Islam cu obiectivizm, toleranta si rationalitate

aspectul pe care acesti doi autori il aduc in discutie este cel al proceselor interioare din interiroul islamului. conform doxei occidentalului mediu, islamul este o religie din Evul Mediu salbatic, o fosila pastrata oarecum intacta, ca mamutii din ghetari, care refuza sa se schimbe, refuza sa se adapteze noilor realitati. in general, islamul este considerat imobil, static, inert care, aidoma gazelor nobile din Sistemul periodic al Elementelor al lui Mendeleev. aceasta imagine - ideologema este foarte comoda caci permite constructia unor discursuri poltiice concentrate in jurul dihotomiilor progres - regres, progresiv - regresiv, civilizat - barbar, democratie - totalitarism, extremism, autoritarism. e un fenomen normal, caci dintotdeauna lupta politica pentru suprematie s-a dus cu ideologeme, constructii mitologice care trec pe langa realitate fara s-o descrie.
insa islamul nu este doar eticheta, ci si continut, un continut eterogen care nu sta conservat ca muraturile prin beciuri...sfanta globalizare, capitalizarea lumii, revolutia informationala si multe chitibusuri de astea tehnice, politice, economice si sociale au prins radacini in islam facandu-l sa fiarba ca fiertura pentru tuica...latura extremista a islamului este una din multele, nu neaparat principala, exista si altele, unele chiar foarte dragute. chestii ca: dezbaterea, disputa, reviziune critica a fundamentelor religioase, antagonismul individualism - colectivism exista si in islam, pe scurt si ei isi dau multe intrebari si incearca sa-si raspunda. mai trebuie sa-i auzim si noi, sa-i mai ajutam si sa nu-i punem in gherla sau ghetou...lumea asta musulmana isi cauta identitatea la fel cum o facem si noi, si multe din reactiile lor presupus extremiste sunt raspunsuri la provocarile extremsite pe care le lansam noi...a trata islamul la kilogram este totuna cu ceea ce fac extremistii lor cand zic: vestul...revenind la tema discutiei, eu cred ca o discutie despre islam cu obiectivism cere iesirea concomitenta din patriotismul religios sau stiintific pentru toti participantii la discutie
 
Am vorbit cu un prieten zilele acestea şi el mi spunea ct de tare se enervează de faptul că oamenii se lasă manipulaţi de biserică şi dogmele religioase, şi atunci eu l-am ntrebat ce l deranjează n realitate faptul că el vede adevărul sau faptul că ceilalţi nu reuşesc să-l vadă? Şi mi-am amintit de ceea ce discutaţi voi aici despre islam.
Văd că aţi nceput un Thread nou, dar aceeaşi temă. Kofi, Sfinx, adrenalina, Abenpace - care este de fapt scopul acestei discuţii? Voi doriţi cu tot dinadinsul să-i demonstraţi Danei că islamul nu străluceşte? Că ea a ales un drum greşit? Doriţi cumva s-o ajutaţi? Pentru că toate argumentele voastre logice nu au primit răspuns, au rămas n aer. Dacă Dana a ales să fie manipulată atunci aceasta este alegerea ei. Dacă noi n final vom reuşi să-i demonstrăm anumite lucruri, oare acest fapt ne va face mai fericiţi? Noi şi aşa mai avem de trăit vreo 50 de ani, şi timpul pe care l pierdem ca să citim totul ce e scris pe acest forum ar trebui să-l utilizăm mult mai raţional, apă putem găsi peste tot.

Dana care de fapt este scopul tău n acest forum? Să ne demonstrezi nouă că Islamul este cea mai bună alegere? Că aceasta este religia perfectă? Priveşte n urmă la toate argumentele care ţi le-au prezentat alţii, la majoritatea din ele tu nu ai răspuns, le-ai evitat, sau aduci nişte propoziţii scrise pe vreun sait X de către un om Y care demult a uitat ce a scris acolo. Tu chiar crezi că pe mine tare mă interesează ce a spus X n privinţa islamului, eu pot şi singur să citesc Quranul şi să-mi fac propria interpretare. Pe mine mai mult m-ar interesa cum ai nţeles tu singură această religie, dar văd că tu nu prea eşti n stare să construieşti nişte argumente logice, care să fie ale tale, personale.
Orice sistem religios, politic, orice acţiune, obiect, cuvnt, gnd, totul de pe pămnt are şi părţi pozitive şi părţi negative. Aşa e construit universul. Echilibrul este peste tot. Şi dacă tu refuzi să accepţi părţile negative ale islamului de la aceasta adevărul despre islam nu se va schimba, el va rămne acelaşi, dar ţie ţi va fi mai greu să-l cunoşti. Ar fi mult mai frumos ca să ne arăţi nouă avantajele islamului faţă de alte religii, pe care le-ai găsit tu personal, dar nu cele pe care le-a scris cineva, iar tu doar să-l citezi. Noi de acum ne-am făcut o impresie stabilă despre această religie şi oricte dogme tu ne-ai aduce, oricum, adevărul cunoscut de către noi este bazat pe logică, adevărul tău se bazează pe nişte dogme şi nişte interpretări ale cuiva.

Scopul meu n acest forum este să aflu informaţia pe care nu o cunosc, să aflu care sunt greşelile n filosofia mea şi să le corectez, să transmit informaţia pe care o deţin pentru că informaţia nu-mi aparţine mie, dar aparţine universului, şi atunci eu nu fac altceva dect să mă las manipulat de către univers şi să decodific ceea ce primesc, n măsura posibilităţilor mele.
Dana, din toată discuţia pe care ai construit-o aici eu nu am aflat nimic nou. Mesajul tău nu a fost constructiv. Nu m-ai ajutat cu nimic. n rezultat tu aici doar ai vorbit ca să nu taci, sau ai avut necesitatea de o dezbatere şi să-ţi demonstrezi ţie ct eşti de importantă.

Dacă vrei să cunoşti ceva trebuie să ieşi din sistemă. Să priveşte dintr-o parte. Ţi-am propus anterior să citeşti ceva dar ai refuzat. OK.
Dacă nu te temi să fii din nou convertită, ţi mai propun ncă o dată, să cunoşti şi o altă viziune asupra lumii:
1. Daoismul, Konfucianismul, ncepe cu Le-Tzi, am ataşat fişierul, apoi cu Cjuan-Tzi
2. E. Rerih Bratstva, şi Agni Yoga
3. Blavatskaia Tainaia Doctrina, Evangheliskii Ezoterism şi altele
4. NLP şi РМЭС.
Gata.
 
vitalic sprinceana;155796 said:
aspectul pe care acesti doi autori il aduc in discutie este cel al proceselor interioare din interiroul islamului. conform doxei occidentalului mediu, islamul este o religie din Evul Mediu salbatic, o fosila pastrata oarecum intacta, ca mamutii din ghetari, care refuza sa se schimbe, refuza sa se adapteze noilor realitati. in general, islamul este considerat imobil, static, inert care, aidoma gazelor nobile din Sistemul periodic al Elementelor al lui Mendeleev. aceasta imagine - ideologema este foarte comoda caci permite constructia unor discursuri poltiice concentrate in jurul dihotomiilor progres - regres, progresiv - regresiv, civilizat - barbar, democratie - totalitarism, extremism, autoritarism. e un fenomen normal, caci dintotdeauna lupta politica pentru suprematie s-a dus cu ideologeme, constructii mitologice care trec pe langa realitate fara s-o descrie.
insa islamul nu este doar eticheta, ci si continut, un continut eterogen care nu sta conservat ca muraturile prin beciuri...sfanta globalizare, capitalizarea lumii, revolutia informationala si multe chitibusuri de astea tehnice, politice, economice si sociale au prins radacini in islam facandu-l sa fiarba ca fiertura pentru tuica...latura extremista a islamului este una din multele, nu neaparat principala, exista si altele, unele chiar foarte dragute. chestii ca: dezbaterea, disputa, reviziune critica a fundamentelor religioase, antagonismul individualism - colectivism exista si in islam, pe scurt si ei isi dau multe intrebari si incearca sa-si raspunda. mai trebuie sa-i auzim si noi, sa-i mai ajutam si sa nu-i punem in gherla sau ghetou...lumea asta musulmana isi cauta identitatea la fel cum o facem si noi, si multe din reactiile lor presupus extremiste sunt raspunsuri la provocarile extremsite pe care le lansam noi...a trata islamul la kilogram este totuna cu ceea ce fac extremistii lor cand zic: vestul...revenind la tema discutiei, eu cred ca o discutie despre islam cu obiectivism cere iesirea concomitenta din patriotismul religios sau stiintific pentru toti participantii la discutie

E corect ce spui, doar ca tu insuti pici in plasa simplificarilor falisficante atunci cand sugerezi ca latura extremista este doar una dintre multele, si nu neaparat cea principala: daca "principal" are legatura cu cantitatea, numarul, si daca recunoastem ca extremismul are legatura cu citirea fundamentalista a unor textre ce contin si mult extremism, atunci afirmatia ta este ipocrita si inexacta.
 
QoderoBay;155808 said:
Am vorbit cu un prieten zilele acestea şi el mi spunea ct de tare se enervează de faptul că oamenii se lasă manipulaţi de biserică şi dogmele religioase, şi atunci eu l-am ntrebat ce l deranjează n realitate faptul că el vede adevărul sau faptul că ceilalţi nu reuşesc să-l vadă? Şi mi-am amintit de ceea ce discutaţi voi aici despre islam. Văd că aţi nceput un Thread nou, dar aceeaşi temă. Kofi, Sfinx, adrenalina, Abenpace - care este de fapt scopul acestei discuţii? Voi doriţi cu tot dinadinsul să-i demonstraţi Danei că islamul nu străluceşte? Că ea a ales un drum greşit?

A discuta, sau a raspunde mesajelor altora, nu presupune neaparat un scop clar, si cu atat mai putin unul obscur si nalt asa cum sugerezi. Presupune doar ca la propaganda religioasa (adica ce face Dana-dana), se pot articula niste raspunsuri; se poate discuta asupra ei.

Vreti cumva s-o ajutaţi?

Nu neaparat: a ajuta, presupune ca stim ce e mai bine pentru Dana-dana, ori asta ar fi sa ne iluozionam. Pot stii ce e bine pentru mine, si pot sa-mi fac o idee despre ce e bine pentru o societate, insa pentru un individ anume, asta e mai dificil sa opinez. Asta nu inseamna ca daca Dana-dana a aflat o seama de informatii noi, pe care pana acum le ignora (ca mai toti musulmanii si religiosii), asta ramane fara valoare sau nu poate fi considerata, in anumite conditii care nu tin neaparat numai de "furnizor", o forma de ajutor.



Pentru că toate argumentele voastre logice nu au primit răspuns, au rămas n aer.

Daca au ramas fara raspuns, asta nu inseamna neaparat un raspuns negativ sau ca demersul a esuat in scopul sau (daca acesta a avut ca scop maturizarea intelectuala a lui Dana-dana). Nimic nu sustine asta, ba chiar dimpotriva: faptul ca nu a raspuns, este o dovada ca nu are raspunsuri, ca se afla in perioada de ajustari, de cautari. Tu ai putut fi atat de naiv sa te astepti ca Dana-dana sa vina aici si dupa ce a "nghitit" o cantitate apreciabila de informatii noi, sa declare: "stiti ce, sunt cam ignoranta si am actionat alegand islamul si religiozitatea din ignoranta"? Daca ai fost atat de naiv, iti spun ca nu cunosti mai nimic din psihologia omului . . .



Dacă Dana a ales să fie manipulată atunci aceasta este alegerea ei.

Si nimeni nu are ceva cu alegerea ei; nimeni nu vrea s-o schimbe cu forta; dimpotriva, ea a fost aceea care a incercat sa schimbe prin propaganda neinspirata, alegerile noastre. Apoi, a incerca sa schimbi prin dialog, pasnic, mai ales cand o faci competent si de buna-credinta, nu reprezinta deloc un gest reprobabil sau ilegal.

Dacă noi n final vom reuşi să-i demonstrăm anumite lucruri, oare acest fapt ne va face mai fericiţi?

Si cine ti-a zis tie ca asta cautam? sa devenim mai fericiti adica. Raman mirat tare de ideile tale . . .

Noi şi aşa mai avem de trăit vreo 50 de ani, şi timpul pe care l pierdem ca să citim totul ce e scris pe acest forum ar trebui să-l utilizăm mult mai raţional, apă putem găsi peste tot.

Asta tine de alegerea si aprecierile fiecaruia: pentru unii a urmari ultimul meci de fotbal este mai important decat a citi pe forum; pentru altii, este invers. Pentru unii a sta la taclale in fata unei halbe de bere este mai important decat a citi si scrie pe forumuri; pentru altii, este invers. Pentru unii a sta si nu face nimic, e mai placut si util decat a scrie pe forumuri, a urmari ultimul meci de fotbal, sau a vedea un film. Totul depinde de gusturi; si de prioritati.

Dana care de fapt este scopul tău n acest forum? Să ne demonstrezi nouă că Islamul este cea mai bună alegere?

Se vede ca nu cunosti islamul; se vede chiar ca nu cunosti nici macar religia care domina spatiul cultural in care te-ai nascut: religiile cu caracter universal au tendinta sa ceara adeptilor lor de a le propaga, prin ceea ce religiosii numesc misiune, iar tehnic reprezinta propaganda; o datorie a musulmanului este raspandirea cuvantului lui Alah, articulat de Profetul sau Mohamed; se numeste dawah.



Că aceasta este religia perfectă? Priveşte n urmă la toate argumentele care ţi le-au prezentat alţii, la majoritatea din ele tu nu ai răspuns, le-ai evitat, sau aduci nişte propoziţii scrise pe vreun sait X de către un om Y care demult a uitat ce a scris acolo. Tu chiar crezi că pe mine tare mă interesează ce a spus X n privinţa islamului, eu pot şi singur să citesc Quranul şi să-mi fac propria interpretare.

A citi simplu un text sacru, nu este neaparat cea mai buna forma de a-l aprecia; ca si in analiza literara a oricarui text, analiza ce presupune tratarea competenta pe criterii literare, istorice, logice, etc., a acestuia, si in cazul textului sacru, ba chiar mai abitirm, citirea lui dublata de cunoasterea analizei de specialitate este mai eficienta si valoroasa.

Pe mine mai mult m-ar interesa cum ai nţeles tu singură această religie, dar văd că tu nu prea eşti n stare să construieşti nişte argumente logice, care să fie ale tale, personale.

Logica in religie are un spatiu de manevra limitat, si asta nu pentru ca religiosii sunt limitati in materie de abilitati logice, ci din cauza ca ea se loveste natural de o frontiera pe care nu o poate trece fara a distruge religia si credinta; nominalistii au inteles, acum cateva secole, acest lucru.


Dacă vrei să cunoşti ceva trebuie să ieşi din sistemă. Să priveşte dintr-o parte. Ţi-am propus anterior să citeşti ceva dar ai refuzat. OK.
Dacă nu te temi să fii din nou convertită, ţi mai propun ncă o dată, să cunoşti şi o altă viziune asupra lumii:
1. Daoismul, Konfucianismul, ncepe cu Le-Tzi, am ataşat fişierul, apoi cu Cjuan-Tzi
2. E. Rerih Bratstva, şi Agni Yoga
3. Blavatskaia Tainaia Doctrina, Evangheliskii Ezoterism şi altele
4. NLP şi РМЭС.
Gata.

Ce-i propui tu Danei este iesirea din sistemul islamic, si aruncarea voioasa in sistemul ecelctic si sincretic al new age-ului. Nu prea mare lucru adica, din punctul meu de vedere . . .
 
E corect ce spui, doar ca tu insuti pici in plasa simplificarilor falisficante atunci cand sugerezi ca latura extremista este doar una dintre multele, si nu neaparat cea principala: daca "principal" are legatura cu cantitatea, numarul, si daca recunoastem ca extremismul are legatura cu citirea fundamentalista a unor textre ce contin si mult extremism, atunci afirmatia ta este ipocrita si inexacta.

extremismul are o legatura accidentala cu lectura fundamentalista a unor texte. textele sunt mai degraba un pretext, la fel cum, de exemplu in URSS marxismul servea drept pretext pentru dominatia unei anumite configuratii a sistemului...exista si alte motive, decat cele religioase pentru extremism, si alte cauze decat textele extremiste...
 
QoderoBay;155808 said:
Văd că aţi eput un Thread nou, dar aceeaşi temă. Kofi, Sfinx, adrenalina, Abenpace - care este de fapt scopul acestei discuţii? Voi doriţi cu tot dinadinsul să-i demonstraţi Danei că islamul nu străluceşte? Că ea a ales un drum greşit? Doriţi cumva s-o ajutaţi? Pentru că toate argumentele voastre logice nu au primit răspuns, au rămas *aer.

QoderoBay, pana la acest post neutru, nu am participat la aceasta discutie. Te rog sa te documentezi cand faci pe viitor liste :)

Fara pica.
 
Conferinta cu privire la rugaciunea in Cosmos!

Cum sa se roage musulmanii in cosmos? Iata o intrebare la care incerca sa raspunda 150 de oameni de stiinta si teologi musulmani la o conferinta in Malaesia.

Probleme sunt multe:

1. Cum sa fie aleasa qibla - directia spre Mecca.

2. La ce ora sa se faca rugaciunile - Statia cosmica face ocolul pamantului in 1,5 ore.

3. Cum sa se faca spalarea rituala in conditiile deficitului de apa pe statie?

Si multe altele. Pentru cunoscatorii limbii ruse:
http://www.muslim.ru/1/cont/20/998.htm
 
Stiu ca ei pot minca carne de porc, doar in conditii de razboi sau foamete mare cind mai mult nu este NIMIK absolut de mincare, inafara de carne de porc ( s-o vad si pe asta ). Doar in asa caz Alah ii iarta. O religie foarte puternica, e pe primul loc la ei, inainte de toate lucrurile pe lume. Nici nu se compara cu "smerinta si credinta" a majoritatea de la noi..ala bala, ca fac asta si m-o ierta Dumnezeu, ca tot el asa m-a facut pacatos. Pentru puterea credintei lor ii respect, macar ca atinge des extreme periculoase.
 
Otilia:
religie foarte puternica, e pe primul loc la ei, inainte de toate lucrurile pe lume. Nici nu se compara cu "smerinta si credinta" a majoritatea de la noi..ala bala, ca fac asta si m-o ierta Dumnezeu, ca tot el asa m-a facut pacatos. Pentru puterea credintei lor ii respect, macar ca atinge des extreme periculoase.

daca ai gandi altfel "puterea credintei" decat ca un raport de "toiag si pedeapsa" ti-ai da seama ca, de fapt, religia crestina este mai puternica decat islamul caci presupune iertarea celui care a gresit, permite reincadrarea in trupul crestin chiar si a celor mai mari pacatosi...cred ca stii cum stam cu chestia asta in islam...
 
Ok, perefrazez, am avut in vedere puternica atirnarea lor fata de religie. O fi crestinismul mai puternic si mai uman, dar prea putini dintre noi iarta, sau intorc al doilea obraz pentru a fi lovit. Daca am respecta toate legile si cerintele crestinismului, atunci poate ar fi mai evident ca crestinismul dupa principiile omenesti este mai puternic. Oricum, notiunea de "puternic" poate fi interpretata in foarte multe moduri.
 
Ok, perefrazez, am avut in vedere puternica atirnarea lor fata de religie.

atarnarea asta puternica ar putea sa insemne de fapt o incapacitate a religiei de a accepta indivizi de alte tipuri decat x..adica, crestinismul este mai puternic fiindca poate asimila indivizi x, y, z si chiar din cei care nu-l recunosc, pe cand pentru islam este nevoie de un anumit tip de individ, x...y, z nu ar trebui sa existe..cum spunea cineva, crestinismul este un fapt extraordinar intrucat, spre deosebire de alte religii, permite chiar iesirea din din religie...

O fi crestinismul mai puternic si mai uman, dar prea putini dintre noi iarta, sau intorc al doilea obraz pentru a fi lovit.

asta e problema noastra, nu a crestinismului...
 
vitalic sprinceana;164432 said:
atarnarea asta puternica ar putea sa insemne de fapt o incapacitate a religiei de a accepta indivizi de alte tipuri decat x..adica, crestinismul este mai puternic fiindca poate asimila indivizi x, y, z si chiar din cei care nu-l recunosc, pe cand pentru islam este nevoie de un anumit tip de individ, x...y, z nu ar trebui sa existe..cum spunea cineva, crestinismul este un fapt extraordinar intrucat, spre deosebire de alte religii, permite chiar iesirea din din religie...

asta e problema noastra, nu a crestinismului...

Comentariul tau, cu toate ca-i inteleg logica, este foarte simplist si reduce un aspect complex la un principiu, ceea ce consider ca e foarte putin util. Perceptia musulmanilor ca oameni mai religiosi, cu "atarnare mai puternica" fata de religie, este creata de mai multi factori atat subiectivi cat si obiectivi.

1. Mass-Media pomeneste islamul mai ales in timpul marilor sarbatori cu imagini spectaculoase /Hajj, Ashura/ cand vedem grupuri imense de oameni obedienti si dedicati ritualului. De asemenea la aceasta perceptie contribuie imaginea distorsionata a islamului creata de radicalii islamisti care au in presa occidentala un timp de emisie important.

2. Musulmanul din strada - studentul, comerciantul cu care intram mai mult sau mai putin in contact in Moldova sau in Romania - care nu ezita sa-si afiseze artefactele religioase - Corane mici, margele pentru rugaciuni, aiate atarnate in masina sau in birou. Reliogizitatea perceputa a musulmanilor de aici o explic atat pentru ca emigrarea si invatatura peste hotare, intr-un mediu strain, creeaza o necesitate de autoidentificare si in cazul Moldovei si Romaniei, legatura cu patria se face prin islam, prin moschei (vezi si cazul emigrantilor romani care devin mai religiosi afara, bisericile din Canada, Franta sunt locurile in care regasesc legatura pierduta cu patria).
In plus, sentimentul de minoritate pe care il au musulmanii din Europa creeaza necesitatea de afirmare (de multe ori prin protest) lucru valabil pentru toate minoritatile in statele democratice.

3. Un factor obiectiv - islamul este o religie mai "declarativa" decat crestinismul - delimitarea dintre religie si viata de zi cu zi nu este atat de accentuata ca la noi. E mult mai usor sa identifici un musulman practicant de un crestin practicant: musulmanul nu ezita sa se roage pe strada, daca vine timpul rugagiunii, are un cod vestimentar specific, ceea ce nu e valabil pentru crestini, poarta acele margele cu el etc.

Sunt sigur ca nu am epuizat tema.

Cat despre "incapacitatea religiei de a accepta pe x,y sau z", necesita o discutie lunga si bine documentata. Inteleg acest punct de vedere si partial il impartasec, dar mai exista o incapacitate atat a occidentului cat si a musulmanilor de a distinge intre islam si utilizarea lui in scopuri politice. Pentru ca Islamul este cel mai comod ostatec al politicienilor in lumea musulmana. Promit ca revin mai documentat si mai desfasurat la aceasta tema.

"Iesirea din crestinism" este permisa? De catre care autoritate?
 
1. Mass-Media pomeneste islamul mai ales in timpul marilor sarbatori cu imagini spectaculoase /Hajj, Ashura/ cand vedem grupuri imense de oameni obedienti si dedicati ritualului.

cazul crestinismului este identic...mass-media se intereseaza de obicei de vatican sau de vizitele in afara ale Papei de la Roma, plus ceva scandaluri legate de unii prelati..este mecanismul de functionare al surselor de informare in masa, si nu cred ca in general, reactia mass-media islamice nu ar fi una de oglinda...structura vietii cotidiene a individului este de obicei una individualista, si mass-media atrage atentia mai ales la marile procesiuni, demonstratii sau adunari de oameni...

Cat despre "incapacitatea religiei de a accepta pe x,y sau z", necesita o discutie lunga si bine documentata. Inteleg acest punct de vedere si partial il impartasec, dar mai exista o incapacitate atat a occidentului cat si a musulmanilor de a distinge intre islam si utilizarea lui in scopuri politice. Pentru ca Islamul este cel mai comod ostatec al politicienilor in lumea musulmana.

incapacitatea aceasta a occidentului si musulmanilor (cat priveste musulmanii am mari dubii ca afirmatia ta este valabila) de a distinge intre islam si utilizarea lui politica nu tine de statutul de ostatec al islamului in tarile musulmane...personal, consider spunerea asta un non sens.
o problema a islamului ar fi persistenta lui la toate nivelurile: individual si social, politic si economic, cultural si material...
din acest motiv, incadrarea lui z, y, sau x este mai complicata.
crestinismul (mai ales in variantele sale liberal-protestante) cere doar acceptarea unui cod etic...

"Iesirea din crestinism" este permisa? De catre care autoritate?

nu in mod exclusiv...interesant ca autoritatea religioasa (inteleasa ca teologie oficiala) a fost prima care a iesit, sa spunem asa, din religie....intreaga patristica, apoi incercarile de a demonstra in mod logic existenta lui Dumnezeu (Sfantul Anselm) au fost o iesire din religie intrucat dovezile lor ocoleau piatra de baza a religiei, credinta.
bineinteles, nu toate iesirile din religie au fost benefice sau au contribuit la intarirea autoritatii credintei; unele iesiri din religie precum ateismul sau panteismul au contestat suprematia bisericii, iar in variantele mai radicale, chiar au atacat religia si credinta).
 
vitalic sprinceana;164525 said:
cazul crestinismului este identic...mass-media se intereseaza de obicei de vatican sau de vizitele in afara ale Papei de la Roma, plus ceva scandaluri legate de unii prelati..este mecanismul de functionare al surselor de informare in masa, si nu cred ca in general, reactia mass-media islamice nu ar fi una de oglinda...structura vietii cotidiene a individului este de obicei una individualista, si mass-media atrage atentia mai ales la marile procesiuni, demonstratii sau adunari de oameni...

Exact! De aici si conceptia gresita a musulmanilor privind religiozitatea exagerata a societatilor occidentale. Foarte multi din ei continua sa interpreteze deciziile politice ale statelor din occident prin prisma religiei, cu toate ca aceasta cheie ofera o perspectiva irelevanta in majoritatea cazurilor.
Eu nu am criticat mass-media.
La acest nivel (al omului simplu), musulmanii sunt mai informati despre occident, or privesc filme americane, citesc autori europeni, rusi, americani si se informeaza inclusiv din mass media occidentala.

vitalic sprinceana;164525 said:
incapacitatea aceasta a occidentului si musulmanilor (cat priveste musulmanii am mari dubii ca afirmatia ta este valabila) de a distinge intre islam si utilizarea lui politica nu tine de statutul de ostatec al islamului in tarile musulmane...personal, consider spunerea asta un non sens.

Pentru ca ai ignorat cel mai important cuvant - "ostatec al politicienilor in lumea musulmana" - nu ostatec al islamului :) In politica majoritatii statelor musulmane, religia este folosita de politicieni foarte mult in discursul politic. In special opozitia, de obicei islamista, castiga popularitate prin canalizarea nemultumirii populare pe taramul religiei.
Foarte putine partide europene de opozitie acuza guvernul de erezie, nu?

Si atunci cand politicienii folosesc caricaturile daneze, sa zicem, pentru a destabiliza situatia interna a unui stat musulman si pentru a agrava relatiile internationale prin incendierea unor ambasade, omul de rand occidental vede in asta in exclusivitate factorul religios si ajunge la concluzia ca islamul e o religie agresiva si intoleranta. Or aceasta explicatie contine o doza foarte mica de realitate.

Repet, la aceasta tema ma voi intoarce documentat, asa ca mai profund decat ce am scris acum la relatia dintre politica si religie in statele musulmane n-o sa mai scriu, sorry.


vitalic sprinceana;164525 said:
o problema a islamului ar fi persistenta lui la toate nivelurile: individual si social, politic si economic, cultural si material...
din acest motiv, incadrarea lui z, y, sau x este mai complicata.
crestinismul (mai ales in variantele sale liberal-protestante) cere doar acceptarea unui cod etic...

mai bine zis e o problema a statelor musulmane si nu numai, pentru Islam asta nu e o "problema" ci o trasatura.

Ai in vedere incadrarea lui z, y sau x in Islam? Sau incadrarea intr-o societate musulmana? Sau integrarea lui?

vitalic sprinceana;164525 said:
nu in mod exclusiv...interesant ca autoritatea religioasa (inteleasa ca teologie oficiala) a fost prima care a iesit, sa spunem asa, din religie....intreaga patristica, apoi incercarile de a demonstra in mod logic existenta lui Dumnezeu (Sfantul Anselm) au fost o iesire din religie intrucat dovezile lor ocoleau piatra de baza a religiei, credinta.
bineinteles, nu toate iesirile din religie au fost benefice sau au contribuit la intarirea autoritatii credintei; unele iesiri din religie precum ateismul sau panteismul au contestat suprematia bisericii, iar in variantele mai radicale, chiar au atacat religia si credinta).

Eu nu sunt teolog, dar afirmatia ca intreaga patristica a ocolit in dovezile lor credinta mi se pare foarte curajoasa.
 
Foarte multi din ei continua sa interpreteze deciziile politice ale statelor din occident prin prisma religiei, cu toate ca aceasta cheie ofera o perspectiva irelevanta in majoritatea cazurilor.

si

La acest nivel (al omului simplu), musulmanii sunt mai informati despre occident, or privesc filme americane, citesc autori europeni, rusi, americani si se informeaza inclusiv din mass media occidentala.

se cam bat cap in cap.
eu cred ca problema tine de o montare psihologica, un salt de comprehensiune pe care trebuie sa-l faca musulmanii insisi (nu fara ajutorul celorlalte religii si ideologii): de a intelege ca exista decizii politice care nu sunt motivate de religie, ca politica si religia nu coincid neaparat. e ceea ce nu inteleg musulmanii cu privire la Vest...

Pentru ca ai ignorat cel mai important cuvant - "ostatec al politicienilor in lumea musulmana" - nu ostatec al islamului In politica majoritatii statelor musulmane, religia este folosita de politicieni foarte mult in discursul politic. In special opozitia, de obicei islamista, castiga popularitate prin canalizarea nemultumirii populare pe taramul religiei.
Foarte putine partide europene de opozitie acuza guvernul de erezie, nu?

pe de alta parte, si Bush, si crestin-democratii (mai nou, si scaieti politici de tipul lui becali) utilizeaza in procesul politic si in scopuri electorale retorica religioasa. e o particlaritate a politicii si a luptei pentru voturi si simpatii...printre mobiluri de mobilizare a sprijinului colectiv relgiia se bucura de o eficienta deosebita...
intr-un fel este o problema globala, doar ca in Occident exista un cadru institutional care tine incorsetat in niste reguli procesul politic, si abuzurile sale...teocratiile musulmane au importat tehnica, metoda, nu insa si antidotul...

omul de rand occidental vede in asta in exclusivitate factorul religios si ajunge la concluzia ca islamul e o religie agresiva si intoleranta.

despre aceasta s-a discutat de multe ori si nu cred ca as putea sa adaug ceva mai mult la cele spuse deja...avem o dubla dilema: pe de o parte o lipsa de discernamant a musulmanilor si o intelegere a faptului ca lucrurile pot fi discutate in mod liber (asta se vede chiar in interiorul islamului, caci conflictele sangeroase dintre siiti si suniti nu slabesc in mod special occidentul sauc restinismul, ci chiar islamul insusi. faptul ca, aceste conflicte au la moment un impact serios asupra vietii politice americane este un accident, un lucru temporar). pe de alta parte, occidentul nu a ales poate, calea cea mai buna de a dialoga...unui pacient considerat bolnav (islamul) i s-a administrat un medicament prea puternic (caricaturile, ca mijloc al liberei expresii religioase si politice)... a contat mult neintelegerea continutului acestui mod de dialog, ele vizau de fapt fundamentalismul musulman si nu intreaga umma...
nu sunt adeptul unor solutii tip Fukuyama (in sensul liberalizarii totale a tarilor date, in orice conditii, cu forta si prin ignorarea unor daturi fundamentale precum religia) dar cred ca dialogul trebuie introdus in practica, teologia si discursul politic musulman. probail, iesirea din relativismul moral si politc trebuie cautata anume in crearea unor conditii normale de dialog intre civilizatii si culturi (nu ciocniri, nu clash, cum e la moda acum sa se spuna)...

Eu nu sunt teolog, dar afirmatia ca intreaga patristica a ocolit in dovezile lor credinta mi se pare foarte curajoasa.
intrarea in taramul logicii si al scolasticii ar trebui sa insemne iesirea (simbolica si psihologica) din campul credintei...
 
Otilia;164356 said:
Pentru puterea credintei lor ii respect, macar ca atinge des extreme periculoase.

eu nu-i respect pe acei care nu respecta pe altii. Islam e o religie aroganta, plina de ura la adresa "infidelilor" (celorlalti). Pentru ce s-o respect?

"Unlimited tolerance must lead to the disappearance of tolerance. If we extend unlimited tolerance even to those who are intolerant, if we are not prepared to defend a tolerant society against the onslaught of the intolerant, then the tolerant will be destroyed, and tolerance with them."

(Toleranta nelimitata duce la disparitia tolerantei. Daca extindem toleranta nelimitata chiar si asupra celor intoleranti, daca nu suntem gata sa aparam societatea impotriva masacrului intolerantilor, atunci tolerantii vor fi distrusi, si toleranta distrusa si ea odata cu ei.)

Karl Popper, The Open Society and Its Enemies
 
Islamul si rebrandingul

'Vreau sa trec la religia musulmana'

Creatoarea de moda Zina Dumitrescu a lansat o adevarata bomba la revenirea din Dubai. Ea spune ca este foarte posibil sa renunte la ortodoxie si sa treaca la religia musulmana.

“Ma gandesc foarte serios sa trec la religia musulmana”, ne-a declarat creatoarea. “Inainte de a pleca prima data in Dubai (n.r. - aceasta a fost cea de-a zecea vizita pe care a intreprins-o in zona), trebuie sa spun ca nu aveam o impresie foarte buna despre musulmani. Am plecat insa de la o idee total gresita, preconceputa. Mi-am schimbat parerea in clipa in care am vazut nivelul lor de viata, modul de comportament, cat de bine educati si civilizati sunt. As vrea sa traiesc acolo” , a precizat Zina Dumitrescu pentru Libertatea.

Creatoarea nu crede ca o eventuala schimbare a religiei va avea influente negative asupra vietii ei. “Este un lucru pe care simt ca trebuie sa-l fac” , a mai explicat ea.

“Mama Zina”, asa cum o alinta cei din lumea modei, a petrecut 9 zile de vis in Dubai, la invitatia prietenelor ei, Aura Ionescu si Lucia Dascalu.

“Pe langa faptul ca m-am bronzat, am mers in desert pentru a face safari, am mers in cel mai mare Water Park din Dubai, Wild Wadi, care se afla chiar in aria celebrului hotel Burj-Al-Arab, am facut o croaziera de vis cu vaporul si cu submarinul. Evident ca mi-am cumparat multe lucruri. Cred ca la cumparaturi am cheltuit in jur de 3.000 de dolari.

Nu am putut rezista tentatiei, motiv pentru care mi-am achizitionat opt perechi de sandale, patru genti si imbracaminte de firma”, a dezvaluit Zina. Peste tot ea a fost insotita de bunele ei prietene si de sotii lor.

Pe perioada celor 9 zile cat s-a aflat in Dubai, apreciata creatoare de moda a fost cazata intr-un apartament de lux al hotelului Capitol Residance. “Aveam bucatarie in stil american, iar livingul era mai mare decat tot apartamentul”, a povestit “Mama Zina”, extrem de incantata de modul in care a fost tratata in Dubai.

Va organiza o prezentare cu sportivi

Abia revenita din aceasta vacanta, Zina s-a si apucat de treaba. In colaborare cu Fundatia “Casa Campionilor” , condusa de fosta antrenoare Mariana Bitang, si cu designerul

Mihai Albu intentioneaza sa organizeze cel mai mare eveniment dedicat sportivilor si antrenorilor, numelor celebre care au facut istorie in acest domeniu. “Vrem sa organizam acest eveniment la Palatul Parlamentului. Vor fi prezente 50 de personalitati din lumea sportului. Va fi o seara unica. Prin acest eveniment vrem sa-i aducem pe monstrii sacri ai sportului romanesc in lumina reflectoarelor”, a adaugat ea.

sursa:
http://www.libertatea.ro/index.php?section=articole&screen=stire&sid=173359
 
Back
Top