CONCEPTUL DE DUMNEZEU IN ISLAM
Islam este o religie semitica, care numara mai mult de 1.2 miliarde de aderenti in toata lumea. Islamul inseamna "supunere vointei lui Allah". Musulmanii cred in Coran ca cuvantul Lui Dumnezeu revelat Profetului Mohammed (pacea fie asupra lui). Islamul sustine ca Allah a trimis mesageri si profeti de-a lungul veacurilor cu mesajul Unicitatii Lui Dumnezeu si de raspunderie pentru faptele in Lumea de Apoi. Astfel credinta in profetii anteriori, incepand cu Adam si incluzand pe Noe, Avraam, Ismael, Isaac, Iacov, Moise, David, Ioan Isus si multi altii (pace fie asupra lor toti) reprezinta un articol al credintei in Islam.
CEA MAI CONCISA DEFINITIA A DUMNEZEULUI:
Cea mai concisa definitie a Dumnezeului in Islam este reprezentata in patru versete a surei Ikhlas, capitolul 112 a Sfantului Coran:
1. Spune: "El este Allah, Cel Unic!
2. Allah-us-Samad!
3. El nu zamisleste si nu este nascut
4. Si El nu are pe nimeni egal!"
(Sfantul Qur'an 112:1-4)
Cuvantul "Assamad" este dificil de tradus. El inseamna "existenta absoluta" ce poate fi atribuita numai Lui Allah, orice alt tip de existenta fiind temporal sau conditionat. Deasemenea acest cuvant inseamna ca Allah nu este dependend de nici o pesoana sau lucru ci toate persoane si toate lucruri sunt dependente de Allah.
SURA IKHLAS - PUNCTUL CENTRAL AL TEOLOGIEI.
Sura Ikhlas (Capitolul 112) a Sfantului Coran reprezinta punctul central al teolgiei. "Theo" in limba greaca inseamna "Dumnezeu" si "logy" inseamna studierea. Astfel "theologie" inseamna studierea Lui Dumnezeu si pentru musulmani aceste patru strofe ce-L descriu pe Atotputernicul Dumnezeu reprezinta punctul central al studierii Lui Dumnezeu. Orice candidat la divinitate trebuie sa fie supus acestui "test acidic". Intrucat atributele Lui Allah descrise in aceasta sura sunt unice, dumnezeii falsi si pretendenti la divinitate pot usor fi testati folosind aceste versete.
CE ZICE ISLAMUL DESPRE "OAMENI-ZEI"?
India este deseori numita "tara oamenilor-zei". Aceasta se datoreaza faptului de abundenta a asa zisilor "maestri spirituali" in India. Multi din acesti "baba" si "sfinti" au un numar mare de urmasi in multe tari.
Pentru a intelege pozitia Islamului fata de acesti pretendenti la divinitate, vom analiza unul din acesti "oamenio-zei", Osho Rajnesh.
Rajnesh a fost unul dintr-o multitudine de "maestri spirituali" produsi de India. In luna mai 1981 el a plecat in Statele Unite si a fondat un orasel numit "Rajneshpuram". Mai tarziu el nu s-a impacat cu autoritatile si in final a fost arestat si cerut sa paraseasca tara. El s-a intors in India si a fondat o comuna in Puna care este cunoscuta acum ca "comuna lui Osho". El a murit in 1990. Urmasii lui Osho cred ca el ar fi Dumnezeul Atotputernic. Un oaspete a "comunei lui Osho" va putea citi urmatorul epitaf pe piatra lui funerara:
"Osho - niciodata nu s-a nascut, niciodata nu a murit, a vizitat planeta Pamantul intre 11 Decembrie 1931 si 19 Ianuarie 1990."
Ei insa au uitat sa mentioneze ca lui i-a fost refuzata viza in 21 de tari ai lumii. Urmasii lui Rajnesh nu vad problema in faptul ca "dumnezeul" lor a vizitat Pamantul dar a avut nevoie de viza in 21 de tari!
Deci sa-l supunem acest candidat la divinitate, Bhagwan Rajnesh, testului surei Ikhlas, punctului central al teologiei:
(i) Primul criteriu este "Spune: "El este Allah, Cel Unic!" Este Rajnesh oare unic? Nu! Sunt multi oameni ca Rajnesh ce pretind la divinitate. Unii discipoli ai lui Rajnesh pot considera totusi ca el este unic.
(i) Al doilea criteriu este ca "Allah este Absolut si Etern". Rajnesh in mod cert nu a fost nici absolut, nici etern, intrucat el a murit in 1990. Cunoastem din biografia sa ca suferea de diabet, astma, si dureri de spate cronice. El a sustiut ca guvernul SUA i-a dat lui otrava lenta in penetenciar. Imaginati-va pe Atotputernicul Dumnezeu sa fie otravit! Rajnesh deci n-a fost nici absolut, nici etern.
(iii) Al treilea criteriu este "El nu zamisleste si nu este nascut". Cunoastem ca Rajnesh a fost nascut in Jabalpur in India si ca avea si mama si tata care mai tarziu au devenit urmasii lui.
(iiii) Al patrulea criteriu, cel mai stringent, este ca "El nu are pe nimeni egal!" Momentul in care il poti imagina pe "Dumnezeu" sau il poti compara pe "Dumnezeu" cu vre-un lucru, atunci el (candidatul la divinitate) nu mai este Dumnezeu. Nu este posibil sa-ti creezi o imagine mintala a Lui Adevaratul si Unicul Dumnezeu. Cunoastem ca Rajnesh a fost o fiinta umana cu o lunga barba alba. El avea doi ochi, doua urechi, un nas si o gura. Sunt o multime de fotografii si posteri de-a lui. Momentul in care il poti imagina pe Dumnezeu, aceasta ce ai imaginat nu este Dumnezeu.
Multi oameni sunt tentati sa faca comparatii antropomorfice. Care deci este concluzia acestei sectiuni a "testului acidic"? Acest test nu-l poate trece nimeni in afara de Adevaratul Dumnezeu.
CU CE NUME IL NUMIM PE DUMNEZEU?
Musulmanii prefera sa-L numeasca pe Dumnezeu Allah, in locul cuvantului englez "God" (Dumnezeu), spre exemplu. Cuvantul arab "Allah" este pur si unic, spre deosebire de cuvantul englez "God" (Dumnezeu) pe care poti sa-l conjugi etc. Daca adaugati litera "s" la cuvantul God, veti obtine "Gods" ("dumnezei"), adica pluralul lui God. Allah insa este unul si unic, nu exista plural pentru Allah. Daca adaugati "dess" la cuvantul God, veti obtine "Goddess" (dumnezeita) adica dumnezeu-femela. Nu exista asa ceva ca Allah masculin sau Allah femenin. Allah nu are gen. Allah este un nume unic care nu presupune inchipuirea unei imagini mintale, si nu poate fit tratat in mod batjocurator. Deaceea musulmanii prefera sa zica "Allah", insa uneori, cand discuta cu non-musulmani noi putem sa folosim numele oarecum nepotrivit God (Dumnezeu) in locul lui Allah. Deoarece posibila audienta ai acestei carti este generala, alcatuind in acelasi timp musulmani cat si nemusulmani, uneori eu am folosit cuvantul God (Dumnezeu) in aceasta lucrare.
DUMNEZEU NU POATE DEVENI O FIINTA UMANA.
Unii oameni sustin ca daca Dumnezeu poate face orice, atunci de ce n-ar putea El sa ia forma umana? Daca Dumnezeu doreste El poate deveni o fiinta umana. Insa atunci el va inceta sa fie Dumnezeu fiindca calitatile lui Dumnezeu si calitatile fiintelor umane sunt totalmente incompatibile. Urmatoarele paragrafe vor demonstra absurditatea ideii de Dumnezeu devenind om.
Dumnezeu este nemuritor pe cand fiintele umane sunt muritoare. Nu putem avea un Dumnezeu-om, adica o fiinta nemuritoare si muritoare in acelasi timp si in aceiasi entitate. Aceasta este fara sens. Dumnezeu nu are inceput pe cand fiintele umane au inceput. Nu putem avea o persoana care sa nu aiba inceput si sa aiba inceput in acelasi timp. Fiintele umane au sfarsit. Nu putem avea o fiinta care sa nu aiba sfarsit si sa aiba sfarsit in acelasi timp. E o absurditate.
Dumnezeul Atotputernic nu are nevoie de mancare pe cand fiintele umane au nevoie de alimentatie sa-si sustina viata.
"El este Cel Care ii hraneste [pe toti] si caruia nu I se da hrana"
(Sfantul Qur'an 6:14)
Dumnezeu nu are nevoie de odihna sau somn pe cand fiintele umane nu pot sa traiasca fara sa se odihneasca.
"Allah! Nu exista divinitate afara de El, Cel Viu, Vesnicul! Nici atipirea, nici somnul nu-L cuprind! Ale Lui sunt cele din ceruri si de pre pamant"
(Sfantul Qur'an 2:255)
INCHINAREA UNUI OM E LIPSITA DE SENS
Daca idea de Dumnezeu devenind uman este inacceptabila, noi trebuie deasemenea sa cadem deacord ca de aici reiesa ca inchinarea unui om este lipsita de sens. Daca Dumnezeu ar vrea sa-si ia o forma umana, El ar inceta sa fie Dumnezeu si ar poseda calitatile unei fiinte umane. Spre exemplu, daca vreun profesor exceptional ar avea un accident si si-ar pierde memoria, ar fi prostesc din partea studentilor sai sa continue sa ia lectii de la acel profesor.
Mai mult decat atat, daca Dumnezeu ar lua forma umana, acelasi om nu ar putea sa devena din nou Dumnezeu, deoarece fiintele umane, prin definitie, nu poseda puterea sa devina Dumnezeu. Incinarea lui Dumnezeu in forma umana deci e un faliment logic si trebuie sa fie detestat in orice forma.
Aceasta este cauza de ce Sfantul Coran se pronunta impotriva tuturor forme de antropomorfism. Coranul Glorios ne zice in urmatorul verset:
"Nu este nimic asemenea cu El. El este Cel cere Aude Totul si Cel care Vede Totul."
(Sfantul Qur'an 42:11)
DUMNEZEU NU SAVARSESTE FAPTE NEDEMNE DE DUMNEZEU
Atributele Atotputernicului Dumnezeu sunt libere de orice rau, intrucad Dumnezeu este Sursa primara a dreptatii, compasiunii si adevarului. Dumnezeu niciodata nu poate fi privit ca facand o fapta nedemna de Dumnezeu. Deaaceea noi nu Il putem imagina pe Dumnezeu spunand mincini, fiind nedrept, facand greseli, uitand lucruri, si facand alte erori umane. Adica Dumnezeu ar putea fi nedrept daca-ar vrea, dar El niciodata nu va face aceasta, fiindca sa fii nedrept este o fapta nedemna de Dumnezeu.
Sfantul Coran ne spune:
"Allah nu este nedrept [fata de nimeni], nici cat greutatea unui graunte de praf"
(Sfantul Qur'an 4:40)
Dumnezeu poate fi nedrept daca vrea, insa momentul in care Dumnezeu face o nedreptate, El inceteaza sa fie Dumnezeu.
DUMNEZEU NU UITA SI NU FACE GRESELI:
Dumnezeu niciodata nu va uita nimic, fiindca uitarea este o fapta nedemna de Dumnezeu, o fapta ce presupune deficienta si limitatiile umane. Deaceea Dumnezeu niciodata nu va face o greseala deoarece greseala este o fapta nedemna de Dumnezeu.
"Domnul meu nu greseste si nu uita." (Sfantul Qur'an 20:52)
DUMNEZEU SAVARSESTE FAPTE DUMNEZEESTI
El are puterea asupra tuturor lucrurilor: Conceptul Islamic de Dumnezeu este ca El are puterea asupra tuturor lucrurilor. Sfantul Coran ne spune de aceasta in cateva locuri:
"Allah este cu putere peste toate" (Sfantul Qur'an 2:106, 2:109, 2:282, 3:29, 16:77, 35:1)
Coranul Glorios deasemenea ne spune:
"[Allah]Cel care face ceea ce voieste." (Sfantul Qur'an 85:16)
Noi trebuie sa tinem minte ca Dumnezeu savarseste numai faptele demne si nu cele nedemne de Dumnezeu.
Multe religii cred mai mult sau mai putin in, direct sau indirect in filosofia antropomorfismului, adica in Dumnezeu luand forma umana. Rationamentul lor e ca Atotputernicul Dumnezeu e atat de pur si sfant ca nu-si da seama de greutatile, limitatile si sentimentele fiintelor umane. Pentru ca sa stabileasca regulile pentru fiintele umane El s-a coborat pe pamant in forma umana. Aceasta logica inselatoare a abatut nenumarate milioane de oameni de-a lungul secolelor. Sa analizam deci acest argument si sa vedem daca este rezonabil.
CREATORUL PREGATESTE MANUALUL DE INSTRUCTIUNE:
Allah (SWT) ne-a inzestrat pe noi oameni cu ratiune si inteligenta. Noi inventam si producem diferite aparate pentru scopuri specifice. Casetofoane, spre exemplu, sunt produse in cantitati mari. Niciodata nu a fost sugerat ca pentru a intelege ce este bine pentru un casetofon, producatorul trebuie sa devina el un casetofon. E logic sa asumam ca producatorul pur si simplu va edita un manual de instructiune, dat fiind faptul ca el cunoaste totul despre acest casetofon. In alte cuvinte, manualul de instructiune ne spune ce trebuie si ce nu trebuie sa facem cu acest casetofon.
Daca faceti o analogie a fiintei umane fiind asemanatoare unei masini, aceatsa fiinta intradevar e o creatura extrem de complexa a Lui Allah (SWT). Domnul si Creatorul nostru Allah (SWT) nu are nevoie sa coboatre la noi in forma unei fiinte umane ca sa stie ce este bine si ce este rau pentru noi. El numai trebuie sa reveleze manualul de instructiune pentru toata omenirea. Anume Sfantul Coran si este acest manual de instructiune pentru fiintele umane.
Ba mai mult, Allah o sa cheme aceasta creatura a Sa (omul) la raspundere in Ziua Judecatii. Deaceea este rezonabil ca Creatorul sa ne informeze despre ce trebuie si ce nu trebuie de facut in viata.
ALLAH ALEGE MESAGERII:
Allah (SWT) nu avea nevoie sa coboare sinur sa ne scrie manualul de instructiune. De-a lungul timpurilor Allah a ales barbati din fiecare natiune sa transmita mesajul Divin. Acesti barbati alesi sunt numiti mesageri si profeti ai Lui Dumnezeu.
UNII OAMENI SUNT "ORBI" SI "SURZI":
Necatand la absurditatea filozofiei antropomorfismului, adeptii multor religii cred in ea si o predica la altii. Oare nu este ea o insulta inteligentii omului si Creatorului ce ne-a dat aceasta inteligenta? Acesti oameni intradevar sunt "surzi" si "orbi" necatand la faptul ca poseda sensurile vederii si auzului date lor de catre Allah. El ne spune:
"Surzi, muti si orbi sunt ei si nu se intorc." (Sfantul Qur'an 2:18)
Biblia ne transmite un mesaj asemanator in evanghelia de la Matei:
"De aceea le vorbesc in pilde , ca, vazand, nu vad si, auzind, nu aud, nici nu inteleg" (Matei 13:13)
Un mesaj asemanator deasemenea este dat in Scripurile Hindu, in Rig-Veda:
"Poate sa fie cineva care vede cuvintele, insa intradevar nu le vede; si poate altul care aude aceste cuvinte, insa intradevar nu le aude" (Rigveda 10:71:4)
Toate scripturile ne zic ca desi lucrurile ne sunt prezentate atat de simplu, ele totusi ii abat pe unii oameni de la adevar.