Intemeierea moralitatii

greenFoX

Member
De fapt, pe ce se intemeiaza o morala? Cand putem spune ca un act este moral sau nu?

Un raspuns ar fi ca moralitatea se intemeiaza prin raportare la divinitate (este moral ceea ce fac pt ca asa vrea Dumnezeu).
Dar odata divinul eliminat, cum mai putem vorbi de legitimitatea unei moralitati?
 
au existat societati cu o morala neraportata la divinitate...ex. societatile comuniste...in care cel care legitima morala era societatea, ideea comunista, principiile marxist-englesisit-leniniste...etc...
in rest, principiile moralului variaza in timp...si spatiu..si nu doar..morala este relativa..si asta cred e primul punct care trebuie luat in consideratie
 
vitalic sprinceana said:
au existat societati cu o morala neraportata la divinitate...ex. societatile comuniste...in care cel care legitima morala era societatea, ideea comunista, principiile marxist-englesisit-leniniste...etc...
in rest, principiile moralului variaza in timp...si spatiu..si nu doar..morala este relativa..si asta cred e primul punct care trebuie luat in consideratie

Hai sa luam doua precepte morale ca "sa nu furi" si "sa nu minti" , valabile si in fosta URSS. Acum te rugam sa ne explici ce au de a face aceste precepte cu "principiile marxist-leniniste" pe care chipurile le cunosti foarte bine. :)
 
In general, sistemul valorilor unei societati (inl. aspectul etic) este supus evolutiei ca si marea majoritate a proceselor si fenomenelor, atyt naturale, cyt si sociale. Afirmarea valorilor etice (morale) ale unei societati se supune cerintelor ratiunii si necesitatii. In baza necesitatii de a conserva si a proteja anumite necesitati si interese, societatea stabileste o serie de precepte (prescriptia anumitui comportament sau interzicerea altuia), asteptynd de la membrii sai sa-si conformeze conduita. Controlul asupra acestui proces este realizat de mecanismele juridice si extrajuridice. Protectiei si reglementarii juridice se supun interesele majore ale societatii, restul - masurilor extrajuridice (morala, obiceiul, religia...).

Ar fi necesara precizarea ca si valorile eterne (bine, rau, frumos, uryt....), evolueaza, categoria ramynynd in fond constanta, se schimba insa acceptiunea (valabil pentru o perioada istorica, dar care, pe parcursul evolutiei societatii isi schimba forma sau continutul. Uneori ambele).
 
galad said:
In general, sistemul valorilor unei societati (inl. aspectul etic) este supus evolutiei ca si marea majoritate a proceselor si fenomenelor, atyt naturale, cyt si sociale. Afirmarea valorilor etice (morale) ale unei societati se supune cerintelor ratiunii si necesitatii. In baza necesitatii de a conserva si a proteja anumite necesitati si interese, societatea stabileste o serie de precepte (prescriptia anumitui comportament sau interzicerea altuia), asteptynd de la membrii sai sa-si conformeze conduita. Controlul asupra acestui proces este realizat de mecanismele juridice si extrajuridice. Protectiei si reglementarii juridice se supun interesele majore ale societatii, restul - masurilor extrajuridice (morala, obiceiul, religia...).

Ar fi necesara precizarea ca si valorile eterne (bine, rau, frumos, uryt....), evolueaza, categoria ramynynd in fond constanta, se schimba insa acceptiunea (valabil pentru o perioada istorica, dar care, pe parcursul evolutiei societatii isi schimba forma sau continutul. Uneori ambele).

Nu sant de acord cu trei momente.
Primul, as face o distinctie intre ideea de morala si cea de etica. E adevarat ca etimologic vorbind, distinctia pare a nu tine. Etica vine de la grecescul ethos, adica obicei, cutuma, moravuri. Morala vine de la latinescul mores care insemna exact acelasi lucru pentru romani ca si ethos-ul pentru greci. Daca totusi avem astazi doua vocabule diferite, morala si etica, n-ar strica sa vedem daca nu e vorba de lucruri totusi distincte.

Un exemplu. Un tip intarzie sistematic la intilniri. Nu poti spune despre el ca are un comportament imoral, ci mai degraba ca ii lipseste o anumita etica sau ca aveti etici deosebite (in anumite tari e prost vazut sa te prezinti la o intilnire exact la ora stabilita. Am experimentat chestia asta pe pielea mea, in Peru :)). Etica iti recomanda anumite valori si poate varia usor de la o tara la alta, sau de la o epoca la alta. Morala raspunde insa la intrebarea "Ce trebuie sa fac?" si prescrie anumite datorii fata de ceilalti. Din acest punct de vedere morala este mai universala si in zilele de azi este deseori gandita in stransa conexiune cu ceea ce numim drepturile (dar si datoriile) omului, in sensul larg al cuvantului. Cum sa stii daca un act e moral sau nu ? Cel mai bun criteriu, dupa parerea mea, ni l-a dat Kant cu faimosul sau imperativ categoric : "actioneaza astfel incat sa vrei, fara contradictie, ca motivul actiunii tale sa devina o lege universala". De meditat. :)

In al doilea rand, dispozitivul juridic al unei societati nu este deloc menit sa controleze aplicarea preceptelor morale. Se poate intampla ca o lege sa se suprapuna unei prescrieri morale, dar asta nu e in nici un chip o dovada ca dreptul e o codificare juridica a moralei. Ce are dreptul succesoral, de exemplu, cu morala ? Sau faptul ca legea nu-mi permite sa votez decat de la o anumita varsta ?

In al treilea rand, categoria frumosului demult nu mai e considerata ca eterna. Toata arta occidentala de azi a abandonat-o demult. In prezent chiar si uratul, abjectul, ciudatul, infioratorul, au devenit categorii artistice. In arta nefigurativa nimeni nu vorbeste de frumos. ;-)
 
Hai sa luam doua precepte morale ca "sa nu furi" si "sa nu minti" , valabile si in fosta URSS. Acum te rugam sa ne explici ce au de a face aceste precepte cu "principiile marxist-leniniste" pe care chipurile le cunosti foarte bine.

nu am spus nicaieri ca le-as cunoaste foarte bine. pur si simplu sunt un exemplu bun ca o morala poate fi legitimata nu doar prin religie sau apelul la divinitate...cat despre "sa nu furi", " sa nu minti" ele se inscriu in morala comunista prin apelul la colectiv...adica proletariat...societate fara clase etc...momentul justificator e lupta de clasa..si ea dicteaza nota morala a unui "sa nu furi", " sa nu ucizi" "sa nu minti"..sau securitatea...daca principiile societatii colectiviste o cer atunci se produce abaterea..ca in orice societate..si pentru a ucide mai bine se dau medalii...iar furtul se cheama colectivizare..ori expropriere a chiburilor...zii cum vrei...
 
In al treilea rand, categoria frumosului demult nu mai e considerata ca eterna. Toata arta occidentala de azi a abandonat-o demult. In prezent chiar si uratul, abjectul, ciudatul, infioratorul, au devenit categorii artistice. In arta nefigurativa nimeni nu vorbeste de frumos.

categoriile ca nume sunt eterne..variaza continutul lor...quiditatea...adica la nivel formal totul ramane pe vechi, la nivel de continut al formei lucrurile difera...ca si in cazul democratiei...

Primul, as face o distinctie intre ideea de morala si cea de etica. E adevarat ca etimologic vorbind, distinctia pare a nu tine. Etica vine de la grecescul ethos, adica obicei, cutuma, moravuri. Morala vine de la latinescul mores care insemna exact acelasi lucru pentru romani ca si ethos-ul pentru greci. Daca totusi avem astazi doua vocabule diferite, morala si etica, n-ar strica sa vedem daca nu e vorba de lucruri totusi distincte.

morala e un set de principii...etica e un set de proceduri, reguli de comportare, de actiune care "coboara" principiile aici si acum


ni l-a dat Kant cu faimosul sau imperativ categoric : "actioneaza astfel incat sa vrei, fara contradictie, ca motivul actiunii tale sa devina o lege universala". De meditat.

pe care romanii, fiindca erau mai inapoiati :lol: , l-au transformat in "ce tie nu-ti place, altuia nu-i face'...aproximativ acelasi lucru
 
vitalic sprinceana said:
categoriile ca nume sunt eterne..variaza continutul lor...quiditatea...adica la nivel formal totul ramane pe vechi, la nivel de continut al formei lucrurile difera...ca si in cazul democratiei...

Asculta ce-ti zic omule : frumosul, caci despre el vorbeam, azi nu mai e o categorie estetica considerata ca eterna. L-ai distra copios pe orice artist contemporan daca ai incerca sa sustii punctul asta de vedere. Arta nefigurativa, body art, performance-urile de toate felurile, neo-expersionismul, arta conceptuala, etc nu opereza cu categoria frumosului. E imposibil sa intelegi ceva in arta contemporana daca te apropii de ea cu termeni tomisti gen quiditate, esenta, etc. Fii mai atent la notiunile de care faci uz fiindca nu sunt inocente. Sau poate nu stii ce inseamna quiditate si cine a inventat termenul ?


vitalic sprinceana said:
morala e un set de principii...etica e un set de proceduri, reguli de comportare, de actiune care "coboara" principiile aici si acum

Pai totusi ce e morala, principii, proceduri, reguli ? :) Chiar procedura si principiu sunt acelasi lucru ? Am impresia ca mai intai iti vin cuvintele si apoi gandurile. Atent la modul de exprimare. :) Cum sa inteleg ca "regulile de comportare coboara principiile aici si acum". :) M-am cracanat de ras.




vitalic sprinceana said:
pe care romanii, fiindca erau mai inapoiati :lol: , l-au transformat in "ce tie nu-ti place, altuia nu-i face'...aproximativ acelasi lucru

Te-ai cam pripit cu concluzia aici, to put it mildly.
 
vitalic sprinceana said:
.cat despre "sa nu furi", " sa nu minti" ele se inscriu in morala comunista prin apelul la colectiv...adica proletariat...societate fara clase etc...momentul justificator e lupta de clasa..

Sper ca glumesti si nu crezi cu adevarat in ceea ce ai scris mai sus. M-ai intrista foarte mult daca ai zice ca erai serios. Cand parintii tai iti ziceau ca nu e bine sa furi sau sa minti , mai adaugau ca asa ne invata partidul si ca asa ne-o cere morala comunista ? :roll: Bai Vitalie...
 
Pai totusi ce e morala, principii, proceduri, reguli ? Chiar procedura si principiu sunt acelasi lucru ? Am impresia ca mai intai iti vin cuvintele si apoi gandurile. Atent la modul de exprimare. Cum sa inteleg ca "regulile de comportare coboara principiile aici si acum". M-am cracanat de ras.

n-am spus ca principiu si procedura sunt acelasi lucru... am zis ca morala sunt niste principii in baza carora se judeca un act drept bun, rau, frumos, urat...etc..e.tc...etica...am considerat-o ca fiind partea tehnica a moralei..ceva de genul "cum sa procedezi intr-o situatie de viata" pentru a nu incalca principiile morale...asta aveam in vedere despre aici si acum...


Sper ca glumesti si nu crezi cu adevarat in ceea ce ai scris mai sus. M-ai intrista foarte mult daca ai zice ca erai serios. Cand parintii tai iti ziceau ca nu e bine sa furi sau sa minti , mai adaugau ca asa ne invata partidul si ca asa ne-o cere morala comunista ? Bai Vitalie...

nu, asa judeca partidul-stat..sursa suprema a moralei in epoca data..parintii mei judecau dupa alte legi morale..daca se intersectau intr-un moment sau nu, asta e alta poveste...si e o alta discutie despre relatia dintre principiile morale comune ale comunismului ateu (macar sub aspectul declarativ) si cele ale crestinismului
 
asa

a proceda urât este imoral

sau

a face cuiva bine este etic

as inclina sa fiu de acord cu MirK (care cred ca a facut teză de doctorat la subiectul dat) dar nu cunosc aşa de multe cuvinte frumoase, no offence

cred că este la locul lui să cugeţi despre util/inutil atunci când vrei să procedezi moral sau imoral. ce morală are un general care a sacrificat un detaşament de 7 ostaşi în folosul salvării a 10 mii de ostaşi netrimiţându-i pe toţi în ofensivă

cât de etic a procedat macedon pornindu-se cu armata sa de 40 mii ostaşi spre orient. de aici am o intrebare la ce scară se precaută întrebarea morala vs etica? dacă la scară interpersonală, parteneri - atunci cred că este valabilă pe când la scară de naţiune nu mai este.

totuşi cred că diferenţa între moral şi etic este un barometru interior (lăuntric) transcendenţial dacă se poate şi nu poate fi explicat în formule mecanice

asta e punctul meu
 
Sa pun putina benzina pe foc.
Lumea sociala este dominata de doua mari principii:
1. relativitatii (de altfel ca si cea naturala)
2. subiectivismului.
Desigur, categoriile de moral si etic coincid, desi s-ar putea numi si careva distinctii (pe care nu le vad). Morala - sistemul valorilor ce necesita o anumita protectie (o buna parte dintre care sunt protejate prin lege) si care, gratie procesului de evolutie a societatii a fost acceptat de membrii societatii (in masura mai mare sau mai mica) si se respecta controlul fiind doar sovestea, rusinea etc.. Pe de alta parte, mai exista etica ca disciplina universitara, etica profesionala ..... care se supun ETICII ca parte si intreg.

Mecanismele juridice protejeaza sau reglementeaza conduita membrilor societatii (dublynd evident in suficiente puncte etica) din aceeasi ratiune - crearea in masura posibilitatii conditii egale de autoafirmare pentru membrii societatii.

De acord cu ceea ce spui, ca forma notiunilor si categoriilor se schimba, datorita faptului ca societatea, evoluynd, isi schimba acceptiunile privitoare la fenomene si procese, continutul lor insa ramyne neschimbat, fapt pentru care si se numesc eterne. Spre exemplu, pe larg se propaga gasirea frumosului si in fizicul ce nu corespunde standardului 60/90/60 ratiunea carei e evitarea psihozei si a subestimarii femeielor.

Si in sfyrsit, totul este relativ (depinzynd de criteriul de referinta) si totul este apreciat in mod subiectiv (de fiecare in parte, in virtutea pregatirii sale). Voi reveni.
 
Cel mai bun criteriu, dupa parerea mea, ni l-a dat Kant cu faimosul sau imperativ categoric : "actioneaza astfel incat sa vrei, fara contradictie, ca motivul actiunii tale sa devina o lege universala". De meditat.

n-as vrea sa disput paternalitatea lui kant, oricum, intr-o forma sau alta acest principiu se intalneste si in biblie..de exemplu:

31. Şi precum voiţi să vă facă vouă oamenii, faceţi-le şi voi asemenea;(luca 6:31)

apoi, chiar daca imperativul categoric se vrea universal sfera sa de actiune este limitata...si e eficient ca instrument doar atunci cand putem alege intre binele "absolut" si raiul 'absolut'..sa ne inchipuim o situatie simpla: un bolnav care sufera de o boala incurabila, dar el nu stie...si crede ca se va insanatosi, ...daca ii spunem adevarul va muri inainte de frica poate daca il mintim si ii spunem ca totul e bine ar putea sa mai traiasca cateva zile...conform acestui imperativ al lui kant, o iesire morala din situatie ar fi sa nu mint, intrucat nu as dori ca minciuna sa devina principiu universal...dar, astfel rduc viata singuulara irepetabila fara pret a unui om cu cateva zile, sau poate luni....
 
Back
Top