de IPS Bartolomeu Anania, Mitropolit B.O.R
Am meditat mai adanc gandindu-ma la vremurile noastre, daca nu cumva procesul (de admitere a Romaniei in Europa) se prelungeste, daca nu cumva viziunea dostoievskiana a mers dincolo de comunism. Dumnezeu ne-a ajutat si am scapat de povara comunismului, prin jertfele din Decembrie 89, intrand intr-o alta era. Iata insa ca avem o alta perspectiva: daca ne-am confruntat cu Rasaritul bolsevic, de data aceasta ne indreptam cu fata catre Occidentul European - care se autodefineste drept Europa insasi si care ne invita sa intram in ea, ca si cum noi n-am fi fost niciodata europeni.
In privinta aceasta - daca trebuie sa fac o paranteza si vreau sa o fac - doresc sa afirm ca noi am fost intotdeauna europeni si ca nu poate fi vorba de o intrare a noastra in Europa, ci de regasirea noastra in Europa, sau mai precis de regasirea Europei in noi.
Ne e greu sa fim tratati ca niste primitivi, cu toata saracia noastra, uitanduse ca daca suntem astazi saraci si inapoiati datorita comunismului, este si prin faptul ca Occidentul ne-a livrat, aproape gratuit, acestuia. Lucrurile acestea sunt stiute. Cred ca Apusul nu are dreptul sa ne umileasca, asa cum a incercat si incearca; fara sa fac politica, trebuie sa subliniez atitudinea tot mai demna a tarii noastre in acest context european.
Nu asteptam spiritualitate din Occident, pentru ca nu o are. Uneori suntem tratati ca niste balcanici, uitandu-se ca suntem la nordul Dunarii si, ca, geografic, nu facem parte din Balcani. Ei, si daca am face? Alexandru Paleologul spune ca, la urma urmei, chiar daca am fi balcanici ce este rusinos in asta? Platon, Aristotel si Sofocle au fost balcanici. Iar eu as adauga: toata doctrina teologica a lui Toma dAquino s-a sprijinit pe Aristotel, pe un balcanic. Iar daca este vorba de civilizatie, ar trebui sa ne amintim ca, in jurul anului 1000, bazileii si principesele Bizantului aveau bai de marmura, in timp ce curtenii lui Carol cel Mare se scarpinau de paduchi si raie.
Asadar daca este vorba de o Europa, si anume de adevarata Europa, noi am avut intodeauna viziunea si trairea ei. Europa este sinteza gandirii elene, a spiritualitatii crestine si a civilizatiei romane. Este singura Europa pe care o recunoastem, dar si singura Europa care ni se refuza. Ni se propune in schimb, o Europa construita eminamente pe economie si politica; nici cea mai mica adiere de cultura, ca de religie nu mai vorbim. Daca aceasta este Europa care ni se imbie, nu avem nevoie de ea!
Mai degraba o invitam sa se indrepte ea catre noi, pentru ca sa se redescopere pe ea insasi; noi nu avem de cersit ci de oferit.
Ce ni se propune (in schimb)? Economicul (painea). Prin paine ni se cere libertatea. De aici, pretentiile aberante care ni se pun in fata, a fi acceptati in aceasta Europa: homosexualitatea, viciu, avortul, desfraul, sexualitatea, pornografia, adica tot ceea ce poate fi mai rau in viata unei societati, niste rele pe care noi ca popor in frunte cu Biserica si din fericire in frunte cu tineretul nostru crestin ortodox, le respingem cu toata fermitatea, pentru ca nu vrem ca, cu pretul intrarii noastre in Europa sa ne pierdem propria identitate nationala. Asadar: economie (mai avansata), paine, robire.
In al doilea rand (ni se ofera): miracolul. Nici pomeneala de vreun miracol in numele lui Dumnezeu, asa cum incerca cel putin, marele inchizitor. Nu, ci miracolul zborului cosmic, al electronicii, al calculatorului, al ingineriei genetice: un miracol perpetuu, pe care, fascinati, va trebui sa-l acceptam in locul minunilor lui Dumnezeu.
Si in al treilea rand, tot prin economic: (ni se ia) puterea si prin putere, autoritatea. Nu mai este aceea a comunismului, ci asa-ziselor Mari Puteri, cele indrituite sa hotarasca pentru popoarele mici.
Toleranta mea trebuie sa inceteze atunci cand ceilalti abuzeaza de ea.
Iubiti ascultatori, verbul a corupe, in acceptia termenului grecesc, inseamna a altera nu numai prin descompunere ci si prin amestec. Toate aceste forme de sincretism religios care ni se propun, incepand cu New Age si terminand cu tot felul de combinatii intre diferite secte neo-protestante care alcatuiesc Federatii evanghelice si evanghelizatoare, si care cauta sa ne ameteasca prin aceste oferte foarte comode, seducatoare, deseori toate acestea sunt forme si manifestari ale coruptiei spirituale.
E bine sa stiti ca, pe masura ceea ce aceste invazii devin tot mai radicale, dar ne propun (concomitent), in mod repetat si staruitor, toleranta, e bine sa stiti ca toleranta trebuie sa functioneze pana in clipa cand incepe abuzul ! Din momentul in care celalalt abuzeaza de toleranta mea, aceasta inceteaza si trebuie sa inceteze.
De aceea, personal, voi deveni intolerant, chiar cu riscul de a fi catalogat drept fundamentalist. La urma urmei, daca e vorba de fundamentalism, primul fundamentalist a fost insusi Iisus Hristos: Inapoia Mea, satano!
Am meditat mai adanc gandindu-ma la vremurile noastre, daca nu cumva procesul (de admitere a Romaniei in Europa) se prelungeste, daca nu cumva viziunea dostoievskiana a mers dincolo de comunism. Dumnezeu ne-a ajutat si am scapat de povara comunismului, prin jertfele din Decembrie 89, intrand intr-o alta era. Iata insa ca avem o alta perspectiva: daca ne-am confruntat cu Rasaritul bolsevic, de data aceasta ne indreptam cu fata catre Occidentul European - care se autodefineste drept Europa insasi si care ne invita sa intram in ea, ca si cum noi n-am fi fost niciodata europeni.
In privinta aceasta - daca trebuie sa fac o paranteza si vreau sa o fac - doresc sa afirm ca noi am fost intotdeauna europeni si ca nu poate fi vorba de o intrare a noastra in Europa, ci de regasirea noastra in Europa, sau mai precis de regasirea Europei in noi.
Ne e greu sa fim tratati ca niste primitivi, cu toata saracia noastra, uitanduse ca daca suntem astazi saraci si inapoiati datorita comunismului, este si prin faptul ca Occidentul ne-a livrat, aproape gratuit, acestuia. Lucrurile acestea sunt stiute. Cred ca Apusul nu are dreptul sa ne umileasca, asa cum a incercat si incearca; fara sa fac politica, trebuie sa subliniez atitudinea tot mai demna a tarii noastre in acest context european.
Nu asteptam spiritualitate din Occident, pentru ca nu o are. Uneori suntem tratati ca niste balcanici, uitandu-se ca suntem la nordul Dunarii si, ca, geografic, nu facem parte din Balcani. Ei, si daca am face? Alexandru Paleologul spune ca, la urma urmei, chiar daca am fi balcanici ce este rusinos in asta? Platon, Aristotel si Sofocle au fost balcanici. Iar eu as adauga: toata doctrina teologica a lui Toma dAquino s-a sprijinit pe Aristotel, pe un balcanic. Iar daca este vorba de civilizatie, ar trebui sa ne amintim ca, in jurul anului 1000, bazileii si principesele Bizantului aveau bai de marmura, in timp ce curtenii lui Carol cel Mare se scarpinau de paduchi si raie.
Asadar daca este vorba de o Europa, si anume de adevarata Europa, noi am avut intodeauna viziunea si trairea ei. Europa este sinteza gandirii elene, a spiritualitatii crestine si a civilizatiei romane. Este singura Europa pe care o recunoastem, dar si singura Europa care ni se refuza. Ni se propune in schimb, o Europa construita eminamente pe economie si politica; nici cea mai mica adiere de cultura, ca de religie nu mai vorbim. Daca aceasta este Europa care ni se imbie, nu avem nevoie de ea!
Mai degraba o invitam sa se indrepte ea catre noi, pentru ca sa se redescopere pe ea insasi; noi nu avem de cersit ci de oferit.
Ce ni se propune (in schimb)? Economicul (painea). Prin paine ni se cere libertatea. De aici, pretentiile aberante care ni se pun in fata, a fi acceptati in aceasta Europa: homosexualitatea, viciu, avortul, desfraul, sexualitatea, pornografia, adica tot ceea ce poate fi mai rau in viata unei societati, niste rele pe care noi ca popor in frunte cu Biserica si din fericire in frunte cu tineretul nostru crestin ortodox, le respingem cu toata fermitatea, pentru ca nu vrem ca, cu pretul intrarii noastre in Europa sa ne pierdem propria identitate nationala. Asadar: economie (mai avansata), paine, robire.
In al doilea rand (ni se ofera): miracolul. Nici pomeneala de vreun miracol in numele lui Dumnezeu, asa cum incerca cel putin, marele inchizitor. Nu, ci miracolul zborului cosmic, al electronicii, al calculatorului, al ingineriei genetice: un miracol perpetuu, pe care, fascinati, va trebui sa-l acceptam in locul minunilor lui Dumnezeu.
Si in al treilea rand, tot prin economic: (ni se ia) puterea si prin putere, autoritatea. Nu mai este aceea a comunismului, ci asa-ziselor Mari Puteri, cele indrituite sa hotarasca pentru popoarele mici.
Toleranta mea trebuie sa inceteze atunci cand ceilalti abuzeaza de ea.
Iubiti ascultatori, verbul a corupe, in acceptia termenului grecesc, inseamna a altera nu numai prin descompunere ci si prin amestec. Toate aceste forme de sincretism religios care ni se propun, incepand cu New Age si terminand cu tot felul de combinatii intre diferite secte neo-protestante care alcatuiesc Federatii evanghelice si evanghelizatoare, si care cauta sa ne ameteasca prin aceste oferte foarte comode, seducatoare, deseori toate acestea sunt forme si manifestari ale coruptiei spirituale.
E bine sa stiti ca, pe masura ceea ce aceste invazii devin tot mai radicale, dar ne propun (concomitent), in mod repetat si staruitor, toleranta, e bine sa stiti ca toleranta trebuie sa functioneze pana in clipa cand incepe abuzul ! Din momentul in care celalalt abuzeaza de toleranta mea, aceasta inceteaza si trebuie sa inceteze.
De aceea, personal, voi deveni intolerant, chiar cu riscul de a fi catalogat drept fundamentalist. La urma urmei, daca e vorba de fundamentalism, primul fundamentalist a fost insusi Iisus Hristos: Inapoia Mea, satano!