Sistemul de invatamant in MD

Re: Sinucidere din cauza BAC-ului?

Curind acest caz o sa iasa la suprafata! am sa am eu grija de asta!
Apropo sa va aduc noi detalii!

Cei care invata acum acolo, ma refer la clasa 11-a absolventa , deja li s-a spus pe la anul viitor sa achite atita cit li se va cere, si fara a mai cauta pretentii! daca nu sa-si ia adio! de la BAC si chiar de la liceu! Mia relatat mama unui elev din acest liceu!
Si cel mai inteesant este ca bani se scurg tot anul, iar efectul nu se vede , scoala e intr-o stare ca vai de ea, au facut fata dar sa vedeti pe la spatele liceului ce se face?
 
Problema asta a coruptiei in invatamant e una istorica deja... de cand ma tin minte era ( de fapt spun miciuni, cred ca a aparaut cam pe timpul cand eu eram prin clasa a 5-a sau a 6-a - adica '94 -'95.

Studiile universitare mi le-am facut facut la ASEM si in ultimul an m-a mirat o chestie: pentru examenele simple s-a interzis de a aduna bani macar pentru un buchet de flori, sau apa minerala.... noi studentii eram destul de enervati deoarece de cele mai multe ori examenele cadeau taman in zilele cele mai calduroase si era o inaduseala nebuna... iar noi daca cumparam apa, apu cumparam cel putin vreo 20-30 sticle de Resan sau inca ceva, asa ca nu doar profu sa se simta bine... Insa la examenele de stat, chestia s-a schimbat, hope deodata ni-au venit sefii de sectie si au inceput sa ne dee instructaj la ce fel de flori sa cumparam, ce fel de cafea, ce fel de bomboane, torutir, dulciuri etc... fiecare trebuia sa dea pentru un examen in jur de 15 lei --> 70 studenti in torent (+/-) *15 lei = 1,050 MDL/examen --> comisia e din 5 persoane, daca nu ma gresesc... ei lasa sa fie 6 => 1,050/6= 175MDL/membru de comisie.... se primeste nehila... si asta e doar pentru un examen (in total is 3, cel putin la ASEM => 525 MDL pentru examene... pe langa asta inca plateste diploma, dupa asta mai strange inca si pentru balul de absolvire).... mai pe scurt iti pui mainile in cap. Cui ii trebuie toata figneaua asta?!?! Asa pakazuha deshovaia doar in MD vezi... In state ai venit la examen, te-ai asezat, l-ai scris, ai predat foilea, ti-ai luat ramas bun si tot ce-i posibil ca nu-l vei mai vedea pe profu cela mult si bine... si nimeni nu se supara.

Nu stiu nu stiu.... La noi in MD cred ca unica iesire din situatie e ca scolile sa se privatizeze, sa vina stapani seriosi, manageri adevarati care sa gestioneze banii ca lumea si sa la plateasca profilor salarii normale... iar in caz ca se depisteaza vreun caz de acesta ori proful zboara (in caz ca a luat, sau a cerut mita0 ori elevul in caz ca a initiat asa ceva... Inteleg ca cheltuielile pentru invatatmant ar fi mai mari, dar daca sa adunam cam cati bani cheltuie fiecare student pentru mite, flori, bomboane, festivitati, concerte si alte prostii de acestea tot acolo am ajunge. Plus ca stii una: ai platit o data la inceputul anului si ai uitat de asemenea cheltuieli: vreti concerte, scoala organizeaza din buget, vreti festivitai la fel.

De asemenea ce-mi place in SUA e ca exista un rating la scoli si nu degeaba moldovenii numai si viseaza sa aajunga pe la Harvard, Stanford, Wharton, NYU s.a.m.d. (caroce Ivy League)... insa in aceste scoli sunt impuse asa niste traditii, principii si norme morale ca daca doar incerci sa copiezi, sa propui mita sau sa calci cumva stramb, apu iti poti strica nu doar viata studenteasca, dar posibil si toata cariera pe viitor. N-ar strica si la noi in MD sa se inceapa cu crearea unor traditii de acestea si sunt sigur ca peste vreo cativa zeci de an vor putea si univerurile noastre concura cu scolile de business, de drept, tehnice, de medicina din toata lumea si vor putea atrage fonduri serioase de la reteaua de alumni s.a.m.d.

Deci, in final - posibilitati sunt o sumedenie, trebuie doar ca cineva sa inceapa sa faca ceva in directia aceasta
 
La noi in MD cred ca unica iesire din situatie e ca scolile sa se privatizeze, sa vina stapani seriosi, manageri adevarati care sa gestioneze banii ca lumea si sa la plateasca profilor salarii normale...
Nu acest model e implementat in institutii de tip Prometeu, Creanga, Eliade & co? Nu e aceeasi in ULIM?

La primele citeva iteratii era hitech, insa mai apoi institutiile s-au 'moldovenizat', si acum vedem care este situatia. Nota: vedeti tema 'cel mai wow liceu din Chisinau' pentru detalii suplimentare.

Sunt de parerea ca nu in 'privatizare' este cheia-succesului.

Problema e una ce tine de constiinta oamenilor. Of.. elevii, studentii, cind trebuie sa efectueze vre-o sarcina, incep 'lucrul' cu vizita pe referate.ro sau .ru si cauta un produs finit. Parintii isi trimit copii la scoala si (fara ca sa faca nimic inainte de aceasta), asteapta ca de acolo ei se vor intoarce hackeri. S-a deprins lumea cu lucruri 'for free', cum pe vremuri.. Lumea crede ca problema se va rezolva prin bani, investitiile insa trebuie sa se duca in alta parte:
- sa le citeasca copiilor carti inainte de culcare
- sa-i invete sa citeasca
- sa dezvolte in ei atasamentul fata de cunostinte
- etc

in asa situatie, vor fi mai multe minti luminate, chiar si in institutii mai 'simple'.


De ce nu e in privatizare solutia?
Pai, daca trimiti un prost la Harvard, crezi ca se va face hacker?

Iar daca trimiti un hacker la <insert obscure name here>, crezi ca prost se va face?


Pentru mine este clar ca problema adevarata apare inainte de momentul intrarii in institutia de invatamint. Sau, daca pot sa ma exprim altfel: input'ul care intra in functie este deja fscked up, de aceea rezultatul returnat de functie nu are cum sa nu fie fscked up.
 
gr8dude said:
Nu acest model e implementat in institutii de tip Prometeu, Creanga, Eliade & co? Nu e aceeasi in ULIM?

La primele citeva iteratii era hitech, insa mai apoi institutiile s-au 'moldovenizat', si acum vedem care este situatia. Nota: vedeti tema 'cel mai wow liceu din Chisinau' pentru detalii suplimentare.

Sunt de parerea ca nu in 'privatizare' este cheia-succesului.

Problema e una ce tine de constiinta oamenilor. Of.. elevii, studentii, cind trebuie sa efectueze vre-o sarcina, incep 'lucrul' cu vizita pe referate.ro sau .ru si cauta un produs finit. Parintii isi trimit copii la scoala si (fara ca sa faca nimic inainte de aceasta), asteapta ca de acolo ei se vor intoarce hackeri. S-a deprins lumea cu lucruri 'for free', cum pe vremuri.. Lumea crede ca problema se va rezolva prin bani, investitiile insa trebuie sa se duca in alta parte:
- sa le citeasca copiilor carti inainte de culcare
- sa-i invete sa citeasca
- sa dezvolte in ei atasamentul fata de cunostinte
- etc

in asa situatie, vor fi mai multe minti luminate, chiar si in institutii mai 'simple'.


De ce nu e in privatizare solutia?
Pai, daca trimiti un prost la Harvard, crezi ca se va face hacker?

Iar daca trimiti un hacker la <insert obscure name here>, crezi ca prost se va face?


Pentru mine este clar ca problema adevarata apare inainte de momentul intrarii in institutia de invatamint. Sau, daca pot sa ma exprim altfel: input'ul care intra in functie este deja fscked up, de aceea rezultatul returnat de functie nu are cum sa nu fie fscked up.

Nu sunt de acord cu tine... nu mai poti schimba mentalitatea si caracterul omului deja ajuns la nivelul de liceu sau univer... chiar si copiii mici acum sunt mai rai si mai alintati.... Problema invatatmantului nu se ascunde doar in aceia ca copiii trebuie invatati sa lucreze de sinestatator - cum poti sa-i inveti asta daca pestotlocul in scoli profii special pun note mici copiilor ca parintii lor sa-i dea la lectii private (la care apropo mare lucru nu se invata)... clar lucru ca dupa asa "ajutor" din partea profilor copii vor fi deprinsi ca permanent cineva sa-i inpinga din spate.

Iar in privinta liceelor - Creanga, Eliade, & Co din cate tin minte sunt licee de stat - si coruptia acolo e mai ceva ca la liceele de tipul - Prometeu sau Moldo-Turc... asa ca totusi exista o corelatie intre "type of ownership" si coruptia din asemenea institutii.
 
Desigur ca e prea tirziu sa faci abort atunci cind copilul are deja 18 ani (-:
Propunerea mea este una de lunga perspectiva, si presupune rezolvarea problemei intr-un viitor indepartat. Ceea ce inseamna ca problema actuala trebuie rezolvata prin alte metode.


Daca tot se pomeneste coruptia, inseamna ca lupta cu coruptia este cheia. "Type of ownership" nu garanteaza ca institutia nu va degrada; pe cind lupta cu coruptia garanteaza ca calitatea nu va depinde de "type of ownership".

Daca sortam prioritatile, atunci concludem ca primul lucru de care trebuie sa ne apucam este coruptia.

Mecanismele eficiente de lupta cu coruptia ne asigura ca independent de stapin, institutia va fi 'curata'.

Metoda propusa anterior (acea de perspectiva) are avantajul ca este efectiva chiar daca lupta cu corputia este 0% eficienta.
 
gr8dude nu prea am inteles ceia ce ai spus.... dar cred ca bati campii acum.... cum adica type of ownership nu garanteaza ca institutia nu va degrada?!?! Ce s-a intamplat cu URSS si ce s-a intamplat cu capitalismul?!?! Scuza-ma te rog, dar in SUA practic toata scolile sunt finantate din fonduri private. Atunci cand in institutie este stapan, este si lege si dreptate... ai pe cine acuza si pe cine pune in puscarie - deci managerul, profii si restul vor tremura la binisor inainte sa accepte mita... da in scolile de stat pe cine ai sa invinovatesti?!?! pe prof.... cui ai sa demonstrezi ca directorul cere mita sau taxa de intrare?!?! ministrului?!?! Hai te rog... Stii foarte bine ca "nooane gives sh.t" despre asta. Intr-o scoala privata insa poti da in judecata liber daca ai dovezi concrete... Asa ca hai sa nu mai inventam roata si sa incepem cu filozofii de tipul "trebuie sa-i deprindem pe copii sa fie cinstit bla bla bla"... n-o sa mearga chestia asta... deja s-a demonstrat.
 
Hmm.. eu vad ca nu esti cine stie ce optimist (-;

Ce s-a intamplat cu URSS si ce s-a intamplat cu capitalismul?!?!
In primul rind, de ce asociezi 'metoda' mea cu comunismul? Vreai sa spui ca in URSS totul era rock'n'roll? Eu stiu ca in URSS exista o intreaga cultura de furt de la intreprinderi, si chestii de acest gen...

managerul, profii si restul vor tremura la binisor inainte sa accepte mita...
Tu vreai ca managerii sa nu ia mita din frica? sau din motivul ca inteleg ca aceasta nu este corect?

Si inca, mi se pare ca ti se pare ca daca e la stat, atunci e a nimanui. Si in institutiile de stat exista manageri, subordonati, ierarhii, obligatii, etc. Dupa parerea mea, exista 2 motive din care situatia se mentine:
- acei care trebuie sa faca dreptate, nu doresc s-o faca din anumite motive (in orice caz, nu din cauza ca nu stiu de al cui cap sa se apuce; ex: daca procedeaza corect, ar trebui sa se auto-concedieze (-;)
- acei care trebuie sa faca dreptate, nu o fac pentru ca stiu ca daca ii concediaza pe toti care o merita - vor ramine institutiile fara cadre.


Solutia propusa de mine este cea mai buna, dar cea mai dificil-implementabila, si necesita cel mai mult timp.

"deja s-a demonstrat"
Unde s-a demonstrat? Eu in viata mea am cunoscut putini oameni care fac lucrurile si investesc suflet in proces:
- fie procesul de studii
- sau serviciul
- sau pur si simplu cind interactioneaza cu oamenii

Unde s-a demonstrat? vreai sa spui ca pina acum o societate in care toti oamenii erau educati++ a ajuns intr-o stare deplorabila?


da, da da... argumentul tau e ca o astfel de societate este utopica, deci nu puteam realiza acest obiectiv. Bine, trecem la varianta cu privatizarea.

Sa presupunem ca toate institutiile trec in maini private.
- unde vei 'baga' cadrele corupte? In Siberia? In mormint? Acesti oameni care vor ramine - ei oricum vor avea o influenta negativa atit timp cit exista printre noi.
- dar daca in scoli ajung copii rasfatati, alintati, si lenesi; ce vor face acele cadre 'particulare'? Crezi ca orice problema se rezolva cu privatizarea?


Solutia propusa de tine este tot atit de 'reala' ca si acea propusa de mine.


Si, aduc un set de contra argumente
- SUA nu este cel mai zmeuriu stat din lume
- in China, cele mai hitech universitati sunt acelea de stat

[anticipez argumentul tau: "China nu este cel mai zmeuriu stat din lume" (-:]
Ce ne facem?
 
hahaha.... gr8dude... chiar ma faci sa rad... cica in China cele mai hitech institutii sunt cele de stat... pai ale cui sa mai fie?!?! si chiar si daca sunt alte institutii private (desi nu am auzit) sunt sigur ca sunt atat de minuscule incat nimeni nici nu stie de ele.... Insa sa nu vorbim despre China, deoarece daca sa vorbim atunci trebuie de luat in vedere si politica lor sociala (un copil pe familie)... si atunci cand e doar un copil in familie, atunci toata familia va face asa ca acest copil sa primeasca educatia la cel mai inalt nivel (fara mite, fara indiferenta s.a.m.d. si clar lucru la cele mai hitech universitati)... asa ca comparatia asta nu e reusita deloc.

In privinta URSS si SUA am facut legatura intre o economie de piata si una centralizata. Asa ca comparatia nu s-a referit doar la structura politica, ci si la cea economica.... eu de exemplu eram mic si nu-mi aduc aminte kolhozurile ce mai erau pe la noi la sfarsitul anilor 80.... dar am auzit deajuns de la parinti si bunei despre ce se facea la aceste "institutii performante si lideriste"...

Tu spui ca metoda ta e tot asa de reala ca si metoda mea, dar daca cinstit eu nu prea am inteles in ce consta aceasta metoda si cum anume tu propui ca ea sa fie desfasurata.

Cand am spus ca proprietarul, profii si altii vor tremura m-am referit la faptul ca inainte ca ei sa accepte mita sau sa intra in chestii murdare ei se vor gandi bine. Pai si de ce nu frica.... noi toti ne temem de ceva.... comunistii si fascistii au stat la putere doar prin introducerea fricii in mase. De ce sa nu-i facem noi responsabili cu rezultate penale pe profi si proprietarii de scoli private... in orice caz in asa mod precis ca ei vor avea grija ca mita sa nu fie acceptata, sau cel putin coruptia va fi la un nivel extrem de mic. Cel putin asta e o solutie pe termen scurt, cu timpul insa chestia asta va intra in sange si se va baza pe principii, onoare si cultura sociala dezvoltata.

Nu prea am inteles ce ai avut in vedere cand ai scris ca eu am spus ca "s-a demonstrat deja".... daca vorbesti de faptul ca institutiile private sunt de succes... pai atunci de ce nu te informezi de asa universitati cum sunt de exemplu: University of Notre Dame sau Duke University.... sunt private, dar sunt in topul scolilor din SUA. Iar alte instituii de stat, cum de exemplu e universitatea la care imi fac masteratul - University of South Carolina.... scoala sa de business international la moment e cotata pe locul 2 in SAU.... si ghici cine o sponsorizeaza?!?! guvernul?!?!?!? come on!!!! poarta numele Darla Moore, o femeie bogata din New York care lucreaza in domeiul investment banking si a donat peste $30 milioane scolii si prezent anual doneaza bani pentru burse si alte chestii.

In privinta celor ce vor fi prinsi cu mita - foarte simplu sunt dati afara si se anuta celelalte scoli ca aceste persoane au luat mita si au subminat principiile scolii.... Dupa asa ceva asemenea profi nu-si vor mai putea gasi de lucru... si ca sa continue profesia vor fi nevoiti sa se duca la tara (unde apropo oricum nu vor putea cere bani deoarece nu vor avea de la cine, si chiar si dac vor lua mita cred ca va fi in forma de branza, lapte sau alte alimente...)

In sfarsit - taica meu a fost prof de engleza, destul de bun (opinia mea si a multor altor persoane), dar s-a pensionat deja.... insa in ultimii 5 sau 6 ani a lucrat la scoala privata... si eu stiu foarte bine ce se facea acolo cu copiii alintati sau copiii care sunt deprinsi sa li se dea mura in gura, dar credema totul s-a facut corect si cat de alintati sau bogati n-ar fi fost acesti copii dar de invatat invatau deoarece n-aveau incotro... Iar la scolile de stat ce se face... profii nu numai ca nu mai sunt interesati sa le acorde atentie copiilor din cauza salariilor joase, dar inca si recurg la mite, lectii particulare care oricum sunt de calitate inferioara...

Daca vreai sa-mi demonstrezi ca metoda ta va fi mult mai eficienta, din punct de vedere al rezultatelor si timpului in care va fi implimentata, decat simpla privatizare a scolilor si introducerea unor principii si reguli serioase asa ca copiii si parintii, profii si alte cadre sa nu mai incerce asemenea activitati - explicami ce pasi anume trebuie de facut si cam cat timp ar lua aceasta ca intregul sistem sa se schimbe spre bine.

P.S.: Apropo... staiai ca in scolile si universitatile din SUA doar pentru o simpla plagiere a unui eseu, sau copierii in timpule xamenelor, studentul poate fi exmatriculat... crezi ca acesti studenti vor mai fi in stare sa-si gaseasca o scoala buna dupa asemenea fapte (aici pestotlocul se face background check)... asa ca da... studentii au frica sa nu copieze sau sa nu plagieze... si se pare ca asta lucreaza destul de bine.
 
Jumatate de locurile oferite moldovenilor in liceele romane, au ramans vacante
Circa 50 la suta din locurile acordate cetatenilor moldoveni de Ministerul Educatiei si Cercetarii al Romaniei, pentru invatamantul liceeal au ramas nesolicitate.

Potrivit surselor din cadrul MEC, citate de presa romana, pentru cele 850 locuri cu burse si 150 locuri fara bursa, rezervate pentru cetatenii Republicii Moldova si-au depus dosarele doar 529 de candidati. Responsabilii sustin ca unul din motivele numarului mic de solicitari este bursa lunara de 40 dolari USD, care nu a fost majorata mai multi ani.

Autoritatile romane sustin ca nu va fi organizata o noua perioada de admitere pentru elevii moldoveni in liceele din Romania, iar rezultatele vor fi anuntate la 1 august curent.

reporter.md
 
Arina said:
Jumatate de locurile oferite moldovenilor in liceele romane, au ramans vacante
Circa 50 la suta din locurile acordate cetatenilor moldoveni de Ministerul Educatiei si Cercetarii al Romaniei, pentru invatamantul liceeal au ramas nesolicitate. (...)

Tot ce pot să spun: tragic. Si cand ma gandesc ca acum 10-12 ani nu erau suficente locuri pentru cati doritori erau...
 
De acord cu gr8dude. Conteaza mentalitatea in primul rand. E o mare diferenta intre institutiile europene si ale noastra in primul rand pentru ca aceiasi elevi/studenti depun eforturi pentru a studia si apoi vine organizarea (care e la fel de importanta).
 
Re: Coruptia de la ASEM

Si de ce iti pare asha de incredibila ?
 
Re: Coruptia de la ASEM

Incredibil e tupeul unora care nu doar considera ca procedeaza foarte corect incurajand coruptia, dar care inca si se mandresc cu asta. :)
 
Re: Coruptia de la ASEM

istorioara ne da de cugetat multe.. nu cotneaza exista personajul asta in realitate sau nu... si daca imi zici ca nu e adevrat despre MD, atunci chiar nu mai avem ce continua :)
 
Re: Coruptia - incurabila?

am auzit din mai multe surse
la BAC a fost lume care nu a dat un examen sau mai multe... s-a facut un tur doi, in Chisinau, unde au venit toti din toata tara.
li s-a cerut 100 usd de examen... au dat...si oricum multi n-au trecut...tot 2 li s-a pus.
wtf? s-a scris ceva despre asta? s-au auzit?
mi-i ciuda de mor pe tot ce se intampla.
 
Re: Coruptia - incurabila?

o colega de clasa a dat romina pe 3 (shi fr pe 9), mai shtiu ca din cei care au dat in Asachi (noi am dat la Minerva) multi au avut note negative la mate... da` oricum, au "achitat" shi`au mers mai departe
 
In Moldova e foarte bine sa-ti faci studiile, pe linga diploma mai ai shi ceva idei de afaceri...care om shi ce pret are
coruptia de aici se incepe ....
 
Back
Top