Antisemitismul lui Eminescu

Marius

New Member
Una din acuzatiile aduse poetului nostru national este antisemitismul.

Pentru ntelegerea acestei acuzatii, o scurt istorie a problemei evreiesti n Romnia e necesar.

In veacul al 19-lea s-a nregistrat o intens emigratie evreeasc spre principatele Romne (Vechiul Regat), n special spre Moldova. Citez din cartea evreului Carol Iancu - "Evreii din Romnia dela excludere la emancipare", Editura Hasefer (editura comunittii evreesti), Bucuresti 1996, pag. 49: "In 1803 existau n Moldova circa 30000 evrei, n 1848 circa 60000, recensmntul din 1859 cifrndu-i la 118922".

Asadar, pe vremea lui Eminescu evreii din Romnia erau n majoritate emigranti recenti, multi intrati ilegal n tar. In opinia public a vremii, existau 2 curente:

Filosemitii cereau ca tuturor evreilor s li se dea neconditionat cettenia romn, cu toate drepturile corespunztoare.

Cei numiti azi antisemiti spuneau c cettenia romn nu trebuie acordat acestor evrei dect pe baz de cereri individuale, analizate pentru fiecare caz n parte.

Eminescu s-a situat n cea de-a doua categorie.

Esenta conceptiei lui Eminescu despre evrei este cuprins ntr-un articol ("Dac proiectul maiorittii...") publicat n "Timpul" din 7 iulie 1879: "Nu exist dar romni de rit izraelit, pentru c nu exist izraeliti cari-n familie s vorbeasc romneste, pentru c nu exist izraeliti cari s intre n relatii de cstorie cu romnii, c-un cuvnt evreul e evreu, se simte evreu si pn acuma nici n-a voit s fie altceva dect evreu" (M. Eminescu - "Opere" vol. X, Editura Academiei RSR, Bucuresti 1989, pag. 291-292).

Cele scrise de Eminescu reprezint o realitate sociologic a vremii sale. Ins n timp, lucrurile aveau s se schimbe, iar naintea celui de-al 2-lea rzboi mondial destui de multi evrei vorbeau romneste n familie (n Vechiul Regat, chiar majoritatea evreilor), existau cstorii mixte si chiar convertiri la crestinism.

Chiar dup emigrarea n Israel, multi evrei din Romnia au continuat s vorbeasc romneste n familie. In Israel exist o bogat pres n limba romn.

Asadar, antisemitismul lui Eminescu este total diferit de cel promovat ulterior de Hitler. Eminescu nu i-a considerat niciodat pe evrei o ras inferioar, ba chiar le reproseaz c nu se cstoresc cu romnii (opusul ideilor nazistilor, care se temeau de "spurcarea" rasei superioare si au interzis cstoriile mixte). Din cele scrise de el rezult c, odat cu adoptarea de ctre evrei a limbii romne (ceea ce s-a si ntmplat pe scar larg n veacul 20), ncettenirea evreilor e admisibil.

Eminescu nsusi, dac ar mai fi trit vreo 50 de ani, rmnnd pe deplin fidel conceptiilor sale, ar fi spus: exist romni de rit izraelit!

Celor care-l acuz pe Eminescu pentru vederile sale politice, i rog un lucru: s fie consecventi n principii si s nu aplice dublu standard. Adic, s acuze la fel de vehement guvernul israelian, care refuz s acorde cettenie israelian muncitorilor romni din aceast tar (unii, aflati de multi ani acolo), sau guvernele american, german sau francez, care iau msuri mpotriva imigrantilor ilegali (inclusiv expulzri), refuznd s acorde automat cettenie tuturor emigrantilor (n SUA, chiar si emigrantii legali au de asteptat destul pentru cettenie, iar una din conditii este cunoasterea limbii engleze).
 
antisemitismul eun flagel care a bintuit in europa pina nu demult.epoca de care vorbesti,epoca lui eminescu,e o epoca a avintului national,epoca a nationalismului salbatic,a inventarii si consolidarii natiuni romanesti marcata in mare masura de sovinism .asa ca nu vad nimic deosebit,numai ca nu as accepta ca eminescu sa fie citit in legatura cu antisemitismul de astazi.
 
vitalic sprinceana said:
antisemitismul eun flagel care a bintuit in europa pina nu demult.epoca de care vorbesti,epoca lui eminescu,e o epoca a avintului national,epoca a nationalismului salbatic,a inventarii si consolidarii natiuni romanesti marcata in mare masura de sovinism .asa ca nu vad nimic deosebit,numai ca nu as accepta ca eminescu sa fie citit in legatura cu antisemitismul de astazi.


Cand vorbesti de antisemitismul de astazi, la ce anume te referi, concret?
 
anume la antisemitism ca fenomen.adica de exemplu atitudinea palestinienilor fata de evrei... si multe altele.ia un dictionar politic si ai sa vezi ce e antisemism mai concret
 
vitalic sprinceana said:
anume la antisemitism ca fenomen.adica de exemplu atitudinea palestinienilor fata de evrei... si multe altele.ia un dictionar politic si ai sa vezi ce e antisemism mai concret


Atitudinea palestinienilor fata de evrei e antisemitism? Nu prea cred, cel putin nu in forma consacrata a termenului "antisemitism". Cred ca mai degraba atitudinea palestinienilor fata de evrei tine de lupta de eliberare nationala a popoarelor (ei lupta pentru un teritoriu national pe care l-au detinut pana dupa al doilea razboi mondial, cand s-a impus statul Israel, de catre stim noi cine. Ei nu au un stat al lor, national, decat o zona autonoma, castigata de curand acolo, dupa lupte grele si lungi, zona a carei autonomie e destul de subreda, totusi).

Antisemitismul, in sensul consacrat al termenului, tine de o atitudine mai degraba europeana fata de minoritatile iudaice de pe aici, o atitudine de respingere a acestor minoritati. Poate fi o reactie de aparare a europenilor, asa cum poate fi si o atitudine visceral sovina. Cert e ca antisemitismul, in sensul consacrat al termenului, a trecut de faza lui de apogeu, cam in perioada interbelica. Astazi el nu mai e decat o nostalgie, pentru unii, sau un teribilism, pentru altii. El nu se mai justifica, oricum ar fi, in ziua de azi, si in conditiile societatilor europene de azi.

A vorbi azi de antisemitism, sau mai bine zis a vorbi de antisemitismul de azi, e putin cam mult spus.

Dar diferente de opinii intre oameni exista si vor exista. Ma tem astfel ca diferentele de opinii dintre orice om pe de planeta si un evreu, ii fac pe multi rau-voitori sa califice atitudinea primului ca antisemita, ceea ce este iar prea mult spus, daca nu chiar prea rau spus. Nu orice atitudine de contrazicere, de critica, etc., la adresa unui evreu, sau chiar la adresa statului Israel, e antisemitism, si asta nu o inteleg multi aparatori ai cauzei sioniste, dintre care unii chiar "activeaza" cu mare succes si pe forumurile acestea de pe aici.
 
cordun said:
vitalic sprinceana said:
anume la antisemitism ca fenomen.adica de exemplu atitudinea palestinienilor fata de evrei... si multe altele.ia un dictionar politic si ai sa vezi ce e antisemism mai concret


Atitudinea palestinienilor fata de evrei e antisemitism? Nu prea cred, cel putin nu in forma consacrata a termenului "antisemitism". Cred ca mai degraba atitudinea palestinienilor fata de evrei tine de lupta de eliberare nationala a popoarelor (ei lupta pentru un teritoriu national pe care l-au detinut pana dupa al doilea razboi mondial, cand s-a impus statul Israel, de catre stim noi cine. Ei nu au un stat al lor, national, decat o zona autonoma, castigata de curand acolo, dupa lupte grele si lungi, zona a carei autonomie e destul de subreda, totusi).

Antisemitismul, in sensul consacrat al termenului, tine de o atitudine mai degraba europeana fata de minoritatile iudaice de pe aici, o atitudine de respingere a acestor minoritati. Poate fi o reactie de aparare a europenilor, asa cum poate fi si o atitudine visceral sovina. Cert e ca antisemitismul, in sensul consacrat al termenului, a trecut de faza lui de apogeu, cam in perioada interbelica. Astazi el nu mai e decat o nostalgie, pentru unii, sau un teribilism, pentru altii. El nu se mai justifica, oricum ar fi, in ziua de azi, si in conditiile societatilor europene de azi.

A vorbi azi de antisemitism, sau mai bine zis a vorbi de antisemitismul de azi, e putin cam mult spus.

Dar diferente de opinii intre oameni exista si vor exista. Ma tem astfel ca diferentele de opinii dintre orice om pe de planeta si un evreu, ii fac pe multi rau-voitori sa califice atitudinea primului ca antisemita, ceea ce este iar prea mult spus, daca nu chiar prea rau spus. Nu orice atitudine de contrazicere, de critica, etc., la adresa unui evreu, sau chiar la adresa statului Israel, e antisemitism, si asta nu o inteleg multi aparatori ai cauzei sioniste, dintre care unii chiar "activeaza" cu mare succes si pe forumurile acestea de pe aici.

Citeste pe www.memri.org monitorizarile din presa araba si ai sa vezi care este pozitia majoritatii arabilor fata de evrei, nu numai fata de statul Israel.
 
Filip Antonio said:
cordun said:
Filip Antonio said:
Citeste pe www.memri.org monitorizarile din presa araba si ai sa vezi care este pozitia majoritatii arabilor fata de evrei, nu numai fata de statul Israel.


Spune cumva ceva si de Eminescu-antisemitul pe acolo?

Ignorant si de rea credinta ca orice simpatizant legionar antisemit, ca de obicei.


Mersi frumos, Filipe!

Nu puneam intrebare de mai sus, daca nu era vorba de Eminescu. Iata de la ce a pornit discutia, de la mesajul lui vitalic: "antisemitismul eun flagel care a bintuit in europa pina nu demult.epoca de care vorbesti,epoca lui eminescu,e o epoca a avintului national,epoca a nationalismului salbatic,a inventarii si consolidarii natiuni romanesti marcata in mare masura de sovinism .asa ca nu vad nimic deosebit,numai ca nu as accepta ca eminescu sa fie citit in legatura cu antisemitismul de astazi."

El spunea ca antisemitismul de azi ar fi cel al palestinienilor. Si eu ma intrebam logic cu ce a gresit Eminescu sa fie citit astazi in legatura cu antisemitismul palestinienilor (la care tu m-ai trimis la nu stiu ce site de monitorizare a reactiilor arabilor in general...).

Urmareste discutia si ai sa intelegi...
 
cordun said:
Filip Antonio said:
cordun said:
Filip Antonio said:
Citeste pe www.memri.org monitorizarile din presa araba si ai sa vezi care este pozitia majoritatii arabilor fata de evrei, nu numai fata de statul Israel.


Spune cumva ceva si de Eminescu-antisemitul pe acolo?

Ignorant si de rea credinta ca orice simpatizant legionar antisemit, ca de obicei.


Mersi frumos, Filipe!

Nu puneam intrebare de mai sus, daca nu era vorba de Eminescu. Iata de la ce a pornit discutia, de la mesajul lui vitalic: "antisemitismul eun flagel care a bintuit in europa pina nu demult.epoca de care vorbesti,epoca lui eminescu,e o epoca a avintului national,epoca a nationalismului salbatic,a inventarii si consolidarii natiuni romanesti marcata in mare masura de sovinism .asa ca nu vad nimic deosebit,numai ca nu as accepta ca eminescu sa fie citit in legatura cu antisemitismul de astazi."

El spunea ca antisemitismul de azi ar fi cel al palestinienilor. Si eu ma intrebam logic cu ce a gresit Eminescu sa fie citit astazi in legatura cu antisemitismul palestinienilor (la care tu m-ai trimis la nu stiu ce site de monitorizare a reactiilor arabilor in general...).

Urmareste discutia si ai sa intelegi...

Daca vrei sa afli despre antisemititismul sau mai general xenofobia ideologului Eminescu citeste-i pe Lucian Boia si Leon Volovici si nu mai pune atat pret pe vorbele unui politolog de kolhoz pe studiile caruia se risipesc putinii bani ai contribuabilului din Bastardostan.
 
Filip Antonio said:
Daca vrei sa afli despre antisemititismul sau mai general xenofobia ideologului Eminescu citeste-i pe Lucian Boia si Leon Volovici si nu mai pune atat pret pe vorbele unui politolog de kolhoz pe studiile caruia se risipesc putinii bani ai contribuabilului din Bastardostan.


Crede-ma ca nu-l cunosc pe Eminescu de la vitalic sprinceana incoace... Ci de un pic mai de demult, totusi.
 
vitalic sprinceana said:
politolog de kolhoz pe studiile caruia se risipesc putinii bani ai contribuabilului din Bastardostan.

cica s-a dus unul la londra sa-si arate magariile acolo,ca romania e prea mica pentru el...ghici de cine-i vorba

Eu nu sunt la Londra pe banii contribuabilului din Romnia, tu eti la Sofia pe banii contribuabilului din Bastardostan, bani care ar fi putut fi cheltuii mai cu nelepciune de aceia care te-au trimis acolo.
 
desigur,de exemplu sa ti-i dea tie.
kinca ceva tu cind ti-ai facut studiile poate ai gasit vreo comoara pe undeva si te-ai sponsorizat singur.
ti-am mai spus -o ca statul m-a trimis aici sa studiez si nu are nimic cu convingerile mele
 
vitalic sprinceana said:
desigur,de exemplu sa ti-i dea tie.
kinca ceva tu cind ti-ai facut studiile poate ai gasit vreo comoara pe undeva si te-ai sponsorizat singur.
ti-am mai spus -o ca statul m-a trimis aici sa studiez si nu are nimic cu convingerile mele

Pe mine nu m-a trimis statul n strintate la studii.N-am avut pile ca tine.
 
vitalic sprinceana said:
ce nefericit.vrei poate vreo compensatie????

Vrei sa zici ca asta nu e badaranie? Atunci nu shtii ce e aia, probabil... Ce ziceam eu... tu nu prea intzelegi... :(
 
de ce sa fie badaranie???
studiez si eu ca oricare altul la buget,si nu prea vad de unde pina unde cineva mi-ar cere socoteala si mi-ar baga pe git faptul ca el nu e pe banii statului acolo unde e.daca sunt aici unde sunt inseamna ca o merit.de altfel oricine putea sa vine,concursul era deschis pentru toti
 
vitalic sprinceana said:
daca sunt aici unde sunt inseamna ca o merit.de altfel oricine putea sa vine,concursul era deschis pentru toti

Sau poate c eti pentru c tticu - preedinte de kolhoz i demnitar agrarian - i-a pus o pil.
 
Back
Top