Una din acuzatiile aduse poetului nostru national este antisemitismul.
Pentru ntelegerea acestei acuzatii, o scurt istorie a problemei evreiesti n Romnia e necesar.
In veacul al 19-lea s-a nregistrat o intens emigratie evreeasc spre principatele Romne (Vechiul Regat), n special spre Moldova. Citez din cartea evreului Carol Iancu - "Evreii din Romnia dela excludere la emancipare", Editura Hasefer (editura comunittii evreesti), Bucuresti 1996, pag. 49: "In 1803 existau n Moldova circa 30000 evrei, n 1848 circa 60000, recensmntul din 1859 cifrndu-i la 118922".
Asadar, pe vremea lui Eminescu evreii din Romnia erau n majoritate emigranti recenti, multi intrati ilegal n tar. In opinia public a vremii, existau 2 curente:
Filosemitii cereau ca tuturor evreilor s li se dea neconditionat cettenia romn, cu toate drepturile corespunztoare.
Cei numiti azi antisemiti spuneau c cettenia romn nu trebuie acordat acestor evrei dect pe baz de cereri individuale, analizate pentru fiecare caz n parte.
Eminescu s-a situat n cea de-a doua categorie.
Esenta conceptiei lui Eminescu despre evrei este cuprins ntr-un articol ("Dac proiectul maiorittii...") publicat n "Timpul" din 7 iulie 1879: "Nu exist dar romni de rit izraelit, pentru c nu exist izraeliti cari-n familie s vorbeasc romneste, pentru c nu exist izraeliti cari s intre n relatii de cstorie cu romnii, c-un cuvnt evreul e evreu, se simte evreu si pn acuma nici n-a voit s fie altceva dect evreu" (M. Eminescu - "Opere" vol. X, Editura Academiei RSR, Bucuresti 1989, pag. 291-292).
Cele scrise de Eminescu reprezint o realitate sociologic a vremii sale. Ins n timp, lucrurile aveau s se schimbe, iar naintea celui de-al 2-lea rzboi mondial destui de multi evrei vorbeau romneste n familie (n Vechiul Regat, chiar majoritatea evreilor), existau cstorii mixte si chiar convertiri la crestinism.
Chiar dup emigrarea n Israel, multi evrei din Romnia au continuat s vorbeasc romneste n familie. In Israel exist o bogat pres n limba romn.
Asadar, antisemitismul lui Eminescu este total diferit de cel promovat ulterior de Hitler. Eminescu nu i-a considerat niciodat pe evrei o ras inferioar, ba chiar le reproseaz c nu se cstoresc cu romnii (opusul ideilor nazistilor, care se temeau de "spurcarea" rasei superioare si au interzis cstoriile mixte). Din cele scrise de el rezult c, odat cu adoptarea de ctre evrei a limbii romne (ceea ce s-a si ntmplat pe scar larg n veacul 20), ncettenirea evreilor e admisibil.
Eminescu nsusi, dac ar mai fi trit vreo 50 de ani, rmnnd pe deplin fidel conceptiilor sale, ar fi spus: exist romni de rit izraelit!
Celor care-l acuz pe Eminescu pentru vederile sale politice, i rog un lucru: s fie consecventi n principii si s nu aplice dublu standard. Adic, s acuze la fel de vehement guvernul israelian, care refuz s acorde cettenie israelian muncitorilor romni din aceast tar (unii, aflati de multi ani acolo), sau guvernele american, german sau francez, care iau msuri mpotriva imigrantilor ilegali (inclusiv expulzri), refuznd s acorde automat cettenie tuturor emigrantilor (n SUA, chiar si emigrantii legali au de asteptat destul pentru cettenie, iar una din conditii este cunoasterea limbii engleze).
Pentru ntelegerea acestei acuzatii, o scurt istorie a problemei evreiesti n Romnia e necesar.
In veacul al 19-lea s-a nregistrat o intens emigratie evreeasc spre principatele Romne (Vechiul Regat), n special spre Moldova. Citez din cartea evreului Carol Iancu - "Evreii din Romnia dela excludere la emancipare", Editura Hasefer (editura comunittii evreesti), Bucuresti 1996, pag. 49: "In 1803 existau n Moldova circa 30000 evrei, n 1848 circa 60000, recensmntul din 1859 cifrndu-i la 118922".
Asadar, pe vremea lui Eminescu evreii din Romnia erau n majoritate emigranti recenti, multi intrati ilegal n tar. In opinia public a vremii, existau 2 curente:
Filosemitii cereau ca tuturor evreilor s li se dea neconditionat cettenia romn, cu toate drepturile corespunztoare.
Cei numiti azi antisemiti spuneau c cettenia romn nu trebuie acordat acestor evrei dect pe baz de cereri individuale, analizate pentru fiecare caz n parte.
Eminescu s-a situat n cea de-a doua categorie.
Esenta conceptiei lui Eminescu despre evrei este cuprins ntr-un articol ("Dac proiectul maiorittii...") publicat n "Timpul" din 7 iulie 1879: "Nu exist dar romni de rit izraelit, pentru c nu exist izraeliti cari-n familie s vorbeasc romneste, pentru c nu exist izraeliti cari s intre n relatii de cstorie cu romnii, c-un cuvnt evreul e evreu, se simte evreu si pn acuma nici n-a voit s fie altceva dect evreu" (M. Eminescu - "Opere" vol. X, Editura Academiei RSR, Bucuresti 1989, pag. 291-292).
Cele scrise de Eminescu reprezint o realitate sociologic a vremii sale. Ins n timp, lucrurile aveau s se schimbe, iar naintea celui de-al 2-lea rzboi mondial destui de multi evrei vorbeau romneste n familie (n Vechiul Regat, chiar majoritatea evreilor), existau cstorii mixte si chiar convertiri la crestinism.
Chiar dup emigrarea n Israel, multi evrei din Romnia au continuat s vorbeasc romneste n familie. In Israel exist o bogat pres n limba romn.
Asadar, antisemitismul lui Eminescu este total diferit de cel promovat ulterior de Hitler. Eminescu nu i-a considerat niciodat pe evrei o ras inferioar, ba chiar le reproseaz c nu se cstoresc cu romnii (opusul ideilor nazistilor, care se temeau de "spurcarea" rasei superioare si au interzis cstoriile mixte). Din cele scrise de el rezult c, odat cu adoptarea de ctre evrei a limbii romne (ceea ce s-a si ntmplat pe scar larg n veacul 20), ncettenirea evreilor e admisibil.
Eminescu nsusi, dac ar mai fi trit vreo 50 de ani, rmnnd pe deplin fidel conceptiilor sale, ar fi spus: exist romni de rit izraelit!
Celor care-l acuz pe Eminescu pentru vederile sale politice, i rog un lucru: s fie consecventi n principii si s nu aplice dublu standard. Adic, s acuze la fel de vehement guvernul israelian, care refuz s acorde cettenie israelian muncitorilor romni din aceast tar (unii, aflati de multi ani acolo), sau guvernele american, german sau francez, care iau msuri mpotriva imigrantilor ilegali (inclusiv expulzri), refuznd s acorde automat cettenie tuturor emigrantilor (n SUA, chiar si emigrantii legali au de asteptat destul pentru cettenie, iar una din conditii este cunoasterea limbii engleze).