doar ar înlesni legitimarea regimului separatist de la Tiraspol şi transformarea Republicii Moldova într-o anexă geopolitică a Rusiei, guvernanţii de la Chişinău au datoria să se îngrijească de aplicarea standardelor europene în materie de democraţie şi de ridicarea nivelului de viaţă în teritoriul pe care îl controlează. Doar în acest caz locuitorii din Transnistria vor fi stimulaţi să dorească reuni­ficarea cu Moldova şi vor avea voinţa necesară de a-şi alege reprezentanţi care să exprime în mod sincer aceste aspiraţii. O soluţie durabilă în problema Transnistriei trebuie să fie acceptabilă pentru întreaga societate din Republica Moldova. Această soluţie trebuie să implice democratizarea, demilitarizarea şi decriminalizarea zonei transnistrene, păstrând intacte şansele de integrare europeană ale ţării, iar prima condiţie pentru identificarea unei soluţii viabile în chestiunea transnistreană o reprezintă retragerea militară a Rusiei din Republica Moldova.
 
Contrafort : 1-2 (111-112), ianuarie-februarie : Atitudini : Memoriul PEN Clubului din Republica Moldova : Despre situaţia drepturilor omului şi a libertăţilor cetăţeneşti în Republica Moldova (3)

Atitudini
Memoriul PEN Clubului din Republica Moldova
Despre situaţia drepturilor omului şi a libertăţilor cetăţeneşti în Republica Moldova (3)
Pagina precedentă

PEN Clubul din Republica Moldova cheamă autorităţile de la Chişinău, partidele politice şi societatea civilă să-şi mobilizeze eforturile pentru eliberarea celor trei deţinuţi politici de la Tiraspol – Andrei Ivanţoc, Alexandru Leşco şi Tudor Petrov-Popa – şi adresează un mesaj similar statelor civilizate, opiniei publice internaţionale. De asemenea, salută iniţiativele unor publicaţii periodice şi ale unor organizaţii civice din România de colectare a semnăturilor pentru eliberarea din detenţie a celor trei cetăţeni moldoveni, prizonieri ai regimului separatist.

PEN Clubul din Republica Moldova nu face partizanat politic şi nu urmăreşte interese electorale, pledoaria şi criticile pe care le formulează au la bază propriile sale principii constitutive, inspirate din Declaraţia Universală a Drepturilor Omului. Pornind de la aceste principii fondatoare şi drepturi inalienabile, PEN Clubul din Republica Moldova cere Partidului Comunist de guvernământ de la Chişinău să renunţe la politicile sale antidemocratice, antiromâneşti şi anticulturale, promovate în ultimii trei ani, şi să-şi confirme prin fapte, nu prin vorbe, adeziunea la valorile democratice, fidelitatea faţă de proiectul de integrare a Republicii Moldova în Uniunea Europeană – interesul naţional major.

PEN Clubul din Republica Moldova adresează un apel marilor puteri democratice, organismelor paneuropene, comunităţii scriitorilor din toată lumea, să-şi uzeze întreaga lor influenţă pentru a împiedica lunecarea Republicii Moldova spre un regim politic dictatorial, în care drepturile omului şi libertăţile cetăţeneşti să nu mai însemne nimic.

28 ianuarie 2004, Chişinău



Prezentul Memoriu a fost publicat în presa din R. Moldova şi a fost trimis, prin intermediul PEN Centrului Internaţional, guvernelor unor state, unor organizaţii mondiale şi paneuropene, şi mass-media occidentale.
Pagina precedentă 1 2 3



http://www.contrafort.md/2004/111-112/661_3.html
 
ANALIZA PEN Clubul din Republica Moldova a facut o monitorizare a „situatiei drepturilor omului si a libertatilor cetatenesti“

Republica Moldova, intre economia Estului si democratia Vestului

Desi au trecut multi ani de la obtinerea independentei, situatia din Republica Moldova continua sa fie ambigua si tensionata, privirea spre Occident fiind obstructionata de opacii ochelari ai dependentei economice de catre spatiul ex-sovietic. Scindarea intre aceste doua directii naste, firesc, turbulente, consecinta fiind, in repetate randuri, o limitare a drepturilor cetatenesti. PEN Clubul din Republica Moldova, filiala Asociatiei Mondiale a Scriitorilor, cu sediul la Londra, este o organizatie profesionala, nonguvernamentala, care apara principiul circulatiei neingradite a ideilor si schimburile culturale intre natiuni dincolo de orice frontiere politice, pledeaza pentru respectarea libertatii de expresie si se pronunta in apararea existentei unei prese libere si independente. Statutul sau, redactat in conformitate cu principiile incluse in Carta Federatiilor PEN, il obliga sa ia pozitie deschisa impotriva oricarei forme de cenzura, pornind de la ideea ca progresul necesar al omenirii catre o mai buna organizare politica si economica impune o critica a guvernelor si institutiilor, asa cum este intr-o democratie. PEN Clubul din Republica Moldova considera ca problemele cu care se confrunta acest stat aflat intr-o tranzitie dificila, oscilanta, de la un sistem totalitar catre unul democratic, au la origine tocmai incalcarea libertatii de expresie si a principiului responsabilitatii tuturor cetatenilor - simpli contribuabili sau autoritati publice - in fata legii.
PEN Clubul din Republica Moldova a urmarit si monitorizat evolutiile social-politice din tara si, la inceput de an, si-a prezentat punctul de vedere asupra situatiei create dupa trei ani de mandat al actualei Puteri de la Chisinau, pe care il prezentam integral in cele ce urmeaza.

Partidul Comunist, ajuns la guvernare in Republica Moldova dupa alegerile parlamentare anticipate din februarie 2001, nu si-a ascuns intentiile de restauratie politica si a intreprins in acest interval numeroase tentative in directia transformarii Republicii Moldova intr-un stat politienesc, aservit unei ideologii perimate, condamnate de istorie. Aceste incercari s-au tradus pana in prezent in urmatoarele actiuni si tendinte: reinvierea cultului lui Lenin prin instalarea unor statui in cateva localitati din Republica Moldova reinfiintarea organizatiilor de pionieri si comsomolisti, menite sa continue „opera“ de indoctrinare comunista a copiilor si a tineretului din perioada sovietica; intentia oficializarii limbii ruse – limba de stat in fostul Imperiu sovietic si, in prezent, limba unei minoritati nationale din Republica Moldova, care nici macar nu este cea mai numeroasa – precum si incercarea de introducere a ei ca disciplina de studiu obligatorie in scoli; suprimarea autonomiei locale prin lichidarea judetelor – unitati administrative mari, reinfiintate printr-o reforma teritorial-administrativa sustinuta financiar si logistic de institutii din Occident; subordonarea Justitiei comandamentelor politice ale guvernarii comuniste; restrangerea autonomiei universitare; incercarile repetate de a inlocui disciplina „Istoria Romanilor“ – reintrodusa in scolile din Republica Moldova dupa declararea independentei, in cadrul unei ample reforme a invatamantului public, reforma girata si finantata de Consiliul Europei si Banca Mondiala - cu un surogat de istorie de inspiratie stalinista, in care populatia autohtona majoritara dintre Prut si Nistru este tratata ca o etnie separata de restul natiunii romane.
Partidul Comunist a limitat drastic accesul la mass-media de stat electronice oamenilor politici din Opozitie si membrilor societatii civile. Crearea unor institutii publice ale audiovizualului, indispensabile evolutiei democratice a tarii si in spiritul celor doua rezolutii ale Adunarii Parlamentare a Consiliului Europei, adoptate in primavara si in toamna anului 2002, referitoare la situatia social-politica din Republica Moldova, a degenerat intr-un interminabil razboi de uzura intre Putere, pe de o parte, si partidele democratice si societatea civila, pe de alta parte, intre conducerea Companiei Teleradio-Moldova, aservita politic Partidului Comunist, si jurnalistii de la aceasta institutie care se opun cenzurii si stilului autoritar/arbitrar de administrare, inspirat de o mentalitate straina spiritului democratic, ostila normelor deontologiei profesionale. Majoritatea comunista din Parlamentul de la Chisinau a ignorat recomandarile legislative ale Consiliului Europei si a adoptat, succesiv, cateva variante de „reformare“ a audiovizualului de stat, profund deficitare in ceea ce priveste independenta, obiectivitatea si profesionalismul mijloacelor de informare electronice - un cadru legislativ care obstaculeaza controlul societatii asupra acestora, desi in afara controlului respectiv nu se poate vorbi despre niste institutii publice ale audiovizualului. Cea mai recenta decizie a parlamentului, anume Legea cu privire la lichidarea Companiei Teleradio-Moldova, induce posibilitatea epurarii angajatilor sai pe criterii politice si a reprimarii ziaristilor incomozi sub pretextul „innoirii“ si al „eficientizarii“ institutiei. Monopolul politic asupra presei de stat electronice permite actualei Puteri sa continue manipularea si intoxicarea opiniei publice, asa cum s-a intamplat in timpul alegerilor locale de anul trecut, camufland adevarul asupra realitatilor din tara si distorsionand mesajele Opozitiei si ale liderilor de opinie din presa independenta intr-un an preelectoral, 2004, decisiv pentru soarta democratiei si pentru viitorul european al Republicii Moldova. Ultimele evenimente legate de intimidarea fizica si inaintarea de dosare penale unor oameni care doreau sa-si manifeste in mod pasnic dezacordul fata de prezenta militara rusa pe teritoriul national, in cadrul mitingului de protest din 25 ianuarie 2004, reprezinta un simptom foarte grav pentru soarta drepturilor omului si a libertatilor cetatenesti in Republica Moldova.
Campania de dezbinare a societatii, pe care o promoveaza cu o insistenta demna de o cauza mai buna Partidul Comunist de guvernamant, a inclus pana acum si crearea unor structuri paralele, loiale actualei Puteri, in diverse branse profesionale, cu scopul compromiterii celor existente, situate in opozitie fata de PCRM. Au fost infiintate o falsa Federatie a sindicatelor, o pretinsa Uniune independenta a jurnalistilor si o Uniune „alternativa“ a scriitorilor. Aceasta din urma exprima ingerinta brutala a Partidului Comunist in activitatea breslei scriitoricesti, dorinta de infeudare ideologica a creatorilor in spiritul „patronajului“ sovietic-totalitar asupra culturii. Cu prilejul lansarii acestei pseudo-organizatii de literati, numita „Nistru/Dnestr“, presedintele Vladimir Voronin a formulat acuzatii calomnioase, absolut nefondate, la adresa Uniunii Scriitorilor din Moldova, pe care a calificat-o drept un „partid politic extremist, care submineaza statalitatea moldoveneasca“. Or, lucrurile stau exact invers: tocmai Uniunii Scriitorilor, cum bine se stie, ii revine meritul de a fi dat semnalul renasterii nationale si democratice la mijlocul deceniului 9 al secolului trecut. Declararea independentei Republicii Moldova reprezinta o victorie a miscarii de emancipare antitotalitara inspirata de scriitori si intelectuali.
In aceeasi strategie a sciziunilor cultivate de actuala Putere in sanul societatii din Republica Moldova, dupa cunoscutul principiu divide et impera, trebuie citita si asa-zisa „Conceptie a politicii nationale de stat“, votata de Parlamentul de la Chisinau in decembrie 2003 – un document care contesta comunitatea de limba, istorie si cultura a romanilor din Republica Moldova si din Romania si proclama, pentru prima data in istoria ultimilor 60 de ani, existenta unei „minoritati romane“ in Republica Moldova, desi etnicii romani alcatuiesc 65 la suta din populatia autohtona majoritara, indiferent de felul in care se definesc exponentii sai: „romani“ sau „moldoveni“. „Conceptia politicii nationale...“ prevede impunerea unei ideologii de stat, ca pe timpul regimurilor totalitare, si se va solda cu eliminarea pluralismului politic si de opinie in Republica Moldova, adica - in limbajul acestui document dubios - va asigura „neutralizarea politica si juridica“ a oponentilor politici ai Partidului Comunist. Aplicarea sus-numitei „Conceptii“ va cataliza tensiunile interetnice si va distruge fragilul echilibru social intern. In acest context, al campaniei de falsificare a adevarului despre istoria, limba si originea nationala a populatiei autohtone majoritare din Republica Moldova si al blocajului informational la care sunt supusi cetatenii acestei tari, prin cenzura instaurata de guvernantii comunisti in presa de stat electronica si in conditiile absentei unui post de televiziune alternativ, cu o larga acoperire in teritoriu, PEN Clubul din Republica Moldova isi exprima profunda ingrijorare cu privire la modul de desfasurare a recensamantului populatiei, planificat pentru acest an. Exista mai multe semne ca puterea va incerca sa denatureze datele recensamantului, intimidandu-i pe cetatenii moldoveni de etnie romana, care vor dori sa-si declare adevarata identitate nationala.
Campania de romanofobie pe plan intern, declansata de autoritatile de la Chisinau, a fost dublata in ultimii trei ani de atacuri fara precedent la adresa Romaniei, acuzata in mod absurd de „pretentii imperialiste si expansioniste“. Totodata, o serie de declaratii ale unor inalti demnitari comunisti au sugerat un program politic revizionist fata de Romania, extrem de periculos pentru linistea si stabilitatea regionala, prin pretentia la succesiune a Republicii Moldova in raport cu Principatul medieval al Moldovei, a carui jumatate de vest forma, la 1859, prin unire cu Muntenia, statul modern Romania, in timp ce Basarabia (a carei 2/3 din teritoriu constituie actuala Republica Moldova) era o gubernie a Rusiei tariste, lipsita de orice suveranitate. Acest „razboi rece“ al oficialitatilor de la Chisinau cu Bucurestiul este profund nociv pentru interesele nationale ale Republicii Moldova, intrucat „dinamiteaza“ cooperarea, in cele mai diverse domenii, dintre cele doua parti, ignora generoasa asistenta acordata de statul roman in ultimii 13 ani Chisinaului si sprijinul pe plan international oferit de Romania eforturilor de integrare europeana ale Republicii Moldova. Adeziunea formala a guvernantilor de la Chisinau la valorile europene nu are nici o credibilitate atata timp cat acestia cultiva o atitudine agresiva, nenamicala fata de Romania - tara vecina, cu care Republica Moldova impartaseste o istorie si o identitate comuna, tara aflata in plin proces de integrare europeana si euro-atlantica.
Sfarsitul anului 2003 a marcat un moment de rascruce pentru existenta Republicii Moldova, care a fost pe punctul de a-si pierde independenta si statalitatea prin semnarea asa-zisului „Memorandum Kozak“ de federalizare, dictat de Rusia, in numele unei iluzorii reunificari cu regimul separatist ilegal din Transnistria. Felul in care intelege Puterea de la Chisinau sa sustina asa-zisul proces de negocieri privind reglementarea crizei transnistrene reflecta o data in plus natura nedemocratica si lipsa de transparenta a actului guvernamental comunist. Puterea a refuzat pana acum sa ceara in mod clar si inechivoc Federatiei Ruse sa-si retraga trupele si munitiile din Transnistria, in conformitate cu angajamentele pe care aceasta si le-a asumat la summit-ul OSCE de la Istanbul din 1999, si nu a adresat comunitatii internationale o cerere oficiala de sprijin pentru contracararea atitudinii sfidatoare, de tip neocolonial, a Rusiei fata de Republica Moldova, impotriva tendintelor Moscovei de a-si mentine influenta politico-militara in aceasta parte a Europei. In loc sa vehiculeze „modele“ aberante de rezolvare a conflictului transnistrean, care doar ar inlesni legitimarea regimului separatist de la Tiraspol si transformarea Republicii Moldova intr-o anexa geopolitica a Rusiei, guvernantii de la Chisinau au datoria sa se ingrijeasca de aplicarea standardelor europene in materie de democratie si de ridicarea nivelului de viata in teritoriul pe care il controleaza. Doar in acest caz locuitorii din Transnistria vor fi stimulati sa doreasca reunificarea cu Moldova si vor avea vointa necesara de a-si alege reprezentanti care sa exprime in mod sincer aceste aspiratii. O solutie durabila in problema Transnistriei trebuie sa fie acceptabila pentru intreaga societate din Republica Moldova. Aceasta solutie trebuie sa implice democratizarea, demilitarizarea si decriminalizarea zonei transnistrene, pastrand intacte sansele de integrare europeana ale tarii, iar prima conditie pentru identificarea unei solutii viabile in chestiunea transnistreana o reprezinta retragerea militara a Rusiei din Republica Moldova.
PEN Clubul din Republica Moldova cheama autoritatile de la Chisinau, partidele politice si societatea civila sa-si mobilizeze eforturile pentru eliberarea celor trei detinuti politici de la Tiraspol – Andrei Ivantoc, Alexandru Lesco si Tudor Petrov-Popa – si adreseaza un mesaj similar statelor civilizate, opiniei publice internationale. De asemenea, saluta initiativele unor publicatii periodice si ale unor organizatii civice din Romania de colectare a semnaturilor pentru eliberarea din detentie a celor trei cetateni moldoveni prizonieri ai regimului separatist.
PEN Clubul din Republica Moldova nu face partizanat politic si nu urmareste interese electorale, pledoaria si criticile pe care le formuleaza au la baza propriile sale principii constitutive, inspirate din Declaratia Universala a Drepturilor Omului. Pornind de la aceste principii fondatoare si drepturi inalienabile, PEN Clubul din Republica Moldova cere Partidului Comunist de guvernamant de la Chisinau sa renunte la politicile sale antidemocratice, antiromanesti si anticulturale, promovate in ultimii trei ani, si sa-si confirme prin fapte, nu prin vorbe, adeziunea la valorile democratice, fidelitatea fata de proiectul de integrare a Republicii Moldova in Uniunea Europeana – interesul national major.
PEN Clubul din Republica Moldova adreseaza un apel marilor puteri democratice, organismelor paneuropene, comunitatii scriitorilor din toata lumea, sa uzeze de intreaga lor influenta pentru a impiedica alunecarea Republicii Moldova spre un regim politic dictatorial, in care drepturile omului si libertatile cetatenesti sa nu mai insemne nimic.

Vitalie Ciobanu

http://www.cotidianul.ro/anterioare/2004/reportaj/repfeb04.htm
 
MOLDOVA AZI > INVESTIGATIONS
http://www.azi.md/news?ID=25759


September 15 2003

About The "National Policy" In The Republic Of Moldova: Between Bilingualism And Unilingualism
i. The Concept on the State National Policy and keeping the democratic principles The Concept on the State National Policy of the Republic of Moldova, published in Moldova Suverana of 25 July 2003, in the opinion of the authors, is necessary for the "consolidation of sovereignty and independence of the country" and for the "creation of favorable conditions for a free development of all ethnic and linguistic communities towards their integration into a united nation of the Republic of Moldova". The Concept, as well as the Statement of Reasons, asserts that the project is based on the standards of international legislation regarding fundamental human rights. The acts listed in the introductive paragraphs of the project in question are: "Universal Declaration of Human Rights, International Covenant on Civil and Political Rights, International Pact on ESC (Economic, Social, and Civil) Rights, European Convention on Human Rights and Fundamental Freedoms, as well as other international acts regarding human rights and the rights of the members of ethnic and linguistic communities, to which Moldova adhered", probably, among which are the European Charter of Regional and Minority Languages and The Framework Convention for the Protection of National Minorities. The reference to international acts and to the principles of multiculturalism and multinationalism attempts to legitimize the Concept and to offer credibility to be. Nevertheless, the standards of international legislation regarding human rights and the rights of the individuals belonging to ethnic and cultural minorities suggest a democratic and juridical framework for respecting individual rights. Although, the elaboration of a state national policy does not address individuals and their interests directly, it supposes that the state is a community that pursues a common right and a common interest, different from the rights and interests of its citizens. In this way, the Concept - through the stipulated common interest - risks to be in discord with the democratic principles that are on the basis of the listed acts. In this context, both acts regarding fundamental human rights and freedoms and acts regarding the rights of ethnic and national minorities address solely individuals and their irreducible autonomy. Cultural and linguistic rights are considered to be individual rights, but are exercised collectively. That means that an ethnic and cultural group is given rights not to maintain and to perpetuate its existence at any price, regardless the options of the group members. On the contrary, a group is given rights because it is important for these people to belong to this group in order to exercise their freedoms. This way, a necessary consequence of linguistic and cultural rights is the individual right to leave the group they belong to and to join any other ethnic group. The option to leave one and to join another group has to be respected as any other decision of an autonomous individual, as far as his/her options do not affect the rights and freedoms of others. So, cultural and linguistic rights are part of the classical liberal framework regarding liberty of association. The Moldovan legislation regarding national minorities is elaborated namely within this framework: "Any person belonging to a national minority has the right to choose whether he/she belongs to that minority or not. His/her choice or exercise of the corresponding rights should not put the person in an unfavorable situation" (Law of the Republic of Moldova on the rights of national minorities and juridical status of their organizations of 19.07.2001, Art. 2). Thus, neither on the level of an ethnic or national group, nor on the state level there are no collective rights or a common good, in the name of which a state would have the right to ignore individual rights and freedoms. The state of law and democratic principles have to ensure a framework within which individual interests would be accommodated, leaving space for a reasonable disagreement. The Concept, on the contrary, proposes a vision and a system of values that should be shared by all citizens. The authors of the Concept consider the strategic goal to be: "the affirmation of a system of national values on the basis of all citizens of our country, realizing that they belong to the united nation of the Republic of Moldova" (Part IV, State National Policy Tasks). However, by imposing a particular system of values at any price, a risk to violate the individual freedom of thought and conscience appears. Listing aims, principles and tasks of the state national policy, the Concept also provides a range of measures for their implementation. In this way, the Concept provides for the implementation of the state national policy through "an effective dialogue between public authorities and the authorities of civil society, including political parties, non-governmental organizations, mass-media, and other institutions", ignoring the fact that the functions of civil society and mass-media are different from that of "coming to an agreement with the state policy". Also, for the implementation of the policy there will be necessary "to bring order into the system of interaction between the central and local public administration authorities", however power centralization cannot be considered the indicator of democratic performances. Of course, in a homogeneous, from an ethnic, national, and religious point of view, community, individual rights and interests can be accommodated easier, however, ensuring this homogeneity by means of the State machinery (the Conception stipulates "juridical and political neutralization of persistent attempts to demoldovenize, deny the existence of the Moldovan nation and Moldovan state system, discredit Moldovan history, ignore the ethnonym "Moldovans" and glottonym "Moldovan language") contradicts democratic principles and individual freedoms, reminding the image of a repressive machinery/State that neutralizes those who have different opinions.

ii. The Concept on State National Policy and keeping the principles of multiculturalism The fact that many theses of the Concept do not respect fundamental rights and democratic principles, recognized at international level, makes less credible the possibility of respecting the principles of multiculturalism, polyethnicity, and multinationalism, which would underlie both the elaboration of the present concept and the future state national policy. Thus, according to the concept, one of the main goals of the Republic of Moldova is "to consolidate and perfect the principle of polyethnicity, multiculturalism, and multilinguism in the process of consolidating the united Moldovan nation" (Part III. State National Policy Goals). Multicultural rights can be viable solely when classical human rights - freedom of thought, conscience, and religion, freedom of association, expression, freedom of choice and being chosen, etc. - are respected, as multiculturalism appeared as a purification and firm affirmation of the respect for the individual. The initial affirmations of human rights consider that if fundamental rights and freedoms are ensured for every individual equally and independently of his/her ethic and cultural belonging, there is no need for any special linguistic and cultural rights. However, multicultural militant movements affirmed (in 80' of the XX century) that traditional rights are incomplete, for instance, from the guarantee of the right for freedom of expression it is impossible to deduce a single prescription regarding the language, in which this right may be exercised. Supplementing human rights with ethnic-cultural rights took place due to the fact that speaking a language, knowing a culture and its characteristic customs and traditions is often a pre-condition for individual autonomy, and it is necessary for an autonomous individual to have viable opinions and create a life full of significance. However, if an individual belongs to an ethnic-cultural group, whose language is ignored in the State where he/she lives and his/her culture is not respected, the individual should adjust him/herself to the dominant language and culture, in order to have opportunities and chances, equal to the rest of the citizens. It is not impossible, of course, to abandon the language and culture of a minority group and adjust to the dominant language and culture, but it is often a difficult process and not every individual is able to adjust him/herself with the same dexterity. Consequently, the members of the minority group should make considerable efforts to create the same conditions and opportunities as the members of the dominant cultural group, which is an evident, ethnic-cultural injustice. Multiculturalism - both a doctrine and political practice - appeared to redress this injustice. Thus, the oppressed groups - ethnic, religious, etc. minorities - claimed for their rights, which would compensate injustices. International legislation elaborated in response to the militant movements is loyal to the classical liberal nature of human rights, considering ethnic-cultural rights to be individual, as stated above. Another acquisition of multiculturalism was symbolic, but not less important. Many ethnic, religious, and sexual groups hoped to change opinions of the majority about them - the fact that they are different does not mean that their difference is a deviation, their identity should be respected to the same extent as the majority's.

a) Is the identity confusion, specific for the Republic of Moldova, multicultural? The Concept considers principles of multiculturalism and multinationalism to be adequate to solve the main aspect of the Republic Of Moldova national problem: identity division between "Moldovans" and "Romanians". According to the Concept, "Moldovans - the basic nationality of the state, together with the representatives of other ethnic groups: Ukrainians, Russians, Gagauzians, Bulgarians, Jewish people, Romanians, Belorussians, Poles, and others constitute the nation of Moldova, for whom the Republic of Moldova is their common Motherland". (General Provisions). The formal argument seems to be correct: cultural belonging of ethnic groups and national minorities is respected, integrating them into a society, where citizens' solidarity and tolerance will be natural. However, contrary to the formal accuracy, it is strange to include "Romanians" among other ethnic groups, as if they are different from "Moldovans". The strangeness is not new: in this context we can remember the study "Relations between Romania and Moldova" (authors Renate Weber, Valentin Stan, Gabriel Andreescu, periodical 22 Plus, 25 January, 1995, the study was republished also by governmental editions in Chisinau), where the authors argued that the options of the inhabitants of the Republic of Moldova, who declare themselves "Romanians" and of those who declare themselves "Moldovans" should be equally respected, as they correspond to international normative legislation and democratic principles. According to democratic principles, the difference between "Romanians" and "Moldovans" acquires a strange legitimacy. From the point of view of democratic procedures, the discussion about the origin of the national problem in the Republic of Moldova can be suspended, then, there can be accepted just the empiric fact that at present in this state, the members of the majority ethnic group, who speak a common language and can be even the members of the same family, have different identity options. To deny the validity of their options, to state that their option is wrong, means not to respect the individual, to deny his/her individual autonomy. And if in this logic of the procedural democracy individuals that consider themselves to be "Moldovans" form a majority, it is not a violation of democratic principles and procedures, on the contrary, it is their confirmation: the triumph of the majority. And those who remain in numerical minority will be respected and treated as other minorities in a way that is not less democratic. If we follow this logic to the end, contradictions are inevitable. Individual options of the population to identify themselves as "Romanians" or "Moldovans" need to be protected by the state; but, unlike ethnic, religious, and sexual groups, who can be accommodated in a reasonable way to a multicultural environment, "Moldovans" and "Romanians" will not manage to accommodate themselves to a common environment because of specific reasons. Recognizing and accepting other people's differences is the basic condition of multiculturalism and multinationalism. Unlike other ethnic groups of the Republic of Moldova - Ukrainians, Russians, Gagauzians, etc, - who know their mutual differences, those who identify themselves as "Moldovans" and those who identify themselves as "Romanians" will not declare another group to be rightful, but will consider that "they", Moldovans/Romanians, are "a part of us", but on the wrong track, lost, and they need to be led onto the right track and should identify themselves correct from the national point of view. Those who consider themselves "Romanians" and those who consider themselves "Moldovans" will not be able to ensure protection for themselves in an atmosphere of reciprocal tolerance, because these groups are antagonistic and exclude themselves mutually. Both groups consider themselves to have the right to organize and develop state institutions from the point of view of their identity options. Promotion of multiculturalism and respect of ethnic diversities is a correct solution to integrate groups of "Ukrainians, Russians, Gagauzians, Bulgarians, Jewish people, Romanians, Belorussians, Poles, and others". However, it is not a solution to consider the main identity problem of the Republic of Moldova - the difference between "Moldovans" and "Romanians" - to be an instance, among others, of a multicultural diversity; on the contrary, this strange multiculturalism can provoke a reaction of protest.

b) Bilingualism and ethnic-cultural justice The Concept underlines the necessity of promoting bilingual approach - "historically determined Moldovan-Russian and Russian-Moldovan bilingualism is characteristic to Moldova and in the existent conditions needs to be developed and improved" (General Provisions I), at the same time bilingualism, being a constituent part of the national construction designed by the Concept - "implementation of national construction on the basis of the historically determined Moldovan -Russian and Russian- Moldovan bilingualism". Although in some cases official bilingualism may be considered as a strategy of promoting rights of national and ethnic minorities, this strategy cannot serve as universally valid and adequate for building interethnic agreement. Official bilingualism does not automatically mean that individuals share the same bilingualism. On the contrary, many states practice bilingual communication due to the fact that individual citizens are not bilingual (which means that they do not speak both official languages, although they may speak any other language). In accordance with the Law on the functioning of languages on the territory of the Republic of Moldova (1989) only public officials are obliged to communicate with citizens in all official languages, while the rest of the population is free to choose which language to speak. In this context, the use of the expression 'perfected bilingualism' in the Concept is not quite clear. If individuals spoke equally fluently both languages, then which language would they choose in any realistic situation of communication? Would it be the one that sounds nicer or has a more appealing melodiousness? Would this option be made on the basis of an aesthetic or pragmatic criterion? Paradoxically, if in a state that promotes bilingualism every citizen would become bilingual and would speak equally well both languages, as a result one of the languages would become redundant and useless. (This does not mean that bilingualism is not possible, although bilingual practices of academic and cultural elite should not be confused with state/official bilingualism). Possibility of choosing a language in a bilingual state and in a specific situation of communication between citizens belonging to different ethnic groups is regulated by spontaneous social mechanisms: be it the language spoken or a group whose economic and cultural power is bigger (as it in the case of English in officially bilingual Canada), or it may be the case of monolingual situations, in which the individual will speak the language known by the majority and usually it is the language that was previously dominant. Due to its historical development, Russian language in the Republic of Moldova is known by the majority of non- Russian population. But the majority of Russian ethnic group and other ethnic minorities are not fluent enough in the state language, as the Law on the functioning of languages on the territory of the Republic of Moldova (1989) allowed them to communicate in "the language of interethnic communication" without learning the state language. In addition, due to contacts with Eastern markets and mass media, owned by Russian groups and capital, Russian language is still considered to be one of 'social prestige'. In these conditions, adoption of a state policy that proclaims the existent bilingualism as one of the principles of building the statehood could lead to the establishment of spontaneous monolingual practices, to speaking of only one language on public arena that will be a double ethnic-cultural injustice towards other ethnic groups, as well as for the ethnic majority. Building a consensual state with simultaneous participation of the minorities is multicultural and democratic, because if minorities feel excluded from state building and developing a 'united nation', the process of creating democratic environment will be more difficult. Although, giving privileges to an ethnic group by declaring the language of this group the "language of interethnic communication" and "the official language" can create conditions for other ethnic groups to become disloyal, the fact that could threaten ethnic agreement and the process of building a consensual state. If other ethnic groups accept without any protest to use Russian language as the "language of interethnic communication", then promoting diversity and principles of multicultural practices seems bizarre and useless (it can also be an expensive uselessness, as providing conditions for studying languages of minorities requires financial investments). At the same time, official bilingualism that risks to get transformed in monolingualism could lead to undermining the loyalty of the ethnic majority. Ethnic majority group did not have a possibility to understand the contribution of Russian speaking minority to the consensual building of a common state partially due to "language of interethnic communication" statute, attributed to Russian language while declaring Romanian language the state language. The fact that in order to build a consensual state there is a need for the loyalty of the majority group towards the minority group is not considered by the Concept. The authors' univocal interpretation of the events of the late 1980s and beginning of 1990s of the XX century as a "civil conflict" that "deteriorated traditionally correct interethnic relations" ignores the necessity for the ethnic majority to gain respect and acceptance of their dignity (terms widely used in the period of national manifestations of 1989-1991). The lack of chances for the ethnic majority group to observe the loyalty and respect of minority groups, especially the Russian minority, diminishes mutual trust and makes certain representatives of the ethnic majority to view suspiciously the rights, granted to minorities and to believe that minorities collaborate with the states that are considered to be their "historic motherland". As a consequence, there is a risk that the rights granted to minorities could be considered a threat for the ethnic majority.

iii. Moldovan Language - lack of respect for an individual The Moldovanism vision, promoted by the Concept denies one of the fundamental values of modern democracy - respect for an individual - by reducing individual chances and opportunities. This aspect is less visible for western observers and analysts of the democratic process in the Republic of Moldova, therefore, we will try to clarify, maybe in a general outline, how exactly chances and opportunities of the citizens are reduced in the particular case of promoting Moldovan language by the State. The discussion about the language spoken on the territory of the Republic of Moldova is a specific and unique characteristic, compared with other states of the former Soviet Union and Eastern Europe, where there is no case that the language spoken by the ethnic majority is the only official language of a neighboring state. The Concept underlines repeatedly the fact that the "Moldovan language, with the status of official language, is used in all spheres of political, economic, social and cultural life", as well as the necessity of maintaining and developing "the specific character of Moldovan language and Moldovan culture, bearing in mind their East roman basis, respecting its history, culture, and linguistic particularities of the Transnistrian population". Also, the Concept stipulates "creating immediately the conditions necessary for the assimilation of Moldovan language". How can the use of the expression "Moldovan language" reduce chances of individuals, especially if the preference for the expression reflects the will of Parliamentary majority, and, correspondingly, the will of the majority of the population with the right to vote? From the perspective of the main democratic procedure - the majority rules - one may affirm that the expression and the spoken language satisfy the interests of the majority and, consequently, the name of the language does not matter. Nevertheless, the use of the expression leads to different attempts to create a real support for the expression as, for instance, the elaboration and publishing of a Romanian-Moldovan Dictionary (July 2003) or, as the Concept affirms, maintaining and promoting linguistic particularities of a region, in this case "Transnistrian linguistic particularities". Another consequence of making official the expression "Moldovan language" would be legitimating the lack of adequate knowledge and incorrect speaking of Romanian language, the situation that was created in the Republic of Moldova during Soviet times and marked a part of the members of the ethnic majority group, especially those, whose daily communication or professional activity did not obligatory require standard utilization of Romanian language. Since in 1989-1991 in the Republic of Moldova there was a campaign of promoting a correct way of speaking the language, spoken by the ethnic majority group, it is natural that a part of the speakers felt a discomfort, being under pressure of speaking correctly; also it is possible that the introduction of the expression "Moldovan language" in state official documents, especially in Article 13 of the Constitution (1994) resulted namely from this discomfort. However, among the representatives of the majority group, there are people who will speak correctly the same language - and it is their right to aim to speak correctly! - and who express little interest for those, who speak incorrectly, the fact leading to stigmatizing and boosting tension in society. It has to be underlined again that this linguistic behavior is not (probably) characteristic for other former soviet republics, as the speakers of the majority languages did not have a linguistic model/standard, according to which it would be possible to verify if, and to what extent, the language of the ethnic majority had been affected by the russification process from the times of the Soviet Union. Another risk of using "Moldovan language" would be supporting linguistic incorrectness, especially among the young generation, as one of the priorities of the Concept in the domain education is: "educating young generation in the spirit of respect for Moldovan language, culture and history as national spiritual base of their homeland". Although, "Moldovan language", and even "maintaining the specific character of the language spoken in Transnistria", may satisfy daily needs of individuals that live in this region, it may prove absolutely inadequate in formulating an argument in a discussion about human rights, for instance, or in an academic or maybe even literary community, as individuals, although educated according to the Concept, could have different aspirations, and in the majority of cases, in order to realize their aspirations and intentions, individuals need other people, their approval and acceptance. In these cases the individual that would speak fluently his native language, using all the available means of expression, at the present stage of language development will have more chances to realize their aspirations, to express oneself and to formulate a valid argument, in comparison to an individual, who will speak "observing linguistic particularities" of the population from one or another region. Maybe Romanian language, with its presently available means, is not a precious language in itself, but it ensures individuals a tradition (to adhere or to transcend), a lager space to make themselves understood, in other words, it would multiply individual chances and opportunities. Of course, one may affirm that through perseverance, in a long run, spoken and written languages with linguistic peculiarities of a region would be able to produce their own tradition. But this means to deny freedoms and opportunities of a particular individual who wishes to realize his/her own aspirations, it also means to sacrifice the individual to a common goal and an obligatory good that will be established in the future, and the obligatory good is, with no exceptions, totalitarian. The necessity to speak Romanian language in the Republic of Moldova is not a request to protect Romanian language as a valuable entity in itself. None of the languages is a transcendent entity that should be respected unconditionally by the individuals of a community, independently of their interests. In case of the Republic of Moldova, it is an individual necessity to speak Romanian language correctly, and it will contribute to multiplying chances and opportunities of individuals.


Tamara CARAUS

http://www1.azi.md/print/25759/En
 
Cine e interesat cu adevărat va citi (dacă va găsi ce caută). În rest, există și alte forumuri și teme, unele „mai puțin solicitante pentru neuron”. :) Dacă ar intra aici foștii membri, cu care obișnuiam să discut, sigur, ar citi. Dar ei nu mai dau pe aici, din păcate... Altfel, am postat niște surse cunoscute, pentru a recupera câte ceva din comentariile șterse de câtre unii admini, mai „zeloși” de felul lor. :) Sper că nu deranjez!
 
Back
Top