iata
iata ce scrie pe un link catre un site care nu merge: AdMaker: Prin Marian Alecu, Romania conduce afacerile McDonald's ...
... Afacerile McDonald's din Romania, Republica Moldova, Azerbaidjan, Georgia si Bulgaria sunt conduse de un roman. Marian Alecu a absolvit ...
sau
McDONALD's ROMANIA (care include peste 40 de restaurante)., ba uite ca a mers interviul:
iata-l:
Prin Marian Alecu, Romania conduce afacerile McDonald's in 5 tari
interviu de Paul Cristian Stefanescu
Afacerile McDonald's din Romania, Republica Moldova, Azerbaidjan, Georgia si Bulgaria sunt conduse de un roman. Marian Alecu a absolvit TCM-ul in 1982, a trecut pe la Hamburger University, a facut zeci de training-uri, a vandut hamburgeri si a spalat toalete. Este posibil sa il vedeti oricand la tejghea, sau spaland pe jos, in restaurant, pe el sau pe oricare dintre directori. McDonald's impune o discipilina militara angajatilor, managementului si partenerilor de afaceri, dar ofera fiecaruia sansa reusitei.
AdMaker: Ce trebuie sa faci pentru a ajunge coordonator al afacerilor McDonald's in cinci tari?
Marian Alecu: In 1993, lucram deja de doi ani in departamentul de vanzari de la Coca-Cola. McDonald's a facut o vizita de piata, interesat sa exploreze posibilitatile de a intra in Romania. Mie mi-a revenit in atributiuni sa le prezint piata si de aici s-a facut jonctiunea cu ei. Prima sarcina a fost sa dezvolt afacerea in Romania, pornind de la zero. Am fost, aproximativ un an si jumatate, director de dezvoltare. Am semnat contractele pentru primele locatii si am stabilit primele contacte cu furnizorii locali. In paralel, am beneficiat si de training de specialitate, mai ales in domeniul operatiilor care au loc intr-un restaurant. Acestuia i s-au adaugat training-uri de specialitate, financiar, de marketing, de real-estate, inclusiv training de relatii cu presa. Dupa ce, timp de trei ani, afacerea a fost condusa de un englez, am preluat conducerea, in ianuarie 1998.
AdMaker: Ce a presupus acel training de specialitate? Stiti sa faceti hamburgeri?
Marian Alecu: Sigur ca da. Cumulat, am depasit 7-8 luni de lucru, zi de zi, in restaurante. Desi la inceput mi-a fost greu, am inteles ce sta in spatele unei astfel de reguli. Nu poti conduce o afacere daca nu o cunosti in toate amanuntele ei. Imi este de mare ajutor in luarea deciziilor. Dar aceasta a fost doar o parte a pregatirii.
Secretele McDonald's se invata la Hamburger University
McDonald's are o universitate proprie. Bineinteles ca se numeste Hamburger University dar nu se margineste la stiinta prepararii hamburger-ului. Este o facultate care, din punct de vedere al programei si al profunzimii abordarii, rivalizeaza cu oricare din lume.
AdMaker: La ce nivel a ajuns standardizarea in sistemul McDonald's. Mai exista creativitate sau totul se face dupa proceduri precise, dinainte stabilite?
Marian Alecu: Asa se vad lucrurile din afara sistemului. In sistem lucrurile au doua fatete. Una este cea in care exista foarte multe reguli care trebuie respectate. Dar mai exista o fateta a muncii noastre in care suntem, realmente, impinsi sa ne folosim de fantezie, imaginatie si creativitate. In acest moment, derulam una dintre cele mai inovative campanii de pe piata romaneasca. In opinia mea, nu putem sa ne desfasuram activitatea fara imaginatie. Prin toate campaniile si promotiile pe care le desfasuram speram ca am dovedit acest lucru. Eu consider ca spoturile companiei McDonald's sunt usor incadrabile in categoria de top, atat prin fantezie cat si prin emotia pe care o transmit de fiecare data.
AdMaker: Nu prea se vad fete de romani in spoturi. De ce?
Marian Alecu: De exemplu, in ultimul nostru spot, cel cu licuricii, sunt fete de romani. Este produs aici si este pentru prima data cand facem acest lucru. Probabil vom continua pe acest drum. Insa, McDonald's are o banca impresionanta de spoturi, cu o calitate garantata, foarte buna. Incercam sa aducem clientului roman un advertising de calitate si, mai ales, verificat.
AdMaker: Cate spoturi exista in "banca" Mc Donald's?
Marian Alecu: Peste 20.000 de spoturi. Vom continua sa mai aducem astfel de spoturi, pentru ca avem deja vizionate reclame deosebite.
AdMaker: Cate restaurante se deschid anual si cand se ia decizia de deschidere a unui restaurant nou?
Marian Alecu: Numarul de restaurante deschise este strict influentat de evolutia economiei. Puterea de cumparare ne face mari pro-bleme. Chiar si asa, vom continua cu 3-4 deschideri pe an, echivalentul a circa patru milioane de dolari investiti. Acest ritm poate fi accelerat usor in vremuri mai bune.
AdMaker: Exista o reteta McDonald's pentru lansari de succes ?
Marian Alecu: Sa va dau un exemplu. Primul restaurant pe care l-am deschis in Romania, la Unirea, detine recordul european de tranzactii in prima zi. S-au facut peste 15.000 de tranzactii, ceea ce a insemnat aproximativ 40.000 de oameni serviti. McDrive-ul din Brasov detine si el recordul european de vanzari pentru un McDrive, cu 12.000 de tranzactii si 28.000 de clienti in prima zi. Ingredientul in plus pentru o lansare de succes este integrarea restaurantului in comunitatea in care este construit. Spre deosebire de un restaurant de lux, la un McDonald's nu vin oameni din toate colturile orasului. Se adreseaza celor care locuiesc sau circula prin acea zona. Acestia sunt oamenii care trebuie anuntati de deschiderea restaurantului.
AdMaker: Care este procedura in ceea ce priveste publicitatea evenimentului?
Marian Alecu: Aceasta este specifica fiecarei zone. Intr-un oras nou, unde McDonald's nu a mai fost, campania se face cu toate "armele" posibile: outdoor, bannere, panouri in zona restaurantului, directionale, count-down (N.R. numaratoare inversa). In orase unde exista deja un McDonald's, campania are un caracter mult mai local. Se stabilesc perimetre precise de promovare, avand grija sa nu confuzionam clientii restaurantului existent. Scopul nostru este de a aduce noi clienti, nu de a-i muta de la un restaurant la altul. De exemplu, in perimetrul Unirea-Romana, avem patru restaurante. Cand l-am deschis pe ultimul, la Universitate, am fost foarte atenti sa nu furam nici de la Romana, nici de la Unirea, ci sa aducem oameni care trec strict prin acea zona. Se impart fluturasi de catre oamenii nostri sau prin firme specializate numai in asa-numita trading-area (N.R. zona comerciala) a restaurantului. Exista radio de fiecare data iar, in cazuri cu totul si cu totul exceptionale, exista televiziune.
AdMaker: Cum se lucreaza in spatele tejghelei?
Marian Alecu: Nu lucreaza un om numai la casa, unul numai la grill si unul numai la prajit cartofi. Toti trebuie sa stie toate statiile, toate locurile de munca. Cei care servesc au un rol foarte important, pentru ca ei sunt interfata noastra cu clientul. Trebuie creata o atmosfera relaxanta. Cine vine sa manance acolo nu are nevoie de nervi in plus. Daca esti intampinat ca in comertul socialist iti sta mancarea in gat. Daca iti da amabil "Buna ziua" si iti zambeste, te binedispune. McDonald's nu trebuie sa fie un loc pentru mancat, ci un loc unde sa te simti bine.
Mainile trebuie spalate la fiecare 30 de minute
AdMaker: Reusiti intotdeauna sa pastrati aceasta imagine?
Marian Alecu: Nu putem spune "Gata, am ajuns la perfectiune si de aici nu mai avem unde merge". Pentru vanzatorii obraznici, in clipa in care sunt prinsi, nu exista cea de-a doua sansa. O data trebuie sa faca o astfel de chestie si, automat, paraseste locul de munca. Mai exista la noi o regula care a ajuns proverbiala. Nici cel care, dupa o zi de munca, are in casa cu mai mult de 10 mii, in plus sau in minus, nu mai primeste o a doua sansa. Nu trebuie nici sa-l insele clientul, nici sa ia bacsis.
AdMaker: Din acest motiv nu au uniformele vanzatorilor buzunare?
Marian Alecu: Exista doua motive. Primul, ca sa nu existe aceasta tentatie. Al doilea, din motive de igiena. Odata mana spalata, nu ai ce cauta cu ea in buzunar. Ei sunt obligati ca la fiecare 30 de minute sa se spele pe maini, indiferent unde lucreaza. Nici pentru neindeplinirea acestei norme elementare de igiena nu mai exista o a doua sansa.
AdMaker: Cine ii verifca pe angajati?
Marian Alecu: Restaurantele sunt organizate pe un sistem piramidal. Sefii sunt pe mai multe nivele, fiecare avand astfel de atributiuni.
AdMaker: Cat de sus poate ajunge cineva care este acum la baza piramidei?
Marian Alecu: Sa va dau un exemplu. Cel care a inceput, in 1995, la baza piramidei este acum adjunctul meu, directorul general al tuturor restaurantelor. Raspunde in totalitate de partea de restaurante si nu are inca 30 de ani. Are aceasta functie de doi ani. In patru ani, a ajuns de la baza piramidei la cea mai inalta pozitie in companie. Mai sunt multi care acum au masini si salarii corespunzatoare, au MBA-uri, training-uri in strainatate si au inceput in restaurant.
AdMaker: Cum se face evaluarea oamenilor?
Marian Alecu: Exista un sistem foarte riguros de evaluare, in functie de nivelul pe care se afla fiecare. Programul combina atat realizarile lui efective, dar si o evaluare psihologica a fiecarui om in parte. Evaluarea are loc de doua ori pe an iar, in cazul unui rezultat defavorabil, persoana are maximum trei luni pentru a-si indrepta partile mai slabe. Rezultat defavorabil inseamna sub bine. Pentru noi nu exista "satisfacator". In caz de nereusita, colaborarea se incheie.
AdMaker: Cum se stabileste cine face hamburgeri si cine spala pe jos?
Marian Alecu: Ei au un program de rotatie. Cine face hamburgeri poate chiar maine sa spele pe jos.
AdMaker: Nu exista nimeni care sa refuze sau macar sa se simta stanjenit?
Marian Alecu: Noi incercam sa aducem ideea de afara, ca tot ce este munca cinstita nu are nimc rusinos. Toti cei de la birou avem o perioada pe an in care lucram efectiv in restaurant.
AdMaker: La "munca de jos"?
Marian Alecu: Absolut! La munca aceea de jos, cu spalat pe jos, cu spalat toalete cu tot. Si eu o fac una sau doua saptamani anual. Vedeti, noi nu consideram ca biroul este centrul universului, cu desteptii lumii, de unde se coordoneaza totul. Biroul este un "centru de service" la dispozitia restaurantului. Activitatea noastra se desfasoara in restaurante, putem sa fim noi aici geniile geniilor, nu ar avea nici un folos. Acolo trebuie sa mearga lucrurile bine.
AdMaker: Cu ce agentie de publicitate lucrati?
Marian Alecu: In Romania lucram cu DDB.
AdMaker: Este McDonald's un client dificil? Ii obligati si pe oamenii din agentie sa lucreze in restaurant?
Marian Alecu: Filosofia este aceeasi. Cum ne poate livra o agentie o campanie profesionista fara sa stie ce se intampla in restaurant? Daca ei nu inteleg cum se face un hamburger, este foarte greu sa vanda acel produs. Daca faci greseala sa asimilezi hamburgerul cu doua jumatati de chifla si o bucata de carne, nu vei gasi nimic deosebit la el. Daca intelegi tot ce mai inseamna hamburgerul in plus, vei putea sa faci o reclama pentru el. Impunem regula ca si cei din agentie sa lucreze in restaurantele noastre. Dar nu am intalnit nici o piedica. Este si multa distractie in aceasta munca. Nu e o oprimare.
AdMaker: A facut si directorul agentiei hamburgeri?
Marian Alecu: Da, a facut, la Constanta, ultima oara chiar anul trecut.
AdMaker: De ce nu incercati sa adaptati meniurile la specificul local?
Marian Alecu: Evident, exista aceasta preocupare. Primul produs pe care l-am introdus, in urma studiilor noastre de piata referitoare la gustul consumatorului roman, a fost McCountry. Este un sandwich de porc. Nu este traditional in McDonald's, dar romanii prefera carnea de porc.
AdMaker: Este o reteta importata?
Marian Alecu: Nu. Este o reteta facuta special, dar este agreata in reteaua McDonald's.
AdMaker: Dar vom putea cumpara McSarmale sau ceva asemanator in Romania?
Marian Alecu: Foarte multa lume ne intreaba de mititei. Dar mititeii daca nu-i faci pe gratar cu carbune, nu faci decat un surogat. Nu vrem sa facem compromisuri. Va placeau mititeii fierti in ulei? Mie nu-mi plac surogatele. Studiem acum si poate vom reusi sa facem chiftelute, care sunt mai usor de facut.
AdMaker: De obicei, ce comunicati prin publicitate?
Marian Alecu: Acum incercam sa constientizam clientii ca nu suntem deloc scumpi. Se creaza o perceptie falsa pentru ca restaurantele noastre sunt bine construite, sunt vesnic bine luminate si vesnic curate. Pentru unii, asta inseamna ca e scump, ceea ce nu-i adevarat. Noi incercam sa aducem omul inauntru, sa vada ca nu e scump. Campania trebuie sa fie foarte reala, nu trebuie pacalit clientul, pentru ca pe roman il pacalesti doar o data. Din acest motiv, raportat la dolar, avem cele mai mici preturi din lume, pentru ca puterea de cumparare este foarte mica.
AdMaker: Cum este in celelate tari pe care le coordonati?
Marian Alecu: M-a intrebat cineva de curand "Domnule, tarile astea sunt o pedeapsa pentru tine?" Dezvoltarea noastra este in functie de nivelul de dezvoltare a tarii respective. Le vine si lor randul. In Republica Moldova sunt trei resaturante, toate in Chisinau. Hamburgerul are un pret ceva mai mic decat in Romania, costa cinci lei. Restaurantele merg binisor, dar nu atat de bine incat sa justifice deschiderea altora.
AdMaker: Cum trebuie sa fie o reclama McDonald's?
Marian Alecu: Reclama trebuie sa fie directa, clara si, mai important decat orice, trebuie sa aiba emotie. Nu putem concepe reclama fara emotie. Mesajul nostru nu poate fi sterp si fad. Iar principala idee pe care o transmitem este ca McDonald's este locul in care te simti bine.
AdMaker: De ce urasc militantii anti-globalizare McDonald's-ul, ce vad negativ la el?
Marian Alecu: Poate ca ar trebui sa-i intrebati pe ei. Evident este vazut ca un simbol al globa-lizarii. McDonald's este prezent in foarte multe tari si noi, de aici, din interior va spunem ca nu exista nimic negativ la el si nimic impus. Este o oferta. In Franta, tara bucatariei sofisticate, avem una dintre cele mai bune afaceri, cu peste 1.000 de restaurante.