Patriarhia Rusiei - o nouă structură n Moldova

Mitropolia Moldovei revine in forta ...

Vandali n sutane

Ortacii Episcopului Petru Musteaţă au atacat n mod barbar parohia Ungheni, trecută recent n subordinea Mitropoliei Basarabiei
Vandali n sutane

Ortacii Episcopului Petru Musteaţă au atacat n mod barbar parohia Ungheni, trecută recent n subordinea Mitropoliei Basarabiei

Noul episcop de Ungheni, Nisporeni şi Călăraşi de la Mitropolia Moldovei, PS Petru Musteaţă, nsoţit de cteva zeci de bodyguarzi, a pătruns cu forţa n timpul Sfintei Liturghii de duminică, n biserica Alexandr Nevski din Ungheni. Episcopul Petru Musteaţă a ncercat n acest mod să acapareze biserica pe care vrea să o transforme n catedrală episcopală n scopul nfiinţării Episcopiei de Ungheni, Nisporeni şi Călăraşi. PS Petru Musteaţă şi persoanele care l nsoţeau au bătut mai mulţi enoriaşi de la Ungheni, ntre care copii şi femei, aplicnd lovituri cu picioarele şi pumnii.
Atacatorii l-au bătut mai nti pe portarul bisericii, căruia i-au strns mna n poartă, după care au pătruns repede n biserică. Portarul a reuşit nsă să strige „Au venit hoţii”! Atunci preoteasa care a ieşit să vadă ce se ntmplă a fost luată la pumni de Prea Sfinţia Sa Petru. Acesta, după ce a bătut preoteasa, a lovit n cap, cu toiagul episcopal, femeia care vindea lumnări la intrarea n biserică. n acel moment, toţi enoriaşii din biserică stăteau n genunchi spunnd Tatăl Nostru. Atacatorii şi-au făcut drum spre altar călcnd peste oameni. n special a avut de suferit o femeie de 70 de ani, care a fost mai apoi transportată la spital.
Agresorii l-au trntit la podea n altarul bisericii pe parohul Ioan Porcevschi, lovindu-l cu picioarele şi cu o rangă de metal. Ei au devastat şi au prădat altarul, deposedndu-l, totodată, pe părintele Ioan Porcevschi de telefoanele mobile ca să nu poată anunţa poliţia. Agresorii au devastat ntreaga biserică şi i-au somat pe enoriaşi să părăsească biserica. Oamenii speriaţi au fugit, n biserică rămnnd doar corul şi membrii consiliului parohial, care au refuzat să cedeze biserica şi au anunţat poliţia. ntre timp, la faţa locului ajunsese un grup de clerici de la parohia din Călăraşi, n frunte cu Protoiereul Ioan Mutu, care a fost şi el bătut pnă la snge de garda de corp a Episcopului Petru Musteaţă.
Spre final, la faţa locului au venit reprezentanţii poliţiei şi ai autorităţilor locale. n urma unor negocieri ndelungate, părţile au acceptat ca poliţia să nchidă şi să păzească timp de o săptămnă biserica, astfel ca să se consume incidentul.
Solicitat de FLUX, parohul bisericii Alexandr Nevshi , Ioan Porcevschi, a declarat că enoriaşii de la Ungheni nu vor ceda biserica şi nu-şi vor revoca decizia de aderare la Mitropolia Basarabiei: „Cred că mai mare vandalism şi mai multă barbarie nici că sunt posibile. Am ajuns ca noi preoţii ortodocşi să fim bătuţi n biserică de un episcop, care trebuia să ne fie părinte duhovnicesc. Nu ştiu cum apreciază conducerea Mitropoliei Moldovei acest fapt”, a mai spus părintele Porcevschi.
Nicolae FEDERIUC, FLUX

sursa: http://www.flux.md/news/modb2.php?action=show&idu=17254&cat=Cotidian National&rub=Editorial
 
Ce chestie ... bodyguarzi ... batai ... exacta ca in filmele mafiote ... numai ca in loc de cagule astia au purtat haine bisericesti ... si cind te gindesti ca oamenii astia sfintesc pasca de Paste ... boteaza copii ... petrec trupurile pe ultimul lor drum ... leaga vietile oamenilor etc. ... nici nu mai stiu ce sa cred despre adevarata credinta a poporului moldav ... oare cine suntem in suflet?
 
Andolino;152861 said:
Ce chestie ... bodyguarzi ... batai ... exacta ca in filmele mafiote ... numai ca in loc de cagule astia au purtat haine bisericesti ... si cind te gindesti ca oamenii astia sfintesc pasca de Paste ... boteaza copii ... petrec trupurile pe ultimul lor drum ... leaga vietile oamenilor etc. ... nici nu mai stiu ce sa cred despre adevarata credinta a poporului moldav ... oare cine suntem in suflet?

De toate acestea sunt de vina cei care in loc sa restabileasca adevaratele valori au inceput sa importe de pe aiurea tot felul de scheme liberale si "democratice".
Pentru o Natiune in primul rand conteaza valorile spirituale (ceea ce este demonstrat deja de starea in care ne aflam).
Credinta se tranmsite prin traditie, in Basarabia aceasta traditie a fost in mare parte distrusa de catre regimul sovietic.
Aceste valori nu pot fi restabilite decat prin Biserica Romana.
Un adevarat crestin nu ar trebui sa atraga atat atentie actiunilor preotilor (chiar daca aceste sunt necuviincioase) fiecare raspunde de faptele sale.
Preotul are datoria sa sfinteasca pasca, sa boteze, pentru ca el este slujitor care infaptuieste riturile, este un intermediar, este un purtator al traditiei.

Asadar primul scop al romanitatii basarabenii ar trebui sa fie renasterea ortodoxiei. Populatia in primul rand are nevoie de o educatie teologica.
Imi este rusine chiar de "intelectualitatea" basarabeana care habar nu are ce reprezinta ortodoxia. Cu poti sa cunosti propriul popor, cultura acestuia daca nu cunosti miezul, nucleul acestei culturi?

Mai lasati va rog, atacurile astea la adresa preotilor, mai bine v-ati preocupa de starea societatii. Inteleg ca este usor sa ataci pe cei de la care stii ca nu vei avea parte de reactii, dar mai aveti putin rusine.
Nu vi se pare ca sunteti cam josnici?

Literatura adaugatoare:

http://mdn.md/index.php?day=2799
 
Prelatul cu naravuri necrestinesti

Prelatul cu naravuri necrestinesti

După ce duminică a bătut clericii şi enoriaşii de la biserica Alexandru Nevski din oraşul Ungheni, lovindu-i cu pumnii şi cu toiagul episcopal, Petru Musteaţă a ţinut ieri o conferinţă de presă. El a atacat Mitropolia Basarabiei, spunnd că aceasta reprezintă o scursură a Mitropoliei Moldovei unde emigrează preoţii nedemni. Petru Musteaţă a spus că cei care sprijină această mitropolie, printre care şi deputatul creştin-democrat, Vlad Cubreacov, se fac complici la dezbinarea Bisericii Ortodoxe din Moldova ceea ce este foarte trist.
Episcopul Petru Musteaţă a respins acuzaţiile ce i le aduc preoţii şi enoriaşii care au părăsit Mitropolia Moldovei adernd la Mitropolia Basarabiei. Aceştia au spus că Petru Musteaţă ar fi corupt şi ar avea un comportament amoral. El a ţinut să menţioneze că nu a luat şi, implicit, nu a dat niciodată mită şi că va da n judecată ziarul FLUX, pentru că a scris că funcţia de episcop a fost obţinută contra sumei de 300 de mii de euro.
Totodată, secretarul episcopului Petru Musteaţă, Anatolie Cibric, a atacat toată presa acuznd-o că aceasta ar fi reflectat n mod unilateral evenimentul de duminică de la Ungheni, prezentnd ntr-o lumină defavorabilă reprezentanţii Mitropoliei Moldovei ce au pătruns cu forţa n biserica din Ungheni.
Reprezentanţii Mitropoliei Moldovei au declarat că la Ungheni ei nu ar fi aplicat forţa, nu ar fi lovit lumea cu pumnii şi cu o rangă de metal, contrar mărturiilor a ctorva zeci de enoriaşi de la Ungheni.
n replică, solicitat de FLUX, parohul Bisericii Alexandru Nevski din oraşul Ungheni, părintele Ioan Porcescu, a declarat că ceea se ntmplă n cadrul Mitropoliei Moldovei depăşeşte limitele dreptei credinţe şi a moralităţii creştineşti. n calitatea noastră de slujitori ai Domnului nu putem tolera devierea de la nvăţătura creştinească care ne spune să fim iubitori şi toleranţi faţă de aproapele nostru. Episcopul Petru a depăşit legea bisericii cnd, nsoţit de personaje mai mult dect dubioase şi narmat cu răngi, a ncercat să preia forţat biserica.
Cei care l-au mpiedicat să facă acest lucru au fost n primul rnd enoriaşii, care s-au adunat aici pentru a feri biserica de abuzuri, care mai sunt şi neclare pe de asupra, a declarat părintele Ioan Porcescu.

Totodată, părintele Constantin din satul Floriţoaia, Ungheni ne-a spus: Este trist şi regretabil ceea ce se ntmplă n cadrul bisericii noastre. Părerea mea este că astfel ne expunem astfel n faţa sectelor, care devin din ce n ce mai numeroase şi care profită acum de aceste dezbinări. Biserica trebuie să fie unită şi puternică, altfel nu vom putea să facem faţă misiunii pe care ne-a dat-o Dumnezeu pe pămnt. Decizia de a trece la Mitropolia Basarabiei este una definitivă pentru că noi, preoţii, trebuie să fim vindecători de suflete şi nu promotori ai nu ştiu ce interese dubioase.

Părintele Serghei din comuna Unţeşti, Ungheni: Ierarhii mari trebuie să nţeleagă că preoţia este unică faţă de Dumnezeu şi că şi un preot simplu, de la ţară are darul Duhului Sfnt asupra lui. Aş dori să nţeleagă naltul de la Chişinău (Mitropolitul Vladimir n.r.) că noi nu suntem mpotriva ascultării, dar am fost neglijaţi şi am fost nevoiţi să ne ducem să căutăm altă dragoste, altă mnă care ne-ar acoperi. De aceea am şi plecat la Mitropolia Basarabiei. Nu noi, dar poporul alege unde să se ducă, sub care oblăduire şi mnă. Şi oamenii au decis să fie sub oblăduirea PS Petru, Mitropolit al Basarabiei, a declarat pentru FLUX părintele Serghei din Unţeşti.

-------------------------



Vlad Cubreacov: Mitropolia Basarabiei nu vrea nimic mai mult dect dreptate


Ceea ce a declarat episcopul Pentru nu este o acuzaţie ntru ct lipseşte miezul acuzării. Adevărul este cu totul altul şi Biserica Ortodoxa Rusă din Moldova nu doreşte să-l accepte, adoptnd tactica struţului. De fapt, criza profundă prin care trece structura locală a Patriarhiei Ruse este determinată de factorii interni latenţi, dintre care cei dinti sunt corupţia, abuzurile şi complicităţile politice cu factori de la Moscova, Chişinău şi Tiraspol. Atacul aberant mpotriva mea scoate la iveală o bună doză de prostie, frică şi ură. Ct priveşte atacurile murdare mpotriva Mitropoliei tradiţionale a Basarabiei, este ridicol să le auzim din acelaşi guri care n-au obosit de 15 ani să-l proslăvească pe Igor Smirnov, să-l mpodobească cu toate medaliile, ordinele şi distincţiile bisericeşti, prezentndu-l ca pe creştin exemplar, cnd toată lumea ştie că acesta este o scursură a serviciilor secrete ruseşti prelinse ca o otravă pe trupul şi obrazul Moldovei. Creştineşte vorbind, ne doare faptul că lipsa de blndeţe şi nţelepciune a episcopul Petru Musteaţă şi a mitropolitului Vladimir rănesc şi tulbură ntr-att toată suflarea ortodoxă. Nu există pace fără dreptate, iar Mitropolia Basarabiei nu vrea nimic mai mult dect să i se facă dreptate. Partea lor este ura şi prigoana. Partea Mitropoliei Basarabiei este dragostea, răbdarea şi mngierea adevăraţilor creştini. Cel mai grav este că aceste atacuri murdare ale bisericii ruse au aerul unei ameninţări pe care statul trebuie să o ia n serios.

--------------------------
Biserica din Ungheni cu lacăt la uşă

Secretarul Episcopiei de Ungheni a Mitropoliei Moldovei, părintele Anatol Cibric, afirmă că biserica din Ungheni a fost nchisă la propunerea acestei Mitropolii. Pentru a aplana situaţia, biserica a fost nchisă. A fost propunerea noastră, ca situaţia să nu iasă de sub control, a declarat pr.Cibric luni, n cadrul unei emisiuni televizate. El a spus că această situaţie de la Ungheni a apărut din lipsa de control a preoţilor, preciznd că
bisericile aparţin statului, nu enoriaşilor. n urma incidentului din biserica Aleksandr Nevski, unde episcopul Petru a descins duminică cu un grup de aproximativ 40 de persoane, biserica a fost nchisă, pentru o săptămnă. Astăzi, cnd creştinii l pomenesc (stil vechi) pe Sfntul Dumitru, Izvortorul de mir, enoriaşii acestei biserici din Ungheni sunt lipsiţi de dreptul de a merge la biserică şi a se ruga.

Solicitat să comenteze incidentul care a avut loc la Ungheni, unde au fost implicate şi forţele de poliţie, preşedintele Asociaţiei Juriştii pentru drepturile omului, Vitalie Nagacevschi, s-a arătat dezolat şi contrariat, menţionnd că, din păcate, statul iarăşi se implică n problemele religioase şi ncearcă să ia partea unei mitropolii şi să respingă, să neglijeze o altă mitropolie. El a subliniat că este vorba de o problemă majoră şi statul ar trebui să nu se implice n litigiul respectiv. Este evident că n acest scandal care a avut loc la biserica din Ungheni au participat reprezentanţii autorităţilor represive, fie de la Ministerul de Interne, fie de la securitate, fie nu ştiu de unde. Degeaba spunea luni, părintele Anatol Cibric că respectivele persoane, cu ceafa rasă şi scurte de piele sunt nişte călugări, diaconi etc. Se vedea bine că sunt din alte organe, a spus Nagacevschi. El a precizat că, din cte se pare, vor fi puse n aplicare toate resursele şi instrumentele administrative, de care dispune statul, pentru a-l pedepsi pe parohul de la Ungheni, părintele Ioan Porcescu, pentru a pune mna pe biserică şi a ntoarce napoi clădirea Mitropoliei Moldovei.
ntrebat dacă este adevărată afirmaţia părintelui Cibric potrivit căreia bisericile aparţin statului, Nagacevschi a spus că bisericile aparţin de fapt comunităţilor locale. Potrivit lui, statul nu poate să se implice n a mpărţi aceste biserici care aparţin Mitropoliei Moldovei şi care Mitropoliei Basarabiei. n opinia juristului, cel mai judicios ar fi fost ca n fiecare localitate unde există litigii similare să fie organizat un referendum local, pentru ca enoriaşii să decidă la care Mitropolie să adere şi din care Mitropolie să facă parte comunitatea lor.
n principiu, aceste cazuri, cum ar fi cel de la Ungheni, ar putea veni ntru susţinerea afirmaţiilor pe care le facem n faţa Curţii Europene a Drepturilor Omului (CEDO). n acelaşi timp, acest caz ar putea fi singur un obiect aparte care ar putea ajunge la CEDO, dar pentru asta este necesar de a epuiza toate căile de recurs la nivel naţional. Eu sper că Mitropolia Basarabiei va găsi resursele necesare pentru a-şi apăra drepturile sale, inclusiv n instanţele judecătoreşti. n cazul n care procesul va fi pierdut la Chişinău, va fi deschisă şi poarta spre Strasbourg, a mai spus Nagacevschi.



La rndul său, directorul Serviciului de stat pentru problemele cultelor, de pe lngă Guvernul Republicii Moldova, Serghei Iaţco, a declarat că a fost la Ungheni şi cunoaşte care este situaţia. El a evitat să comenteze incidentul de la biserica din Ungheni, afirmnd doar că pnă n prezent la Serviciul de stat nu au parvenit plngeri din partea enoriaşilor. Serghei Iaţco a spus că numirea şi eliberarea cadrelor este o problemă a bisericii, n acest caz a Mitropoliei Moldovei, preciznd că statul nu se implică n aceste probleme. Este bine ca aceste probleme să fie rezolvate pe cale amiabilă, a spus Serghei Iaţco. El a menţionat că nu au parvenit solicitări de la Consiliul Europei privind cazurile nregistrate la Ungheni. Reamintim că forul european monitorizează problema Mitropoliei Basarabiei şi situaţia privind respectarea libertăţii religioase n Republica Moldova.

Ecaterina DELEU, FLUX


sursa: http://www.flux.md/news/modb2.php?action=show&idu=17278&cat=Cotidian National&rub=Eveniment
 
Militant

Militant, cum as putea sa respect rinduielile fara a ajunge la preoti ... pentru ca eu nu vreau ca asemenea muritori sa-mi boteze copii ... sa ma cunune ... sa sfinteasca pasca de Sfintele Pasti ... ???
 
Re: Militant

Andolino;153002 said:
Militant, cum as putea sa respect rinduielile fara a ajunge la preoti ... pentru ca eu nu vreau ca asemenea muritori sa-mi boteze copii ... sa ma cunune ... sa sfinteasca pasca de Sfintele Pasti ... ???

Tu cand cumperi de la magazin o marfa te interesezi cine este vanzatorul?
Nu as spune ca nu conteaza cine este preotul, dar crestinismul in general se conduce dupa principii functionaliste: "dati Domnului ce este a Domnului si dati Cezarului ce este a Cezarului".
Preotul are o functie de exercitat, efectuarea riturilor, de restul va raspunde in fata lui Dumnezeu. Nu preotul boteaza cu Domnul, asa ca nu vad ce ti-ar opri sa mergi la un preot sau altul, repet: preotul este doar mijlocitor si pentru pacatele sale va raspunde, nu ai grija.
 
Militant,
Dupa logica ta, ar trebuie sa fim toleranti cu activitatile dubioase pe care le practica slujitorii poporului ...
Daca sotia ta ar naste, spre exemplu, intr-un oras despre care tu ai informatii ca o parte din ginecologi au violat mai multe femei in afara serviciului, ai mai vrea s-o lasi sa nasca la un ginecolog pentru care exista sanse ca acesta sa fi fost unul din acei violatori?!? Cum ai proceda in acest caz?

Ce zici, Militant? ... eu cred ca religia este nici mai mult nici mai putin decit o inventie a omului pentru a tine masele in friu ... pentru a le asupri ... iar pentru a da crezare acestei religii s-a incercat a-i inspira un element de divinitate, ceva care sa fie peste intelesul oamenilor de rind si in care pur si simplu trebuie sa crezi cu o minte oarba ... iar oamenii prosti ... societatile proaste nu pot sa tina acest adevar ... cu e exemplu Rep. Moldova ... adevarul iese la iveala ... si pute urit tare!

Sincer eu nu stiu cum sa procedez, pentru ca voi ajunge si eu la un moment dat cind potrivit traditiilor noastre va trebui sa trec prin biserica ... oare cum as putea sa refuz aceste ritualuri in fata rudelor si prietenilor mei credinciosi?
Eu cred ca pina la urma le voi urma ... dar numai de dragul lor!


Dar pentru tine, Militant, ce inseamna religia si de ce crezi ca trebuie sa inchidem ochii la ceea ce se intimpla cu Parohiile noastre?
 
Istoria continua

EPISCOPUL PETRU SPUNE CĂ ARE

Datorii la Termocom de 200 mii de lei

Episcopul Petru Musteaţă, stareţ al mănăstirii Hncu, numit recent episcop de Ungheni, Călăraşi şi Nisporeni, a declarat marţi, ntr-o conferinţă de presă, că are datorii de 200 mii de lei la SA Termocom, fără a oferi alte detalii.

Solicitată de FLUX, şefa direcţiei realizarea energiei termice de la SA Termocom, Galina Bejenari, ne-a spus că orfelinatul (Casa de copii orfani Sfntul Iosif, al cărui patron este episcopul Petru Musteaţă n.red.) din sectorul Buiucani al capitalei, situat n strada Onisifor Ghibu, 4/2, a acumulat, n ultimii 2 ani, datorii de 199.153 lei (aproximativ 200 mii de lei). Conducerea orfelinatului a trimis o scrisoare Termocom-ului, n care solicită prelungirea termenului de achitare a datoriilor, propunnd un calendar de achitare pnă n decembrie anul viitor, pentru a găsi un sponsor sau alte posibilităţi de a plăti.

La rndul său, directorul comercial al ntreprinderii, Mihai Arusoi, a spus că Termocomul a ncheiat contracte cu Mitropolia Moldovei, cu catedrala şi bisericile din Chişinău, cu alte organizaţii religioase, dar aceştia nu au datorii. Nu ştiu despre ce datorii a vorbit (episcopul Petru - n.red.). Trebuie să vedem contractul, pentru că nu-s datorii personale, e o organizaţie religioasă sau obştească, a mai spus Mihai Arusoi.


E.D., FLUX

------------------
Ştefan Secăreanu, preşedintele Comisiei parlamentare pentru drepturile omului:

Orice lăcaş sfnt nu aparţine statului sau Mitropoliei Moldovei, ci comunităţii care l-a făurit

Imediat după ce s-a iscat conflictul, m-am deplasat la Ungheni. Am făcut acest lucru şi că deputat şi preşedinte de comisie care are n atribuţiile sale respectarea dreptului la confesiune a cetăţenilor R. Moldova. M-a şocat agresivitatea pe care am simţit-o n dialogul pe care l-am purtat cu reprezentanţii Mitropoliei Moldovei, precum şi n acţiunile acestora. M-a şocat ceată de 30 inşi, care nu aveau nimic comun cu biserica, blocnd altarul bisericii şi care au ndrăznit să mă bruscheze n calitate de reprezentat al organului legislativ. M-a şocat faptul că aceşti reprezentanţi ai Mitropoliei Moldovei nu se pot mpăca cu gndul că orice lăcaş sfnt nu aparţine statului sau Mitropoliei Moldovei, ci comunităţii care l-a făurit şi ntreţinut-o. Prevederile legale, la care ei fac referinţă, contravin tuturor normelor morale. De asemenea, am vorbit cu enoriaşii şi preoţii de acolo, care s-au plns de faptul că au fost bruscaţi şi maltrataţi. Acest conflict este, nsă, unul simptomatic. Republica Moldova este restanţieră la capitolul respectării drepturilor fundamentale ale cetăţenilor, fapt ce ar trebui să pună pe gnduri conducerea statului. Odată cu declararea cursului pro-european, acest domeniu ar trebui să fie unul prioritar. Reacţiile abuzive ale organelor de stat, n baza acestui conflict, prejudiciază imaginea R. Moldova. Aici se are n vedere refuzul eliberării de către organele locale a certificatelor cerute de legislaţie. Blocarea acestui proces constituie un abuz şi ncalcă drepturile omului.


Paul Strutzescu, preşedintele Ligii pentru Apărarea Drepturilor Omului n Moldova (LADOM):

Implicarea statului n problemele cultelor este regretabilă

Constituţia R. Moldova spune că statul este obligat să respecte dreptul la confesiune, iar implicarea acestuia n problemele cultelor este regretabilă. Biserica este separată de stat. Iată de ce, n acest caz, Mitropolia Moldovei trebuie să-şi administreze independent treburile religioase şi să nu implice organele statului. n ceea ce priveşte cazul de la Ungheni, noi am discutat cu preoţii şi enoriaşii din ambele tabere. Cred că aici, pe lngă problemele de ordin religios, apare şi interesul pentru patrimoniul cultural, reprezentat de biserică. Totodată, este regretabil faptul că Mitropolia Moldovei a purces la practici meschine, de instaurare, cu forţa, a unui prelat care nu este acceptat de enoriaşi. n acest sens, LADOM va continua să monitorizeze conflictul de la Ungheni. Dată fiind importanţa cazului respectiv, acesta va fi inclus şi elucidat, pe larg, n Raportul naţional a LADOM pe anul 2006. ntocmirea unor astfel de rapoarte constituie o iniţiativă a societăţii civile, care include zeci de organizaţii, preocupate de respectarea drepturilor omului. Proiectul raportului va fi prezentat, iniţial, la 10 decembrie - de Ziua Internaţională a Drepturilor Omului, dar va apărea, pe larg, la nceputul lunii ianuarie 2007.


Ştefan Urtu, preşedintele Comitetului Helsinki pentru Apărarea Drepturilor Omului:

Este o chestiune delicată care poate răni convingerile religioase ale enoriaşilor

Este cert că, odată cu scindarea bisericii, aceasta fiind reprezentată att de Mitropolia Moldovei ct şi de Mitropolia Basarabiei, nemijlocit apar conflicte. Din păcate, acestea, deseori, iau proporţii. Aşa se ntmplă şi n cazul de faţă. Sigur că structurile religioase ar trebui să fie mult mai tolerante şi capabile să-şi administreze problemele. nsă, atunci cnd n urma unor acţiune necreştineşti, apar victime, statul trebuie să se implice, dnd dovadă de imparţialitate şi prudenţă. Din păcate, acesta a intervenit, n cteva cazuri, plasndu-se, exclusiv, de partea Mitropoliei Moldovei. Este o chestiune delicată care poate răni convingerile religioase ale enoriaşilor. Totuşi, la etapa actuală, este prematur să ne pronunţăm asupra cazului. Au fost nregistrate incidente, soldate cu victime. n aceste condiţii este nevoie de intervenţia organelor competente ale satului şi examinarea tuturor circumstanţelor. Dacă vor fi depuse cereri, noi vom monitoriza neapărat cazul.

sursa: http://www.flux.md/news/modb2.php?action=show&idu=17302&cat=Cotidian National&rub=Eveniment
 
Mitropolia Moldovei Şi Ordinea n Stil PoliŢienesc

Preoţii n biserică şi enoriaşii afară

La biserica Sfntul Dumitru din satul Lopatna, raionul Orhei, au slujit, ieri, un grup de 7-8 preoţi ai Mitropoliei Moldovei... ntr-o biserică lipsită de enoriaşi. Vă imaginaţi o biserică pustie, ntr-o zi de mare sărbătoare creştină, cum este cea a Sfntului Dumitru?
Spunea părintele Ioan Porcescu, de la Ungheni, că pentru Mitropolia Moldovei contează mai mult zidurile, adică patrimoniul, şi mai apoi enoriaşii. Aceasta s-a ntmplat, din păcate, şi la Lopatna au slujit doar preoţii Mitropoliei Moldovei, n timp ce enoriaşii, mpreună cu parohul Serafim Tipleţchi, au fost nevoiţi să stea afară, la uşa bisericii.

n satul Lopatna sunt 130 de familii. Parohia a aderat recent la Mitropolia Basarabiei,
după ce au avut loc 3 adunări ale sătenilor, fiind colectate şi 103 semnături. Procesul verbal a fost semnat de primarul satului, iar parohia urmează să fie nregistrată la Serviciul de stat pentru problemele cultelor.
n dimineaţa zilei de ieri, neinvitaţi de comunitatea locală, preoţii Mitropoliei Moldovei, din satele nvecinate, din raionul Orhei Jora de Sus, Jora de Mijloc şi Jora de Jos, Isacova, Berezlogi au pătruns n altarul bisericii şi au oficiat Sfnta Liturghie. Parohul bisericii a fost sfătuit de cei 5 poliţişti prezenţi că ar fi bine să le permită preoţilor de la Mitropolia Moldovei să slujească. Cnd a vrut să intre n altar, părintele Serafim a fost insultat de ceilalţi preoţi, care i-au spus că nu are dreptul să slujească.

La Lopatna preotul a fost agresat n biserică

Duminică, 5 noiembrie, n biserica din satul Lopatna, raionul Orhei, un grup de 5 preoţi ai Mitropoliei Moldovei au descins n altarul bisericii chiar n timpul Sfintei Liturghii şi au sustras vechiul antimis, de pe prestolul bisericii. Una din enoriaşe, Eudochia Plăcintă, ne-a spus că, n timp ce slujea, părintele Serafim era tras de mnecă de ceilalţi preoţi, care nu vroiau să-i dea voie să slujească.

Scandal cu repetiţie

Preoţii Mitropoliei Moldovei au declarat că vor organiza, joi, 9 noiembrie, o adunare generală a satului, au mers prin sat şi au colectat semnături, spunndu-le oamenilor că dacă vor trece la Mitropolia Basarabiei vor sărbători Crăciunul pe stil nou etc. Mitropolia Autonomă a Basarabiei este de stil vechi şi toate sărbătorile ortodoxe se pomenesc pe stil vechi.


Ecaterina DELEU, FLUX

sursa: http://www.flux.md/news/modb2.php?action=show&idu=17299&cat=Cotidian National&rub=Politica
 
Preoţii lui Vladimir au furat antimisul preotului din Lopatna

Enoriaşii din comuna Lopatna, raionul Orhei, s-au ntrunit joi la o adunare pentru a discuta problemele apărute n urma ncercărilor unui grup de preoţi de la Mitropolia Moldovei să le ia biserica şi să le impună un alt preot.
Preoţii lui Vladimir au furat antimisul preotului din Lopatna


Enoriaşii din comuna Lopatna, raionul Orhei, s-au ntrunit joi la o adunare pentru a discuta problemele apărute n urma ncercărilor unui grup de preoţi de la Mitropolia Moldovei să le ia biserica şi să le impună un alt preot.

Alexei Lungu, FLUX

Miercurea trecută la Lopatna a fost hramul satului. n timpul slujbei, n biserică au intrat 9 preoţi de la protopopiatul de Orhei al Mitropoliei Moldovei şi i-au interzis preotului Serafim Tipleţchi să oficieze. Ei l-au impus pe părintele Serafim să părăsească biserică, motivnd că el nu are dreptul de a oficia, acest lucru fiindu-i interzis de chiar mitropolitul Moldovei, Vladimir.
Preoţii lui Vladimir au ţinut slujba, nsă fără enoriaşi, toţi sătenii mpreună cu preotul Serafim au stat afară refuznd să intre n biserică.
Duminică, nainte de hramul satului, acelaşi grup de la protopopiatul de Orhei a intrat n biserică, au rupt actele de nregistrarea a bisericii la Mitropolia Basarabiei, au agresat slujitorii bisericii şi pe părintele Serafim pe care l-au şi dat afară din biserică. Şi culmea, au sustras din altar antimisul, haină pe care un preot o primeşte atunci cnd este hirotonisit şi fără de care nu poate ţine slujba.
Totodată, preoţii de la protopopiatul de Orhei au mers prin sat şi au ncercat să schimbe decizia sătenilor de a rămne la Mitropolia Basarabiei. Ei i-au minţit că, dacă rămn la Mitropolia Basarabiei, vor fi obligaţi să treacă la stil nou şi toate sărbătorile vor fi oficiate la fel ca n Romnia, că biserica le va fi luată de romni. Asta i-a speriat pe cţiva oameni care au nceput să strngă semnături pentru a reveni la Mitropolia Moldovei.
La adunarea care a avut loc joi au venit doar reprezentaţii Mitropoliei Basarabiei, nu şi cei de la Mitropolia Moldovei, deşi au fost invitate ambele părţi.
Şeful cancelariei Mitropoliei Basarabiei, diaconul Andrei Deleu, le-a explicat oamenilor că acest conflict nu-şi are rostul fiindcă nimeni nu le va lua biserica, fiindcă biserica nu este a nici uneia dintre Mitropolii, ci a comunităţii. El a calificat drept mincinoase afirmaţiile preoţilor de la Mitropolia Moldovei precum că toate comunităţile religioase din componenţa Mitropoliei Basarabiei sunt obligate să treacă la stilul nou.
Ecaterina Negară, locuitoare a satului ne-a declarat că majoritatea sătenilor doresc ca părintele Serafim să le fie preot şi ca biserica să rămnă nregistrată la Mitropolia Basarabiei. ntr-un singur an am schimbat n jur de 20 de preoţi, care vin şi pleacă fiindcă sunt nemulţumiţi de venitul mic pe care-l au aici. Suntem o comunitate mică şi nu avem de unde să le dăm mai mulţi bani. Părintele Serafim nu a impus niciodată taxe la biserică. Preoţii de la Mitropolia Moldovei ne impuneau taxe mari, aşa cum fac şi n satele din vecinătate. De aceea vrem să rămnem cu părintele Serafim şi să fim n continuare la Mitropolia Basarabiei. Iar cei care doresc să revină la Mitropolia Moldovei au fost minţiţi că vom face sărbătorile pe stil nou, a spus Ecaterina Negară.
Parohia de la Lopatna a trecut la Mitropolia Basarabiei n luna octombrie 2006, n urma mai multor adunări avute loc n satul Lopatna. Serviciul de Stat pentru Problemele Cultelor a nregistrat oficial parohia Lopatna n cadrul Mitropoliei Basarabiei.


sursa: www.flux.md
 
La Lopatna se ncing spiritele

Preoţii de la protopopiatul de Orhei continuă ameninţările şi acţiunile violente mpotriva enoriaşilor şi preoţilor parohiei Lopatna

Duminică, 12 noiembrie, un grup de trei preoţi au sustras cu forţa cheile de la biserica din Lopatna, intrnd abuziv n sfntul lăcaş. Intruşii erau nsoţiţi de vice-comisarul raionului Orhei, Timofei Cocrlă, venit sub pretextul că apără ordinea publică.

Astfel, cţiva preoţii din satele Isacova şi Beregloci, mpreună cu preotul pus să-i ia locul părintelui Serafim Tipleţchi la parohia din Lopatna, au oficiat slujba de duminică din sat. Aceştia au interzis accesul părintelui Serafim n biserică, declarnd că locaşul aparţine Mitropoliei Moldovei. La oficierea aşa-zisei slujbe au participat doar cteva persoane, majoritatea enoriaşilor rămnnd afară, alături de părintele Serafim Tipleţchi.

Tamara Plămădeală, consilier juridic al Cartelului Ţărănesc Sfntul Gheorghe a fost rugată să vină la Lopatna pentru a consilia oamenii din localitate.

După ce părintele Serafim a fost ameninţat telefonic de către Ion Vulpe, protopopul de Orhei, cu răfuiala fizică, localnicii s-au speriat şi m-au chemat sa-i ajut, mai ales că am auzit deseori despre violenţa acestuia şi de faptul ca mulţi preoţi l numesc drept stăpnul lor. Plămădeală ne-a mai declarat că vice- comisarul raionului Orhei, venit mpreună cu preoţii de la protopopiatul de Orhei, a cerut starostelui Mihail Isac să-i predea actele de contabilitate şi ştampila bisericii. Am ajuns la domnul Mihail Isac acasă şi i-am explicat că nu trebuie să dea actele comisarului, fiindcă acesta nu are nici un drept asupra lor, ne+a mai spus Tamara Plămădeală. n momentul n care Tamara Plămădeală a ieşit n curte cu actele n mnă, vice-comisarul Cocrlă s-a năpustit asupra ei, agresnd-o, şi smulgndu-i din mini registrul de conturi şi facturile bisericii..

Vice-comisarul raionului Orhei nu a fost de găsit. Solicitat de FLUX să comenteze incidentul de la Lopatna, comisarul raionului Orhei Tudor Alexandru a declarat: Deoarece sectoriştii din localitate sunt tineri, am decis să meargă la Lopatna vice-comisarul care are experienţă profesională şi cunoaşte lumea din teritoriu. Dnsul s-a deplasat pentru a menţine ordinea publică. Din cte ştiu, Cocrlă nu a agresat-o pe Tamara Plămădeală, ci a smuls doamnei din mnă actele bisericii.
Alexei LUNGU, FLUX

sursa: http://www.flux.md/news/modb2.php?action=show&idu=14392&cat=Cotidian National&rub=Eveniment
 
PoliŢia Intervine n ForŢĂ n Problemele BisericeŞti

POLIŢIA INTERVINE N FORŢĂ N PROBLEMELE BISERICEŞTI


MAI nu ştie nimic despre isprăvile vicecomisarului de Orhei

Mitropolia Basarabiei a adresat Comisariatului de poliţie a raionului Orhei o scrisoare n care solicita să fie traşi la răspundere penală a poliţiştilor care s-au dedat la acţiuni ilegale mpotriva reprezentaţilor acestei mitropolii din satul Lopatna, raionul Orhei. Totodată, n scrisoarea mitropoliei se cere identificarea şi tragerea la răspundere penală a persoanelor vinovate n comiterea samovolniciei şi atentare la persoană şi la drepturile cetăţenilor sub formă de propovăduire a credinţei şi de ndeplinire a ritualelor religioase.
n scrisoare se arată că n parohia Mitropoliei Basarabiei din satul Lopatna, comuna. Jora de Mijloc, raionul. Orhei, de ceva timp a apărut un conflict instigat de către unii preoţi din protopopiatul de Orhei, structura Mitropoliei Moldovei. Parohia Lopatna a aderat de bună voie şi neimpusă de nimeni la Mitropolia Basarabiei şi a fost nregistrată oficial la Serviciul de Stat pentru Problemele Cultelor.

Poliţiştii au intervenit mpotriva enoriaşilor
La 5 noiembrie curent, n timpul Sfintei Liturghii, un grup de preoţi promoscoviţi au pătruns n biserica din Lopatna, agresndu-l pe parohul acestei biserici, părintele Serghie Tipleţchi, şi pe credincioşii care erau de faţă la slujbă. Iar la 8 noiembrie, cnd l cinstim pe Sfntul Dimitrie, care este şi hramul satului Lopatna, n biserică au descins un grup de 9 preoţi promoscoviţi, nepermiţndu-i parohului bisericii să oficieze Sfnta Liturghie, astfel părintele Serghie Tipleţchi şi preotul Sergiu Aga, ambii din cadrul Mitropoliei Basarabiei, mpreună cu creştinii au fost nevoiţi să stea afară, tocmai n ziua cnd pentru ei este cea mai mare sărbătoare a satului. Este curios faptul că aceşti slujitori ai Domnului au venit n localitate nsoţiţi de forţele de ordine din cadrul Comisariatului de poliţie Orhei, care n loc să-i apere pe săteni, deoarece biserica le aparţine, au permis să-şi facă mendrele oaspeţii nepoftiţi. Totodată, respectivii preoţi au adus injurii grave la adresa Mitropoliei Basarabiei şi au aţţat spiritele, făcnd dezbinare ntre credincioşii acestei localităţi, se arată n scrisoarea Mitropoliei Basarabiei.
Deocamdată, Comisariatul de poliţie Orhei nu dat nici nu răspuns Mitropoliei Basarabiei. Amintim că ntre timp, vicecomisarul raionului Orhei Timofei Cocrlă a sustras actele de contabilitate a bisericii. n timpul acestei operaţiuni el a aplicat forţa mpotriva consultantului juridic al Cartelului Ţărănesc Sfntul Gheorghe, Tamara Plămădeală.
Şeful adjunct al serviciul de presă al Ministerului Afacerilor Interne, Angela Starinschi, ne-a declarat că nu cunoaşte nimic despre acest caz. Ea spune că dacă Timofei Cocrlă va fi acţionat n judecată, atunci va fi deschisă o anchetă. Angela Starinschi a mai spus că dacă comisarul va fi găsit vinovat, vicecomisarul va fi sancţionat, existnd posibilitatea eliberării acestuia din funcţie.

Vicecomisarul Cocrlă a comis un abuz
Solicitat de FLUX, preşedintele Asociaţiei Juriştii pentru Drepturile Omului, Vitalie Nagacevschi, a declarat că este regretabil faptul că autorităţile se implică n problemele bisericii: Asemenea cazuri pot fi rezolvate prin două metode, pe cale amiabilă sau prin intermediul instanţelor de judecată. Ceea ce a făcut vicecomisarul de Orhei, Timofei Cocrlă, poate fi calificat drept un abuz. Rolul organelor de poliţie este altul dect agresarea persoanelor civile, de acest lucru probabil unii nu-şi dau seama. Prezenţa unui vicecomisar la un asemenea eveniment ar putea demonstra că poliţia, organele de stat favorizează n mod ilegal Mitropolia Moldovei. Vicecomisarul ar trebui să primească o mustrare sau chiar să fie eliberat din funcţie, a spus avocatul Vitalie Nagacevschi.
n final el a precizat că persoana agresată poate să-l dea n judecată pe Timofei Cocrlă pentru depăşirea atribuţiilor de serviciu.
Alexei LUNGU, FLUX


La nchiderea ediţiei, şeful adjunct al serviciul de presă al Ministerului Afacerilor Interne, Angela Starinschi, ne-a sunat spunndu-ne că a reuşit să se documenteze asupra cazului de la Lopatna. Potrivit ei, starostele bisericii Mihail Isac, i-ar fi propus vicecomisarului Timofei Cocrlă să-i dea de bună voie actele de contabilitate a bisericii, pe motiv că a obosit de acest conflict. Angela Starinschi susţine că vicecomisarul nu a luat cu forţa actele de la Tamara Plămădeală, nu a agresat-o şi nu a molestat-o fizic, ci le-a luat n mod civilizat. ntrebat de ce vicecomisarul nu a ntocmit un proces verbal odată ce a luat registrul de contabilitate, Angela Starinschi a declarat că vicecomisarul Cocrlă intenţiona să facă acest lucru.


sursa: http://www.flux.md/news/modb2.php?action=show&idu=14420&cat=Cotidian National&rub=Eveniment
 
Episcopul Musteaţă, suspectat de afecţiuni psihice

Episcopul Musteaţă, suspectat de afecţiuni psihice

La redacţia ziarului FLUX ne-a fost prezentată copia unui document semnat de mai mulţi profesori de la Catedra de psihiatrie şi narcologie a FPM a USMF N. Testemiţeanu care au făcut un studiu asupra şedinţelor de exorcism practicate de stareţul Mănăstirii Hncu, Petru Musteaţă, actualul Episcop de Ungheni, Nisporeni şi Călăraşi din cadrul Mitropoliei Moldovei. Aceştia au analizat o casetă video unde era nregistrată o slujbă de exorcizare prin intermediul căreia, experţii n psihologie şi psihoterapie au dedus că comportamentul stareţului Musteaţă corespunde cu comportamentul unui om afectat mintal, care ncearcă prin orice mijloace să atragă atenţia asupra sa.

Nicolae FEDERIUC, FLUX

Potrivit experţilor, Petru Musteaţă posedă darul de a insufla maselor o anumită stare de spirit, care n loc să producă efecte pozitive, dimpotrivă, produce n subconştientul omului efecte psihice periculoase.
nregistrarea video prezenta trei femei care se evidenţiau prin comportamentul lor şi care, din punct de vedere psihiatric, manifestau simptoame evidente de afecţiuni nevrotice cu caracter isteric, produse de senzaţia că ar fi posedate de forţe necurate.
Un preot normal ar fi sfătuit aceste femei să meargă la medic, care să le prescrie un tratament, nu să se apuce de vindecarea lor, se arată n raportul medicilor. De asemenea, psihologii afirmă că, n acest caz, principiul de a nu face rău şi de a ajuta este ncălcat n totalitate, stareţul transformnd activitatea religioasă ntr-o farsă unde există regizor, actori şi spectatori printre care şi copii. Astfel, potrivit specialiştilor, preotul care trebuie să propage credinţa n Dumnezeu, dimpotrivă, o distruge.
De asemenea, semnatarii raportului au constatat că cei mai afectaţi n acest caz sunt copiii, iar probabilitatea că aceştia vor mbrăţişa credinţa creştină este minimă. n opinia lor, ar trebui ca biserica să accepte ideea nfiinţării unei comisii speciale care să monitorizeze acţiunile de tămăduire şi care să includă psihiatri, psihologi şi sociologi. Această comisie ar avea rolul să supună expertizelor psihiatrice att persoanele afectate de traumatisme psihice, precum şi cele care se ocupă de vindecarea lor.

sursa: http://www.flux.md/news/modb2.php?action=show&idu=14419&cat=Cotidian National&rub=Politica
 
Interviu

Serghei Iaţco, directorul Serviciului de Stat pentru Problemele Cultelor:

Busculada din biserica Sfntul Alexandr Nevski din Ungheni putea fi evitată

Evenimentele de la Ungheni şi, mai recent, din satul Lopatna, Orhei, au trezit ngrijorare şi, mai ales, multe ntrebări n ce priveşte funcţionarea bisericilor din Republica Moldova, relaţiile cu statul şi, inclusiv, implicarea n astfel de cazuri a reprezentanţilor Ministerului de Interne. Pentru a afla răspunsurile la aceste ntrebări, am solicitat un interviu directorului Serviciului de Stat pentru Problemele Cultelor, Serghei Iaţco. Referitor la situaţia creată la Ungheni şi Lopatna, Serghei Iaţco a reiterat că acestea sunt probleme interne ale Bisericii, n care statul nu se implică. El a precizat că Serviciul de stat monitorizează situaţia din localităţile unde apar astfel de situaţii de conflict. Iaţco a admis că, dincolo de explicaţiile de ordin juridic, bisericile aparţin de fapt comunităţilor religioase care le-au construit. Potrivit lui Iaţco, legislaţia n vigoare prevede doar nregistrarea sau desfiinţarea unei comunităţi religioase, nu şi trecerea unei comunităţi de la o Mitropolie la alta. De asemenea, Serviciul de Stat trebuie să elibereze certificate de nregistrare n termen de 15 zile, conform legislaţiei, n cazul n care au fost prezentate toate actele necesare. n ultimul timp nsă au fost nregistrate şi cazuri de prelungire a acestui termen, cum ar fi cazul parohiei din Antoneşti, Cantemir. Serghei Iaţco ne-a spus că această comunitate a fost nregistrată, iar certificatul va fi eliberat n viitorul apropiat, deoarece n prezent acestea deocamdată lipsesc. Serghei Iaţco ne-a mai spus că a aflat din presă despre cazul de la Lopatna, unde deja de cteva ori un grup de preoţi ai Mitropoliei Moldovei au descins n biserica Sfntul Dumitru, mpiedicndu-l pe parohul bisericii, părintele Serafim Tipleţchi, să oficieze serviciul divin. ntrebat de ce n astfel de cazuri preoţii Mitropoliei Moldovei vin mpreună cu poliţişti şi chiar vicecomisari de poliţie, Serghei Iaţco a evitat să răspundă, preciznd că poliţiştii se află n astfel de situaţii pentru menţinerea ordinii publice.

- De ce documente este nevoie pentru ca Serviciul de Stat pentru Problemele Cultelor să nregistreze o parte componentă locală a cultului, de exemplu o parohie? n cazul n care primarii nu semnează procesele-verbale, o parohie poate fi nregistrată?
- nregistrarea părţilor componente ale cultelor religioase are loc n strictă conformitate cu prevederile Legii cu privire la culte, nr.979 din 24 martie 1992, prevederile Regulamentului provizoriu privind nregistrarea părţilor componente ale cultelor, aprobat prin Hotărrea Guvernului, nr.758 din 13 octombrie 1994, ct şi cu statutele de organizare şi funcţionare a cultelor religioase. n acest context, reieşind din specificul cultului religios din care fac parte instituţiile religioase respective, ct şi forma sa de organizare fiecare comunitate religioasă (mănăstirile, eparhiile, parohiile, misiunile, frăţiile, organizaţiile religioase, centre de pelerinaj etc.) prezintă spre examinare pachete de documente diferite, care sunt specificate n p.5 al Regulamentului provizoriu.
Primăriile din localitatea unde se nfiinţează comunităţile religioase, n conformitate cu p.5 al Regulamentului provizoriu, prezintă o confirmare despre existenţa şi funcţionarea acestora pe teritoriul primăriei. Este unul din şirul de documente necesare pentru nregistrarea comunităţii religioase.
- Ne-aţi spus că aţi fost la Ungheni şi cunoaşteţi care este situaţia. Care este părerea dvs. despre cele ntmplate la Ungheni? Credeţi că busculada din biserica de la Ungheni putea fi evitată ?
- Este regretabil că nu s-a putut ajunge la o nţelegere şi soluţionare paşnică a nenţelegerii. Evident că busculada din biserica cu hramul Sfntul Alexandr Nevski din Ungheni putea fi evitată dacă se ncerca o soluţionare amiabilă a cazului, cu cedări din partea ambelor tabere. Dar, la moment, este prematur de a numi cu certitudine vinovatul celor ntmplate la Ungheni.
- Unul din preoţii de la Mitropolia Moldovei susţinea săptămna trecută, ntr-o emisiune televizată, că bisericile ortodoxe din Republica Moldova sunt proprietate a statului. Este adevărat acest lucru?
- nregistrarea dreptului de proprietate se efectuează de către Agenţia Relaţii Funciare şi Cadastru n comun cu organele corespunzătoare ale autorităţilor publice locale. Respectiv, un răspuns competent pot oferi doar autorităţile menţionate. Totodată, o mare parte din locaşurile de cult din Republica Moldova au statut de monumente, ocrotite de stat, conform Regulamentului monumentelor Republicii Moldova ocrotite de stat, aprobat prin hotărrea Parlamentului nr.153-XII din 22 iunie 1993. Respectiv, acestea pot fi oferite cultelor religioase doar n folosinţă de Ministerul Culturii şi Turismului.
- Potrivit legii, activitatea financiară a cultelor este supravegheată de către stat. Ce părere aveţi despre fenomenul corupţiei n cadrul Bisericii Ortodoxe din Moldova, se ocupă cineva de această problemă?
- Activitatea financiară a cultelor, ct şi controlul la acest capitol, sunt reglementate de legislaţia n vigoare a Republicii Moldova. La acest capitol, Serviciul de Stat pentru Problemele Cultelor nu are prerogative de control asupra activităţii financiare a cultelor religioase. Nu este un secret că fenomenul corupţiei este un flagel care afectează un şir de sfere a vieţii din Republica Moldova. Menţionăm nsă că Serviciul de Stat nu a fost niciodată sesizat oficial referitor la cazuri de corupţie n snul cultelor religioase.
- O atribuţie de bază a Serviciului de stat este monitorizarea situaţiei cultelor. La 19 aprilie 2006 Serviciul de presă al Ministerului Afacerilor Interne a anunţat sechestrarea de către poliţie a 17 tone de lumnări aduse prin contrabandă cu trenul de pe ruta Chişinău-Moscova. Ne puteţi spune cum a fost rezolvat acest caz şi, eventual, dacă a fost implicat vreun cult religios?
- Conform art.35 al Legii despre culte, cultele recunoscute de către stat au dreptul exclusiv asupra producerii şi comercializării obiectelor de cult, inclusiv a lumnărilor. n acelaşi timp, cultele religioase, conform art.24 al aceleiaşi legi, sunt persoane juridice cu drepturi şi obligaţii care reies din acest statut. n acest context, att importul, ct şi exportul efectuat de către culte trebuie să fie n concordanţă cu prevederile actelor normative n materie. Referitor la cazul de contrabandă cu 17 tone de lumnări, Serviciul de Stat nu a fost sesizat despre implicarea vreunui cult religios nregistrat n Republica Moldova.
- O publicaţie de limbă rusă de la Chişinău, care susţine făţiş regimul de la Tiraspol, inserează mai multe materiale, dar şi unele atitudini ale episcopului Iustinian Ovcinnikov de la Tiraspol care emană ură şi intoleranţă faţă de Mitropolia Basarabiei, faţă de Curtea Europeană a Drepturilor Omului, dar şi faţă de şeful statului, Vladimir Voronin. Va lua Serviciul de Stat atitudine oficială faţă de aceste manifestări de ură religioasă ?
- Serviciul de Stat a luat act de acţiunile Episcopiei de Dubăsari şi Tiraspol, condusă de către episcopul Iustinian Ovcinnikov. Eparhia n cauză nu este nregistrată la Serviciul de Stat pentru Problemele Cultelor.

A consemnat
Ecaterina DELEU, FLUX


sursa: http://www.flux.md/news/modb2.php?action=show&idu=14421&cat=Cotidian National&rub=Politica
 
Mitropolia Moldovei continuă presiunile

După ce bodyguarzii episcopului Petru Musteaţă i-au luat la bătaie pe preoţii şi credincioşii din Ungheni, PS Petru a repetat, duminică, acelaşi scenariu la Călăraşi, provocnd altercaţii cu enoriaşii bisericii Sfnta Treime.
Deoarece nu este de acord cu decizia credincioşilor de la Călăraşi

Mitropolia Moldovei continuă presiunile

După ce bodyguarzii episcopului Petru Musteaţă i-au luat la bătaie pe preoţii şi credincioşii din Ungheni, PS Petru a repetat, duminică, acelaşi scenariu la Călăraşi, provocnd altercaţii cu enoriaşii bisericii Sfnta Treime.

Ana MUTU, FLUX

Credincioşii, adunaţi n faţa bisericii cu cteva ore nainte de sosirea episcopului Petru, ne-au spus că au venit la biserică fiind chemaţi de episcopul Petru care a mprăştiat n tot oraşul foi volante. Majoritatea lor au spus că ei şi-au confirmat deja opţiunea de trecere a bisericii sub oblăduirea canonică a Mitropoliei Basarabiei, nsă au venit să-şi apere credinţa şi să nu admită ca preotul Ioan Mutu să fie forţat să cedeze biserica reprezentanţilor de la Mitropolia Moldovei.
Duminica trecută, consiliul parohial şi enoriaşii din Călăraşi au decis, n cadrul unei şedinţe comune, să treacă sub ocrotirea Mitropoliei Basarabiei, decizie care a fost salutată cu aplauze de către enoriaşi. Nemulţumit de decizia credincioşilor, PS Petru a convenit mpreună cu primarul de Călăraşi, Valeriu Russu, să convoace o adunare a credincioşilor pentru a nu permite, după cum spun ei, unui grup mic de enoriaşi să decidă soarta bisericii.
Am venit să ne apărăm biserica de vrăjmaşi. Mitropolia Moldovei nu a contribuit cu nimic la construcţia acestei biserici, ea fiind nălţată cu străduinţa preotului Ioan Mutu şi a credincioşilor din Călăraşi. Noi suntem n drept să decidem soarta bisericii şi salutăm decizia de trecere la Mitropolia Basarabiei, au declarat mai mulţi enoriaşi. Credincioşii care susţin decizia respectivă erau mai numeroşi, n timp ce n grupul celor care s-ar arătat mpotrivă fiind doar cţiva bătrni, ei făcnd un schimb de replici. Ultimii, nsă, nu şi-au putut motiva refuzul.
Deşi adunarea a fost planificată pentru ora 13.00, oamenii au fost nevoiţi să aştepte n frig, deoarece PS Petru a venit cu ntrziere de mai bine de o jumătate de oră, nsoţit de un grup de preoţi şi credincioşi din satele vecine. Enoriaşii de la biserica Sfnta Treime au nchis porţile bisericii şi nu le-au permis acestora să intre n biserică. Aceştia scandau Afară!, La Hncu!, fără nsă, a instiga la acţiuni violente. Enoriaşii din Călăraşi s-au arătat nemulţumiţi de faptul că autorităţile locale şi reprezentanţii Mitropoliei Moldovei nu acceptă decizia de trecere a bisericii la Mitropolia Basarabiei.

PS Petru i-a ameninţat pe credincioşi că-şi va face datoria de episcop

Nici primarul oraşului, care se afla la faţa locului, şi nici reprezentanţii forţelor de ordine nu au intervenit. După aproape două ore, PS Petru şi susţinătorii săi au fost nevoiţi să facă cale ntoarsă, ameninţndu-i pe credincioşi că el şi va face datoria de episcop. El l-a numit pe părintele Ioan mason, jidan şi trădător, menţionnd că Mitropolia Moldovei va curăţa bisericile de preoţii care refuză să se supună. Am venit la Călăraşi să dau o explicaţie credincioşilor. Nu preoţii trebuie să rezolve soarta bisericii. La Călăraşi sunt mii de credincioşi care trebuie să se supună Mitropoliei Moldovei. Dacă ei doresc să plece la o altă Mitropolie, drumul le este deschis. N-au dect să-şi facă o altă biserică. Eu sunt recunoscut de către toţi preoţii şi credincioşii şi o să vedeţi roadele mele adevărate, a spus PS Petru. Reamintim că mai mulţi preoţi din Ungheni, Călăraşi şi Nisporeni s-au arătat decişi să treacă mpreună cu enoriaşii sub oblăduirea canonică a Mitropoliei Basarabiei, fiind nemulţumiţi de numirea episcopului Petru pentru cele trei raioane.
La rndul său, preotul Ioan Mutu a calificat acţiunile reprezentanţilor de la Mitropolia Moldovei drept o provocare şi a spus că acuzaţiile care-i sunt aduse au drept scop discreditarea sa n faţa enoriaşilor. Potrivit lui, decizia aprobată de către credincioşi este una definitivă.

PS Petru: Eu o să mă strădui, din toate puterile mele, ca creştinii să aibă un stăpn adevărat. Dar trădători, masoni, de aceştia care slujesc astăzi n biserică, noi o să-i curăţim

sursa: http://www.flux.md/news/modb2.php?action=show&idu=14722&cat=Cotidian National&rub=Eveniment
 
Patriarhia Rusă un URSS bisericesc

Antonie Plămădeală:
Patriarhia Rusă un URSS bisericesc

... n Basarabia, Sinodul Bisericii Ruse a exercitat ntotdeauna o jurisdicţie bisericească necanonică. Pretenţia de a-şi menţine şi acum această jurisdicţie, nu se poate justifica prin nimic. Uniunea Sovietică a dispărut. Nici măcar presupusul drept al Bisericii Ruse de a profita de cucerirea Sovietică asupra Basarabiei, nu mai există. Basarabia e Republică autonomă şi suverană. Cu ce drept, aşadar, jurisdicţie bisericească rusească asupra ei? S. Sa Patriarhul rus este al Moscovei şi al tuturor ruşilor. Nu noi am ncălcat canoanele, ci Patriarhia Moscovei le-a călcat, ori de cte ori ruşii, sau Sovietele, au ocupat Basarabia. Acum că URSS-ul a dispărut, cum de se mai menţine un URSS bisericesc? Cum poate fi justificat? In nici un fel!
Biserica Ortodoxa Romnă nu-şi face nici un fel de probleme cu privire la ocrotirea canonică pe care o datorează fiilor ei romni din Basarabia. Canonul 34 apostolic spune limpede: fiecare episcop şi credincioşii lui trebuie să se supună celui mai mare din neamul lor. Cum oare, cnd basarabenii s-au eliberat de cei care i-au mpilat, care i-au deportat, care le-au distrus bisericile, care le-au arestat preoţii, cum să se mai nchine ocupanţilor şi celor care au făcut totul ca să-i deznaţionalizeze şi să-i distrugă ? Şi cum de se emit şi acum pretenţii de jurisdicţie canonică asupra Basarabiei ?
Acestea sunt pretenţii care denotă, la unii, supravieţuirea unor mentalităţi imperialiste şi a unor apucături de ocupanţi, care nu se pot consola cu pierderile suferite, şi caută să-şi păstreze un bocanc peste ceea ce au călcat n picioare, cu cinism, de mai multe ori n istoria ultimelor două secole.
Mai gravă şi mai de nenţeles nsă dect toate acestea, este atitudinea unor ierarhi şi preoţi basarabeni, romni, care, n dispreţul attor jertfe, attor crime mpotriva neamului lor, a neamului nostru, se nchină n continuare bisericeşte, celor de la care am avut ntotdeauna numai de suferit. Asupra acestei nchinări nimeni nu va putea găsi vreodată cuvintele cele mai grele cu care ar trebui descrisă. Istoria va face dreptate. Şi va fi fără milă. Şi judecata lui Dumnezeu va face dreptatea ultima, fără ntrziere.
Noroc de episcopul Petru, de preoţii care l urmează şi de credincioşii care l ascultă. Aceştia spală obrazul bisericesc al Basarabiei.
(Fragment din lucrarea mitropolitului Antonie Plămădeală Biserica Basarabiei. Problema jurisdicţiei canonice n trecut şi astăzi)


sursa: http://www.flux.md/news/modb2.php?action=show&idu=17294&cat=Editia de Vineri&rub=Social
 
Back
Top