Programul electoral PPCD

redneck

New Member
DA pentru Moldova

În cadrul unei conferinţe de presă, organizate ieri, creştin-democraţii au prezentat opiniei publice Platforma de guvernare a PPCD, structura viitorului său Guvern şi candidaturile pentru funcţiile de membri ai Cabinetului de Miniştri.
În documentul difuzat presei, pe care îl reproducem integral în pagina a treia a FLUX-ului de astăzi, Partidul Popular Creştin Democrat anunţă că îşi asumă promovarea democraţiei, a valorilor europene şi a economiei de piaţă funcţionale, cu scopul dezvoltării economice durabile a republicii moldova, creşterii bunăstării cetăţenilor şi redobândirii demnităţii naţionale.
Totodată, Creştin-democraţii din Republica Moldova promit că vor combate şi preveni corupţia prin dezrădăcinarea clanurilor mafiote ale nomenclaturii comuniste şi ale fostelor guvernări corupte, adoptarea legii răspunderii ministeriale şi fortificarea organelor de anchetă şi a justiţiei. Potrivit Platformei de guvernare a PPCD în anii 2005-2009, va fi asigurată transparenţa actului guvernării şi a activităţii organelor puterii locale, înăsprirea pedepselor pentru darea şi luarea de mită, abuzul în serviciu şi traficul de influenţă, urmează a fi perfecţionată legislaţia privind accesul la informaţie şi înăsprite pedepsele pentru tăinuirea informaţiilor de interes public, depolitizată şi asigurată independenţa Curţii de Conturi şi a organelor de control fiscal, micşorată povara fiscală şi simplificată procedura de achitare a impozitelor.
Creştin-democraţii îşi propun în actul guvernării să restabilească autonomia puterii locale prin reorganizarea administrativ-teritorială, să ocrotească proprietatea privată ca fundament al bunăstării sociale, prin asigurarea transparenţei procesului de privatizare, elucidarea şi contracararea acţiunilor de înstrăinare ilicită a proprietăţii de stat, accelerarea procesului de privatizare a întreprinderilor din domeniul telecomunicaţiilor, a celor vini-viticole şi de prelucrare a tutunului şi din sectorul electroenergetic.
„Într-o ţară cu regim constituţional parlamentar, funcţia de prim-ministru devine mai importantă în raport cu cea de şef al statului şi de preşedinte al Parlamentului. Din aceste considerente, viitorul premier trebuie să devină liderul partidului care va câştiga alegerile, iar la postul de şef al statului urmează a fi aleasă o persoană de o notorietate şi prestigiu deosebite în societate, fără apartenenţă politică, care să servească drept factor de echilibru şi mediere între diversele ramuri ale puterii, precum şi între partidele politice”, a declarat marţi presei liderul PPCD Iurie Roşca, propus la funcţia de prim-ministru, care a prezentat platforma de guvernare a creştin-democraţilor. Pentru transpunerea în practică a obiectivelor politice anunţate, PPCD a elaborat o structură eficientă a guvernului cu doar 11 ministere, cele trei funcţii de viceprim-miniştri fiind cumulate cu posturile de miniştri pe care le consideră de primă importanţă. „O astfel de schemă va fi mult mai funcţională decât toate cele care au existat până acum în ţara noastră, necesitând resurse bugetare mult mai restrânse decât până în prezent. Schimbarea poate fi realizată doar cu oameni noi, competenţi şi morali”, susţin creştin-democraţii.
PARTIDUL POPULAR CREŞTIN DEMOCRAT

Structura Guvernului şi candidaţii desemnaţi pentru funcţia
de membru al Cabinetului de miniştri creştin-democrat



Prim-ministru -- Iurie Roşca


Prim-viceprim-ministru, ministrul Economiei

Viceprim-ministru, ministrul de Interne

Viceprim-ministru, ministrul Educaţiei şi Ştiinţei


1.Ministerul Economiei şi Infrastructurii – Mihai Roşcovan

2.Ministerul Finanţelor – Eugeniu Gârlă

3.Ministerul Agriculturii – Ion Neagu

4.Ministerul Justiţiei – Vitalie Nagacevschi

5.Ministerul Educaţiei şi Ştiinţei – Maria Buruiană

6.Ministerul Culturii – Alexandru Corduneanu

7.Minsterul Apărării Naţionale – Ştefan Secăreanu

8.Ministerul de Interne – Gheroghe Susarenco

9.Ministerul Afacerilor Sociale – Alexandru Cărăuş

10.Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene – Vlad Cubreacov

11.Ministerul Mediului şi Dezvoltării Regionale – Adriana Chiriac






Prezenta Platformă este documentul de referinţă pentru elaborarea viitorului Program de Guvernare al Partidului Popular Creştin Democrat.
Partidul Popular Creştin Democrat, membru al Internaţionalei Democrat Creştine si partener al Partidului Popular European, fiind expresia curentului politic de centru-dreapta şi având un Program constructiv axat pe doctrina clasică a democraţiei creştine europene, îşi asumă promovarea democraţiei, a valorilor europene şi a economiei de piaţă funcţionale, cu scopul dezvoltării economice durabile a Republicii Moldova, creşterii bunăstării cetăţenilor şi redobândirii demnităţii naţionale.
Obiective fundamentale
Obiectivele fundamentale ale Partidului Popular Creştin Democrat pentru perioada următorilor 4 ani sunt:
1. Reducerea sărăciei, crearea locurilor de muncă, creşterea veniturilor şi oprirea migraţiei;
2. Sprijinirea şi consolidarea clasei mijlocii, asigurarea dezvoltării economice durabile, realizarea economiei de piaţă funcţionale;
3. Combaterea corupţiei şi a crimei organizate, optimizarea şi eficientizarea administraţiei publice;
4. Depăşirea stării de ocupaţie şi restabilirea unităţii teritoriale a ţării;
5. Restabilirea şi consolidarea instituţiilor democratice, respectarea drepturilor şi libertăţilor fundamentale ale omului, sporirea siguranţei cetăţeanului şi a familiei;
6. Susţinerea tinerei generaţii, a pensionarilor şi a altor grupuri social vulnerabile;
7. Revigorarea sistemului de învăţământ şi creşterea prestigiului social al profesorilor;
8. Dezvoltarea infrastructurii şi asigurarea securităţii energetice a ţării;
9. Adoptarea de măsuri practice pentru respectarea drepturilor minorităţilor;
10. Elaborarea şi implementarea strategiilor de preaderare a Republicii Moldova la Uniunea Europeană şi NATO.

Priorităţi şi măsuri de realizare

Democratizarea societăţii prin:

• aşezarea Parlamentului în centrul construcţiei instituţionale a statului în corespundere cu Constituţia;
• consolidarea şi aplicarea principiului separaţiei puterilor în stat;
• restabilirea independenţei puterii judecătoreşti şi ajustarea statutului procuraturii la normele statului de drept;
• realizarea reformei administraţiei centrale şi reducerea numărului de ministere şi funcţionari în structurile guvernamentale;
• asigurarea libertăţii de exprimare şi a independenţei mass-media;
• reorganizarea Companiei „Teleradio Moldova” şi constituirea a două instituţii publice ale audiovizualului, de radio şi televiziune, libere de orice amestec în politica lor editorială;
• garantarea libertăţii întrunirilor.



Încetarea stării de ocupaţie şi restabilirea unităţii teritoriale a ţării prin:

• denunţarea Acordului moldo-rus din 21 iulie 1992 „Cu privire la principiile reglementării paşnice a conflictului armat din zona nistreană a Republicii Moldova”;
• retragerea armatei ruse şi a arsenalului ei militar în conformitate cu angajamentele internaţionale asumate de această ţară;
• dezvoltarea unui parteneriat strategic cu SUA, Uniunea Europeană, România şi Ucraina în vederea implicării lor directe în procesul de reglementare a diferendului moldo-rus din partea de est a Republicii Moldova;
• aplicarea Strategiei „3D” (Demilitarizare, Decriminalizare, Democratizare) şi a Planului de Acţiuni pentru reglementarea conflictului din zona nistreană;
• cooperarea cu autorităţile Ucrainei în vederea preluării controlului asupra frontierei de est a statului şi instituirea unui control vamal mixt moldo-ucrainean;
• intentarea unor dosare penale împotriva criminalilor regimului de la Tiraspol şi darea lor în urmărire internaţională;
• urmărirea penală şi tragerea la răspundere a complicilor de la Chişinău ai regimului de ocupaţie;
• naţionalizarea averilor acumulate ilegal de reţeaua criminală de la Tiraspol şi Chişinău prin traficul cu armament, droguri şi fiinţe umane, precum şi prin contrabandă de orice fel.
Combaterea şi prevenirea corupţiei prin:

• dezrădăcinarea clanurilor mafiote ale nomenclaturii comuniste şi ale fostelor guvernări corupte;
• adoptarea legii răspunderii ministeriale;
• reformarea şi fortificarea organelor de anchetă şi a justiţiei;
• asigurarea transparenţei actului guvernării şi a activităţii organelor puterii locale;
• înăsprirea pedepselor pentru darea şi luarea de mită, abuzul în serviciu şi traficul de influenţă;
• perfecţionarea legislaţiei privind accesul la informaţie şi înăsprirea pedepselor pentru tăinuirea informaţiilor de interes public;
• depolitizarea şi asigurarea independenţei Curţii de Conturi şi a organelor de control fiscal;
• micşorarea poverii fiscale şi simplificarea procedurii de achitare a impozitelor;
• reducerea numărului de birocraţi, promovarea în structurile de stat a profesioniştilor oneşti şi mărirea salariilor pentru aceştia.
Restabilirea autonomiei puterii locale prin:

• reorganizarea administrativ-teritorială a ţării;
• transmiterea integrală a patrimoniului public local în administrarea organelor publice locale;
• reproiectarea sistemului de relaţii interbugetare pentru asigurarea cu resurse financiare suficiente şi proporţionale competenţelor ce le revin autorităţilor locale;
• restructurarea sistemului de prestare a serviciilor publice, transferul unor activităţi în sectorul privat;
• crearea condiţiilor pentru creşterea gradului de cooperare între colectivităţile locale în soluţionarea problemelor, inclusiv cooperarea cu autorităţi locale de peste hotare;
• computerizarea şi conectarea la reţeaua Internet a tuturor primăriilor.

Restrângerea intervenţiei statului în economie prin:

• instituirea unui cadru economico-social adecvat şi a unui sistem clar de reguli de funcţionare a întregii economii;
• diminuarea funcţiei distributive a statului şi sporirea celei stimulative;
• reducerea aparatului birocratic şi simplificarea reglementărilor;
• redistribuirea veniturilor prin politica bugetară şi fiscală, stabilirea de priorităţi pentru cheltuielile bugetare.
Consolidarea proprietăţii private prin:

• promovarea principiilor tratării egale a proprietăţii de stat şi private;
• ocrotirea proprietăţii private ca fundament al bunăstării sociale;
• asigurarea transparenţei procesului de privatizare, elucidarea şi contracararea acţiunilor de înstrăinare ilicită a proprietăţii de stat;
• accelerarea procesului de privatizare a întreprinderilor din domeniul telecomunicaţiilor, a celor viniviticole şi de prelucrare a tutunului şi din sectorul electroenergetic;
• restabilirea dreptului istoric la proprietatea de care au fost lipsiţi cetăţenii în perioada ocupaţiei sovietice, prin aplicarea metodelor directe şi indirecte de despăgubire bazate pe acordarea de facilităţi în procesul de privatizare, la pensionare, la asigurarea şi îmbunătăţirea condiţiilor de trai.
O politică monetar-valutară echilibrată prin:

• corelarea politicii monetare cu implementarea reformelor structurale, creşterea economică, reducerea inflaţiei şi sporirea veniturilor populaţiei;
• promovarea unui curs valutar protecţionist, având drept scop majorarea competitivităţii mărfurilor autohtone şi neadmiterea devalorizării veniturilor populaţiei;
• respectarea regulilor pieţei valutare de către agenţii economici în scopul prevenirii speculei valutare şi formării decalajului dintre rata de referinţă şi cea reală;
• reducerea dobânzilor bancare;
• completarea rezervelor valutare ale statului, luându-se în considerare impactul asupra ratei de schimb a leului.

O politică fiscală stimulativă prin promovarea principiului „4S”:

• Simplitate: reguli clare pentru toţi contribuabilii, contabilii, managerii şi inspectorii fiscali;
• Stabilitate: reguli nemodificate cel puţin în decursul unui an bugetar;
• Selectitate: acordarea de facilităţi şi înlesniri numai ramurilor prioritare şi activităţilor care generează venituri la buget;
• Sancţionabilitate: sancţionarea oricăror eschivări de la plata impozitelor.


O politică eficientă a cheltuielilor publice prin:

• transparenţa alocării cheltuielilor bugetare;
• descentralizarea fiscală şi autonomia financiară;
• atragerea de fonduri pentru programe finanţate de Uniunea Europeană şi orientarea lor către proiecte investiţionale;
• eliminarea subvenţionării de la buget a pierderilor din economie şi reorientarea acestor fonduri către dezvoltarea economică;
• reformarea şi finanţarea adecvată a organelor de menţinere a ordinii publice;
• alocarea de resurse bugetare suficiente pentru învăţământul de stat;
• asigurarea minimului de asistenţă medicală garantată;
• asigurarea unor condiţii decente de existenţă păturilor socialmente vulnerabile (pensionari, invalizi, şomeri, familii cu mulţi copii etc.).

Îmbunătăţirea mediului de afaceri prin:

• micşorarea poverii fiscale până la nivelul celor mai performante ţări din regiune;
• excluderea implicării abuzive a statului în business şi asigurarea respectării egalităţii condiţiilor de funcţionare a tuturor agenţilor economici, indiferent de forma de proprietate;
• eliminarea barierelor administrative din calea investiţiilor;
• eficientizarea serviciilor cu plată acordate de autorităţile publice, inclusiv prin transferul lor in sectorul privat;
• modificarea Codului Fiscal la capitolul TVA pentru asigurarea unui mecanism dinamic de restituire a TVA şi a posibilităţii de a deveni plătitor de TVA din momentul înregistrării;
• implementarea măsurilor pentru înlesnirea creării noilor afaceri prin sporirea accesului la finanţe, infrastructură şi piaţă;
• simplificarea procedurilor privind deschiderea unei noi afaceri şi perfecţionarea legislaţiei falimentului;
• susţinerea întreprinderilor mici şi mijlocii prin pârghii şi resurse interne, precum şi prin înlesnirea sprijinului extern.
Dezvoltarea concurenţei prin:

• crearea unui mediu concurenţial onest şi deschis;
• anihilarea fenomenului de concurenţă neloială, bazat pe protecţionism, acordarea de facilităţi fiscale, financiare şi juridice neîntemeiate, precum şi pe anularea voluntară şi subiectivă a impozitelor şi/sau a penalităţilor fiscale;
• reglementarea monopolurilor naturale şi neadmiterea monopolurilor economice;
• crearea Oficiului Concurenţei – autoritate publică neguvernamentală;
• punerea în aplicare a Legii insolvabilităţii, indiferent de forma de proprietate şi forma organizatorico-juridică a agenţilor economici, generatori de pierderi şi datorii;
• privatizarea întreprinderilor de stat sau municipale falimentare.


Stimularea exporturilor prin:

• reorientarea şi diversificarea exporturilor, reducerea dependenţei de o singură piaţă;
• înlesnirea accesului produselor autohtone pe pieţele externe prin valorificarea oportunităţilor oferite de Acordul de Parteneriat şi Cooperare cu Uniunea Europeană, Planul de acţiuni „Uniunea Europeană – Republica Moldova”, acordurile bilaterale de comerţ liber etc.
• restructurarea exporturilor în sensul sporirii ponderii produselor care încorporează valoare adăugată mare;
• transformarea producţiei de tip lohn în producţie autohtonă, în special industria uşoară;
• aducerea legislaţiei Republicii Moldova în materie de export în deplină concordanţă cu standardele şi directivele Uniunii Europene în acest domeniu;
• simplificarea controalelor vamale, reducerea esenţială a numărului de acte necesare, precum şi simplificarea mecanismului de coordonare şi eliberare a acestora în procesul executării contractelor de export;
• stabilirea, promovarea insistentă şi aplicarea adecvată în practică a modelului de export a produselor agricole perisabile conform mecanismului „Coridorul verde”;
• dezvoltarea reţelei externe de promovare a exporturilor, în special pe pieţele occidentale, organizarea de birouri comerciale şi reprezentanţe cu participare şi susţinere financiară din partea patronatelor, asociaţiilor profesionale şi a agenţilor economici interesaţi.

Consolidarea clasei mijlocii prin:

• implementarea cadrului legislativ stimulator şi acordarea unui sprijin real micului business;
• stabilirea mecanismului de eliberare a autorizaţiilor, certificatelor etc. conform principiului „ghişeu unic”;
• realizarea unor programe de dezvoltare a spiritului de întreprinzător pentru şomeri, femei, tineri etc;
• dezvoltarea infrastructurii de susţinere a afacerilor: centre de consultanţă, firme de cercetare/implementare a tehnologiilor noi în economie, companii de “creştere a afacerilor”, companii financiare de leasing, fonduri de garantare a creditelor, incubatoarelor de afaceri;
• implementarea programelor de creditare şi microcreditare pentru întreprinderile mici şi mijlocii (IMM) cu subvenţionarea dobânzii;
• constituirea Agenţiei de dezvoltare a IMM-urilor;
• dezvoltarea capacităţilor de marketing şi vânzări ale IMM: elaborarea şi prezentarea informaţiilor şi studiilor de piaţă, training-uri pentru creşterea abilităţilor profesionale în marketing, implementarea programelor pentru îmbunătăţirea calităţii produselor;
• implementarea programelor de instruire si de pregătire profesională pentru antreprenori, manageri, specialişti, cu precădere din spaţiul rural, reciclarea şi reprofilarea forţei de muncă.



Dezvoltarea regională şi a sistemului urban prin:

• crearea regiunilor de dezvoltare în conformitate cu standardele europene în domeniu;
• adoptarea cadrului normativ necesar pentru elaborarea şi implementarea unui Plan Naţional de Dezvoltare Regională;
• stabilirea şi acordarea unor largi competenţe autorităţilor regionale în domeniul colaborării interregionale interne şi transfrontaliere, inclusiv în cadrul Euroregiunilor;
• asigurarea unui mediu investiţional favorabil în oraşe;
• programe naţionale de dezvoltare a infrastructurii urbane, utilităţilor şi serviciilor publice;
• eficientizarea prestării serviciilor comunale şi publice (privatizare, concesionare, arendă);
• consolidarea oraşelor ca centre de creştere economică regională şi de reducere a decalajelor social-economice existente, dezvoltarea legăturilor între oraş şi sat.


Dezvoltarea satului prin:

• gazificarea a câte 50 de localităţi anual, adică a 200 de localităţi în patru ani;
• finanţarea construcţiei reţelelor de asigurare cu apă potabilă a câte 60 de localităţi anual, adică 240 de localităţi în patru ani;
• susţinerea activităţilor neagricole în spaţiul rural, extinderea patentei de întreprinzător ca sistem unic de impozitare asupra unor întreprinderi ale micului business de la sate;
• stimularea investiţiilor în agricultură;
• încurajarea activităţilor de prelucrare la ţară a produselor agricole, a cărnii şi a laptelui;
• sprijinirea dezvoltării reţelelor de comunicaţii în sate ca factor de bază în promovarea afacerilor;
• acordarea de subvenţii gospodăriilor ţărăneşti pentru irigaţii, seminţe selecţionate, material săditor, material seminal şi combaterea dăunătorilor;
• crearea cooperativelor de creditare agricolă;
• anularea taxelor vamale la importul tuturor tipurilor de tehnică şi inventar agricol;
• dezvoltarea infrastructurii tehnice a agriculturii (transport, depozitare, irigaţii, îmbunătăţiri funciare);
• dezvoltarea serviciilor agricole (asistenţa veterinară, consultanţa agricolă, reparaţia maşinilor agricole);
• păstrarea tradiţiilor satului autohton;
• dezvoltarea turismului rural.


Dezvoltarea infrastructurii si asigurarea securităţii energetice prin:

• reabilitarea reţelei naţionale de drumuri prin atragerea de fonduri europene, amenajarea, restabilirea şi repararea a câte 600 km de drumuri anual, adică a 2400 km în patru ani;
• reorganizarea şi privatizarea transportului feroviar, atragerea de fonduri europene pentru integrarea căilor ferate moldoveneşti în reţeaua de căi ferate europene prin trecerea la ecartamentul european;
• conectarea reţelei rutiere la sistemul internaţional de comunicaţii;
• diversificarea surselor de aprovizionare cu resurse energetice;
• implementarea programelor de sporire a eficienţei sectorului energetic şi de micşorare a consumului de energie.


Edificarea societăţii informaţionale prin:

• anularea taxelor vamale la importul de computere şi tehnologii informaţionale;
• informatizarea administraţiei publice centrale şi locale prin implementarea conceptului de guvernare electronică;
• dezvoltarea infrastructurii informaţionale la sate;
• acordarea de ajutoare financiare pentru elevi şi studenţi în vederea procurării de calculatoare şi conectării la Internet;
• stimularea investiţiilor străine în domeniul tehnologiilor informaţionale şi a comunicaţiilor;
• susţinerea dezvoltării parcurilor tehnologice;
• facilităţi pentru producătorii de produse software.

Eradicarea sărăciei prin:

• perfecţionarea cadrului legislativ şi normativ care să asigure accesul populaţiei la un set minim de servicii sociale garantate de stat;
• crearea unui fond de solidaritate din care se vor acorda alocaţii pentru categoriile socialmente vulnerabile: şomeri, bătrâni, copii, invalizi, familii cu venituri mici;
• reducerea discrepanţei dintre veniturile obţinute de diverse categorii sociale şi consolidarea coeziunii sociale;
• combaterea marginalizării sociale prin educaţie şi muncă;
• restabilirea a 148 000 de locuri de muncă desfiinţate din 2001 până în prezent şi deschiderea a 50 000 de locuri de muncă noi;
• acordarea de reduceri şi facilităţi fiscale întreprinderilor care vor mări anual numărul de locuri de muncă;
• majorarea salariului minim până la echivalentul a 100 euro, a salariului mediu – până la echivalentul a 250 euro, a pensiei minime – până la echivalentul a 90 euro;
• atragerea de investiţii străine şi autohtone prin crearea unui sistem de înlesniri şi al unei fiscalităţi stimulatorii;
• diminuarea exodului forţei de muncă prin dinamizarea dezvoltării economice a societăţii şi prin creşterea substanţială a veniturilor populaţiei;
• acordarea de asistenţă pentru cetăţenii moldoveni care lucrează peste hotare.
Revigorarea sistemului educaţional prin:

• restabilirea respectului pentru învăţător, apărarea demnităţii şi prestigiului cadrelor didactice;
• majorarea alocaţiilor bugetare pentru învăţământ până la 7% din PIB, finanţarea centralizată a învăţământului de stat şi asigurarea pentru pedagogi a unui salariu mediu lunar de la echivalentul a 100 euro (în 2005) pană la echivalentul a 250 euro (în 2008);
• introducerea religiei ca obiect de studiu în şcoală, constituirea unei conduite sociale pe lanţul firesc Familie – Scoală – Biserică;
• reabilitarea sistemului şcolar din mediul rural şi acordarea de facilităţi profesorilor şi educatorilor pentru a stimula aşezarea acestora la sate;
• conferirea statutului de limbă străină pentru limba rusă, care să fie studiată opţional în şcolile de stat;
• derusificarea învăţământului minorităţilor naţionale şi susţinerea învăţământului în limbile minoritare;
• recunoaşterea şi garantarea dreptului minorităţilor etnice de a însuşi limba oficială şi cultura majorităţii, ceea ce face posibilă depăşirea izolării şi integrarea lor plenară în societate;
• dotarea anuală a câte 100 de şcoli săteşti cu clase de calculatoare şi conectarea acestora la Internet;
• crearea unui sistem eficient de evaluare, obiectiv şi onest, care ar exclude cazurile de corupţie din instituţiile de învăţământ;
• restructurarea sistemului de învăţământ superior conform standardelor europene;
• înfiinţarea unor extensiuni universitare în oraşele Soroca şi Orhei;
• sprijinirea centrelor de cercetare şi dezvoltare de diverse forme de proprietate.
Ameliorarea sănătăţii publice prin:

• eficientizarea sistemului de asigurări în medicină;
• asigurarea autonomiei decizionale a Casei Naţionale de Asigurări în Medicină;
• stoparea exodului masiv de cadre medicale prin majorarea salariilor cadrelor medicale şi crearea condiţiilor adecvate de muncă;
• anularea taxelor vamale la importul de aparataj şi instrumentar medical care nu se produce pe piaţa internă;
• subvenţionarea procurării unui minim necesar de medicamente pentru pensionari;
• implementarea sistemului de prevenire a maladiilor prin crearea infrastructurii medicale moderne;
• acces universal gratuit la consiliere şi testare a HIV/SIDA, a bolilor cu transmitere sexuală şi a tuberculozei;
• finanţarea de către stat a ştiinţei medicale şi a învăţământului medical, formarea personalului medical naţional la nivelul exigenţelor contemporane;
• încurajarea înfiinţării lăcaşurilor de cult pe lângă instituţiile spitaliceşti, facilitarea asistenţei spirituale pentru pacienţi;
• introducerea obligativităţii evidenţierii cheltuielilor efectuate pentru fiecare pacient pentru toate actele medicale;
• dezvoltarea sistemului privat de prestare a serviciilor medicale;
• implementarea unor programe naţionale de promovare a modului sănătos de viaţă;
• impulsionarea luptei contra fenomenelor socialmente periculoase pentru sănătatea publică (narcomania, toxicomania, prostituţia).
Dezvoltarea culturii prin:

• adoptarea unui sistem fiscal stimulativ pentru toate tipurile de activitate culturală;
• finanţarea de la bugetul de stat a unui program de investiţii pentru refacerea instituţiilor culturale;
• transferarea tuturor lucrătorilor din domeniul culturii în categorii salariale superioare, astfel încât nici un salariu lunar să nu fie mai mic decât coşul minim de consum;
• completarea până în 2006 cu 50% a fondului de carte naţională în toate bibliotecile publice, iar până în 2009 cu 100%;
• computerizarea tuturor instituţiilor de cultură;
• promovarea valorilor culturii naţionale;
• păstrarea şi restaurarea obiectelor de cultură şi artă, conservarea patrimoniului cultural naţional;
• lărgirea accesului la programe şi proiecte culturale interne şi internaţionale;
• garantarea respectării dreptului de proprietate intelectuală.

O protecţie socială activă prin:

• unificarea sistemului public de pensii şi eliminarea discriminării în asigurarea cu pensii;
• dezvoltarea sistemului de pensii cu noi componente de asigurare;
• indexarea trimestrială cu rata de inflaţie a salariilor bugetare, pensiilor, burselor şi indemnizaţiilor;
• acordarea de asistenţă pentru recalificare şi pregătire profesională;
• crearea condiţiilor de integrare socială a persoanelor cu disabilităţi;
• implicarea societăţii civile în prestarea serviciilor sociale;
• crearea unui mecanism eficient şi echitabil în prestarea serviciilor de asistenţă socială nominativă, astfel încât resursele alocate să fie îndreptate celor mai vulnerabile pături sociale;
• stimularea agenţilor economici la crearea de noi locuri de muncă şi păstrarea celor existente prin acordarea de credite şi subvenţii;
• susţinerea din partea statului (garanţii la credite, acoperirea dobânzilor, înlesniri fiscale) a populaţiei apte de muncă pentru organizarea unei activităţi proprii.
Susţinerea tinerei generaţii prin:
• eliberarea de la plata contribuţiilor de asigurări sociale a întreprinderilor care angajează tineri specialişti;
• facilitarea angajării tinerilor în mediul rural prin implementarea unui sistem de facilităţi fiscale şi ajutoare financiare din partea autorităţilor publice centrale şi locale;
• crearea unui sistem de creditare pentru efectuarea studiilor;
• încurajarea tinerilor în lansarea de noi afaceri prin acordarea de credite preferenţiale, crearea şi dezvoltarea reţelei de incubatoare de afaceri, organizarea cursurilor de instruire şi perfecţionare;
• facilitarea şi egalizarea şanselor accesului la studii de diferite nivele a tinerilor dotaţi proveniţi din mediul rural, din orfelinate, din familii cu dificultăţi, precum şi a celor cu handicap şi deficienţe prin acordarea de burse, împrumut

http://www.flux.md/news/moda1.php?a...6&cat=Cotidian National&rub=Eveniment
 
Ce ziceti de asta...

Republica Moldova : perspective electorale pentru anul 2005

In perspectiva viitoarei campanii pentru alegerile parlamentare din Republica Moldova este important sa se tina cont de faptul ca sistemul electoral este unul proportional, Republica Moldova constituie o singura circumscriptie electorala, iar concurentii electorali, pentru a accede in Parlament, urmeaza sa acumuleze respectiv 6% pentru un partid, 9% pentru o alinata a doua partide si 12% pentru un bloc din trei si mai multe partide.
Amintim ca sistemul electoral proportional este in vigoare deja in trei campanii electorale succesiv, in 1994 si 1998 atat pentru partidele politice, cat si pentru aliantele electorale pragul minim de trecere fiind de 4%, iar in alegerile din 2001 fiind ridicat la 6%. Astfel, in 1994 in Parlament s-au calificat patru subiecti electorali (Partidul Democrat-Agrar, Blocul „Unitatea Socialista”, Blocul Taranilor si Intelectualilor, Frontul Popular Crestin Democrat), in 1998 au intrat in legislativ de asemenea patru concurenti electorali (Partidul Comunistilor, Blocul pentru o Moldova Democratica si Prospera, Partidul Fortelor Democratice si Partidul Popular Crestin Democrat). In urma alegerilor din 2001, cand scrutinul s-a desfasurat avand pragul minim de trecere de 6%, numarul subiectilor electorali care au depasit acest prag s-a redus la trei (Partidul Comunistilor, Blocul „Alianta Braghis” si Partidul Popular Crestin Democrat). De remarcat ca in alegerile din 2001 au reusit sa capete increderea alegatorilor, cu proportiile cunoscute, doar doua partide politice, plus Guvernul Braghis aflat in exercitiul functiunii in momentul declansarii campaniei electorale. Prin urmare, in cazul gruparii numite „Alianta Braghis” este vorba de o constructie electorala ad-hoc de o singura folosinta, fara identitate doctrinara, fara segmente electorale stabile si fara continuitate politica. Deloc intamplator anume grupul parlamentar condus de fostul premier Dumitru Braghis a cunoscut un proces de destramare continuu, majoritatea deputatilor acestui grup abandonandu-l si, declarandu-se „independenti”, aderand la Partidul Comunistilor de guvernamant. Astfel, dupa ce s-au desprins de „Alianta Braghis”, multi dintre membrii acestui grup s-au ales cu posturi de prim rang in stat sau au beneficiat de diverse avantaje din partea comunistilor: Mihai Camerzan a devenit vice-presedinte al Parlamentului (la ora actuala el fugureaza pe una din pozitiile de frunte ale listei electorale a comunistilor pentru alegerile din 2005), Ion Morei a devenit Ministru al Justitiei, iar ulterior consilier al Presedintelui Voronin si secretar al Consiliului Suprem de Aparare, Gheorghe Sima s-a ales cu postul de Ministru al Invatamantului, Mihail Sidorov a fost ales in fruntea Comisiei parlamentare pentru drepturile omului si minoritati nationale, Viktor Morev (presedintele unui partid mic al socialistilor) a votat disciplinat alaturi de comunisti, Eva Gudumac a avut o evolutie similara, Valeriu Plesca, devenit si el „independent”, la ora actuala a fost numit Ministru al Apararii, Iacob Popovici a devenit deputat in ultimul an al actualei legislaturi, declarandu-se din prima zi „independent” si votand alaturi de comunisti, Dumitru Zidu (si acesta s-a declarat independent, solidarizandu-se cu comunistii; decedat), Vitalie Mrug (un alt „independent” numit recent de comunisti in functie de director general al Administratiei de Stat a Aviatiei Civile, Mihai Plamadeala (parasind grupul lui D. Brgaghis, ajunge „independent”, ulterior abandonand mandatul de deputat) Mihai Petrache (si el „independent” care a intrat in 2003, alaturi de alte partide mici, in alianta deschisa cu comunistii; in aceeasi alianta au figurat si partidele-satelit conduse de Viktor Morev, Ion Morei, Gheorghe Sima si Valeriu Plesca, coordonator al blocului pro-comunist fiind Dumitru Diacov, presedintele Partidului Democrat, una din piesele de baza ale actualului bloc „Moldova Democrata”). De retinut si faptul ca Guvernul comunist condus de Vasile Tarlev, in momentul investirii sale, s-a bucurat de votul favorabil al tuturor celor 19 deputati ai grupului parlamentar „Alianta Braghis”. In mod curent un grup parlamentar se poate considera ca fiind in opozitie in functie de atitudinea acestuia fata de guvernul in exercitiu. Si, intrucat Guvernul Tarlev a fost sustinut deopotriva de grupurile parlamentare comunist si cel condus de Dumitru Braghis, este corect sa se mentioneze ca legislativul din 2001-2005 a avut doar un singur grup parlamentar de opozitie, cel al Partidului Popular Crestin Democrat. Faptul ca cei cativa deputati ramasi in „Alianta Braghis” au avut si luari de atitudine critice in sedintele plenare ale Parlamentului nu-l absolva de raspunderea pentru efectele produse de actuala guvernare.
In aceeasi ordine de idei se cuvine sa amintim si de aliantele post-electorale create dupa alegerile locale din 2003 in consiliile raionale de catre comunisti si consilierii proveniti din partidele care au format Alianta „Braghis”, iar astazi constituie Blocul „Moldova Democrata”. Din cele treizeci si doua de raioane, in zece consilii raionale comunistii aflati in minoritate au creat majoritati post-electorale numai datorita sprijinului acordat de consilierii din partea Aliantei „Moldova Noastra”, Partidului Democrat, Partidului Social-Liberal si Uniunii Centriste (Cahul, Cantemir, Causeni, Criuleni, Hancesti, Nisporeni, Orhei, Straseni, Stefan-Voda, Telenesti). Amintim ca grupul parlamentar „Alianta Braghis” intre timp s-a contopit cu Partidul Independentilor condus de Serafim Urechean (primarul Chisinaului) si Partidul Liberal condus de Veaceslav Untila, creand Alianta „Moldova Noastra”. Mai tarziu formatiunea Alianta „Moldova Noastra” s-a unit cu Partidul Democrat (condus de Dumitru Diacov) si cu Partidul Social-Liberal (condus de Oleg Serebrian) constituind Blocul „Moldova Democrata”, la care au mai aderat cateva partide mici.
Avand in vedere dinamica ciclurilor electorale din ultimii zece ani, precum si lipsa de identitate politica, secondata de relatia de subordine fata de interesele rusesti si implicarea in grave cazuri de coruptie, este foarte probabil ca Parlamentul care va fi format in urma alegerilor din 2005 va avea doar doua grupuri parlamentare: crestin-democrat si comunist. Care dintre ele va fi majoritar si care va ramane in opozitie o va decide actuala confruntare electorala.
Asa cum Blocul „Moldova Democrata” ar trebui sa acumuleze cel putin 12% pentru a accede in Parlament, acesta risca sa sufere un esec electoral similar cu cele suportate de partidele conduse de Mircea Snegur, Dumitru Diacov, Valeriu Matei si altii in urma alegerilor din 2001. In felul acesta comunistii s-ar putea alege cu mai multe mandate obtinute in urma esecului Blocului „Moldova Democrata” prin recalcularea voturilor ratate de subiectul electoral respectiv, ca si de alte grupuri politice nereprezentative. Dinamica sondajelor de opinie efectuate de institutii nationale si internationale pe parcursul anului 2004 confirma probabilitatea unor astfel de evoultii.
Cea de a doua varianta, mai putin probabila, dar care totusi trebuie luata in calcul, este intrarea in Parlament a Blocului „Moldova Democrata” cu un procent minim de trecere. Tinand cont de faptul ca Partidul Comunistilor, cu toate abuzurile, utilizarea aparatului administrativ si manipularea opiniei publice, se afla intr-un proces vertiginos de erodare a bazei electorale, este foarte probabil ca gruparea condusa de Voronin sa nu acumuleze procenatajul care sa ii permita mentinerea in functie a actualului sef al statului. Mentionam ca presedintele republicii poate fi ales cu votul a cel putin trei cincimi din numarul total al deputatilor, adica cu cel putin 61 de voturi din cele 101. Daca in urma alegerilor din 2001 comunistii au obtinut circa 50%, iar prin recalcularea voturilor ratate s-au ales cu 71 de mandate, este foarte probabil ca in alegerile din 2005 Partidul Comunistilor sa piarda in raport cu rezultatul din 2001 intre 20 si 30%. In felul acesta comunistii se pot mentine la guvernare si dupa viitoarele alegeri parlamentare fie obtinand o majoritate de mandate beneficiind de recalcularea voturilor ratate in urma esecului electoral al Blocului „Moldova Democrata” si a altor grupari politice minore, fie prin alierea post-electorala a deputatilor intrati in parlament pe lista Blocului „Moldova Democrata”. Asa sau altfel, tendintele electoratului, testate de ultimele sondaje, arata ca Partidul Comunistilor nu are cum sa obtina de unul singur o majoritate constitutionala care sa ii permita realegerea lui Vladimir Voronin in functia de sef al statului. Experienta de dupa alegerile parlamentare din 2001 si de dupa alegerile locale din 2003 arata in mod univoc ca gruparea reunita in Blocul „Moldova Democrata” nu este capabila sa se distanteze de Partidul Comunsitilor si sa aiba o conduita consecventa, dictata de interesele societatii, si nu cele personale sau de grup. Pornind de la aceasta situatie reala, singura sansa a alegatorilor Republicii Moldova de a pune capat guvernarii comuniste si de a opta pentru schimbare este votul pentru Partidul Popular Crestin Democrat.
Anume catre aceasta concluzie ne conduce intreaga activitate a Partidului Popular Crestin Democrat, inclusiv pe parcursul celor patru ani de guvernare comunista. In acest rastimp a devenit evident pentru intreaga opinie publica faptul ca doar Partidul Popular Crestin Democrat a promovat o linie politica consecventa, aparand principiile statului de drept, valorile nationale si democratice, economia de piata si proprietatea privata, asumandu-si riscurile de a se pomeni inafara legii si persecutiile regimului Voronin. Acest comportament a atras in mod firesc cresterea spectaculoasa a procentului cetatenilor care opteaza in favoarea PPCD, fapt certificat de toate sondajele efectuate pe parcursul anului 2004. Dupa atatea experimente electorale cu efecte dezastruoase, avand exemplul trist al alegerilor din 1994, 1998 si 2001, alegatorii Republicii Moldova isi indreapta aspiratiile catre PPCD care reprezinta singura forta de alternativa in raport cu comunistii. Orice alta optiune electorala, orientata spre debarcarea comunistilor de la putere, ar fi rodul unor naivitati care ar putea avea consecinte deosebit de grave pentru tara.
 
redneck said:
Prim-ministru -- Iurie Roşca

Prim-viceprim-ministru, ministrul Economiei

Viceprim-ministru, ministrul de Interne

Viceprim-ministru, ministrul Educaţiei şi Ştiinţei

1.Ministerul Economiei şi Infrastructurii – Mihai Roşcovan

2.Ministerul Finanţelor – Eugeniu Gârlă

3.Ministerul Agriculturii – Ion Neagu

4.Ministerul Justiţiei – Vitalie Nagacevschi

5.Ministerul Educaţiei şi Ştiinţei – Maria Buruiană

6.Ministerul Culturii – Alexandru Corduneanu

7.Minsterul Apărării Naţionale – Ştefan Secăreanu

8.Ministerul de Interne – Gheroghe Susarenco

9.Ministerul Afacerilor Sociale – Alexandru Cărăuş

10.Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene – Vlad Cubreacov

11.Ministerul Mediului şi Dezvoltării Regionale – Adriana Chiriac

daca asa un guvern vreo data o sa poata indeplini programu de guvernare de mai sus, rog sa fiu tras in teapa...

cred ca ar fi un dezastru pt tara, daca asa insi ar avea controlu tarii, nu zic ca ar veni cu ganduri negre la guvernare, doar ca's total incompetenti pt asa ceva...

chiriac.jpg

11.Ministerul Mediului şi Dezvoltării Regionale – Adriana Chiriac (presedinte al Societatii Doamnelor Crestin Democrate) va dati seama ce buna ar fi ministra aceasta crestin democrata ? :lol:

1.Ministerul Economiei şi Infrastructurii – Mihai Roşcovan
presedinte al Organizatiei Muncitorilor Crestin Democrati
roscovan.jpg

Chiar credeti ca acest Muncitor crestin democrat, poate skimba ceva in economia tarii ?
as fi extrem de tentat sa vad CV-ul domnului Roscovan :wink:

uitativa cata inteligenta emana acest tip, cata dedicatie si dorinta de a skimba ceva in tara asta

aici e linku la pagina ministrului economie din romania
http://www.guv.ro/guvernul/afis-ministru.php?ordcabinet=11

sper sa sesizati diferenta dintre acesti 2 oameni :wink:

Nu votati cu rosca sau urechean sau cu idea de unire, votati oamenii care o sa va faca sa traiti mai bine si ca castigati mai bine...

3.Ministerul Agriculturii – Ion Neagu (secretar general ppcd)
neagu.jpg

acest om va relansa agricultura tarii :crazy:

p.s. am impresia ca Rosca iti bate joc de noi...evident ca el intelege ca n'o sa ajunga niciodata in pozitia sa fie prim-ministru si sa numeasca ministrii ca cei din economie, dar chiar sa pui asa oameni, mi se pare cu adevarat bataie de joc...si sa ma intelegeti corect, nu am absolut nimic impotriva acestor oameni, pe unii chiar yi cunosc personal si's oameni cu adevarat de treaba, dar de la asta...pana al face ministru e inca o cale lunga....e nevoie de oameni competenti !!! si care in ultimii 15 ani o facut ceva, nu care o fost functionari de partid, si inca a unui de opozitie, va dati seama cat are de muncit asa un om, si cat de antrenat in a munci pt a ne baga in UE, si a ne face sa traim bine ?
p.s.s. repet inca odata, nu atac acesti oameni, ci doar ca aceasta propunere electorala a ppcd-ului mi se pare revoltatoare...
 
zopiryon said:
redneck said:
Prim-ministru -- Iurie Roşca

Prim-viceprim-ministru, ministrul Economiei

Viceprim-ministru, ministrul de Interne

Viceprim-ministru, ministrul Educaţiei şi Ştiinţei

1.Ministerul Economiei şi Infrastructurii – Mihai Roşcovan

2.Ministerul Finanţelor – Eugeniu Gârlă

3.Ministerul Agriculturii – Ion Neagu

4.Ministerul Justiţiei – Vitalie Nagacevschi

5.Ministerul Educaţiei şi Ştiinţei – Maria Buruiană

6.Ministerul Culturii – Alexandru Corduneanu

7.Minsterul Apărării Naţionale – Ştefan Secăreanu

8.Ministerul de Interne – Gheroghe Susarenco

9.Ministerul Afacerilor Sociale – Alexandru Cărăuş

10.Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene – Vlad Cubreacov

11.Ministerul Mediului şi Dezvoltării Regionale – Adriana Chiriac

daca asa un guvern vreo data o sa poata indeplini programu de guvernare de mai sus, rog sa fiu tras in teapa...

cred ca ar fi un dezastru pt tara, daca asa insi ar avea controlu tarii, nu zic ca ar veni cu ganduri negre la guvernare, doar ca's total incompetenti pt asa ceva...
Ai argumente in sustinerea acestor afirmatii?

zopiryon said:
11.Ministerul Mediului şi Dezvoltării Regionale – Adriana Chiriac (presedinte al Societatii Doamnelor Crestin Democrate) va dati seama ce buna ar fi ministra aceasta crestin democrata ? :lol:
Lasand la o parte misoginismul primitiv, de ce nu ar fi un ministru bun?

zopiryon said:
1.Ministerul Economiei şi Infrastructurii – Mihai Roşcovan
presedinte al Organizatiei Muncitorilor Crestin Democrati
Chiar credeti ca acest Muncitor crestin democrat, poate skimba ceva in economia tarii ?
De ce nu?

zopiryon said:
as fi extrem de tentat sa vad CV-ul domnului Roscovan :wink:
Cu alte cuvinte recunosti ca vorbesti dupa ureche.

zopiryon said:
uitativa cata inteligenta emana acest tip, cata dedicatie si dorinta de a skimba ceva in tara asta
Insinuari ieftine.

zopiryon said:
aici e linku la pagina ministrului economie din romania
http://www.guv.ro/guvernul/afis-ministru.php?ordcabinet=11

sper sa sesizati diferenta dintre acesti 2 oameni :wink:

Nu votati cu rosca sau urechean sau cu idea de unire, votati oamenii care o sa va faca sa traiti mai bine si ca castigati mai bine...
Demagogie.

zopiryon said:
3.Ministerul Agriculturii – Ion Neagu (secretar general ppcd) acest om va relansa agricultura tarii :crazy:
Ai probe ca nu ar fi in stare?

zopiryon said:
p.s. am impresia ca Rosca iti bate joc de noi...evident ca el intelege ca n'o sa ajunga niciodata in pozitia sa fie prim-ministru si sa numeasca ministrii ca cei din economie, dar chiar sa pui asa oameni, mi se pare cu adevarat bataie de joc...si sa ma intelegeti corect, nu am absolut nimic impotriva acestor oameni, pe unii chiar yi cunosc personal si's oameni cu adevarat de treaba, dar de la asta...pana al face ministru e inca o cale lunga....e nevoie de oameni competenti !!! si care in ultimii 15 ani o facut ceva, nu care o fost functionari de partid, si inca a unui de opozitie, va dati seama cat are de muncit asa un om, si cat de antrenat in a munci pt a ne baga in UE, si a ne face sa traim bine ?
p.s.s. repet inca odata, nu atac acesti oameni, ci doar ca aceasta propunere electorala a ppcd-ului mi se pare revoltatoare...
Mi se pare revoltatoare aceatsa ploaie de ineptii si insinuari debitate de tine.
 
Sa cercetam

N-am apucat eu sa citesc mare lucru din ce scrie aici dar pina una alta fac 2 observatii care mi se par importante:

1. Ca prim ministru eu cred ca alegerea unui lider politic prin excelenta este o gresala. Am vazut de ce sint in stare politicienii pe ambele maluri ale prutului. In functia de prim minisatru trebuie ales in primul rind un om cu multa putere si influenta care sa fie ascultat. Un om care sa stie sa dea cu pumnul in masa. Nu stiu destule despre Iurie Rosca ca sa pot sa-mi dau cu presupusul fiind in cunostinta de cauza.

In functia de prim ministru trebuie un om dur, care sa ia decizii juste care sa nu poata fi combatute si care sa se impuna in fata tuturor subalternilor chiar daca acestora nu le convine. Trebuie sa aiba forta sa taie in carne vie cind e nevoie si sa se faca auzit si ascultat. Trebuie sa stie sa-si controleze "generalii" si "soldatii". Trebuie sa aiba relatii si locotenenti infipti bine in structurile statului, oameni care sa lupte pentru cauza si care sa nu dea inapoi, ca si liderul lor. Poate Iurie Rosca asa ceva ? Vom vedea.

Nu e suficient sa declari ca o sa faci si o sa dregi. Cind ajungi la putere trebuie deja sa ai putere. Cite putere are opozitia vom afla la 1 an 2 dupa alegeri.

Alt aspect pe care il scot in evidenta este ca scrie in program ca va ocroti proprietatea. Nu-i destul. Daca vreti in UE trebuie s-o garanteze. Acum mai exista un aspect insa care nu trebuie uitat. Partea asta cu ocrotitul poate fi utila in situatia reglementarii intr-un fel sau altul a situatiei din Transnistria. Exista acolo "proprietati" achizitionate de la autoritatile autiproclamatei republici transnistrene care, apartin de drept statului Moldovenesc si care, cu ocazia unei eventuale reglementari a conflictului in sensul preluarii controlului aspupra Transnistriei de catre Chisinau, ar putea fi expropriate. Daca privim problema astfel, termenul de garantat ar putea fi utilizat de catre "proprietarii" din Transnistria impotriva intereselor statului moldovenesc. Concluzia este ca chestiunea este cu 2 taisuri. Intrebarea este: care este exact motivul real pentru care PPCD s-a gindit la termenul ocrotire si nu garantare ?

Evident ca pot sa fie o multime de alte motive.
 
Draga zopirion, special pentru tine:


Mihai Roşcovan

Născut la 22 noiembrie 1957. A absolvit facultatea de matematică aplicată a Universităţii de stat din Moldova. A susţinut doctoratul în economie la Institutul de Economie şi Matematică din Moscova. A făcut stagieri în străinătate la Institutul de Dezvoltarea Economică a Băncii Mondiale (Washington), Academia Economică Germană (Kohln), Institutul de Economie Mondială (Bucureşti). A activat ca vicedirector al Institutului Naţional de Cercetări în Economie şi Finanţe, conferenţiar la Academia de Studii Economice din Moldova, viceministru al economiei şi reformelor. Din 2000 este membru fondator si directorul Institutului de Cercetări şi Consultanţă în Management "Business Consulting Institute". Din 2001 este membru şi vicepreşedinte a Organizaţiei neguvernamentale "Parteneriat pentru Promovarea Afacerilor". Din 1990 până în prezent deţinut mandatul de consilier municipal Chişinău ales din partea Partidului Popular Creştin şi Democrat, preşedinte a comisiei consiliului municipal pe problemele economiei, bugetului şi patrimoniului municipal. Este autor a peste 60 de publicaţii pe tematica social-economică, inclusiv cărţi: Management si guvernanta urbană (2004), Studiu privind evaziunea fiscală şi contrabanda cu produsele petroliere in Republica Moldova (2004), Ghidul Cooperării Transfrontaliere (2003); Leasing: situaţia curentă şi perspective (2002); Franchising: tehnică de afaceri şi oportunităţi pentru antreprenori (2002); Strategia de dezvoltare a judeţului Soroca (2001); Gospodăria comunală în tranziţie (1994); Concepţia dezvoltării social economice a urbanisticii (1993); Integrarea economică între Republica Moldova şi România (1993).

Vizavi de faptul cum arata si cata inteligenta emana "acest tip", eu iti doresc sa ajungi intr-o buna zi sa-l cunosti si pe urma sa te dai cu parerea ta de doi bani.
 
zopiryon said:
cred ca ar fi un dezastru pt tara, daca asa insi ar avea controlu tarii, nu zic ca ar veni cu ganduri negre la guvernare, doar ca's total incompetenti pt asa ceva...

chiriac.jpg

11.Ministerul Mediului şi Dezvoltării Regionale – Adriana Chiriac (presedinte al Societatii Doamnelor Crestin Democrate) va dati seama ce buna ar fi ministra aceasta crestin democrata ? :lol:

:evil: mama incompetenta.. n-am stiut
 
Debilache de zopiryon, iti doresc din tot sufletul sa termini prapadita aia de scoala speciala la care te-au bagat cu de-a sila parintii, crezand ca vor face om din tine si iti dau cateva detalii in ceea ce priveste studiile, "incompetentei", cum zici tu, de Adriana Chiriac...


- Universitatea de Stat din Moldova, Facultatea limbi şi literaturi străine
- Universitatea Autonoma din Madrid, Masterat Jurnalism digital
- Universitatea “Miguel de Cervantes” din Santiago de Chile, Diplomat în relaţii internaţionale contemporane


Nu-i asa zopiryon ca unul ca tine se poate simti aproape retard pe langa o "incompetenta" cum e Adriana Chiriac?... :lol:
 
zopiryon mai ai ceva de criticat? kiar te rog... ash vrea sa mai citesc nishte posturi ultrainteligente de-ale tale... ca din cate am citit cam toate bat spre ..... :roll: mda...
P.S. ZoolandeR multzumesc pentru ca incerci sa scotsi moldovenismul si prostia din oameni :wink:
 
ZoolandeR esti cumva pe lista PPCD'ului ori pur si simplu ii cunosti?
Interviu cu Iurie Rosca:

Cum apreciati inceputul campaniei electorale si desfasurarea acesteia? In context, alegerile din 6 martie curent, in opinia Dvs, vor fi libere si corecte?

Inceputul a fost unul ilegal si abuziv. Comunistii au tinut in secret data alegerilor pana in ultimul moment. Dupa care, au declarat-o subit, incalcand procedura legislativa, cu scopul de a-i surprinde pe ceilalti concurenti electorali si de a ajunge primii pe lista. Puterea continua sa controleze Compania "Teleradio Moldova" si blocheaza accesul normal al Opozitiei la tv si radio, simuland un fel de emisiuni cu caracter electoral, scurte, stangace si anemice. Televiziunea nationala si postul tv NIT, ambele controlare de Voronin, ataca in mod suburban Opozitia. Organele de politie si SIS sunt utilizate ca bate contra Opozitiei, CEC si instantele de judecata sunt si ele unelte docile in mainile regimului comunist. Primarii comunisti impiedica intalnirile cu alegatorii. Asadar, intr-o dictatura, alegerile nu pot fi libere si corecte.

Cum credeti, revolutia "oranj" e posibila in R.Moldova?

Da. De vreme ce avem dictatura - exista si conditia minima pentru o revolutie de catifea.

Daca veti ajunge la guvernare, cine din echipa pe care o reprezentati va fi prim-ministru, presedinte al Parlamentului si cine va fi presedintele republicii?

Intr-o republica parlamentara, de regula, premierul este seful partidului majoritar, in cazul nostru, subsemnatul, Iurie Rosca. Pentru functia de presedinte al Parlamentului s-ar potrivi Stefan Secareanu. Dar si alti lideri ai nostri. In calitate de presedinte am dori sa nu fie propusi lideri politici, sefi de partide sau blocuri. Seful statului, intr-o republica parlamentara, are atributii restranse, protocolare. Ar fi bine ca acesta sa fie echidistant politic pentru a da mai multa stabilitate societatii, provenind din mediul universitar sau academic, cel al culturii sau al stiintei. Altfel, daca iar va ajunge in varful piramidei statale un sef de partid, el va avea obsesia de a-si subordona si Parlamentul, si Guvernul, si justitia, si puterea locala. Politicienii de prim rang trebuie sa activeze in Guvern si Parlament. Iar seful statului nu trebuie sa emane vointa politica, ci doar sa ia act de vointa politica a Parlamentului care l-a ales. Adica, exclus Voronin sau Urechean.

Ce salariu mediu lunar promiteti alegatorilor si de unde veti lua sursele financiare necesare? In context, de cand ar urma sa fie indeplinita aceasta promisiune?

Majorarea salariului minim pana la echivalentul a 100 euro, a salariului mediu pana la echivalentul a 250 euro. Surse financiare pot fi asigurate prin reducerea drastica a cheltuielilor bugetare inutile pentru intretinerea aparatului central al puterii de stat, reducerea cu 40% a numarului de functionari publici si prin comasarea celor 16 ministere pana, la 11. Sigur, prin reducerea substantiala a fiscalitatii se va micsora evaziunea fiscala si vor creste veniturile bugetare, iar prin crearea unui climat investitional favorabil, prin consolidarea independentei puterii judecatoresti si prin dezvoltarea unor politici de dezvoltare a intreprinderilor mici si mijlocii se vor majora considerabil si veniturile bugetare. In plus, si linia ferma spre integrarea in UE va atrage proiecte de sprijinire a tarii in refacerea economiei nationale, a infrastructurii, a drumurilor etc. Cresterea salariilor si a pensiilor s-ar efectua treptat pana in 2009, dar salariile minime si pensiile minime trebuie aduse cel putin la nivelul cosului minim de consum de 1 450 lei inca pana la sfarsitul acestui an.

Care va fi marimea pensiilor si a burselor pe care o promiteti alegatorilor, de unde veti lua sursele financiare necesare si de cand acestea ar putea fi primite?

Pensiile minime nu mai mici de 1 400 lei, iar bursele se vor majora pana la echivalentul a 50 dolari, ca in Romania. Masurile respective trebuie luate pana la finele anului 2005.

Ce reforme veti face in domeniile invatamantului si medicinii?

7% din PIB pentru invatamant, in schimbul a celor 2,5% cat se acorda astazi. Finantarea centralizata a invatamatului, salariul mediu al pedagogului urmand sa fie echivalentul a 100 euro in 2005 si echivalentul a 250 euro in 2008. Ridicarea pensiilor pentru pedagogi, acestea fiind de cel putin 90 euro.

10% din PIB pentru domeniul ocrotirii sanatatii. Resursele bugetare vor fi orientate pentru impulsionarea reformei in medicina, pentru consolidarea istitutiilor medicale de la tara, pentru inzestrarea lor cu utilaj si medicamente, cu unitati de transport. Anularea taxelor vamale la importul de aparataj si instrumentar medical care nu se produce pe piata interna. Subventionarea procurarii unui minim necesar de medicamente pentru pensionari. Salariul medicilor va fi ridicat pana la echivalentul a 300 euro, al asisitentelor medicale pana la echivalentul a 150 euro si al infirmierelor pana la echivalentul 90 euro. Cresterea salariilor pana la nivelul indicat se va face etapizat, pana in 2008.

Ce reforme veti face in domeniul economiei?

Reducerea impozitelor pana la nivelul celor mai performante tari din regiune; eliminarea practicii de interventie brutala a statului in afacerile private; modificarea Codului Fiscal la capitolul TVA pentru asigurarea unui mecanism dinamic de restituire a TVA si a posibilitatii de a deveni platitor de TVA din momentul inregistrarii; simplificarea procedurilor privind deschiderea unei noi afaceri. Stabilirea mecanismului de eliberare a autorizatiilor, certificatelor etc. conform principiului "ghiseului unic". Crearea unui mediu concurential onest si deschis. Stimularea businessului mic si mijlociu. Stimularea exporturilor. Crearea unui climat investitional favorabil. Reducerea aparatului de control excesiv al agentilor economici. Combaterea coruptiei si a crimei organizate. Consolidarea independentei puterii judecatoresti ca garantie a neadmiterii abuzurilor din partea statului contra sectorului privat al economiei. Dezvoltarea poiectelor de cooperare cu UE si SUA, orientate spre eradicarea saraciei, crearea de noi locuri de munca, sprijinirea reformelor economice.

Cand si cum vedeti integrarea in UE?

Acest proces trebuie sa fie impulsionat printr-o politica externa coerenta, dar si prin realizarea consecventa a reformelor politice si economice, prin armonizarea cadrului legislativ national cu cel comunitar. La fel ca Romania, care trebuie sa fie locomotiva Republicii Moldova pe calea integrarii, alaturi de Ucraina lui Victor Iuscenko, noi trebuie sa insistam asupra integrarii atat in UE, cat si in NATO. Parteneriatul cu SUA este unul fundamental pentru asigurarea independentei si a securitatii nationale a Republicii Moldova. Cred ca, dupa ultimele alegeri din Ucraina, sansele noastre au crescut, iar ritmurile de integrare se pot accelera. Nu trebuie sa admitem ca tara noastra sa fie privita ca un nou Kaliningrad, care sa asigure interesele geo-strategice ale Rusiei pe seama mentinerii Republicii Moldova sub presiunea ei politic-militara.

In opinia Dvs, din ce motive nu s-a reusit rezolvarea diferendului transnistrean, in context, cand si cum vedeti solutionarea acestei probleme?

Diferendul moldo-rus din Transnistria nu a fost rezolvat in primul rand din cauza presiunilor Rusiei, care refuza sa inceteze starea de ocupatie si sa-si retraga trupele si armamentul de pe teritoriul nostru. Nu s-a inregistrat nici un progres pe directia depasirii conflictului din cauza lasitatii si a duplicitatii tuturor conducatorilor de prim rang de dupa 1992. Unii din naivitate, altii fiind constienti de faptul ca servesc interese straine, au mizat pe "rolul salvator" al Rusei. Nici Snegur, nici Lucinschi, nici Voronin nu au avut o politica consecventa in problema diferendului moldo-rus din Transnistria si nu au mizat ferm si univoc pe partenerii nostri externi: SUA si UE. In plus, asa-numintele negocieri in format pentagonal, cu regimul Smirnov au fost din start o capcana. Ucraina lui Kucima a fost un partener neloial al Republicii Moldova. Acum, odata cu schimbarea de la Kiev, putem instala posturi vamale mixte moldo-ucrainene, putem prelua controlul de frontiera si bloca contrabanda. Impreuna cu SUA, UE, Romania si Ucraina, dar si alaturi de Georgia, care are aceeasi problema, trebuie sa continuam dialogul cu Moscova pentru a-i cere respectarea angajamentelor ei internationale si retragerea trupelor si a armamentului.

Cate procente veti acumula in alegerile din 6 martie 2005?

Mult mai multe decat spera adversarii, dar mai putine decat dorim noi.

Sursa: http://www.reporter.md/ro/Interview.asp?NewsType=FullDocument&idDocType=3&idDocument=144468
 
ZoolandeR said:
Sa zicem ca sunt bine informat... :wink:

Sa zicem ca eshti prea bine informat 8)
Dar pana la urma pana maine la ora 24.00 ai dreptul sa faci agitatie in favoarea unui partid asha ca go on cat mai ai timp :lol:
 
moldova.net nu face parte din mass-media moldoveneasca si deci legile de acolo nu se aplica forumului dat. Asa ca puteti face agitatie pina si pe 7 martie daca vreti...
 
Si inca un interviu dat de I. Rosca ziarului rus Komersant...
Vad ca Rosca ii hraneste pe muscali cu demagogii :) eu am citit cu zimbet pe buze interviul, ceea ce va doresc si voua! ;)


Не хочется быть пушечным мясом

На фасаде особнячка, где располагается штаб возглавляемой Юрием Рошкой Христианской демократической народной партии, имеющей в теперешнем парламенте 10%, висит огромный, во всю стену оранжевый плакат. На плакате изображен Юрий Рошка, пожимающий руку украинскому президенту Виктору Ющенко. Раньше партия господина Рошки называлась "Народный фронт" и ратовала за присоединение Молдавии к Румынии. Теперь стала мягче. Господин Рошка говорит, что если Молдавия войдет в Евросоюз, фактическое воссоединение двух румынских государств случится как бы само собой.


Господин Рошка был одет в оранжевый свитер, сидел в маленьком кабинете и раздавал одно за одним интервью западным журналистам, потому что те запутались и не понимали, кто в Молдавии главный евроинтегратор – коммунисты ли или христианские демократы Юрия Рошки. Мы спросили:


– Оттого что президент Воронин встречается с президентами Ющенко и Саакашвили, у вас упадет рейтинг?


– Нет,– господин Рошка уверенно покачал головой.– У меня рейтинг не изменится, а у Воронина может измениться. Дело в том, что среди электората Воронина нет людей, симпатизирующих Ющенко и Саакашвили, демократии, реформам.


– Разве коммунисты не проводят либеральных реформ? Хотя бы в экономике?

– Они пытаются адаптироваться к рыночной экономике, но не понимают, что в тоталитарных государствах свободной экономики не бывает. Все их попытки делать реформы не имеют смысла в отсутствие независимых судов и независимой счетной палаты. Коммунисты придумывают методы личного обогащения, которые только выглядят либеральной экономикой.


– Какие методы?

– Например, у президента Воронина есть сын, а у сына его есть банк, и люди, занимающиеся в Молдове бизнесом, получают любезное предложение проводить свои платежи именно через этот банк. То же самое в страховании. Два года назад появилась, например, страховая компания "Молдасиг", созданная железной дорогой и почтой Молдовы. Эту компанию тоже контролирует семья президента. За год эта компания стала второй на рынке страхования. То же самое можно сказать про транспорт, про сахар. Про что угодно.


– Что же делать? Что вы предлагаете?

– Нужна радикальная политическая реформа. Юридически на нее нужно месяца два. Нужно изменить статус судов, чтоб судей не назначал президент, статус средств массовой информации, статус местной власти.


– Разве телевидение в Молдавии подчиняется государству, а не общественному совету? Разве местные власти назначаются президентом?


– Из 12 членов общественного совета телевидения 3 назначает президент, 3 – правительство, 3 – парламент, 3 – общественные организации. Президент, правительство и парламент – это коммунисты. Местные власти, конечно, не назначаются президентом, но финансово полностью зависят от президента. Наш Владимир Воронин научился от вашего Владимира Путина выстраивать вертикаль власти. А зачем вертикаль? Это, что, казарма?


– А что вы думаете про Приднестровье?

– Надо денонсировать договор в одностороннем порядке. Россия не может выступать в роли посредника и гаранта. Россия – заинтересованная сторона. Надо привлекать к переговорам Евросоюз и Соединенные Штаты. Кроме того, я думаю, что проблема Приднестровья сейчас начнет разрешаться. Потому что тут многое зависит от Украины. Президент Кучма был марионеткой Москвы и не хотел контролировать границу – контрабанда оружия давала Приднестровью большие доходы. Теперь президент Ющенко поможет нам перекрыть пути контрабанды, я с ним говорил об этом. И переговоры с Приднестровьем вести не нужно. Переговоры нужно вести с Путиным, и тут кроме Украины должна участвовать еще и Грузия, потому что у нее такие же проблемы. России просто нужно понять, что если она большая страна, то это не значит, что ей можно попирать права маленькой страны.


– Каким бы вы хотели видеть парламент?

– Мы хотели бы победить.

– Только давайте без пропаганды.

– Если без пропаганды, то в новом парламенте, скорее всего, будет три партии. Коммунисты, "Демократическая Молдова" и мы. И ни одна из этих партий не будет иметь большинства. Если, конечно, Россия не устроит нам революции.


– Как это?

– У нас роль Януковича играет мэр Кишинева Серафим Урекян. Москва у нас сколотила оппозицию с целью свергнуть режим генерала Воронина. Если Москве не понравится исход выборов, они будут имитировать народные волнения с помощью господ из Приднестровья. А я сторожил всех наших митингов и демонстраций, я всегда готов выйти на демонстрации против коммунистов, но теперь не знаю, хочу ли я принимать участие в протестах, организованных Москвой.


– Так станете участвовать в протестах или не станете?

– Мы посмотрим. Они хотят столкнуть лбами Рошку и Воронина. Но наши демонстрации всегда были мирными, а у нас есть сведения, что тут приезжают какие-то люди с оружием, напряжение большое, возможны провокации, не хочется быть пушечным мясом, чтобы мы с Ворониным измотали друг друга, а победил кто-то третий.

http://www.kommersant.ru/doc.html?path=\daily\2005\037\25911125.htm
 
:-? mdeaa... interesant...

nu ai cu cine discuta... de ce? noi nu ne cunoashtem istoria noastra cu un deceniu in urma... shi vrem sa discutam despre politica??? HA! sa mori de ris, nu alta!
trebuie sa plingem acum inainte de votare... dupa..., va fi prea tirziu... vom repeta Istoria, CRUDA ISTORIE!!! :(
 
Doomie said:
moldova.net nu face parte din mass-media moldoveneasca si deci legile de acolo nu se aplica forumului dat. Asa ca puteti face agitatie pina si pe 7 martie daca vreti...

Doomie, cheerz pentru "autorizare" :lol:
 
Back
Top