Asociatia Studentilor Crestini Ortodocsi Romani

Ati auzit despre Asociatia Studentilor Crestini Ortodocsi Romani din Basarabia?

  • Da!

    Votes: 9 25.0%
  • Nu. Dar as fi interesat de ea!

    Votes: 2 5.6%
  • Nu!

    Votes: 22 61.1%
  • Doresc sa aflu mai multe si poate sa ma implic in activitile ei ulterioare!

    Votes: 3 8.3%

  • Total voters
    36
Ti-ar placea foarte mult ca Inaltpreasfintitul sa fie securist doar pentru faptul ca ti-ai putea linistit justifica fanteziile sexuale...
 
Asociatia Studentilor Crestini Ortodocsi Romani din Basarabia – alaturi de ASCOR din Romania

In perioada 21-25 martie si adesfasurat lucrarile Consfatuirile Nationale ale Asocoatiei Studentilor Crestini Ortodocsi Romani. Evenimentul a fost gazduit de catre ASCOR Sibiu.
Au participat 20 filiale ale ASCOR inclusiv din Basarabia si Cernauti. Aceste consfatuiri ale celei mai reprezentative organizatii la nivel national care apara si promoveaza valorile credintei ortodoxe in spiritul filocalic mostenit de la preotul dr. Dumitru staniloae, au ca obiectiv crearea unei forte care sa sprijine tinerii in asi mentine verticalitatea in fata provocarilor vremii. Tema generala a fost : ”Sfintii inchisorilor comuniste, modele de jertva si marturisire pentru tineretul contemporan”.Activind cu binecuvintarea Sfintului Sinid al Bisericii Ortodoxe Romane ASCOR vede necesara o activitate cit mai rodnica si mai productiva intre ierarhia BOR si Asociatie care este bastionul apararii credintei.Lucrarile s-au desfasurat cu binecuvantarea Inalt Prea Sfintitului Parinte Mitropolit Iosif, Mitropolitul Europei Occidentale si de IPS Dr. Laurentiu Streza, Arhiepiscopul Sibiului si mitropolitului Ardealului.

In cadrul intrunirilor au participat peste 60 de delegati care au pus in discutie cele mai stringente probleme cu care se confrunte Romanii de pretutindeni, si eventual cum sa se organizeze actiuni in comun la nivel national pentru un impact simtit, de fiecare crestin.de asemenea ASCOR impreuna cu sprijinul ierarhilor , vor organizeza pelerinajul spre manastirea Putna, avind in vedere ca anul acesta se implinesc 550 de ani de la urcarea in scaun al lui Stefan cel Mare si Sfant. In cadrul aceluiasi proiect este prevazut si un alt pelerinaj dar care va demara din Sibiu spre manastirea sfintilor martiri Brincoveni la 15-16 august, acest eveniment va fi insotit de o greutate simbolica avind in vedere ca Sibiul este declarat Capitala europeana in acest an iar ASCOR realizand acest proiect, vor prezenta Traditia Romaneasca cu valorile sale europene, care sunt adevarate comori nu doar a neamului romanesc ci valori europene,Stefan stind in apararea credintei stramosesti iar Constantin Brincoveanu murind pentru credinta ortodoxa demonstrind astfel puterea si sacrificiul cu care romanul si aparat din totdeauna Tara devenind o perla in familia europeana.

Acest proiect spera a fi amplu mediatizat pe intreg arealul de activitate al BOR.
Conferinta sia desfasurat activitatile in cadrul universitatii de teologie din sibiu, iar pe linga lucrarile propriu zise au fost desfasurat cenaclul inchinat sfintilor martiri ai inchisiorilor comuniste.Cenaclul care s-a tinut in ziua a doua de lucru a fost dedicat lui Valeriu Gafencu, care este un martir al inchisorile comuniste, nascut in Basarabia, in judetul Balti.A fost o seara culturala exceptionala cu poezii si cantece despre Ardeal Basarabia Bucovina si multa rugaciune unde ASCOR istii sau reunit intrun cuget si –o suflare pentru a lupta in unitate pentru unitate.

Au fost pomeniti si alte personalitati marcante ale neamului preecum Radu GYR sau Ioan Ioanolide, Preot.Fosim oance si Arsenie Papacioc, Iustitnian parvu Staniloaie, Voiculescu si Nae Ioanescu s.a.
De asemenea aceasta intrevedere a stabilit o punte dintre cele doua state romanesti, ASCOR Basarabia, prezenta cu binecuvantarea IPS Petru mitropolit al Basarabiei si Exarh al Plaiurilor , este implicata activ in desfasurarea proiectelor nationale pe care ASCOR si le propune a le realiza , astfel cele doua maluri de prut se vor apropia tot mai mult, iar prezenta cernautilor demonstraza ca unitatea neamului romanesc nu poate fi darimata chiar daca sirma ghimpata a sugrumat pamantul Romaniei.

Studentii au avut prilejul de a vizita capitala europeana, care este unul dintre cele mai frumoase orase din romania cu o arhitectura exceptionala.
In data de 25 martie lucrarile s-au incheiat festiv in sala de conferinta de la manastirea Simbata de sus cu un cuvint de binecuvintare din partea staretului manastirii Arhimandrit Urs si Arhimandritului Teofil Paraian.
 
Stimati prieteni si colegi,

Asociatia Civic Media va invite la Conferinta publica

Basarabia Acum
Situatia relatiilor romano-romane la 89 de ani de la Actul Unirii

Marti, 27 Martie, Ora 17, la Universitatea Bucuresti, Sala Senatului, Palatul Facultatii de Drept

Invitat de onoare: Alexandru Lesco, fost prizonier in Transnistria timp de 12 ani, va vorbi despre detinutii politic romani de la Tiraspol Andrei Ivantoc si Tudor Popa

Organizata impreuna cu Seniorii Ligii Studentilor si Universitatea din Bucuresti, dezbaterea se va bucura de patronajul academicianului Dinu C Giurescu. Vor fi analizate provocarile agresive ale politicii strategice rusesti de la Est de Prut si vor fi oferite mai multe solutii pentru facilitarea redobandirii cetateniei romane si a vizelor basarabenilor si bucovinenilor, in contextul accederii Romaniei in UE.

Participa: academicieni, profesori universitari, istorici, studenti, jurnalisti, oficiali ai Ministerelor de Interne, Externe, Integrarii.

Invitati speciali: reprezentanti ai Bisericii Ortodoxe Romane si ai Presedintiei Romaniei.

Va asteptam si va rugam sa mediatizati, in masura posibilitatilor dvs, aceasta actiune.

Atasat se afla afisul Conferintei.

Va multumim,

Echipa ACM
 
47942398.jpg
 
Comunicat
img%5d

Vineri, 20 aprilie la orele 16.00, în incinta Bibliotecii Municipale Onisifor Ghibu, va avea loc masa rotundã dedicatã temei „Societatea civilã si valorile morale tradiþionale”, iniþiatã de Asociaþia Studenþilor Crestini Ortodocsi Români. În cadrul mesei rotunde va fi lansatã oficial initiativa „Miscarea Pentru Viata”, o reuniune neformala a asociaþiilor, organizaþiilor si instituþiilor media din Republica Moldova care doresc prin eforturi comune sa contribuie la apararea si pastrarea valorilor traditionale.
Vor fi puse în discutii asa teme ca: influenta morala a mass-mediei asupra tineretului, problemele educaþiei sexuale în rândul tinerilor, pericolele legalitãþii avortului si rolul Bisericii în educarea tinerilor.
Printre organizaþiile care s-au alaturat acestei iniþiative se enumera: Uniunea Nationala a Studentilor si Tineretului din Republica Moldova, Misiunea Sociala „Diaconia”, Asociatia „Act Civitas”, Miscarea Tinerilor Europeni, Asociatia Tinerilor Elevi Crestini Ortodocsi, Fundatia „Ecoul Cernobalilui”.
 
Astazi In spitalul din Bucuresti a murit Preafericitul Patriarh al Bisericii Ortodoxe Romane, in urma unei interventii chirurgicale. Toti romanii ortodocsi de pretutindeni sint indurerati de trecerea in nefiinta a Preafericitului Parinte.

Asociatia Studentilor Crestini Ortodocsi Romani din Basarabia regreta aceasta pierdere pentru intreaga ortodoxie, si se roaga pentru sufletul adormitului rob al lui Dumnezeu!

Aceste zile de doliu si rugaiune trebuie sa ne dea speranta ca Cel care-l va precede va fi un continuator al Patriarhului activind in acelasi spirit conservator si traditionalist, pastrind Dreapta Credinta nealterata, intarind-o mai ales acum, la rascrucea vremurilor.


Cu mult regret si smerenie,
ASCOR Basarabia.

Domnul sa-l odihneasca in pace!
 
Fara sa-mi doresc sa intru in vreo polemica, pentru mine preafericitul va ramane mereu gagiul care l-a felicitat pe Ceausescu pentru ca i-a zdrobit pe huliganii la Timnisoara in '89.
 
Frontist;197175 said:
Npul Patriar al Bisericii Ortodoxe Romane a devenit IPS Daniel.
http://www.realitatea.net/87275_NewsIn--IPF-Daniel--noul-Patriarh-al-Bisericii-Ortodoxe-Romane-.html
Speram ca Domnul asa a vrut.
Desi invaluit de misterul apartenentei IPS Daniel la diferite grupuri de interese, precum Masonieria,in plus viziunile sale ecumeniste, au trezit nemultumirea multora. IPS Bartolomeu Anania, care era de oriantare traditionalista nu a intrunit numarul necesar de voturi pentru a fi ales ca Patriarh.

Ai cumva dovezi despre "apartenenta IPS Daniel la diferite grupuri de interese" sau doar lansezi mai departe diverse balacareli ale adversarilor actualului Patriarh?
Bartolomeu Anania nu "era" traditionalist, el este. Din cate stiu eu nici nu a decedat nici nu si-a schimbat orientarea.
Se numeste " masonerie" nu "masonierie".
 
Frontist;197194 said:
Ce modest esiti, si atit de destept. Creierul nu te stringe in craniu?

Baiete, ai probleme de vocabular, gramatica si mai ales comportament. Ca sa nu zic si de caracter. As zice ca trufia te orbeste. Daca esti atat de crestin cum te dai stii ce inseamna trufia.
 
In timp ce presedintele Comisiei Europene, Jose Manuel Barosso milita de la tribuna Marii Adunari Ecumenice de la Sibiu pentru libertatea religioasa a noii Europe, in piata din fata Catedralei Metropolitane politisti in civil incalcau libertatea de expresie cu bocancii. Vineri seara, o tanara de 20 de ani a fost agresata de "organele" legii in plina strada pentru ca oferea CD-uri cu mari duhovnici ai Romaniei. Printre acestia, parintii Cleopa, Ionichie Balan, Arsenie Papacioc, Gheorghe Calciu, Arsenie Boca, exprimandu-se despre ecumenism. Invataturile marilor duhovnici ai Romaniei nu au fost insa pe placul subalternilor Mitropolitului Laurentiu Streza, doi preoti ai Catedralei asmutind cinci haidamaci pe tanara credincioasa.
 
HKBD;197413 said:
In timp ce presedintele Comisiei Europene, Jose Manuel Barosso milita de la tribuna Marii Adunari Ecumenice de la Sibiu pentru libertatea religioasa a noii Europe, in piata din fata Catedralei Metropolitane politisti in civil incalcau libertatea de expresie cu bocancii. Vineri seara, o tanara de 20 de ani a fost agresata de "organele" legii in plina strada pentru ca oferea CD-uri cu mari duhovnici ai Romaniei. Printre acestia, parintii Cleopa, Ionichie Balan, Arsenie Papacioc, Gheorghe Calciu, Arsenie Boca, exprimandu-se despre ecumenism. Invataturile marilor duhovnici ai Romaniei nu au fost insa pe placul subalternilor Mitropolitului Laurentiu Streza, doi preoti ai Catedralei asmutind cinci haidamaci pe tanara credincioasa.

Sa spunem ca la Sibiu erau luate masuri de siguranta de exceptie. Pe parintele Arsenie Papacioc am avut ocazia sa il intalnesc la Techirghiol, la manastire. Cat despre comportamentul inaltilor ierarhi si chiar al clerului obisnuit nici nu mai are rost sa vorbim. De aceea au si scos vorba aia cu " Tu sa faci ce zice popa, nu ce face el".
 
Sa speram ca totusi viata religioasa va suferi o schimbare pozitiva! Desi am unele rezerve, totusi sper ca Prea Fericitul Parinte Patriarh Daniel sa fie continuatorul proiectului lui PF Teoctist, privind romanii de pretutindeni si in special Basarabia.Avind in vedere relatia atit de apropiata intre el si IPS Petru.
 
HKBD;197930 said:
Sa speram ca totusi viata religioasa va suferi o schimbare pozitiva! Desi am unele rezerve, totusi sper ca Prea Fericitul Parinte Patriarh Daniel sa fie continuatorul proiectului lui PF Teoctist, privind romanii de pretutindeni si in special Basarabia.Avind in vedere relatia atit de apropiata intre el si IPS Petru.

Speram.
 
Pe situl Masonilor :) ,din Romania a fost facuta public un document prin care cica PP Daniel iar fi multumit lui Chirovici pentru ca sia exprimat condoleantele prinrtr-o scrisoare.
http://mlnr.ro/frameSetRo.php

Este un fals cum nu am intilnit demult, in primul rind baietii trebuie sa se mai invete a lucra in Photoshop, si sa fie ceva mai inventivi in montaj.
Apoi as vrea ca acest "document" sa-l comparati cu un alt act emis de BOR ca sa vedeti diferentele, ma refer la amenajarea in pagina.
dar asta sunt asa mici observatii. De la Patriarhie ne-au asigurat ca este un fals, pentru ca nici macar nu au primit o scrisoare de la Chirovici, nemaivorbind de un oarecare raspuns al Preafericitului Printe.

Ma conving ca Iuda inca mai are obiceiul de a saruta pe obraz pe cei care lupta pentru Adevar. Ferestema Doamne de Prieteni ca de Dusmani ma voi pazi singur, spune o vorba populara, si ma uit cata dragoste "fraterna" are chirovici pentru Preafericitul Daniel. De fapt ca si Patria Rosie...

Apoi cei care striga in gura mare ca sint mari aparatori ai Ortodoxismului, ca cei de la Civic Net, ar cauta mai bine sa se ingrijeasca de propria mintuire fara a cauta cine a este cel mai pacatos, pentru ca altfel risca sa fie aruncat cu pietre, sper ca tineti minte pilda lui Iisus...
Doamne ajuta!
 
Interviu acordat de IPS Daniel, Mitropolitul Moldovei si Bucovinei, Patriarhul ales al Bisericii Ortodoxe Romane

Înalt Prea Sfinţitul Daniel, Mitropolitul Moldovei şi Bucovinei, este noul Patriarh ales al Bisericii Ortodoxe Române, după alegerea sa din 12 septembrie de către Colegiul Electoral Bisericesc. Personalitatea şi activitatea Înalt Prea Sfinţitului Daniel ca Mitropolit au fost intens mediatizate, mai ales în perioada dinaintea alegerilor pentru funcţia de Patriarh. În primul interviu acordat postului naţional de radio, cel de-al şaselea Patriarh al României vorbeşte despre cea mai mare provocare a Bisericii din zilele noastre, despre relaţia celei mai credibile instituţii a ţării cu lumea politică şi explică de ce şi când este important ecumenismul.


- Înalt Prea Sfinţia Voastrã, în primul rând, felicitări pentru încrederea de care v-aţi bucurat în Colegiul Electoral Bisericesc, că aţi fost ales Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române. Dumnezeu să vă ajute în slujirea pe care o veţi face din cea mai înaltă funcţie de slujire în Biserică!

Mulţumim pentru felicitare şi, desigur, considerăm că Dumnezeu ne-a chemat la această slujire, care este o slujire foarte grea. În acelaşi timp, ea este necesară Bisericii, ca împreună cu Sfântul Sinod şi cu tot clerul din ţară să slujim Biserica pe calea mântuirii, întrucât cea dintâi chemare a tuturor oamenilor este aceea de a ne pregăti în lumea aceasta pentru viaţa veşnică, de a căuta mântuirea.


- Înalt Prea Sfinţia Voastră, care credeţi că este provocarea majoră pe care o are de înfruntat Biserica în aceste vremuri?

Cred că cea dintâi şi cea mai mare provocare este secularizarea, mai precis trăirea vieţii personale şi a societăţii ca şi când Dumnezeu nu ar exista. Cu alte cuvinte, este vorba de o societate care se construieşte din ce în ce mai mult fără referinţă la Dumnezeu, fără referinţă la valorile religioase. Din acest punct de vedere, cu cât secularizarea se intensifică mai mult, Biserica trebuie să rămână fidelă, credincioasă lui Hristos şi să intensifice viaţa ei spirituală. În polarizarea aceasta, secularizare - sfinţenie, noi trebuie să luptăm cât putem să menţinem vocaţia principală a omului, şi anume aceea de a dezvolta viaţa în relaţie cu Dumnezeu. Dacă uităm de Dumnezeu, atunci şi demnitatea umană sau valoarea umană eternă se pierde. Deci, secularizarea este o problemă, nicidecum o soluţie. Ea nu este soluţia, pentru că ea limitează existenţa omului la biologic şi la teluric. Cu alte cuvinte, limitează existenţa omului la ceea ce este pământesc. Or, vocaţia principală a omului este aceea de a purta în el dorul veşniciei, dorul de iubire veşnică, dorinţa de viaţă veşnică. Iar acestea le dă credinţa, ca legătură vie cu Dumnezeu cel veşnic şi netrecător.


- Cum poate Biserica să oprească această tendinţă din ce în ce mai crescândă - în vestul Europei este mai accentuată, dar se vede că şi la noi începe să se accentueze această tendinţă - a îndepărtării omului de cele spirituale, de Dumnezeu? Prin ce modalităţi Biserica ar putea să contracareze ...

Noi, în primul rând, trebuie să urmăm tradiţia Sfinţilor Părinţi, pentru că aceste valuri de secularizare, cum spuneam, nu sunt o soluţie în sine, şi foarte adesea societatea, ajungând la unele extreme în ceea ce priveşte uitarea de Dumnezeu, în baza pedagogiei divine în istorie, va căuta din nou religia. Secularizarea este un vid spiritual. Nu se poate zidi ceva pe un vid spiritual. Ca atare, noi trebuie să rămânem credincioşi, fideli lui Hristos, chiar dacă suntem mai puţini, ca din aceşti puţini Dumnezeu după aceea poate să reînnoiască societatea. De pildă, comunismul în România se credea la un moment dat atotputernic şi etern, iar istoria a făcut în aşa fel încât comunismul a pierdut această poziţie dominantă la noi, iar cei care au fost umiliţi, care au fost marginalizaţi, creştinii, au primit de la Dumnezeu chemarea ca să reapară, să fie Biserica din nou în atenţia societăţii. Tot aşa, credem că şi secularizarea europeană şi nord-americană va dura o anumită perioadă, dar, prin contrast, omul îl va căuta pe Dumnezeu. Apoi, mai avem şi provocarea altor religii. De pildă, în Franţa secularizată, Biserica a fost marginalizată, a devenit mai timidă, dar a venit islamul, care afirmă foarte puternic credinţa în Dumnezeu, iar societatea secularizată se confruntă acum cu o prezenţă a religiosului într-un mod neaşteptat şi chiar greu de gestionat. Deci, Dumnezeu lucrează în istorie în mod surprinzător. În nici un caz nu considerăm că secularizarea de tip occidental este eternă. Deja, în mijlocul secularizării există şi manifestări de redescoperire a credinţei, însă nu credinţă pur formală, ci una existenţială, trăită. Avem nevoie de o credinţă mărturisită, de o credinţă angajată, nu doar una nominală. De aici importanţa misiunii Bisericii. În primul rând, să nu cedăm, iar în al doilea rând să aprofundăm adevărurile de credinţă, ca să fim motivaţi puternic în credinţa noastră.


- Înalt Prea Sfinţia Voastră, după 1989 Biserica Ortodoxă a avut o activitate social-filantropică din ce în ce mai intensă. S-au înfiinţat aşezăminte sociale în toate eparhiile, inclusiv la Iaşi, aţi fost Mitropolit acolo, aţi depus o activitate socială bogată. Biserica Ortodoxă Română are forţa materială necesară pentru a dezvolta această activitate social-filantropică?

Nu are forţa materială necesară, dar totdeauna noi contăm, în primul rând, pe forţa spirituală. Dacă există o forţă spirituală, o convingere că Liturghia se întregeşte cu filantropia, iar filantropia trebuie să aibă ca bază Liturghia vom găsi şi mijloace materiale. Se vede aceasta atunci când preotul în parohie vrea să facă ceva în favoarea săracilor, în favoarea celor singuri, în favoarea celor bolnavi. Dumnezeu îl ajută şi el găseşte câte un sponsor, mai cooperează cu autorităţile locale… Important este să avem multă dragoste faţă de Dumnezeu şi faţă de semeni, iar cele materiale se adaugă. Niciodată noi, românii, n-am avut un surplus material, de aici şi expresia 'a dăruit din puţinul lui pentru Biserică” sau 'din puţinul lui a ajutat pe alţii mai săraci'. Aşadar, în primul rând contează forţa spirituală, iar apoi se găsesc şi cele materiale.


- Tot după 1989, am observat o tendinţă a lumii politice de a folosi Biserica, uneori, pentru imagine, de a o instrumentaliza, să spunem, electoral. Biserica este recunoscută ca fiind instituţia cea mai credibilă în rândul românilor. Cum veţi aborda, din treapta de Patriarh, relaţia cu politica?

Noi, în general, nu afirmăm o opinie personală în privinţa relaţiilor Stat-Biserică, ci împreună cu Sfântul Sinod. Iar, atitudinea Bisericii valabilă şi acum, ca principiu, este aceasta: păstrăm autonomia Bisericii faţă de Stat, însă această autonomie nu trebuie să fie nici concurenţă cu Statul şi nici o izolare completă de el. Avem deja înscris principiul acesta şi în noua Lege a Cultelor: cultele sunt autonome faţă de Stat, dar în acelaşi timp cooperează cu Statul pentru binele comun. Deci, noi nu suntem Biserică de Stat şi nu depindem de Stat în sensul unei subordonări, însă deoarece majoritatea populaţiei ţării aparţine Bisericii Ortodoxe Române, nici nu putem să ne considerăm stat în stat, nici să evităm o cooperare cu Statul. Uneori se încearcă în campanii electorale, poate, folosirea imaginii Bisericii, dar noi, ca Biserică, nu avem preferinţă pentru un singur partid. Să nu uităm că în toate partidele politice există membri ai Bisericii Ortodoxe Române, ca atare relaţia noastră cu aceşti membri este mai mult de ordin spiritual. Aceştia sunt fraţii noştri întru credinţă sau fiii duhovniceşti ai Bisericii şi, în consecinţă, Biserica doreşte să cultive conştiinţa creştină, inclusiv a oamenilor politici. Cu alte cuvinte, un om politic trebuie să fie creştin nu doar o dată la patru ani, ci tot timpul. Cred că noi nu putem considera politica doar ca ceva opus Bisericii, ci contează foarte mult şi ce fel de activitate pastorală, de conştientizare creştină desfăşoară Biserica în raport cu oamenii politici. Acei oameni politici care vin mai des la Biserică, cunosc mai bine nevoile Bisericii, dintre oamenii politici, şi o ajută mai mult. Deci, nu trebuie să aşteptăm campania electorală ca oamenii politici să ajute Biserica, ci trebuie şi noi să-i informăm permanent care sunt problemele şi care sunt activităţile Bisericii, ca această cooperare să nu pară doar una de conjunctură.


- Credeţi, aşadar, că e de ajuns reprezentarea intereselor Bisericii în forurile care iau hotărâri în Stat prin membrii laici, sau prin membrii politicieni, nu printr-un membru de drept într-un parlament, să spunem? Credeţi necesară această formulă de participare la decizie?

Experienţa din trecut cu membrii de drept în Senat nu a fost întotdeauna benefică. Un ierarh care stă prea mult în Parlament nu se poate ocupa de eparhia sa. Totuşi, este bine ca atunci când unele legi se referă direct sau indirect la viaţa Bisericii, aceasta să fie consultată ca să-şi spună punctul de vedere.


- Înalt Prea Sfinţia Voastră, în interiorul Bisericii, o ştim cu toţii, există un curent aşa-zis „antiecumenist”, o temere a unor monahi şi credincioşi că deschiderea ecumenică ar putea conduce la pierderea credinţei ortodoxe. Aţi fost catalogat deseori ca şi ecumenist, uneori cu o nuanţă peiorativă. Cum vă autodefiniţi în această privinţă?

Eu mă autodefinesc ca un ortodox realist, nu ecumenist. Şi anume, într-o lume pluralistă din punct de vedere confesional, religios, nu putem să promovăm Ortodoxia prin izolare, ci prin dialog, prin cooperare. Avem milioane de români ortodocşi în afara graniţelor ţării, în ţări majoritar catolice sau protestante. Ca atare, este inevitabil contactul şi dialogul. Iar, din perspectiva angajării noastre în mişcarea ecumenică, Biserica Ortodoxă Română nu este singură. În această privinţă au fost multe hotărâri panortodoxe care recomandau dialogul şi cooperarea. Astfel, chiar dacă Biserica Rusă şi Biserica Greacă uneori par a fi mai reticente, sunt şi ele angajate în mod oficial în dialogurile ecumenice internaţionale, împreună cu Patriarhia Ecumenică. Important este nu faptul de a fi ecumenic sau deschis, ci în ce măsură folosim dialogul şi cooperarea pentru a pune în evidenţă valorile Ortodoxiei. Dacă noi folosim ecumenismul ca o şansă de a face cunoscută Ortodoxia, este benefic. Dacă ne pierdem însă identitatea, dacă ne dizolvăm atunci când dialogăm, desigur că acesta poate fi un pericol. De aceea, un ecumenism autentic în favoarea ortodocşilor poate să-l facă numai acela care e bine pregătit, care cunoaşte valorile perene ale Ortodoxiei şi, în acelaşi timp, cunoaşte şi care sunt punctele comune sau punctele divergente cu alte confesiuni. Astăzi, în faţa societăţii secularizate, creştinii nu au credibilitate când se ceartă între ei. Ei au mai multă credibilitate în faţa lumii secularizate când dialoghează şi când cooperează unii cu alţii, cooperează în domeniul social, în faţa suferinţei, în faţa sărăciei. Aşadar, trebuie să vedem această deschidere ecumenică a românilor nu ca pe o simplă modă, ci ca pe un mod de a convieţui civilizat, ca pe un efort de a trece de la ceartă la dialog şi de la confruntare la cooperare. Când relativizăm credinţa şi morala creştină, atunci ecumenismul nu este în favoarea noastră. Dar, când afirmăm valorile profunde ale Ortodoxiei, atunci credem că trebuie s-o facem prin dialog, nu prin ceartă sau prin agresivitate. O Ortodoxie agresivă nu este atrăgătoare pentru nimeni. Nici una laxă, care s-ar dizolva într-un dialog superficial, fără discernământ critic.


- Credeţi că Ortodoxia, Bisericile Ortodoxe naţionale sunt destul de unite în mesajul lor pe care-l au de transmis în acest dialog cu celelalte confesiuni? Cum credeţi că se poate întări unitatea Ortodoxiei?

Avem nevoie de întruniri periodice, cu regularitate, între Bisericile Ortodoxe autocefale, şi acest lucru l-am spus de faţă cu Sfântul Sinod şi în numele Sfântului Sinod, cu doi ani în urmă (n.r.: 2005), în prezenţa Patriarhului Ecumenic, Sanctitatea Sa Bartolomeu I, care a apreciat foarte mult această propunere. Însă, deocamdată e greu de realizat o regularitate a întrunirilor panortodoxe. De ce sfintele canoane cer ca episcopii dintr-o ţară, dintr-o Biserică locală, să se întrunească cel puţin de două ori pe an, primăvara şi toamna? Pentru că sinodalitatea presupune şi întruniri periodice. Dar la nivel panortodox, adică universal, noi nu mai avem această practică a întâlnirilor periodice, cel puţin la trei ani o dată. Cred că Bisericile Ortodoxe naţionale au o valoare deosebită, pentru că se identifică, în general, cu misiunea la un popor care a fost creştinat. Totuşi, să nu uităm că în Crez noi mărturisim Biserica „Una, Sfântă, Sobornicească şi Apostolească”. Noi nu credem într-o Biserică autocefală, ci în Biserica sobornicească, adică Ortodoxia în ansamblul ei. Iar, din acest punct de vedere e foarte necesar nu doar dialogul nostru cu alte confesiuni, ci, în primul rând, un dialog mai intens şi o cooperare mai strânsă între Bisericile Ortodoxe surori.


(Interviu acordat de către Î.P.S Daniel, Mitropolitul Moldovei şi Bucovinei şi Patriarhul ales al Bisericii Ortodoxe Române, domnului Remus Rădulescu pentru Radio România Actualităţi, în data de 13 septembrie 2007).
 
Back
Top