2 copeici de la mine, care nu sunt satanist (sunt, mai curand, un sufi left hand path cu influente taoiste... suna a dracului de bine numele religiei mele, nu?
):
in primul rand, trebuie determinat ce anume poate fi considerat intr-adevar satanism. exista grupul lui lavey, referitor la care sunt linkurile date de bad and mad (apropo, pe acelasi site este, in rusa, cartea fundamentala a lui lavey, biblia satanica), care e o filosofie individualista ce-si trage inspiratia din nietzsche, crowley, ayn rand s.a.m.d. satan este vazut aici mai curand ca model arhetipal al libertatii de gandire decat ca fiinta intr-adevar existenta.
puncte forte:
- accentuarea libertatii individuale pe toate planurile, de la gandire la actiune si la sentiment
- o atitudine sanatoasa fata de arta, perceputa ca mijloc de extindere a conceptiei asupra lumii si de acces la inconstientul colectiv
- respectul total fata de viata umana, considerata cel mai mare dar oferit fiecarui om
- o conceptie asupra lumii suficient de flexibila si de lipsita de dogmatism
puncte slabe:
- uneori, anumiti satanisti accentueaza mai mult asupra distrugerii decat asupra creativitatii
- in sectele satanice intra, deseori, teenagers conformisti care vor sa para 'diferiti' de altii si cauta sa se identifice cu labelul social de satanist. doi de astia intr-un grup de studiu/loja satanista strica totul
- eu, in particular, acuz la satanism ceea ce numesc 'conditionarea iubirii': satnistii iubesc doar o anumita categorie de persoane, considerate 'demne de iubire', fata de o categorie mai mica sunt indiferenti si pe restul ii urasc, in timp ce eu cred in iubire neconditionata pentru toti
- dispretul nejustificat pentru alte religii (in special crestinism si wicca) manifestat de o buna parte din satanisti
in principiu, satanismul laveyan poate constitui o baza exceptionala pentru un sistem filosofic personal, cu o conceptie flexibila asupra lumii. pentru a realiza asta, trebuie, totusi, sa-l completezi cu foarte multe lucruri specifice anume tie, caci ceea ce propune lavey este, cred eu, insuficient. dar el nici nu pretinde ca prezinta o doctrina sistematica, pentru toti, ci schiteaza o chestie care sa fie utila pentru cei care vor sa gandeasca liber. defectele satanismului nu vin din doctrina, ci din anumite preferinte ale celor care o adopta. tipii astia sunt, in mare parte, conformisti, ratati, pozeaza, vor sa socheze si nu prea inteleg ceea ce a vrut lavey intr-adevar. daca in satanism vor intra mai putini asemenea tipi, satanismul va avea doar de castigat si ar putea deveni una dintre cele mai interesante religii de alternativa. cam asta cred eu... repet, nu sunt satanist si nici nu as vrea sa fiu, pentru ca imi repugna etichetarile. daca sunteti interesati, pot incerca sa comentez pe forum si alte curente sataniste, cum ar fi order of nine angels, satanismul sethian, sat/tan-ismul sau filosofia anumitor grupari gnostice. experienta mea cu satanismul, o spun de la inceput, s-a limitat doar la lectura textelor si comunicarea virtuala pe anumite forumuri. cunosc personal doar 3 satanisti 'autentici', asa ca nu vreau ca afirmatiile mele sa fie interpretate ca si cum ar fi 'na vsiu odessu'