Adevarul despre Sfinta Traditie

Petrush

New Member
„Vigilanţiu din Galia (362 d.Hr.) se jeluia că cultul a degenerat din ce în ce mai mult prin practica cea nouă şi şi-a pierdut astfel curăţenia lui.” Badea Cireşeanu, Tezaurul liturgic, vol I, 1910.

„Nenumărate sunt chipurile în care obiceiurile păgâneşti au furat straie bisericeşti pentru a fi luate drept altceva decât ceea ce sunt într-adevăr...” Valentin Zaharia, episcopul Oradiei, în Buruieni crescute la umbra Bisericii, 1955, pag. 39.

Împăratul Iulian Apostatul (361-363) le reproşa creştinilor: „Din păcate, voi, creştinii, nu rămâneţi la învăţătura apostolilor... Cine poate găsi o listă exactă a inovaţiilor voastre adăugate, a introducerii multor moaşte ale celor morţi foarte de curând ca obiect de închinare... Aţi umplut toate locurile cu morminte şi cu monumente.” Walter Kaufmann, Religiile în patru dimensiuni, pag. 147

„În primele trei secole nu se cunosc sărbători ale Sfintei Fecioare.” I. Mihălcescu, Istoria bisericească universală, vol. I, Bucureşti, 1975, pag. 166

„În jumătatea a doua a secolului IV se iviră şi sectele ce se întreceau în onorarea îngerilor, Mariei şi sfinţilor; de la 373 a început secta Coliridiensis în Arabia, care era compusă mai mult din femei şi dădeau ca adoraţiune fecioarei Maria închinare dumnezeiască şi aduceau ca jertfă o plăcintă (colivis) precum păgânii aduceau odinioară astfel de jertfă zeiţei Ceres.” Dr. C.Chiricescu, Istoria dogmelor, Curs litografiat, 1904, pag. 163.

„Sărbătoarea Adormirii Maicii Domnului a fost serbată din secolul V în Siria, iar de la sfârşitul secolului al VI-lea a devenit generală şi obligatorie prin dispoziţiile împăratului Mauriciu (c. 600).” I.Mihălcescu, Istoria bisericească universală, vol. I, 1975, p.320.

„Arnobiu din Sica, Africanul (sec. IV)... combate fumegaţiunile de tămâie din cultul păgân, probabil că nu cunoştea nici un fel de tămâiere în biserica creştină. Acestea toate făcură pe mulţi învăţaţi să se îndoiască de existenţa tămâierilor în cele dintâi trei secole...” Badea Cireşeanu, Tezaurul liturgic, vol. II, Bucureşti 1911, cu aprobarea Sf. Sinod, pag. 407.

Chiril din Alexandria: „Deci e păcat şi întinăciune a stărui în slujirea în ’umbre’ (ritualuri vechi testamentale) şi a se aduce lui Dumnezeu fie grăsime, fie tămâie, după ce s-a arătat Hristos”, în Scrieri, partea I, de pr. dr. Dumitru Stăniloaie, 1991, pag. 356.

Ieronim de Betleem (c. 400) protestează: „Orice tradiţie care nu există în Scriptură este vrednică de dispreţuit şi vrednică de lepădat. Cei care susţin o anumită tradiţie apostolică, lipsită însă de autoritatea Bibliei, se află sub sabia mâniei lui Dumnezeu.”

Abelard (cca 1100), călugăr catolic, în Sic et non („Da şi nu”), enumeră aproximativ 150 de contradicţii grosolane în cadrul tradiţiei drept-credincioase.

Toma d’Aquino (1225-1274), în Summa Theologiae, scria: „Tradiţia ar trebui să fie luată doar probabilă, şi nu ca regulă, şi de fiecare dată cu discernământ.”

„Creştinismul bizantin de după anul 300 prezintă adesea alunecări în diverse forme de idolatrie sau de superstiţii excentrice ce nu sunt decât reînvieri ale păgânismului în stilul vieţii religioase creştine.” Ovidiu Drimba, Istoria culturii şi civilizaţiei, ed. 1997, vol. II, pag. 191. Comentariul lui O. Drimba pune în discuţie şi alte obiceiuri ciudate: la botezarea unora erau chemate icoanele să fie naşi, alte dăţi erau oameni. Călugării răzuiau din partea lemnoasă a icoanelor câteva firimituri, ca să le bage în cuminecătură, socotind că este ceva mistic, o putere nemaipomenită, dacă o bucăţică din ele ajunge să fie asimilată de om.

„În anul 376 se introduce cultul sfinţilor, în jurul anului 400 rugăciunea pentru morţi, în anul 688 cultul crucii, 688 cultul relicvelor, în 688 cultul icoanelor...” General Petre Stavrescu, Suprema Iubire (prefaţată de Gala Galaction), pag. 176.
Iar la pag. 168, autorul enumeră 22 de slujbe religioase oficiale ale Bisericii istorice, după care-şi pune întrebarea:
„Oare săvârşit-a Iisus alte acţiuni sacre decât botezul, binecuvântarea nunţii şi sfânta cină? Deci avem în religia noastră, adoptate din păgânismul orfeic, toate magiile şi toate superstiţiile vrăjitoreşti”, şi apoi conchide: „Ortodoxia noastră nu este adevăratul creştinism, ci un creştinism alterat, alterat de către chiar clerul său.” General Petre Stavrescu, Suprema Iubire, pag. 16.



Literatura religioasă românească despre „Cum se naşte o datină”

„Urmând interzicerea din Decalog, creştinii din primele două secole nu şi-au făcut imagini... Abia spre sfârşitul secolului al VI-lea şi în cursul secolului al VII-lea imaginile devin obiect de devoţiune şi de cult în biserici şi în locuinţe.” Mircea Eliade, Istoria credinţelor şi ideilor religioase, 1988, vol. III, pag. 66.

„La creştinii primi, icoanele religioase se amintesc la începutul seco-lului III. În tot decursul acestui secol întrebuinţarea lor e rară şi nu prea bine văzută Eusebiu din Cezareea consideră întrebuinţarea icoanelor ca un obicei păgânesc. Sf. Ioan Gură de aur şi Augustin nu prea se învoiesc cu acest obicei. Epifaniu era un contrar hotărât şi înfocat contra icoanelor.” Dr. C.Chiricescu, Istoria dogmelor, Curs litografiat, 1904, pag. 181.

„Irineu, Epifanie şi Augustin mustră pe eretici şi pe gnostici că aceştia se închinau icoanelor.” Badea Cireşeanu, Tezaur liturgic, vol. II, 1911, pag. 199.

„În ultima persecuţie (sub Diocleţian), fură dărâmate multe biserici... Dar între obiectele din lăuntru lor nu figurează nicidecum icoane ori pictură bisericească”. Badea Cireşeanu, Tezaur liturgic, vol. II, 1911, pag. 94.

„În sec. IV apar pentru prima dată în biserica creştină reprezentările murale sau picturale, reprezentările pe pânză sau pe lemn. Sunt primele forme, ale ceea ce mai târziu vor constitui icoanele. Călugări din Egipt, Siria şi Sinai, care au introdus aceste forme, le socoteau ca un intermediar între ei şi Dumnezeu. Treptat, aceste reprezentări capătă o funcţie mistică, tainică, misterioasă”. Ovidiu Drimba, Istoria culturii şi civilizaţiei, ed. 1997, vol. II, pag. 192-193.

„Un sinod ţinut în Spania la Elvira (Illiberis) în 306 decretă, în canonul 36, să nu se vază pe murii bisericilor icoane. Şi chiar Euseviu din Cesaria, istoricul bisericesc contemporan mai tânăr cu sus zisul sinod, a fost unul din bărbaţii care considerau icoanele religioase ca pe o datină păgână.” Eusebiu Popovici, Istoria bisericească universală şi statistica bisericească, vol. II, Mânăstirea Cernica, 1926, pag. 222.

„În secolul IV însă călugării din Egipt, Siria şi Peninsula Sinai încep să picteze pe lemn imagini sacre în credinţa că aceste icoane pot acţiona ca un fel intermediar... Cu timpul, poporul crezu că anumite icoane sunt înzestrate cu puteri miraculoase... încât în sec. VII, icoanele deveniseră de mult obiecte de adoraţie fanatică, ceea ce se asemăna mult cu practicile păgâne.” Ovidiu Drimba, Istoria culturii şi civilizaţiei, 1987, vol. II, pag. 192

Augustin (c. 400): „Astfel, nu este îngăduit creştinului a aşeza în biserică imaginea lui Dumnezeu cel nevăzut, ci mai mult în inimă unde este în adevăr templul lui Dumnezeu.” Citat în Badea Cireşeanu, Tezaur liturgic, vol. II, 1911, pag. 227.

Chiril din Alexandria: „Socotesc pe drept cuvânt că se abat de la tot sfatul bun cei ce, depărtându-se de la slujirea lui Dumnezeu, slujesc zidirii în locul Ziditorului; sau coborând la o rătăcire încă şi mai ruşinoasă, se închină la lucrul mâinilor lor.” Pr. dr. D. Stăniloaie, Sf. Chiril din Alexandria, 1991, p. 186.



N-are importanţă cât de numeroşi sau de plini de Duhul Sfânt au fost părinţii care, vreme de secole, au osândit practica închinării la icoane. Nici faptul că, timp de 118 ani (725-842), biserica creştină a trecut prin convulsii şi seisme care au răsturnat în mod repetat decizii sinodale luate în Numele lui Hristos. Pe pământ, firescul este totdeauna mai popular decât duhovnicescul, iar timpul şi entropia trag irezistibil în favoarea firescului.
Fapt e că întotdeauna cel care câştigă disputa ecleziastică, indiferent de poziţia pe care o susţine (bună/rea), este considerat de posteritate ca realizatorul voii lui Dumnezeu. Obişnuinţa, o dată instaurată victorios, devine... Sfântă Tradiţie.

Oare de ce au apărut, de timpuriu, două ramuri în creştinism: ortodoxia şi catolicismul? Doar datorită datinilor diferite, căci Biblia era aceeaşi la ambele!
Datina (praxul) diferită a serbării Paştelui a condus la afurisenii reciproce ruşinoase: „Iute a fost cearta asupra sărbătorii Paştelui la finele sec. II, între Victor, episcopul Romei (202), şi Policrat, episcopul Efesului. Fiecare dintre ei convocând câte un sinod local pentru sprijinirea praxului moştenit, au terminat excomunicând Victor pe Policrat cu asiaticii lui, iar acesta (Policrat) pe Victor cu toţi părtaşii săi, răspândindu-se şi epistole sinodale cu aceste hotărâri”. Badea Cireşeanu, Tezaurul liturgic, vol. III, Bucureşti 1912, cu aprobarea Sf. Sinod, pag. 257.

Duhul Sfânt nu poate conduce Biserica pe căi contradictorii, ci numai într-un fel unitar. Atunci: care tradiţie este adevărată?
- Închinare numai la icoane – sau şi la statui?
- Preoţi căsătoriţi – sau numai celibatari?
- Iad fără purgatoriu – sau şi iad, şi purgatoriu?
- Botez prin scufundare – sau prin turnare, stropire?
- Îngropare cu pomană – sau fără pomană?
- Împărtăşanie cu pâine dospită – sau doar ostie nedospită?
- Împărtăşanie şi cu vin – sau fără vin?
- Duhul purcede doar de la Tatăl – sau şi „Filioque”?
- Fecioara Maria: cu sau fără Imaculata concepţie?
- Cu sau fără Primat papei?

Când oamenii dau la o parte Autoritatea Cuvântului, atunci încep să se certe pe autoritatea omenească: cine să fie mai mare. De aceea istoria creştinismului consemnează cronica luptei pentru supremaţie.

Între cele două autorităţi – Cuvântul sau datina; Hristos sau oamenii – trebuie să alegi una.
De partea cui vei sta?


--------

acesta este doar un fragment din cartea Galileanul, scrisa de Lucian Cristescu, ed. Viata si Sanatate

In aceasta carte puteti gasi la finalul ei niste anexe unde sunt si mai multe informatii despre Sfinta Traditie
 
sunt site-uri foarte bune unde se discuta despre adevar si Sfina Traditie. apologetica nu e domeniul in care sunt puternic, mi-ar fi greu sa-ti raspund la toate punctele anume din cauza ca ar trebui sa petrec mult timp cautand informatiile necesare, documentindu-ma etc.
dar la fel cum tu ai referit la o carte, voi referi si eu la mai multe carti , ce se gasesc pe www.kuraev.ru de exemplu si unde se discuta asa intrebari la alt nivel
de asemenea pot fi de ajutor:
http://www.patriarh.ro/Index/invatatura.php
http://www.crestinism-ortodox.ro/html/index.html
http://www.nistea.com/intrebari-raspunsuri-ortodoxie.htm
http://www.sfaturiortodoxe.ro/sfinti.htm
http://www.crestinism-ortodox.ro/
http://ww.zavet.ru/garmaev/ways.htm#01
http://www.predanie.ru/
 
adevarul despre sfanta traditie este acesta: ca ea nu este sfanta. ea este facuta de oameni pacatosi. e adevarat, sunt obiceiuri in ea care nu sunt in contradictie cu Biblia si nici stipulate. sunt obiceiuri care nu sunt stipulate in Bibie dar despre care chestiunea contradictorialitatii nu este cert determinata. sunt obiceiuri care sunt in contradictie cu Biblia (acestea sunt majoritare).

un exemplu: atunci cand o persoana moare, in majoritatea cultelor care se pretind crestine, trebuie sa aprinzi o lumanare si sa o tii aprinsa. multi nu stiu ce insemna acest lucru. se spune ca in acest fel ii luminezi calea mortului pe lumea cealalata. daca nu faci acest lucru atunci oamenii si Biserica, in general, vor spune ca nu faci bine.
acest obicei nu este aratat in Biblie. el este unul fals si in contradictie cu principiile biblice deoarece in Biblie se arata ca dupa moarte omul nu mai este constient de ABSOLUT nimic si prin urmare nu va circula pe lumea cealalta (care lume cealalta ?!!?). Eclasiastul 9:5,10

Respecte!
 
felix,petrush and Co, pentru mine personal ceea ce spui/spuneti/veti spune e pura erezie. Iar polemica noastra sterila, deoarece nici unul din noi nu are de gand sa-si schimbe pozitiile, pierdere de timp in van. Domnul sa te ierte!
 
Felix;172172 said:
adevarul despre sfanta traditie este acesta: ca ea nu este sfanta. ea este facuta de oameni pacatosi. e adevarat, sunt obiceiuri in ea care nu sunt in contradictie cu Biblia si nici stipulate. sunt obiceiuri care nu sunt stipulate in Bibie dar despre care chestiunea contradictorialitatii nu este cert determinata. sunt obiceiuri care sunt in contradictie cu Biblia (acestea sunt majoritare).

un exemplu: atunci cand o persoana moare, in majoritatea cultelor care se pretind crestine, trebuie sa aprinzi o lumanare si sa o tii aprinsa. multi nu stiu ce insemna acest lucru. se spune ca in acest fel ii luminezi calea mortului pe lumea cealalata. daca nu faci acest lucru atunci oamenii si Biserica, in general, vor spune ca nu faci bine.
acest obicei nu este aratat in Biblie. el este unul fals si in contradictie cu principiile biblice deoarece in Biblie se arata ca dupa moarte omul nu mai este constient de ABSOLUT nimic si prin urmare nu va circula pe lumea cealalta (care lume cealalta ?!!?). Eclasiastul 9:5,10

Respecte!

Pentru Felix &Co

Nu faceti confuzie intre Sfanta Traditie si traditiile de tip folcloric sau datinile populare. Multe din aceste datini pot fi si gresite sau indiferente din punct de vedere moral. Totusi nu uitati ca Sfanta Traditie este mai veche decat Biblia. Intre ele exista o stransa interdependenta. Biblia nu cupruinde toate evenimentele si invataturile sfinte. Biblia insasi a fost scrisa pornind de la Sf. Traditie. Moise nu a asistat la facerea lumii si totusi a descris-o. La fel si in N. T. LUca si Marcu nu au asistat direct la cele descrise. Biserica isi Bazeaza invatatura pe ambele(Sf. Scriptura si SF. Traditie). Atunci cand nu exista date in Biblie se face apel la Sf. Traditie care completeaza informatia avandu-se grija ca invataturile sa nu contrazica Scriptura. Sf Pavele vorbeste si despre Scriptura si despre predania prin viu grai.
 
Petrush;172095 said:
„Vigilanţiu din Galia (362 d.Hr.) se jeluia că cultul a degenerat din ce în ce mai mult prin practica cea nouă şi şi-a pierdut astfel curăţenia lui.” Badea Cireşeanu, Tezaurul liturgic, vol I, 1910.

„Nenumărate sunt chipurile în care obiceiurile păgâneşti au furat straie bisericeşti pentru a fi luate drept altceva decât ceea ce sunt într-adevăr...” Valentin Zaharia, episcopul Oradiei, în Buruieni crescute la umbra Bisericii, 1955, pag. 39.

Împăratul Iulian Apostatul (361-363) le reproşa creştinilor: „Din păcate, voi, creştinii, nu rămâneţi la învăţătura apostolilor... Cine poate găsi o listă exactă a inovaţiilor voastre adăugate, a introducerii multor moaşte ale celor morţi foarte de curând ca obiect de închinare... Aţi umplut toate locurile cu morminte şi cu monumente.” Walter Kaufmann, Religiile în patru dimensiuni, pag. 147

„În primele trei secole nu se cunosc sărbători ale Sfintei Fecioare.” I. Mihălcescu, Istoria bisericească universală, vol. I, Bucureşti, 1975, pag. 166

„În jumătatea a doua a secolului IV se iviră şi sectele ce se întreceau în onorarea îngerilor, Mariei şi sfinţilor; de la 373 a început secta Coliridiensis în Arabia, care era compusă mai mult din femei şi dădeau ca adoraţiune fecioarei Maria închinare dumnezeiască şi aduceau ca jertfă o plăcintă (colivis) precum păgânii aduceau odinioară astfel de jertfă zeiţei Ceres.” Dr. C.Chiricescu, Istoria dogmelor, Curs litografiat, 1904, pag. 163.

„Sărbătoarea Adormirii Maicii Domnului a fost serbată din secolul V în Siria, iar de la sfârşitul secolului al VI-lea a devenit generală şi obligatorie prin dispoziţiile împăratului Mauriciu (c. 600).” I.Mihălcescu, Istoria bisericească universală, vol. I, 1975, p.320.

„Arnobiu din Sica, Africanul (sec. IV)... combate fumegaţiunile de tămâie din cultul păgân, probabil că nu cunoştea nici un fel de tămâiere în biserica creştină. Acestea toate făcură pe mulţi învăţaţi să se îndoiască de existenţa tămâierilor în cele dintâi trei secole...” Badea Cireşeanu, Tezaurul liturgic, vol. II, Bucureşti 1911, cu aprobarea Sf. Sinod, pag. 407.

Chiril din Alexandria: „Deci e păcat şi întinăciune a stărui în slujirea în ’umbre’ (ritualuri vechi testamentale) şi a se aduce lui Dumnezeu fie grăsime, fie tămâie, după ce s-a arătat Hristos”, în Scrieri, partea I, de pr. dr. Dumitru Stăniloaie, 1991, pag. 356.

Ieronim de Betleem (c. 400) protestează: „Orice tradiţie care nu există în Scriptură este vrednică de dispreţuit şi vrednică de lepădat. Cei care susţin o anumită tradiţie apostolică, lipsită însă de autoritatea Bibliei, se află sub sabia mâniei lui Dumnezeu.”

Abelard (cca 1100), călugăr catolic, în Sic et non („Da şi nu”), enumeră aproximativ 150 de contradicţii grosolane în cadrul tradiţiei drept-credincioase.

Toma d’Aquino (1225-1274), în Summa Theologiae, scria: „Tradiţia ar trebui să fie luată doar probabilă, şi nu ca regulă, şi de fiecare dată cu discernământ.”

„Creştinismul bizantin de după anul 300 prezintă adesea alunecări în diverse forme de idolatrie sau de superstiţii excentrice ce nu sunt decât reînvieri ale păgânismului în stilul vieţii religioase creştine.” Ovidiu Drimba, Istoria culturii şi civilizaţiei, ed. 1997, vol. II, pag. 191. Comentariul lui O. Drimba pune în discuţie şi alte obiceiuri ciudate: la botezarea unora erau chemate icoanele să fie naşi, alte dăţi erau oameni. Călugării răzuiau din partea lemnoasă a icoanelor câteva firimituri, ca să le bage în cuminecătură, socotind că este ceva mistic, o putere nemaipomenită, dacă o bucăţică din ele ajunge să fie asimilată de om.

„În anul 376 se introduce cultul sfinţilor, în jurul anului 400 rugăciunea pentru morţi, în anul 688 cultul crucii, 688 cultul relicvelor, în 688 cultul icoanelor...” General Petre Stavrescu, Suprema Iubire (prefaţată de Gala Galaction), pag. 176.
Iar la pag. 168, autorul enumeră 22 de slujbe religioase oficiale ale Bisericii istorice, după care-şi pune întrebarea:
„Oare săvârşit-a Iisus alte acţiuni sacre decât botezul, binecuvântarea nunţii şi sfânta cină? Deci avem în religia noastră, adoptate din păgânismul orfeic, toate magiile şi toate superstiţiile vrăjitoreşti”, şi apoi conchide: „Ortodoxia noastră nu este adevăratul creştinism, ci un creştinism alterat, alterat de către chiar clerul său.” General Petre Stavrescu, Suprema Iubire, pag. 16.



Literatura religioasă românească despre „Cum se naşte o datină”

„Urmând interzicerea din Decalog, creştinii din primele două secole nu şi-au făcut imagini... Abia spre sfârşitul secolului al VI-lea şi în cursul secolului al VII-lea imaginile devin obiect de devoţiune şi de cult în biserici şi în locuinţe.” Mircea Eliade, Istoria credinţelor şi ideilor religioase, 1988, vol. III, pag. 66.

„La creştinii primi, icoanele religioase se amintesc la începutul seco-lului III. În tot decursul acestui secol întrebuinţarea lor e rară şi nu prea bine văzută Eusebiu din Cezareea consideră întrebuinţarea icoanelor ca un obicei păgânesc. Sf. Ioan Gură de aur şi Augustin nu prea se învoiesc cu acest obicei. Epifaniu era un contrar hotărât şi înfocat contra icoanelor.” Dr. C.Chiricescu, Istoria dogmelor, Curs litografiat, 1904, pag. 181.

„Irineu, Epifanie şi Augustin mustră pe eretici şi pe gnostici că aceştia se închinau icoanelor.” Badea Cireşeanu, Tezaur liturgic, vol. II, 1911, pag. 199.

„În ultima persecuţie (sub Diocleţian), fură dărâmate multe biserici... Dar între obiectele din lăuntru lor nu figurează nicidecum icoane ori pictură bisericească”. Badea Cireşeanu, Tezaur liturgic, vol. II, 1911, pag. 94.

„În sec. IV apar pentru prima dată în biserica creştină reprezentările murale sau picturale, reprezentările pe pânză sau pe lemn. Sunt primele forme, ale ceea ce mai târziu vor constitui icoanele. Călugări din Egipt, Siria şi Sinai, care au introdus aceste forme, le socoteau ca un intermediar între ei şi Dumnezeu. Treptat, aceste reprezentări capătă o funcţie mistică, tainică, misterioasă”. Ovidiu Drimba, Istoria culturii şi civilizaţiei, ed. 1997, vol. II, pag. 192-193.

„Un sinod ţinut în Spania la Elvira (Illiberis) în 306 decretă, în canonul 36, să nu se vază pe murii bisericilor icoane. Şi chiar Euseviu din Cesaria, istoricul bisericesc contemporan mai tânăr cu sus zisul sinod, a fost unul din bărbaţii care considerau icoanele religioase ca pe o datină păgână.” Eusebiu Popovici, Istoria bisericească universală şi statistica bisericească, vol. II, Mânăstirea Cernica, 1926, pag. 222.

„În secolul IV însă călugării din Egipt, Siria şi Peninsula Sinai încep să picteze pe lemn imagini sacre în credinţa că aceste icoane pot acţiona ca un fel intermediar... Cu timpul, poporul crezu că anumite icoane sunt înzestrate cu puteri miraculoase... încât în sec. VII, icoanele deveniseră de mult obiecte de adoraţie fanatică, ceea ce se asemăna mult cu practicile păgâne.” Ovidiu Drimba, Istoria culturii şi civilizaţiei, 1987, vol. II, pag. 192

Augustin (c. 400): „Astfel, nu este îngăduit creştinului a aşeza în biserică imaginea lui Dumnezeu cel nevăzut, ci mai mult în inimă unde este în adevăr templul lui Dumnezeu.” Citat în Badea Cireşeanu, Tezaur liturgic, vol. II, 1911, pag. 227.

Chiril din Alexandria: „Socotesc pe drept cuvânt că se abat de la tot sfatul bun cei ce, depărtându-se de la slujirea lui Dumnezeu, slujesc zidirii în locul Ziditorului; sau coborând la o rătăcire încă şi mai ruşinoasă, se închină la lucrul mâinilor lor.” Pr. dr. D. Stăniloaie, Sf. Chiril din Alexandria, 1991, p. 186.



N-are importanţă cât de numeroşi sau de plini de Duhul Sfânt au fost părinţii care, vreme de secole, au osândit practica închinării la icoane. Nici faptul că, timp de 118 ani (725-842), biserica creştină a trecut prin convulsii şi seisme care au răsturnat în mod repetat decizii sinodale luate în Numele lui Hristos. Pe pământ, firescul este totdeauna mai popular decât duhovnicescul, iar timpul şi entropia trag irezistibil în favoarea firescului.
Fapt e că întotdeauna cel care câştigă disputa ecleziastică, indiferent de poziţia pe care o susţine (bună/rea), este considerat de posteritate ca realizatorul voii lui Dumnezeu. Obişnuinţa, o dată instaurată victorios, devine... Sfântă Tradiţie.

Oare de ce au apărut, de timpuriu, două ramuri în creştinism: ortodoxia şi catolicismul? Doar datorită datinilor diferite, căci Biblia era aceeaşi la ambele!
Datina (praxul) diferită a serbării Paştelui a condus la afurisenii reciproce ruşinoase: „Iute a fost cearta asupra sărbătorii Paştelui la finele sec. II, între Victor, episcopul Romei (202), şi Policrat, episcopul Efesului. Fiecare dintre ei convocând câte un sinod local pentru sprijinirea praxului moştenit, au terminat excomunicând Victor pe Policrat cu asiaticii lui, iar acesta (Policrat) pe Victor cu toţi părtaşii săi, răspândindu-se şi epistole sinodale cu aceste hotărâri”. Badea Cireşeanu, Tezaurul liturgic, vol. III, Bucureşti 1912, cu aprobarea Sf. Sinod, pag. 257.

Duhul Sfânt nu poate conduce Biserica pe căi contradictorii, ci numai într-un fel unitar. Atunci: care tradiţie este adevărată?
- Închinare numai la icoane – sau şi la statui?
- Preoţi căsătoriţi – sau numai celibatari?
- Iad fără purgatoriu – sau şi iad, şi purgatoriu?
- Botez prin scufundare – sau prin turnare, stropire?
- Îngropare cu pomană – sau fără pomană?
- Împărtăşanie cu pâine dospită – sau doar ostie nedospită?
- Împărtăşanie şi cu vin – sau fără vin?
- Duhul purcede doar de la Tatăl – sau şi „Filioque”?
- Fecioara Maria: cu sau fără Imaculata concepţie?
- Cu sau fără Primat papei?

Când oamenii dau la o parte Autoritatea Cuvântului, atunci încep să se certe pe autoritatea omenească: cine să fie mai mare. De aceea istoria creştinismului consemnează cronica luptei pentru supremaţie.

Între cele două autorităţi – Cuvântul sau datina; Hristos sau oamenii – trebuie să alegi una.
De partea cui vei sta?


--------

acesta este doar un fragment din cartea Galileanul, scrisa de Lucian Cristescu, ed. Viata si Sanatate

In aceasta carte puteti gasi la finalul ei niste anexe unde sunt si mai multe informatii despre Sfinta Traditie

Petrushe!
Vino cu texte mai scurte si mai usor de urmarit si care sa poata da posibilitatea unui raspuns foarte clar. Altfel vei avea impresia ca nu ti se poate raspunde din lipsa de argumente si nu din lipsa timpului sau spatiului. Apoi, nimeni nu va urmari logica argumentelor fiind furati de mulotimea problemelor puse. Ia-o incetisor si trezeste-te la un adevarat dialog.

PS Daca aduci ca argument pe Iulian Apostatul, atunci iti pot intelege si atitudinea fata de crestinismul istoric ortodox.
 
SpinulAlb;172174 said:
felix,petrush and Co, pentru mine personal ceea ce spui/spuneti/veti spune e pura erezie. Iar polemica noastra sterila, deoarece nici unul din noi nu are de gand sa-si schimbe pozitiile, pierdere de timp in van. Domnul sa te ierte!

afirmatii fara argumente. praf in vant.
sa fii sanatos !
 
nelun;172207 said:
Pentru Felix &Co

Nu faceti confuzie intre Sfanta Traditie si traditiile de tip folcloric sau datinile populare. Multe din aceste datini pot fi si gresite sau indiferente din punct de vedere moral. Totusi nu uitati ca Sfanta Traditie este mai veche decat Biblia. Intre ele exista o stransa interdependenta. Biblia nu cupruinde toate evenimentele si invataturile sfinte. Biblia insasi a fost scrisa pornind de la Sf. Traditie. Moise nu a asistat la facerea lumii si totusi a descris-o. La fel si in N. T. LUca si Marcu nu au asistat direct la cele descrise. Biserica isi Bazeaza invatatura pe ambele(Sf. Scriptura si SF. Traditie). Atunci cand nu exista date in Biblie se face apel la Sf. Traditie care completeaza informatia avandu-se grija ca invataturile sa nu contrazica Scriptura. Sf Pavele vorbeste si despre Scriptura si despre predania prin viu grai.

1. daca datinile din folclor sunt gresite atunci cum se face ca au fost preluate de Biserica si introduce in Traditie "sfanta"?
introducandu-se astfel in Traditie niste obieiuri folclorice care sunt gresite atunci mai ramane Traditia sfanta ?
daca acum se preiau obiceiuri gresite atunci cum cum putem fi siguri ca nu au fost preluate si in trecut obiceiuri pagane care au fost crestinizate ?

hint: acestea sunt intrebari tip raspuns

2. Biblia a fost scrisa sub inspiratie divina iar nu dupa traditie. macar atata lucru cred ca stii. e nevoie de versete si exemple biblice pt. asta?

Respecte !
 
Ce inseamna pentru protestanti "Cuvantul Domnului"? Oare este doar ceea ce s-a scris in Biblie? Din cate stiu Apostolii au propavaduit mult mai mult decat este scris in Sfanta Scriptura, a nega Sfanta Traditie este egal cu negarea mesajului transmis de catre Apostoli de la Isus.
Cred totusi ca "Cuvantul Domnului" nu reprezinta doar "cuvantul scris" pentru ca poate sa se manifeste in mai multe feluri arta (cantari, icoane, arhitectura), si rituri.
Daca e sa luam dupa protestanti doar cei care stiu a citi "sunt adevarati crestini" iar cei care se folosesc de alte mijloace sunt "pagani".

"Sfanta Traditie sau Predania cuprinde invataturile de credinta, descoperite de Dumnezeu si propavaduite de Sfintii Apostoli prin viu grai. Din aceste invataturi, unele nu au fost lasate in scris de Sfintii Apostoli, sau au fost scrise de altii din urmasii lor cand acestea le-au propavaduit, si s-au pastrat in Biserica din generatie, si s-au pastrat in Biserica din generatie in generatie. Aceste invataturi au fost preluate si scrise de unii Sfinti Parinti ai Bisericii si, datorita legaturii lor apropiate cu izvorul Revelatii si al adevar-recunoscut de Biserica noastra, alaturi de hotararile Sfintelor Sinoade Ecumenice. Astfel, Sfanta Traditie intregeste si lamureste Sf. Scriptura. Sfanta Traditie are o valoare egala pentru credinta ca si Sf. Scriptura, pentru ca amandoua cuprind acelasi adevar al lui Dumnezeu s-a raspandit in lume mai intai prin vii grai si mai apoi prin scris. Sfanta Traditie este de fapt mai veche si mai dezvoltata in unele puncte decat Sf. Scriptura. Insusi Mantuitorul a dat invataturile si lucrarile sale in mod direct. Mai tarziu, cand din diferite motive nu puteau sa predice, Sfintii Apostoli au transmis si in scris o mare parte din invataturile Domnului Iisus Hristos. Chiar Sfanta Scriptura vorbeste lamurit despre existenta si valoarea Sfintei Traditii. Sfantul Apostol si multe alte lucruri pe care le-a facut Iisus, si care, daca s-ar fi scris cu de-amanuntul cred ca lumea aceasta n-ar cuprinde cartile ce s-ar fi scris” (Ioan 21, 25); iar Sfantul Apostol Pavel se refera la valoarea de exemplu a Sfintei Traditii: “Cele ce ati vazut si ati primit si ati auzit si ati vazut la mine, aceasta sa le faceti” (Filipeni 4, 9); “Deci, fratilor, stati neclintiti si tineti cele pe care le-ati invatat fie prin cuvant, fie prin epistola noastra” (II Tesaloniceni 2, 15)."

http://ascor.org.md/ortodoxie.php
 
praf, militant.

citeste ce am scris mai sus.
nu am rabdarea unui Martor pt. a reveta de zeci de ori un mesaj pt. a-l intelege.

cine vrea sa inteleaga, intelege. cine nu ... asta e.

fiecare o sa dam socoteala dupa faptele noastre.

uite o idee noua: Ortodoxismul si catolicismul sunt 2 ramuri ce provin din acelasi trunchi. cum se face ca traditiile sunt diferite ? nu ar fi logic sa fie comune ... daca Traditia s-a pastrat neintinata de-a-lungul timpului ?
gandeste-te !
 
catolicismul e ramura din trunchiul ortodoxiei ai vrut sa zici
de ce a aparut catolisicismul, cum a aparut, care e diferenta?
dupa ce vei raspunde la aceste intrebari, te vei gandi si tu sper, cum ne indemni pe noi toti
 
Felix;172261 said:
1. daca datinile din folclor sunt gresite atunci cum se face ca au fost preluate de Biserica si introduce in Traditie "sfanta"?
introducandu-se astfel in Traditie niste obieiuri folclorice care sunt gresite atunci mai ramane Traditia sfanta ?
daca acum se preiau obiceiuri gresite atunci cum cum putem fi siguri ca nu au fost preluate si in trecut obiceiuri pagane care au fost crestinizate ?

hint: acestea sunt intrebari tip raspuns

2. Biblia a fost scrisa sub inspiratie divina iar nu dupa traditie. macar atata lucru cred ca stii. e nevoie de versete si exemple biblice pt. asta?

Respecte !
Ce intelegi tu prin inspiratie? Dictarea textului sau luminarea mintii autorului?
Biserica nu a preluat datini folclorice. Nu poate nimeni goli datinile folclorice de continut religios dar nimeni nu face dogme din ele.
 
Cred ca pana la urma domnii protestantii nu prea inteleg notiunea de TRADITIE si o confunda cu OBICEIURILE, acestea find doua lucruri total diferite.

Prin teoria formelor fara fond cred ca s-ar putea pune la punct lucrurile.
Exista o stare sufleteasca (credinta) pe care o putem numi fond si forme acele mijloace utilizate pe transmiterea acestei stari sufletesti (cuvantul scris, pictura, muzica, grai). Ortodoxia presupune comunicarea interpersonala, de la om la om. In timp ce protestantismul ignora total acest lucru si incearca sa dea forma drept continut. Cuvantul scris nu inseamna nimic in cazul in care nu ai dispozitia sufleteasca pentru al intelege.

Chiar si in teoria comunicarii exista notiunea de "cod". Pentru a transmite un mesaj tre mai intai de toate sa-l codific. Persoana care a primit mesajul codificat tre sa primeasca si codul, dealtfel va interpreta gresit ceea ce am trimis.
Ei bine, Biserica este cea care transmite acest "cod", in timp ce protestantii se amagesc cu mesajul ai carui sens in realitate nu sunt in stare sa inteleaga.

Desigur aceasta nu a fost o explicatie teologica, am incercat sa iau o alta forma, mai simpla de inteles.
 
SpinulAlb;172316 said:
catolicismul e ramura din trunchiul ortodoxiei ai vrut sa zici
de ce a aparut catolisicismul, cum a aparut, care e diferenta?
dupa ce vei raspunde la aceste intrebari, te vei gandi si tu sper, cum ne indemni pe noi toti

praf.

mai informeaza-te despre Marea Schisma.
 
tactica de deruta, militant.

eu zic sa-mi raspunzi la intrebari. contrazice-ma si pe urma mai vorbim.
nu o da din una in alta.
 
Episcopii de Roma Calixtus (217-222 d.C.) si Stefanus (254-257 d.C.) au fost cei dintâi reprezentanti ai autoritatilor clericale care au emis pretentia primatului episcopilor de Roma, fata de restul bisericilor crestine din lume. Dupa parerea lor, episcopii de Roma ar trebui sa fie recunoscuti de intreaga lume crestina drept urmasi de jure ai apostolului Petru, decedat la Roma. Pretentia se bazeaza pe un text ambiguu din Evanghelia lui Matei (16,18) si anume la discutia lui Isus cu apostolul Petru in localitatea Caesarea-Philippi din nordul Palestinei (azi: Banjas, Israel), cu încredintarea cheii simbolice succesorale: Si eu iti spun: tu esti Petru (joc de cuvinte: kephas-petrus = stânca-piatra) si pe aceasta piatra voiu zidi ecclesia mea (ecclesia = adunare, nu biserica in sensul ulterior interpretat) (cuvântul biserica vine de la cuvântul latin basilica = templu, lacas de cult la Romani). Ambiguitatea textului a constituit unul din motivele pentru care bisericile ortodocse si reformate nu au recunoscut niciodata primatul papei de la Roma.
 
Felix;172550 said:
tactica de deruta, militant.

eu zic sa-mi raspunzi la intrebari. contrazice-ma si pe urma mai vorbim.
nu o da din una in alta.

Ma intrebi ceea la ce nu pot raspunde pentru ca nu sunt fata bisericeasca, doar Biserica este in drept sa interpreteze biblia, or incercarile mele ar putea insemna erezie. Ca ortodox ma supun Bisericii dreptcredincioase.
 
Scuza penibila, Militant. Tu oricem te supui orbeste tuturor. Noii Drepte, Bisericii, nu ai nimic al tau in cap. Nu poti decat sa repeti mecanic ceva ce ai auzit de la altii.
 
Supunerea fata de Biserica este o virtute si nu o rusine, nu fiecare este in stare sa recunoasca locul sau adevarat. Nu am pretins niciodata la o superioritate fata de cineva/ceva si putin imi pasa de ceea ce crezi tu, gandurile tale nu sunt capabile sa schimbe ceva.
 
Eh, ma simt nevoit sa te dezamagesc. Ignoranta nu este o virtute. Poti sa te ascunzi in spatele Bisericii cat vrei, dar crestinismul nu predica prostia crasa.
 
Back
Top