ce citesc acum?

11 minute - de Pablo Coelho
titlul e in corelatie directa cu ideea textului..o partida de sex durand 11 minute..fain..mai am oleaq pan' termin cartea.
 
Acum citesc Moby Dick (e in chirilica de aceea nuchtiu daca acha se scrie) de la inceput nu era interesant dar acum e altceva!
 
adi urmanov - literatura de consum
andrei peniuc - mic manual de terorism
ruxandra novac - ecografitti. poeme pedagogice. steaguri pe turnuri
roland barthes - placerea textului

si multe alte chestii misto:) ma plictisesc la culme sa citesc o sg carte - cu cat m multe in acelasi timp, cu atat m bine:D
 
Asha vorbesti ,de parca citesti cartile cu anii Jim ...
Si ce naiba te-a apucat cu manualul de terorism ? :D
 
sal ma:)
cu anii nu:) intr-o luna, de obicei, cam vreo 10-15 carti:) in acelasi timp, majoritatea. normal, multe din ele recitite...
si 'mic manual de terorism' e una dintre cele m bune carti de poezie din 2002... daca cineva e interesat de textele de acolo, imi scrieti un privat:)
 
pe plotin l-am citit in engleza pe net - traducerile romane sunt al naibii de scumpe:( aveam si o carte misto - pierre hadot, plotin sau simplitatea privirii. cea m faina hermeneutica la plotin pe care am citit-o. a vazut o profa de la mine de la faculta ca o citesc si m-a rugat sa i-o imprumut. si asa a si ramas la ea - ba zicea ca a xeroxat-o si ca i-au sarit paginile, ba ca n-o poate gasi:) oricum, imi dau seama ca nu vrea sa mi-o m dea si am luat hotararea definitiva sa nu m imprumut carti la profi:) ei bine, cu mici exceptii - cei la care tin:) tu ce m citesti bun?
 
Ce citesc eu (nu neaparat bun :) )

Numai am inkis "Le capitalisme historique" de I.Wallerstein , cred ca deskid acush "Manuel d'Economie Montaire" a lui Lehmann ... Azi mai spre seara kind ma trezesc , ma asteapta "Finance de March" de Jea-Albert Collomb ... Alaturi de pagina moldova.net la moment imi sta deskis "Игрок"ul lui Dostoievski si "Техника мысленного гипноза" de Кандыба Дмитрий Викторович ... Wordul sta deskis de vreo 2 saptamini pe "Разоблаченная Изида" de Е.П. Блаватская (la ritmurile astea ma apuca iarna tot cu dinsa :)) ) si IceBookReaderul sta in continuare deskis pe "Alice in tara minunilor" ...
In geanta de sport tirasc inka "Aforismele" lui Shopenhauer , si pe marginea la baie am "Pratique avance de mditation" de un oarecare Goswami Kriyananda ...
Citesc haotic tot ce apuc , si kiar daca am o viteza de citire mult deasupra mediei parca am impresia ca nu o mai scot niciodata la capat .... Lista mea de lectura creste cu o viteza de vreo 10 ori mai mare dekit reusesc eu sa o raresc (tu cum stai la capitol ? :D ) ,si parca -parca am impresia ca nu reusesc sa scot in capat tot ce imi doresc in cei vreo 5 ani ramasi ... :)
 
Orhan Pamuk - "Snow". Ce-i drept nu sunt incintata de stilul sau, dupa parerea mea teoria ca premiul Nobel isi pierde aura apolitica este una adevarata.
 
tot prost:) desi citesc, in general, in ritmul de o carte la 3 zile (un timp era chiar una pe zi - si asa a durat vreo juma' de an) simt ca nu-mi ajunge timp:( cand ma uit la lista de downloaduri in compu' meu de la serv ma apuca groaza:) pornind de la heidegger si gadamer pana la bukowski:)

da' pe blavatsky las-o... nu stiu d c, nu prea am incredere in ea si ma streseaza la culme:)
 
Eu dimpotriva m-am indragostit in tot ceea ce reprezinta ea si scrierile ei din prima ... Dar cum am incredere in ce simt, o sa citesc tot ce a scris probabil :)


"И все же, когда мы учитываем то ожесточеннейшее со-противление, на которое мы идем, кто же тогда имеет больше права, нежели мы, выходя на арену, начертать на нашем щите приветствие римских гладиаторов Цезарю:

MORITURUS TE SALUTAT! "
 
Romanul filozofic
Vorbind despre acest gen literar am sa iau n discutie prima creatie a genului, asadar am sa discut mai nti despre creatorul acestuia si motivul inventarii lui.
Primul roman filozofic a fost scris ca reactie la un eveniment istoric tragic, mai exact ca reactie la un cataclism natural major petrecut tot ntr-o luna noiembrie n Europa de vest, acum doua secole si ceva. Acest eveniment a produs n mintea autorului o schimbare radicala de viziune despre lume, schimbare care nsa s-a propagat n timp, odata amorsata, n toate mediile intelectuale si filozofice ale cotinentului.
Autorul este unul dintre cei mai prolifici ai secolului lui si a literaturii franceze n general, si poate chiar a literaturii occidentale (opere complete n 70 de volume . . .). .
Luna octombrie marcheaza nsa si nasterea sa, acum 312 ani, nu numai comemorarea tragicului eveniment. El a dominat literatura si viata intelectuala a epocii n care a trait si este unul dintre clasicii literaturii franceze ale carui creatii sunt nca studiate de elevii din Franta si multe alte tari europene si din America de nord. A scris teatru, poezie, povestiri (romane), istorie, filozofie, pamflete si o ampla corespondenta care se ntinde pe mai bine de 60 de ani. Insa daca azi este nca studiat si cunoscut, e pentru ca a fost inventatorul romanului filozofic. Este nsa si un pionier n istoriografie (un timp a fost istoriograful regal al Frantei), el aplicnd prima oara metode novatoare pentru epoca sa; tot el mai propune o viziune relativista asupra civilizatiilor si moralei, aratnd ca acestea sunt diverse si diferite de la un loc geografic la altul. Este cel care n analiza istorica va refocaliza atentia cercetarii asupra societatii, si nu a regilor . . . Azi nici nu ne vine aproape sa credem ca istoria, altadata, se ocupa exclusiv cu biografiile potentatilor.
Studiile sale demonstreaza evolutia societatilor de-a lungul timpului si diversitatea lor geografica. Aplica metoda surselor multiple, n contrast cu practica din epoca, unde scrierea unei carti de istorie reprezenta de fapt o rescriere a uneia existente . . . El merge pe teren, chestioneaza martori, citeste cronici si arhive si finalmente se refera si inspira din lucrarile deja scrise.
Ironia soartei face ca exact acest roman filozofic care l demarcheaza azi, sa fie si cel mai putin apreciat de autor, asta cel putin n mod public, ntrucat si-a declinat cu ncapatnare paternitatea acestuia, desi asta n-a nselat pe nimeni n epoca, iar azi ca si atunci, este nca bine nteleasa aceasta atitudine a sa de "prudenta": mai toate operele lui importante au suferit acelasi tratament din parte monarhiei absolute si a bisericii catolice. In afara de a fi o stea intelectuala a epocii sale (este unul dintre creatorii "Enciclopediei" – alta opera interzisa), el a fost si un abil si prosper om de afaceri. Este un individ care a stiut bine sa puna la "rodit" banii cstigati greu din munca de scriitor. Actuala industrie de ceasuri elvetiene care se bazeaza pe o destul de veche traditie, daca nu-i datoreaza poate nasterea, oricum i datoreaza enorm, caci el a fost unul dintre industriasii care a ncurajat-o (a nfiintat si posedat mai multe fabrici de ceasuri). S-a nascut ntr-o familie burgheza si a trait servind prin opera sa clasa de care a apartinut si valorile care o animau (respect pentru munca si venitul produs prin munca, libertatea de expresie, de gndire si egalitatea n fata legilor, n curte si n educatie, egalitatea sanselor, abolirea privilegiilor nobiliare si clericale). A fost un spirit angajat de partea dreptatii (a atacat cu pana si vorba autoritatile judiciare n cauze celebre. A fost animat de dorinta de a schimba mentalitatile, combatnd intoleranta si fanatismul care nca mai faceau ravagii n epoca. A fost nsa si filantrop: a construit pe banii lui strazi si apeducte, a dat de lucru satenilor din vecinatatea proprietatilor sale. Nimeni nu i poate reprosa ca nu si-a sprijinit vorbele cu fapte!
Destinul personal a fost unul mai putin fericit: a fost obligat adesea si pentru o viata ntreaga practic, si nca una foarte lunga, la exil. Nu si-a gasit locul ntr-o lume a monarhiilor absolute si a dominatiei suverane a bisericii catolice, unde functia eruditului era sa serveasca un despot si nu o idee n care acesta eventual crede. Si-a nceput cariera de poet n scoala si si-a continuat-o imediat n puscarie (la 19 ani). Si-a mascat de atunci numele cu-n pseudonim, pentru a-si proteja familia. Primul sau mare succes literar si de public (teatru) survine la 24 de ani. Dar asta nu-l scuteste de frictiuni cu clasa feudala si e obligat la primul sau exil.
Romanul filozofic este un gen de fictiune care se aseamana din multe puncte de vedere romanului traditional prin aspectul sau. Insa povestii imaginare i se adauga o problematica filozofica, povestea nemultumindu-se doar sa redea o ntmplare sau un sir de ntmplari, ea face cititorul sa se ntrebe asupra sensului fundamental al existentei, al omului, al dreptatii, al moralei, al lumii, al egalitatii, etc. De exemplu, n scurtul roman de care vorbesc, vom gasi abordata chestiunea existentei raului n lume, problema conditiilor care aduc fericirea, opresiunea populatiilor din Lumea noua, conditia femeii, sensul razboiului.
Lucrarea face deci ca cititorul nsusi sa-si puna o serie de ntrebari filozofice, si n acelasi timp ea propune raspunsuri fara sa le si impuna, caci desi cartea trateaza ca subiect principal destinul uman si existenta raului n lume (razboiul, cataclismele naturale, abuzurile provocate de om omului), ea este n acelasi timp scrisa cu un umor inegalabil. Pur si simplu cartea e delicioasa prin faptul ca "trage n toate partile din toate pozitiile" . . .
Tot armamentul literar posibil este folosit: parodia, ridiculul si absurdul situatiilor, uzul ironic de jargon filozofic, eufemismul, antifraza, tonul si diverse figuri de stil, apropouri ironice la evenimente istorice si politice recente.
Contextul epocii este important pentru a ntelege acest roman si motivatiile scrierii lui. Este o epoca n care regele si Curtea domina absolut viata n toate detaliile ei. El se impune n chestiuni de literatura, de arta, de gusturi diverse, iar ministrii sai hartuiesc orice intelectual care ndrazneste sa critice abuzurile acestei puterii despotice, ntr-o Franta n curs de sarcacire, care pierduse deja cursa industrializarii si democratizarii (partajului de putere), dar si preponderenta intelectuala n domenii ca filozofia si teologia. Exista un cult desantat al personalitatii care frizeaza divinizarea (monarhie de drept divin) intronat deja de 3 generatii de regi. Viziunea filozofica a vremii este iar un mobil notabil care explica scrierea romanului acesta si aparitia romanului filozofic (caci autorul a scris vreo 3, 4): n epoca domina o filozofie optimista (Leibnitz, Pope, "cea mai buna dintre lumile posibile") creata de intelectuali apropiati bisericii crestine, pe care autorul nsusi a mpartasit-o pna cnd cutremurul care a ras n 1755 o buna parte din Lisabona a lasat n urma zeci de mii de victime ( ~ 30 000), ca si suferintele imense provocate de razboaiele repetate pe care monarhia ntelegea sa le practice ruinnd economic tara. Insa ce era mai socant dect natura oarba, este omenirea oarba, ca reactiona la un astfel de eveniment tragic n modul cel mai animalic cu putinta, caci motivul principal poate care l-a determinat pe autor sa scrie povestea lui Candid, a fost reactia elitei filozofice "oficiale", a clerului crestin local, a teologilor: catolicii vedeau dezastrul ca o pedeapsa divina pentru faptul ca n oras se gaseau evrei si protestanti; protestantii vedeau ca si cauza a dezastrului faptul ca pacatosii de catolici nu accepta sa treaca la "dreapta credinta" (adica la protestantism), iar daca cineva i-ar fi ntrebat si pe evrei (dar nu i-a ntrebat si bine au facut . . . ) acestia ar fi zis ca totul se trage de la faptul ca crestinii sunt eretici care cred ca poate exista un dumnezeu-om, sau un om-dumnezeu; iata un citat al lui Roland Barthes din Essais critiques 1964: "[…] In 1721 9 barbati si 11 femei au fost arsi pe rug in Granada; ei se faceau fara ndoiala vinovati de a se fi casatorit fiind nasi (in catolicism nasii nu trebuie sa se casatoreasca si nici sa fie casatoriti la momentul "parenarii") sau au mncat neconform vinerea. Represiune oribila a carei absurditate sustine toata opera lui Voltaire. […]".
In roman apare redat pe scurt supliciul unora care "au scos sunca de pe pui" nainte sa-l prajeasca (puii se nveleau n sunca (slanina) de porc nainte de a fi pusi "la protzap"), ntruct erau evrei sau musulmani) - tapii ispasitori se gasesc repede acolo unde este multa ignoranta.
(autorul este Franois-Marie Arouet, zis si Voltaire, iar romanul este scurta istorioara numita "Candid sau optimismul")
 
Roman social, roman-memoriu
Calugarita de Denis Diderot

-- motto: "Il y a que je me dsole d’un conte que je me fais!" (Denis Diderot) --

-- motto: Va consider un om necesar, nascut pentru a lumina lumea si a strivi fanatismul si ipocrizia” (Voltaire catre Diderot, 1760) --

Intr-o seara de vara trzie a anului 1760, literatul baron Melchior von Grimm (cel care a nfiintat si condus "Correspondance littraire") si viziteaza amicul francez pentru a afla ultimele noutati din saloanele pariziene. Il gaseste plngnd la masa de scris si l ntreaba surprins ce s-a ntmplat. Raspunsul e cel din primul motto de mai sus ("Ma-ntristez de ce scriu"). Bizarul situatiei este ca ceea ce s-a vrut initial o gluma colectiva, o farsa a unor literati parizieni ce viza un nobil (marchizul De Croismare), avea sa sfrseasca ca un roman epistolar n toata regula. Pe scurt, povestea este asta: Marchizul, era un obisnuit al diverselor saloane pariziene, dar proaspat retras prin 1759 la castelul sau din Caen. Amicii sai apropiati decid sa intervina pentru a-l readuce la viata mondena a capitalei, si pentru asta speculeaza o afacere n care nobilul se implicase cu toata influenta si din toata inima, anume un proces care facuse deja sa curga multa cerneala n acei ani, si care era chemat sa hotarasca daca unei tinere calugarite i se poate accepta ruperea legamntului monastic ("mariajul" sau cu Cristos) sau nu. Este vorba despre celebrul caz al Margueritei Delamarre, nascuta n 1717 si plasata-n mnastire de la vrsta de trei ani de catre parinti. Dupa moartea tatalui ei, aceasta ndrazneste sa conteste validitatea declaratiei sale de legamnt, cernd anularea lui. La data de 28 august 1756, cererea primeste finalmente decizia autoritatilor judiciare care respingeau pna si caracterul valid al ideii de rupere de legamnt. Tnara nu se declara nvinsa si face apel la Parlament, moment din care afacerea capata un caracter public si alura de scandal national. In aceasta etapa cauza ei a primit sprijin de la diverse persoane aflate n pozitii influente, cum este si marchizul De Croisemare). Sentinta initiala este nsa reconfirmata la data de 17 martie 1758: calugarita n-are ncotro dect sa se mpace cu soarta pe care nu si-a ales-o si pentru care nu avea vocatie, ea traind dupa acest moment nca 32 de ani de calugarie fortata, despre care istoria n-a mai nregistrat nici un detaliu.
Se impune acum o descriere a chestiunii calugariei n epoca. Chiar si n secolul al 18-lea, omenirea suferea (si-n Europa de vest) de aceeasi mare problema care altera drastic speranta de viata, anume mortalitatea infantila. In toata aceasta perioada neagra a omenirii dinaintea dezvoltarii tehnicilor medicale care au rezolvat problema mortalitatii infantile, un copil avea la nastere o speranta de viata de aprox. 40 de ani. Aceasta cifra socanta este nselatoare dintr-un anumit punct de vedere, caci odata depasita perioada critica dupa nastere si pna la adolsecenta (adica copilaria, n special cea frageda), speranta de viata devenea aproape echivalenta cu aceea pe care o avem si noi azi, n ciuda decalajului enorm n materie de tehnica medicala ntre epoci (dovada ca medicina n-a avansat pe ct credem. . . )). De retinut este deci ca mortalitatea infantila facea ravagii chiar si n familiile avute, si ca aceasta situatie este principala responsabila de decalajul socant ntre a lor speranta de viata la nastere si aceea pe care noi o afisam azi. Secolul 18 este totusi un secol n care lucrurile sunt pe punctul de a se mbunatatii; lent, e adevarat, nsa nu este nicicum secolul n care se produce explozia demografica care va face din Occident rezervorul de populatie care va coloniza si partial popula 5 continente, caci aceasta evolutie este amorsata deja ncepnd cu secolul al 16-lea, si si are cauzele nu n mbunatatirea medicinei, ci n eficienta crescuta a agriculturii, eficienta la rndul ei produsa de unelte si tehnici de mai buna calitate (plugul de fier, de ex., aparut n secolul al 14-lea si care s-a impus ncet-ncet n aprox. 3 secole dupa).
Asistam deci la o situatie n care exista o crestere rapida a populatiei datorita scaderii mortalitatii infantile dar si capacitatii crescute de hranire a unei populatii adulte de aceeasi suprafata de teren, gratie progresului tehnologic in agricultura; deci avntul e provocat n principal de mai marea stabilitate si previzibilitate alimentara. Asta se traducea prin mai multi copii dect parintii pot nzestra ("dota", la dot = zestre) financiar si material, fapt ce face ca mnastirile sa se umple cu fete nobile sau din medii de extractie mai joasa, puse acolo cu forta de catre parintii care nu-si permiteau sa le nzestreze (cei mai norocosi puteau sa-si marite 2 fete . . .).
"Excedentul" uman era calugarit, caci asta asigura un destin privit ca decent de catre familie, n timp ce tnara (sau tnarul) avea cel putin asigurat un rost social, un "camin", o securitate alimentara si un mediu presupus avnd un nivel moral acceptabil n epoca. Insa chiar si pentru a patrunde ntr-o mnastire trebuia facuta o mica zestre (n comparatie cu cea necesara maritisului), iar mnastirile nsele se nscriau ntr-o ierarhie care le facea pe unele preferabile altora. Aparuse un adevarat "comert" cu calugaritze ntre mnastiri si o adevarata concurenta ntre familiile "posesoare" de pretendente pe de-o parte, si ntre mnastiri pe de cealalta, cum exista si o puternica tendinta de a "capitaliza" individul, care reprezenta o sursa lunara de venit pentru mnastire, deci o sursa de existenta si eventual prosperitate colectiva de unde tendinta de abuz, de retinere cu forta n mnastire.
In romanul despre care vorbesc sunt descrise la un moment dat situatiile aberante si socante ce decurg din asta. Dar istoria concreta (reala) a tinerei Delamarre este chiar mai tragica si denota o imoralitate mai mare dect aceea descrisa de romanul nsusi, caci ea este sacrificata de fapt pentru bani: tatal ei a cumparat o functie publica de la monarhie (asta era sistemul: functionarii si cumparau functiile pe sume de bani imense, dupa care prin exercitiul acesteia se asigura o sursa constanta de venit si eventual recuperare a cheltuielii facute; merita mentionat de asemenea ca unele dintre acestea presupuneau si nnobilarea automata a cumparatorului), astfel familia nemaiavnd bani sa faca bietei nefericite o zestre. Automat, n epoca, solutia practicata era calugarirea acesteia. Unicul lor copil ramas (restul de 2 murisera)!!!
Acum sa revin la roman si autorul lui si din nou la ntmplarea care a dus la scrierea romanului.
Initial, Diderot, Mme. D’Epinay (scriitoare si ea) si baronul F.M. Grimm, compun o scrisoare catre De Croisemare, ca si cum aceasta a fost scrisa de calugarita Delamarre, care cerea disperata ajutor de la nobil, anuntndu-l ca a evadat din mnastire (acestea erau adevarate puscarii, nconjurate de ziduri si ncuiate permanent, plus pazite; a existat de altfel o epoca n care curvele si fetele de moravuri mai usoare chiar erau "internate" cu forta n mnastiri), si solicitnd adapost si ceva munca. Astfel, amicii sperau sa-l aduca n capitala pe al lor Marc-Antoine-Nicolas.
Doar ca soarta le joaca feste, caci marchizul ordona tinerei sa vina la Caen, unde sigur va fi ferita de orice necaz, cel putin pentru un timp. Glumetii atunci schimba strategia si rescriu anuntndu-l pe nobil ca religioasa este bolnava, fapt ce o mpiedica sa calatoreasca. Vor exista n final 19 scrisori (toate compuse de Diderot) care au fost schimbate de grupul de amici si marchiz. Ultima, cea mai lunga, reprezinta practic corpul romanului de astazi, pe care critica l considera n primul rnd un roman psihologic (Arthur Wilson), caci Diderot arata o cunoastere fina a psihologiei umane, a individului ct si a grupului (gloatei), nsa ce entuziasmeaza cel mai mult comentatorii este dovada remarcabila a ntelegerii psihologiei feminine de catre un barbat. El este pentru noi si o fresca sociala, n acelasi timp.
Nu este de mirare ca Diderot, filozof al Luminilor, s-a atasat repede cauzei bietei calugarite strivita de mecanismul legal al timpului sau, caci ce-i demarca pe "oamenii Luminilor" este convingerea ca omul trebuie sa-si gaseasca si construiasa aici, pe pamnt, fericirea, asa cum o ntelege fiecare.
Totusi, asta nu poate explica efortul si angajamentul complet al acestuia n afacere: lucrurile sunt un pic mai complicate dect att, caci enciclopedistul scrie n definitiv romanul atunci cnd stia de mult timp deja ca orice scriere a lui va fi interzisa de cenzura monstrului bicefal (ecleziastic si monarhic): n 1749 publicase "Scrisoare despre orbi" si este arestat, anchetat si bagat n puscarie urgent; din acest moment, el va continua sa scrie, nsa nu va mai publica niciodata (majoritatea scrierilor sale au fost publicate postum, si niciodata de atunci pna acum doar cteva decenii, fara riscuri si probleme. Asta nu mpiedica nsa existenta a 73 de editii n franceza, 19 n germana, 10 n italiana, 7 n engleza, 7 n spaniola, etc. Doar ca toate primele editii au avut loc mult timp de la scriere si de la moartea autorului; de ex., romanul "Calugarita" a fost prima oara complet editat n 1796, adica la 12 ani de la moartea autorului si la 36 de ani de la terminarea romanului. Asta e, n ciuda credintei unora dintre compatriotii "literatura de sertar" n-a aparut n secolul XX, undeva prin estul Europei, si nici din cauza ideologiei comuniste, ci n Occident si din cauza altui totalitarism, de data asta unul care a dominat aproape 2 milenii (si mai domina nca n anumite colturi de lume . . .), anume religia crestina.).
Revenind la chestiunea mobilurilor care l-au facut pe Diderot sa se angajeze att de pasionat n ceea ce a nceput de fapt ca o gluma dar care totusi reprezenta o chestiune foarte reala si serioasa: istoricii considera ca biografia lui Diderot ne poate oferi indicii si piste pretioase, caci acesta a fost el nsusi nchis la varsta adulta (28 de ani!) ntr-o mnastire, si asta la ordinul tatalui sau pentru ca tnarul decisese sa se casatoreasca si chestiunea mostenirii crease animozitati. El evadeaza din "puscarie" si se casatoreste. Problema mostenirii, banilor si surghiunului n mnastire se regaseste si n roman.
Pe de alta parte, sora lui cea mai mica numita Anglique va fi calugarita n ordinul ursulinelor si va muri la vrsta tnara nebuna, n 1748. Filozoful va fi profund marcat de tragedie: fiica sa, de altfel unica supravietuitoare dintre 4 copii pe care filozoful i-a avut, va purta numele surorii lui (Marie-Anglique). In roman regasim tema nebuniei (isteriei) produsa de suprimarea naturii din om prin recluziune. De altfel, ntr-o scrisoare catre Mme. d’Epinay din noiembrie 1760, el recunoaste ca exista brodata n textul romanului o seama de experiente personale, "care l fac sa scrie uitnd de sine, zi si noapte".
Se considera de asemenea ca Diderot a crezut ca rascolirea afacerii prin demersul colectiv al lui si amicilor sai va antrena un sprijin ntru evadarea si ocrotirea bietei calugarite Delamarre.
Romanul se vrea elogiu adus sutelor de mii de victime umane, n special tinere fete, sacrificate pe altarul religiei timp de prea multe sute de ani. Cititorul va retine suferinta si nefericirea personajului principal Suzanne, ca fiind acela al tuturor femeilor sacrificate "mirelui" lipsa la apel, numit Cristos; s-a demonstrat prin numarul mare de memorii, n special acelea ale abatiei Port-Royal, ca aceste situatii nefericte erau suficient de dese pentru a nu fi niste exceptii. Ca forma de manifestare a isteriei provocata de calugarie, apare n roman, printre alte forme, si homosexualitatea (feminina) tehnic numita de circumstanta; este vorba despre una dintre staretele mnastirilor prin care s-a perindat Suzanne, personajul principal. In fapt, cazuistica isteriei apare la mai fiece stareta descrisa, Diderot atribuind aceasta cauza comuna tuturor manifestarilor particulare: vaporii mistici, sadici si aberant-erotici si au cauza, dupa el, n mediul monahal care le priveaza de propriul corp si de functiile naturale ale acestuia; ele sunt niste isterice la care corpul "vorbeste" n locul lor, caci nu-i putem lega "limba"; el exprima majestuos partea revendicata de carnea care suntem si pe care n-o putem "adormi". Romanul se face marturie caracterului social si biologic al omului.
Mai merita remarcat un fapt, care are sigur importanta lui: si Diderot, ca si Voltaire, se naste ntr-o familie burgheza, n afara castei nobililor. In cazul lui Diderot ascendenta burgheza este dubla, din partea mamei ct si a tatalui, n timp ce Voltaire avea totusi din partea mamei si snge nobil.
Poate este util sa mai aduc cteva precizari n legatura cu reglementarile calugariei: La sinodul din Trent, n 1563, a fost ridicata vrsta legamntului la 16 ani, evident, total insuficient pentru a asigura ca decizia este una libera. Ramne de retinut nsa ca nainte de aceasta data, se permitea "legarea" de la vrste chiar mai mici. In 1768, probabil ca urmare a nmultirii scandalurilor gen Delamarre, vrsta este din nou ridicata, ea devenind 18 ani pentru fete si 21 de ani pentru baieti. Ramne apoi chestiunea dotei, zestrei, cerute de mnastiri pentru a primi o tnara. Aici aberatiile ntrec imaginatia: o calugarita handicapata sau cu sanatate fragila trebuia sa aiba o zestre dubla fata de una "ntreaga"! Existau mnastiri unde populatia monastica era nobila, si unde zestrea reprezenta de fapt o mica avere . . .
As aminti si ascendenta filozofica a autorului: acesta este sub influenta lui Spinoza, care la rndul lui sta sub influenta lui Descartes.
Cartea este o lectie de viata, o lectie de istorie, o lectie de curaj, o lectie de demnitate umana si n acelasi timp de puritate feminina, plus un avertisment tuturor celor care cred ca omul trebuie sa fie mai putin sau mai mult dect un om. Ea mai este, fapt surprinzator poate pentru unii, o lectie de credinta pura si nestramutata n Dumnezeu. Cartea se citeste usor desi nu este scurta, smulge sigur si lacrimi, nsa satisfactia intelectuala produsa de talentul scriitoricesc al autorului compenseaza caracterul trist al povestirii.
 
Back
Top