am descoperit un autor, Paul Feyerabend ii zice. un tip care zideste si legitimeaza un discurs impotriva rationalismului inteles ca ideologie, ca unica ideologie intr-o lume care si-a facut o religie din a judeca obiectiv, rational, empiric, pragmatic. Feyerabend reformuleaza o idee veche ca lumea: ca stiinta nu este unicul drum spre adevar. citez: "stiinta este una din formele gandirii, elaborate de oameni, si nu neaparat cea mai buna" sau "afirmatia potrivit careia, in afara stiintei nu exista cunoastere (extra scentiam nulla salus) nu este decat o poveste comoda". aceasta traditie (stiinta) are, cu adevarul, o relatie accidentala, nu neaparata. adevarul poate fi obtinut si prin alte cai. adevarul medical (sanatatea) poate fi cunoscut nu doar prin intermediul medicinei clasice, ci si cu ajutorul plantelor medicinale, a ierburilor, acupuncturii, masajului japonez, samanism. ceea ce conteaza in acest caz este sanatatea pacientului, nu rigoarea metodei sau linia stiintifica.
"rationalitatea este doar una din multele traditii, si nu un standart cu care ar trebui sa se conformeze celelalte traditii".
nu este vorba, cum s-ar parea, de un atac asupra rationalismului ca metoda, nici asupra stiintei inteleasa ca proces de aplicare a acestei metode, ci o opozitie fata de pretentia acestor doua fenomene (stiinta si rationalismul) ca ar fi unicele drumuri spre intelepciune, spre cunoasterea lumii ("fiecare metodologie - chiar cea mai elaborata, are niste limite"). bineinteles, stiinta ca modalitate de cunoastere a lumii are careva avantaje fata de celelalte traditii (unul din ele ar fi faptul ca este transmisibila, in vreme ce, experienta msitica, de exemplu este individuala si nu poate fi trimisa prin colet prietenului din SUA sau franta), dar aceste avantaje sunt in pericol cand stiinta se declara unica traditie, sustinuta desigur, de factorul politic, care are multe de castigat...bunaoara tehnologii de dominare a maselor, de mentinere a increderii si de ce nu, tehnologii de a mentine indivizii stransi uniti in jurul unor valori...fara indoiala poltiicul are nevoie de misticism, dar asta-i alta discutie...
"Ideal ar fi ca statul contemporan sa fie neutru, din punct de vedere ideologic".
unul din conceptele, pe care se bazeaza aceasta hegemonie tacita a stiintei este ordinea, ierarhia, ideea potrivit careia progresul stiintific este un proces liniar, iar salturile stiintifice sunt urmare a unei munci tenace, a unei organizari perfecte si mai ales, a urmarii stricte a regulilor metodologice. este doar un stereotip comod, zice Feyerabend si adauga: "stiinta este, in sine, o indeletnicire anarhista. anarhismul teoretic este mai uman si mai progresiv decat alternativele sale, bazate pe lege si ordine"
alt concept fals este Unitatea parerilor (asa zisa solidaritate a invatatilor). aceasta unitate nu poarta in sine, decat in rare cazuri, germenele progresului stiintific si al inaintarii pe calea cunoasterii. din contra, el este daunator: "Biserica are envoie de unitate a parerilor, dar si unele jertfe ale mistificarilor vechi sau mai recente sau supusii benevoli ai unui tiran. pentru cunoasterea obiectiva, diversitatea (chiar contradictia parerilor) si metodele stiintifice bazate pe aceasta diversitate sunt unicele compatibile cu pozitiile umaniste".
este ceva suc in ideile astea...
mai multe detalii la:
http://www.marxists.org/reference/subject/philosophy/works/ge/feyerabe.htm
insasi cartea, in limba rusa (in engleza sau romana inca nu am depistat-o):
http://ihtik.lib.ru/philosbook_29sept2006/philosbook_29sept2006_6314.rar
"rationalitatea este doar una din multele traditii, si nu un standart cu care ar trebui sa se conformeze celelalte traditii".
nu este vorba, cum s-ar parea, de un atac asupra rationalismului ca metoda, nici asupra stiintei inteleasa ca proces de aplicare a acestei metode, ci o opozitie fata de pretentia acestor doua fenomene (stiinta si rationalismul) ca ar fi unicele drumuri spre intelepciune, spre cunoasterea lumii ("fiecare metodologie - chiar cea mai elaborata, are niste limite"). bineinteles, stiinta ca modalitate de cunoastere a lumii are careva avantaje fata de celelalte traditii (unul din ele ar fi faptul ca este transmisibila, in vreme ce, experienta msitica, de exemplu este individuala si nu poate fi trimisa prin colet prietenului din SUA sau franta), dar aceste avantaje sunt in pericol cand stiinta se declara unica traditie, sustinuta desigur, de factorul politic, care are multe de castigat...bunaoara tehnologii de dominare a maselor, de mentinere a increderii si de ce nu, tehnologii de a mentine indivizii stransi uniti in jurul unor valori...fara indoiala poltiicul are nevoie de misticism, dar asta-i alta discutie...
"Ideal ar fi ca statul contemporan sa fie neutru, din punct de vedere ideologic".
unul din conceptele, pe care se bazeaza aceasta hegemonie tacita a stiintei este ordinea, ierarhia, ideea potrivit careia progresul stiintific este un proces liniar, iar salturile stiintifice sunt urmare a unei munci tenace, a unei organizari perfecte si mai ales, a urmarii stricte a regulilor metodologice. este doar un stereotip comod, zice Feyerabend si adauga: "stiinta este, in sine, o indeletnicire anarhista. anarhismul teoretic este mai uman si mai progresiv decat alternativele sale, bazate pe lege si ordine"
alt concept fals este Unitatea parerilor (asa zisa solidaritate a invatatilor). aceasta unitate nu poarta in sine, decat in rare cazuri, germenele progresului stiintific si al inaintarii pe calea cunoasterii. din contra, el este daunator: "Biserica are envoie de unitate a parerilor, dar si unele jertfe ale mistificarilor vechi sau mai recente sau supusii benevoli ai unui tiran. pentru cunoasterea obiectiva, diversitatea (chiar contradictia parerilor) si metodele stiintifice bazate pe aceasta diversitate sunt unicele compatibile cu pozitiile umaniste".
este ceva suc in ideile astea...
mai multe detalii la:
http://www.marxists.org/reference/subject/philosophy/works/ge/feyerabe.htm
insasi cartea, in limba rusa (in engleza sau romana inca nu am depistat-o):
http://ihtik.lib.ru/philosbook_29sept2006/philosbook_29sept2006_6314.rar