Nascut in URSS

krumel said:
Cred ca incurci borcanele.
Are dreptul. Romania a fost tara socialista si sub umbrela URSS.
Da o fi fost ea sub umbrela URSS dar administratia a fost romaneasca,uita-te la valorile din cele 2 tari romane ,diferentele sunt uimitoare ca si conceptie sau stil de viata.Sa mergi cu o rutiera prin Chisinau si daca iti suna tel nu poti vorbi pe cand la noi vorbesti de te aude la celalalt capat al Bucurestiului<:)
 
Nu cred ca trebuie sa absolutizam, fiecare proces istoric a avut partile sale pozitive cat si negative.
Spre exemplu URSS a fost primul tara din lume unde s-a introdus invatamantul gratuit, au fost egalate drepturile femeii si a barbatului, iar statele occidentale nu au fost decat nevoite sa-i urmeze exemplul.

URSS nu trebuie privit ca un "imperiu al rusilor" ci ca un amalgam de culturi, el este creatia a tuturor popoarelor din Uniunea Sovietica.

Sa nu uitam ca actuala populatie "culta" si-a facut studii in URSS, iar intreaga economie si cultura se tine anume pe acesti oameni.

Perspectivele in viitor sunt cam sumbre, de unde va lua Moldova specialisti in stiinte tehnice, cadre care ar trebui sa ridice industria?
Numarul populatiei agramate creste in mod progresiv, ne vom trezi ca vom avea jumatate din populatie juristi si jumatate economisti si acei agramati...

Eu spre exemplu privesc foarte sceptic "procesul de la Bologna". Parerea mea este ca un astfel de sistem nu va face decat sa distruga sistemul de invatamant in loc sa-l intareasca.

Trebuie sa ne eliberam de stereotipuri "antisovietice" sau "anticomuniste" si sa ne invatam "sa filtram" sa luam ceea ce este mai bun si sa dam la o parte ceea ce este rau.
 
nimeni nu ridica in slavi Comunismul Husky... se evidentiaza anumite parti pozitive. stii comunismul are comoditatile lui psihologice sa ii spunem asa. nu prea exusta concurenta, ai stabilitate si siguranta zilei de maine... sa fim seriosi, acum lumea este mult mai nesigura si mai stresanta... normal ca sunt oameni care sunt nostalgici... nu dupa perioada, dar dupa acea senzatie de siguranta si nepasare care exista pe atunci...
 
Comunismul va avea si parti bune, atunci cand statuia lui Hitler va trona in fata cuptoarelor de la Auschwitz in cinstirea autostrazilor pe care le-a construit in Germania!!!
Get over this shit! Este o crima impotriva ratiunii, impotriva demnitatii umane, si impotriva tuturor celor care au murit sa cauti si sa apreciezi partile "bune" ale totalitarismul cel mai total pe care l-a cunoscut omenirea.
Iadul este prin definitie un loc al suferintei. Cum puteti vorbi de "parti bune", cand aproape 100 de milioane de oameni au murit de-a lungul unui secol de comunism si aproape 1,5 miliarde au trait si inca mai traiesc prizonieri ai unei ideologii aberante??? Cat i-a costat pe toti si pe fiecare in parte, cate o mostra de "bunatate" comunista? Ganditi-va la pretul platit, nu la nu-stiu-ce "avantaje", pe care oricum le-am fi avut daca blestematia asta ne-ar fi evitat. Daca vreti sa aflati "partile bune" ale comunismului nu mai substrageti trecutul din prezent, ci substrageti din prezentul unor tari precum Spania sau Grecia, prezentul vostru si atunci veti afla toate "avantajele" pe care vi le-a adus atata amar de vreme.
 
johann_moritz said:
Comunismul va avea si parti bune, atunci cand statuia lui Hitler va trona in fata cuptoarelor de la Auschwitz in cinstirea autostrazilor pe care le-a construit in Germania!!!
Get over this shit! Este o crima impotriva ratiunii, impotriva demnitatii umane, si impotriva tuturor celor care au murit sa cauti si sa apreciezi partile "bune" ale totalitarismul cel mai total pe care l-a cunoscut omenirea.
Iadul este prin definitie un loc al suferintei. Cum puteti vorbi de "parti bune", cand aproape 100 de milioane de oameni au murit de-a lungul unui secol de comunism si aproape 1,5 miliarde au trait si inca mai traiesc prizonieri ai unei ideologii aberante??? Cat i-a costat pe toti si pe fiecare in parte, cate o mostra de "bunatate" comunista? Ganditi-va la pretul platit, nu la nu-stiu-ce "avantaje", pe care oricum le-am fi avut daca blestematia asta ne-ar fi evitat. Daca vreti sa aflati "partile bune" ale comunismului nu mai substrageti trecutul din prezent, ci substrageti din prezentul unor tari precum Spania sau Grecia, prezentul vostru si atunci veti afla toate "avantajele" pe care vi le-a adus atata amar de vreme.


Stai putin, nu fi atat de isteric! Nu vorbim de comunizm ci de URSS, lucruri foarte diferite.
Nu vorbim despre Marx, Lenin ci dspre un stat ca statele din lume.
Fiecare tara are o proprie ideologie conducatoare care justifica actiunele clasei conducatoare. Ideologia este o JUSTIFICARE de aia in sine nu poarta nici o vina, nici chiar ideologia comunista.

Un om daca vrea sa omoara pe cineva va omori, chiar daca nazismul si comunismul va fi scos in afara legii.
Va omori si apoi se va justifica printr-o noua ideologie care poate fi nici comunista nici nazista.

Destule crime s-au infaptuit si se infaptuiesc de "dragul democratiei" acest lucru nu inseamna ca trebuie sa interzicem democratia.

Si inca odata, vorbim despre URSS si nu despre "comunism", te rog sa faci o disociere clara, nu toti cetatenii sovietici erau comunisti, iar cartea despre care vorbeam la inceput deloc nu are o tenta politica ci invers chiar.
E vorbeste despre viata unor oameni, despre o anumita perioada de timp despre care este s-o o ignori.

Negarea trecutului, cum nu ar fi el este unul din cele mai mari pacate pentru ca inseamna negarea propriei personalitati ceea ce echivaleaza cu o sinucidere.

Nu trebuie sa fim atat de stereotipici, URSS nu inseamna Lenin, comunism, deportari etc, mai exista si parti pozitive, frumoase, de care este un mare pacat sa se desparta.
Pentru mine, spre exemplu, exista un foarte mare eveniment care s-a petrecut in Uniunea Sovietica, nasterea mea.

Da, m-am nascut in URSS! Si ce? Sa-mi neg nasterea? Mama mea s-a nascut, s-a indragostit, a TRAIT in trecutul sovietic, dupa parerea ta ea ar trebui sa uite totul doar pentru ca asa ar fi mai corect din "punct de vedere politic"?!

Pot sa marturisesc am o patima "criminala" (tsssss!....nu ne aude nimeni?)
Imi place filmele sovietice, imi plac si "Liceenii" care fost facut in perioada lui Ceausescu (Impuscatu), im place cantecele pentru copii din URSS pentru ca adiaza, spre deosebire de cele contemporane a puritate sufleteasca, puritate de care avem atat insuficienta azi.

Uite asa, dupa tine acum sunt un "criminal", "comunist", "antiprogresist", "antieuropean". Ce sa faci, sunt om in primul rand, cu simtirele si trairele mele,
Succes!
 
Da' mie-mi place si puritatea lui Pavlik Morozov ...
Am inteles ca i-a dat bunica-su cu ceva in cap si l-a lasat cu sechele, sau l-a omorat?
Once again, sunt unii care au parinti nascuti in Romania Mare, si pentru care comunismul a insemnat o povara a destinului...
 
militant said:
Stai putin, nu fi atat de isteric! Nu vorbim de comunizm ci de URSS, lucruri foarte diferite.
Nu vorbim despre Marx, Lenin ci dspre un stat ca statele din lume.
Fiecare tara are o proprie ideologie conducatoare care justifica actiunele clasei conducatoare. Ideologia este o JUSTIFICARE de aia in sine nu poarta nici o vina, nici chiar ideologia comunista.
Nu, nu vorbim despre un stat ca oricare altul si nu vorbim nici despre ideologia marxista in genere, cum de altfel ai spus-o si tu
Si inca odata, vorbim despre URSS si nu despre "comunism", te rog sa faci o disociere clara
Tocmai pentru ca fac aceasta disociere intre Marx si URSS sunt atat de furios!

Vorbim despre un stat ideologizat, un stat care nu poate fi despartit de ideologia care l-a creat, pentru ca statul este o incercare de a pune ideologia in realitate. URSS-ul si restul statelor comuniste nu sunt state ca oricare altele, care se conduc dupa o idee oarecare, ci se afla intr-o pozitie unica in istorie: experimente de inginerie sociala dictate de considerente ideologice.
Daca vrei sa spui ca Marx nu poate fi atacat prin prisma crimelor lui Stalin, sunt de acord cu tine, dar repet, aici nu vorbim de Marx si nici de ideologia marxista, nu vorbim de o idee anume care nu ar trebui respinsa doar pe motiv ca i-a apartinut lui Marx, ci de URSS si de comunismul bolsevic si stalinist, adica de acea forma anume pe care ideologia marxista a imbracat-o intr-un moment in timp si spatiu.

Un om daca vrea sa omoara pe cineva va omori, chiar daca nazismul si comunismul va fi scos in afara legii.
Va omori si apoi se va justifica printr-o noua ideologie care poate fi nici comunista nici nazista.

Destule crime s-au infaptuit si se infaptuiesc de "dragul democratiei" acest lucru nu inseamna ca trebuie sa interzicem democratia.
Da, e adevarat ca orice idee poate fi folosita drept pretext pentru crima, dar aici vorbim de doua ideologii criminale, de doua ideologii care incita la crima, care au transformat crima in politica de stat. Comunismul lui Marx poate ca nu incita la crima, cel putin nu la a ucide (desi pentru mine orice incercare de a supune spiritul uman unui tipar este o crima), dar comunismul sovietic asta a facut. Comunismul pe care l-am indurat noi nu poate avea parti "bune", pentru ca nu exista parti "bune" in crima. Daca Bush isi trimite soldatii in Irak sa ucida in numele democratiei, asta nu ne spune nimic despre democratie, pentru ca adevaratul motiv este altul. Dar crimele comuniste au fost infaptuite pentru a transpune acea aberatie utopica in realitate. Ideologia comunista nu a fost un pretext al crimei, ci un motiv. Stalin nu i-a ucis pe kulaci pentru avantaje economice sau strategice invocand ideologia drept "acoperire", ci pentru ca ei nu corespundeau ideologic si se incapatanau sa ramana in afara acestui tipar. Ei nu il puneau in pericol pe Stalin personal, ci ideologia! Relatia dintre ideologia comunista si crima este directa, chiar daca in cazul comunismului aceasta relatie este mai putin evidenta decat in nazism.
Si ce dovada mai buna decat aceea ca SUA este singurul stat care a invadat un altul in numele democratiei, pe cand in lumea asta nu exista un singur stat comunist care sa nu se faca vinovat de crime?

vorbeste despre viata unor oameni
Altceva am priceput eu din afirmatiile
Nu cred ca trebuie sa absolutizam, fiecare proces istoric a avut partile sale pozitive cat si negative.
sau
Trebuie sa ne eliberam de stereotipuri "antisovietice" sau "anticomuniste" si sa ne invatam "sa filtram" sa luam ceea ce este mai bun si sa dam la o parte ceea ce este rau.

o anumita perioada de timp despre care este s-o o ignori.

Negarea trecutului, cum nu ar fi el este unul din cele mai mari pacate pentru ca inseamna negarea propriei personalitati ceea ce echivaleaza cu o sinucidere.
Te inseli! Ai spus ca sunt isteric, de fapt sunt indignat, tocmai pentru ca oamenii tind sa ignore acest trecut, pe care ar trebui sa ni-l aducem aminte, cu scarba, in fiecare moment si mai ales sunt indignat atunci cand se vorbeste de "partile bune" ale istoriei comunismului.
Imprejurarea ca te-ai nascut, ca ai creat, tu sau altii, in comunism, nu sunt motive sa reabilitam partile "bune" ale comunismului, ci sa laudam spiritul uman care a reusit sa creeze valori chiar si in mijlocul unei minciuni monstroase. Si mie imi plac Liceeni, poeziile lui Nikita sau ale lui Sorescu, cartile lui Marin Preda si chiar cele ale lui Sholohov, dar astea nu sunt creatiile comunismului, ci ale unor oameni, mai mult sau mai putin angajati ideologic. Creatiile comunismului sunt gulagul, canalul sau experimentul Pitesti. Poeziile lui Nikita nu sunt partile "bune" ale comunismului, pentru ca ele nu apartin ideologiei, ci unui om. Universitatile, scolile, progresul tehnicii si al stiintei sunt meritul unor oameni inteligenti si pasionati de munca lor, nu ale comunismului. Nu comunismul i-a dus pe rusi in spatiu, ci efortul unor oameni. In schimb, comunismul a inventat lupta de clasa si gulagul ca mijloc de a-i pune capat.
Chiar si asa, da-mi tu exemplu de un singur "lucru" pozitiv si care ii apartine exclusiv comunismului istoriei despre care vorbim, de un singur avantaj pe care comunismul si numai comunismul i l-a adus omului, caci numai asa am putea vorbi de partile bune ale comunismului, si eu am sa fiu de acord cu tine ca exista si parti bune in comunism. N-am sa il urasc mai putin, dar am sa aceept aceasta formulare.

Si despre ce negare a propriei personalitati vorbesti? Esti comunist? Ai fost activist de partid? Te consideri un produs al sistemului comunist? Crezi ca erai mai putin om daca nu ar fi fost comunismul? Caci altfel nu imi pot inchipui despre ce negare a propriei personalitati ar fi vorba atunci cand cineva condamna comunismul. Tineretea si experienta de viata, care intamplator s-au petrecut intr-un timp al comunismului, sunt parte a personalitatii tale, nu comunismul, cel putin nu, daca nu ti-l insusesti, daca nu devii un comunist.
Faptul ca ceva s-a petrecut in trecutul nostru, nu il face parte a identitatii si personalitatii noastre si nu trebuie sa ni-l asumam decat in masura in care am participat la acel ceva, in masura in care il consideram reprezentativ si benefic. Ori comunismul nu este nici repreznetativ si nu a fost nici benefic pentru poporul roman. Nu trebuie nici sa il uitam, dar nici sa ni-l asumam. Trebuie sa ni-l amintim si sa il condamnam.
Daca ai fost responsabil cu propaganda, daca ai torturat oameni, daca ai "facut" comunism din convingere si nu din constrangere, da, comunismul este parte a trecutului tau si ar trebui sa ti-l asumi. Dar asta nu inseamna decat ca, alaturi de sistem, si tu esti unul dintre cei care trebuie condamnati.
Daca insa esti doar unul dintre cei nevoiti sa suporte o tragedie istorica, atunci efortul tau trebuie indreptat nu inspre a face distinctie intre partile "bune" si partile rele ale comunismului, ci intre amintirile dragi tie sau altora, intre ceea ce este omenesc, frumos, bun si etern si crima care le-a fost fundal.
PS: sa nu crezi ca te antipatizez, sau ca am ceva impotriva ta personal. Ceea ce fac eu acum nu este o incercare de a-ti inchide gura, nu te "neg" pe tine ca persoana, ci doar incerc sa iti arat falsitatea unui anume punct de vedere.
 
johann... daca ii sa ne aducem aminte cu scarba, inseamna sa ne aducem aminte cu scarba de copilaria nostra sau parintii nostri de o buna parte din viata lor... cum poti sa negi asa ceva... dincolo de crimele care au fost, oamenii au dus o viata normala, in care au mers la scoala, au iubit, au urat, si-ai facut cariere, au facut copii... tu te-ai nascut atunci... iti este scarba de tine???

pur si simplu era vorba despre viata pe care oamenii au dus-o in comunism, despre impresiile si senzatiile care le-au trait atunci.

haide-ti sa ne exagera cu chestia asta. este normal sa fim nostalgici si este normal sa ne pastram amintirile :D
 
Iar ai deviat spre politica. Este vorba de SOCIETATEA SOVIETICA care era profund straina de ceea ce numesti tu "comunism".

Societatea sovietica este un produs al istoriei, la fel ca si Roma Antica, Imperiul Bizantin si trebuie sa apreciem realizarile sale (si irealizarile) la justa valoare.

Vorbesc despre trecutul sovietic, despre cozi, despre "Liceenii" (care intr-o societate capitalista nu ar fi aparut niciodata), despre acea solidaritate intre oameni, solidaritate care nu are nimic cu COMUNISMUL, solidaritate profund umana.
 
corect.
Maxentius avea naravul sa rapeasca nevestele nobililor din cetate, pe care le viola si le trimitea inapoi sotilor. Acum inchipuiti-va fetele alea de barbati fluierand a paguba...
Carol cel Mare, cel care i-a luat tronul lui Maxentius, a ars-o in cazanul cu apa clocotita pe sotia sa Fausta.
Imparateasa Irina - a ciopartit sute de pauliceni si l-a orbit pe propriul ei fiu, pe Constantin al VI-lea.

Si daca avea cineva ceva impotriva, bunaoara, ca Maxentius era atat de nedrept cu sotii straine, ii punea pe pretorieni sa ii scalde intr-o baie de sange. Sangele lor.

Militant: Au oare uiti cum au fost batuti preotii de securitate? De le cadea carnea de pe ei?
Societatea sovietica nu era profund straina de comunism, ea era chiar comunismul! O lume abjecta in care totul mergea bine si "Traiasca Tara si Partidu'!"

Solidaritate era si colhozul. Nu avea nimic cu (virgula) comunismul? Gandim toti ca unul! huh. Incepe sa ma doara capul!
 
adrenalina said:
iti este scarba de tine???
Uneori, dar asta nu are nicio legatura cu comunismul. :)
adrenalina said:
johann... daca ii sa ne aducem aminte cu scarba, inseamna sa ne aducem aminte cu scarba de copilaria nostra sau parintii nostri de o buna parte din viata lor... cum poti sa negi asa ceva... dincolo de crimele care au fost, oamenii au dus o viata normala, in care au mers la scoala, au iubit, au urat, si-ai facut cariere, au facut copii...
Pai tocmai asta am incercat sa spun si eu. Nu am dat-o in politica, nu subiectul initial al topicului m-a deranjat, ci intorsatura finala: au existat si parti bune in comunism, sau URSS-ul a fost un stat ca oricare altul. Ba acum am aflat ca:
Societatea sovietica este un produs al istoriei, la fel ca si Roma Antica, Imperiul Bizantin si trebuie sa apreciem realizarile sale (si irealizarile) la justa valoare.


De fapt am incercat sa separ comunismul de primul vostru sarut, sau de prima dragoste. Ele va apartin, sunt ale voastre, sunt ale omului, sunt partile bune ale umanului, ale vietii. Si tocmai de aceea prima voastra dragoste sau nasterea primului copil, petrecute atunci, nu vor schimba niciodata natura malefica a regimurilor comuniste sau a URSS-ului. De comunism sa va aduceti aminte cu scarba, de viata de care a-ti fost privati, de viata la care a-ti fost fortati, nu de lucrurile minunate care vi s-au intamplat.

militant said:
Iar ai deviat spre politica. Este vorba de SOCIETATEA SOVIETICA care era profund straina de ceea ce numesti tu "comunism".
Asta imi aduce aminte de o fraza din Suspecti de serviciu: "cea mai grozava scamatorie pe care a reusit-o diavolul a fost sa-i convinga pe oameni ca de fapt el nu exista".
Societatea sovietica era profund straina de comunism spui? Fara nicio suparare, dar ai iesit vreodata din spatiul asta comunist si postcomunist? Pentru ca sunt convins ca daca ai fi facut-o ai fi realizat ca deosebirile dintre URSS si Occident sunt dincolo de nuante. Nu calitatea vietii face diferenta, ci viata insasi.

In comentariul precedent am folosit termenul de inginerie sociala pentru a denumi ceea ce s-a intamplat in estul Europei. Societatea sovietica, nu a fost una ca oricare alta. Societatea sovietica nu a fost un produs al istoriei. Societatea sovietica, si societatea comunista in general, este rezultatul unor incercari constiente de a transforma natura relatiilor sociale si umane dupa imaginea unei ideologii imaginate. Societatea comunista este prima si sa speram ca singura incercare din istorie de a construi o utopie din nimic.

Societatea vestului este rezultatul unei evolutii istorice si acest lucru e valabil si pentru noi pana la instaurarea regimurilor comuniste. In vest, ideea a urmat transformarile sociale. Atunci cand Rousseau isi imagina contractul social, el nu facea decat sa extraga din viata sociala o realitate care deja se nastea. In vest, mai intai a fost nevoia de egalitate sociala si abia apoi ea a fost consacrata politic. Mai intai a fost nevoia de democratie si de capitalism, abia apoi au fost inlaturate relatiile feudale. In URSS totul s-a facut dupa o carte, ignorandu-se orice realitate istorica si sociala preexistenta, orice nevoie si traire umana.

Societatea sovietica nu este separata de politic, caci ea este o creatie a politicului. Societatea sovietica nu este un produs al istoriei, ci dimpotriva este o constructie ideologica pe ruinele unei istorii distruse. Cu revolutia bolsevica istoria a fost bulversata, nu continuata. Orice evolutie sociala naturala a fost oprita, neutralizata, pentru ca apoi societatea sa fie intoarsa la "zero" (asa cum si-a imaginat Marx si apoi altii ca ar fi acel zero al omului si al societatii) si in final dirijata spre un scop anume, spre omul "ideal" si spre societatea "perfecta". Comunismul nu e o dictatura ca oricare alta, pentru ca intr-o dictatura obisnuita ceea ce conteaza este controlul puterii. In comunism contolul puterii a fost doar un mijloc de a schimba societatea si natura umana. Asta este esenta totalitarimsului comunist: incercarea de a dirija toate aspectele vietii sociale si private catre realizarea unui scop ideologic. IN COMUNISM ISTORIA A FOST SUSPENDATA SI OMUL S-A JUCAT DE-A ISTORIA, SAU DE-A DUMNEZEU.

Sincer, nu stiu daca ai sa intelegi ce ti-am spus aici. Nu pentru ca ti-ar lipsi capacitatea intelectuala, ci pentru ca iti lipseste termenul de comparatie. E greu sa ii explici cuiva care a cunoscut numai o situatie nenormalitatea acelei situatii, in definitiv, ceea ce face parte din viata de zi cu zi este normalul. De fapt, asta e si motivul nostalgiilor comuniste si tot asta e motivul imposibilitatii romanilor de a depasi comunismul: altceva noi nu cunoastem si toata aceasta realitate care ne inconjoara, rezultat al incercarii absurde a unor criminali de a ne dicta viata, ni se pare a fi normalul.
 
johann_moritz said:
IN COMUNISM ISTORIA A FOST SUSPENDATA SI OMUL S-A JUCAT DE-A ISTORIA, SAU DE-A DUMNEZEU.

Nici macar de-a Dumnezeu ... ca nu exista Dumnezeu pentru intelighetzia comunista...
Mama - ce urat suna "primul meu sarut a fost sub comunisti"...
Sarutul asta s-a "intamplat" si sub legiunile romane, puhoiul otoman, tatari si alte natzii incalecate si incalcite, care ne-au calcat tara. Ca arata altfel sarutul, sau ca se trecea direct la fapte, e alta treaba.
offtopic, dar oarecum la tema, cu adieri de offtopic: :) Banc -
Doi tineri indragostiti stateau pe banca si se sarutau. Dupa ce termina ea ride si ii zice: he he he ti-am furat guma!!! el isi trage puternic mucii si zice: lasa ca fac alta!!
 
Idol said:
Sarutul asta s-a "intamplat" si sub legiunile romane, puhoiul otoman, tatari si alte natzii incalecate si incalcite, care ne-au calcat tara.
Tocmai de aceea sarutul acela e al omului si va fi intotdeauna minunat si... anistoric.
Bun banc, de tinut minte.
 
Imi pare rau ca nu esti in stare sa intri in esenta lucrurilor, sa intelegi ca omul este createa societatii in care s-a nascut, eu spre exempu sunt nascut in URSS si nu vad de ce trebuie sa-mi fie rusine, chiar daca sunt anticomunist.

Daca e sa vorbim de "ideologie" atunci toate societatile prin esenta sunt "artificiale" chiar si cele din occident pentru ca nu sunt produsul firesc al istoriei ci niste devieri.
Capitalismul liberal, care un produs exclusiv al perioadei moderne, este si el unul artificial si totalitar in egala masura pentru ca sistemul sau ideologic are un substrat profund subiectiv.
Procesele istorice firesti deobicei au caracter obiectiv si au loc in afara ratiunii umane.
Atat socialismul cat si capitalismul sunt niste produse ale elitei careia ii convine starea de fapt, iar oamenii moderni atat s-au afundat in acesta "matrix" incat au uitat esenta adevarata a unei comunitati umane.
Am devenit atat de orbi incat unicele alternative pentru noi sunt doar cei doi monstri: Socialismul si capitalismul.

Daca e sa citesti cartea (cel putin cele 3 capitole) vei fi surpins ca acolo nu se vorbeste deloc de politica.
Ar fi timpul sa ne invatam sa vorbim despre OAMENI si viata lor detasindu-ne de ideologii si in general de politica.
Ideologiile sunt niste fictiuni, de aia sunt inocente.
Ideologia comunista nu poate fi una "criminala" din simplu fapt ca nu este un subiect ci un obiect.
Vrei sa spui ca toti membrii partidelor comuniste care cred profund in propriile idei sunt niste monstrii si maniaci?
Orice ideologie devine criminala atunci cand este utilizata de criminali, chiar si democratia.
Oare in numele "valorilor democratice" au murit putini oameni?

http://nascutinurss.ro
 
Traieste cu secolul tau, dar nu fi creatura lui.
Friedrich Schiller


E evident ca omul nu se poate sustrage timpului in care traieste, dar la fel de evident mi se pare ca nu trebuie sa fie sclavul realitatii care il inconjoara. Avem ratiune, avem constiinta si asta ne va permite intotdeauna sa ne ridicam deasupra determinismului social.
Sa-ti fie rusine ca ai trait in URSS nu iti cere nimeni. Sunt lucruri pe care nu le putem alege in viata. Ceea ce ti-am cerut insa e sa realizezi monstruozitatea sistemului in care ai trait, sa te desolidarizezi de el, sa il scuturi, sa te separi de el, sa il condamni in numele demnitatii umane, in numele dreptului la viata libera pe care ti l-a rapit. Sa le ceri lor sa le fie rusine!

Daca e sa vorbim de "ideologie" atunci toate societatile prin esenta sunt "artificiale" chiar si cele din occident pentru ca nu sunt produsul firesc al istoriei ci niste devieri.

N-am observat nici un fel de devieri de la cursul istoriei in societatile vestice. Nu vad in ce fel sunt acele societati artificiale, poate ar trebui sa dai mai multe detalii.

Ideologiile sunt artificialitati, dar unele ideologii sunt izvorate dintr-o practica sociala, dintr-o experienta de viata concreta, o viata care exista si pe care incearca sa o organizeze la nivelul vietii politice (ideologiile politice ordinare nu organizeaza societatea, ci viata politica!) si atunci, chiar daca ideologia este artificiala, societatea ramane reala. Procesele istorice si sociale se desfasoara in afara ratiunii umane, dar ideologiile sunt rezultatul rationalizarii, corecte sau incorecte, a acestor procese.

Unde este eroarea marxismului? Marxismul nu e preocupat de viata asa cum ea se desfasoara, ci de sensul ei. Marx pleaca de la premisa ca exista un sens al istoriei si ca exista niste legi ale istoriei care ne-ar permite sa o directionam in mod constient catre acest scop. Aici sta diferenta intre filosofia marxista si ideologia comunista pe de o parte si o ideologie politica oarecare. In vreme ce ultima cauta sa organizeze sistemul politic ca sa de coerenta si sa asigure un echilibru intre practiticile sociale izvorate natural din relatiile interumane, comunismul redefineste relatiile interumane, redefineste societatea, redefineste omul si incearca sa determine atat societatea cat si omul sa se potriveasca acestor definitii.
Cum am boltit in comentariul precedent, problema comunismului este ca se constituie intr-o constructie imaginata, care nu porneste de la o realitate concreta (asa cum se petrece cu alte filosofii sau ideologii politice) si ca nu ORGANIZEAZA realitatea politica, ci DIRIJAZA realitatea sociala si omul. Aici se afla diferenta dintre comunism si restul lumii: a organiza versus a dirija, politica si societate versus politica = societate. In vreme ce intr-o societate deschisa de genul celei din vest relatiile sociale evolueaza natural, obiectiv, statul nefacand altceva decat sa preintampine dezechilibrele care ar pune in pericol societatea insasi si sa schimbe mereu cadrul legal si politic pentru a-l adapta la noile realitati, comunismul determina o anumita definitie pentru om si societate si apoi forteaza omul si societatea sa sa potriveasca definitiei pe care a gasit-o.
Ordinea operatiilor e exact inversa: in loc ca lucrurile sa se schimbe "jos", in societate, si apoi ideologia si organizarea politica se schimbe pentru ca acea schimbare sa se reflecte "sus", comunismul mai intai hotaraste "sus" o anumita schimbare si apoi incearca sa o impuna "jos" la nivelul indivizilor. Asta e adevarata diferenta intre natural si artificial, asta e diferenta intre democratie si totalitarism. Statul democratic se multumeste sa constate schimbarile sociale (cum ii reprosa Mussolini) si se aliniaza lor. Statul totalitar provoaca schimbari in societate dupa un program prestabilit si prefera sa sacrifice societatea de dragul ideologiei. In democratie viata sociala schimba in permanenta politicul. In statul totalitar, politicul incearca sa schimbe societatea.

Si aici, in aceasta presiune continua, dirijata asupra societatii, in rigiditatea idelogica provocata de mitologia viitorului perfect, se afla originea crimei in comunism. Filosofia marxista nu a fost un obiect, ci un obiectiv. Filosofia marxista nu face referiri la politica pentru ca este filosofie, dar cand a inceput sa schimbe realitatea, marxismul a devenit politica. Luate separat, niciuna dintre ideile lui Marx nu sunt criminale. Puse intr-un sistem care doreste sa se transforme in realitate, marxismul determina crima, fara a o clama fatis.
Logica ce i-a impins pe marxisti la crima apare intr-o serie de intrebari. Se va pune vreodata capat exploatarii daca nu ii deposedam pe mosieri de pamant, pe industriasi de mijloacele de productie, pe tarani de gospodarii? Vom ajunge vreodata la comunism daca kulacii sau taranii simpli nu vor sa isi dea pamantul si sa lucreze la colhoz? De ce exista oameni care refuza sa se subordoneze definitiei omului comunist? Ce se intampla cu societatea care are astfel de oameni? Se va ajunge vreodata la comunism daca il lasam pe om sa aleaga in mod liber daca vrea sa fie comunist? Ce fel de individ este acela care refuza sa functioneze conform matricei de nevoi, trairi, relatii pe care au determinat-o Marx, Engels sau Lenin in mod stiintific? Ce fel de om este acela care nu observa puritatea idealurilor comuniste si nobletea actiunii noastre? Fara indoiala un monstru, un parazit, un nemernic, un dusman al proletariatului si al viitorului perfect! Ce facem cu acesti nenorociti care ne impiedica sa salvam omul si omenirea? Raspunsul a venit de la sine in toate statele comuniste. Marxismul nu proclama crima, dar il provoaca pe marxist la crima. Exasperat in fata unei realitatati care "refunza" sa se alinieze la ideologie, crima ii apare marxistului drept unica solutie, mai mult decat atat, e chiar o solutie indreptatita, caci in confruntarea dintre o ideologie perfecta, promisiune a izbavirii universale si realitate, doar realitatea poate fi vinovata, deci ea trebuie sa suporte consecintele. Marxistul nu lupta cu oameni, ci cu demoni, caci cine altcineva decat demonii s-ar putea impotrivi paradisului pe pamant? Iar demonii trebuie starpiti!
De la revolutia franceza incoace s-a putut vedea ca, in conflictul dintre utopie si realitate, crima e rezultatul final al celor mai gingase si mai nobile stradanii.
 
Ei daca am deviat spre filosofia sociala am putea ajunge si pe la epoca cand are loc "inceputul sfarsitului", adica Umanism.
Sunt renegate toate principiile pe care se baza societatea traditionala si omul este declarat drept pricipiu unic de guvernare a societatii (nu miroase a totalitarism?)
Anume umanismul este radacina capitalismului liberal si a socialismului.
Cred ca stii ca Marx nu este fondatorul socialismului, acesta a exista cu mii de ani inainte de aparitia capitalului.
Socialismul ca mod de gandire a existat si va exista intotdeauna, atat cat va exista omenirea la fel ca si capitalismul, pentru ca omenirea va cunoaste intotdeauna faze de ascensiune si decadenta.
Pentru ca asa, este societatile nu evolueaza (pentru ca evolutia inseamna calea spre ideal) ele se nasc si mor, iar in locul lor se nasc altele.
Socialismul ca si Capitalismul sunt de fapt doua manifestari extreme ai coruperii umane. Daca primul niveleaza personalitatea umana subordonand-o intereselor colective, distrugand acel element in baza caruia functioneaza sistemul social, cel de-al doilea opune individul intereselor colective, familiei, natiunii, distrugand in acelasi timp relatiile sociale in baza caruia se constitue si se dezvolta personalitatea umana.
Ambele sisteme in esenta sunt artificiale pentru ca sunt "rationale" adica, sunt construite de catre ratiunea umana de aia si nu corespund necesitatilor naturale si vitale a unei societati, ambele sunt la fel de distructive. O societate evoluata firesc este cea superioara ratiunii umane. Max Weber vorbeste foarte bine despre caracterul "rationalist" ai societatii capitaliste.
Oamenii ar trebui sa inteleaga ca "societatea" este un organism viu, care are propria cale, fireasca, de dezvoltare.
Orice incercare de sinteza, fie ea socialista, fie capitalista este doar distrugatoare.
Capitalismul reprezinta la fel ca si socialismul o incercare a omului de a construi pe baze rationale ceea ce nu poate deveni rational (pentru ca este superior ratiunii insasi).
Institutiile precum este Biserica, Familia s-au constituit pe parcursul zeci de mii de ani devenind baza societatii, supunerea lor unor principii egoiste (numite "democratice" si "conforme cu economia de piata") nu este doar o prostie ci chiar un genocid.
Dragostea fata de Dumnezeu, Neam (care defineste pe romanii care traiesc astazi, stramosii si urmasii) si Familie iata principiul care a condus popoarele milenii, suntem o noi o generatie cea mai rasarita incat cladim in cat avem tupeu sa distrugem ceea ce s-a constituit milenii?
 
johann_moritz said:
Traieste cu secolul tau, dar nu fi creatura lui.
Friedrich Schiller

Si vine cu o contrazicere de mare profunzime una din intelepciunile cronisticii noastre: "Nu vremurile sunt sub om, ci bietul om sub vremuri".

O frantura din articolul lui Mircea Cartarescu intitulat "Sub vremuri":

Istoria e ca inelele copacului: unele-ntunecate (cele mai multe si mai intinse), altele, abia mijite din loc in loc, luminoase. Dac-ai avut nesansa sa te nasti intr-o epoca sinistra, traiesti si mori in obscuritate si nefericire. Bruma de talent, de entuziasm, de credinta, de eroism din tine se vor irosi sub pamantul secolelor. Ma-ntreb cati viitori artisti, oameni de stiinta, filozofi si politicieni, unii de geniu, au fost sfartecati de tineri in razboaiele absurde ale secolului trecut. Cati au pierit in lagarele de concentrare si cati de zece ori mai multi, poate in gaurile negre ale gulagului sovietic. Ma-ntreb si cat talent a crescut pipernicit, devitalizat, sufocat, lipsit de sanse de afirmare in timpul dictaturilor, care acopera mai mult de noua zecimi din istoria universala. Lunga perioada a comunismului romanesc a fost, pentru scriitori, un blestem si o piatra de incercare care unora le-a curmat destinul cu o cruzime rece, altora le-a alterat grav opera, altora, in fine, le-a asigurat o glorie falsa, sfarsita in rusine si remuscare. Toti au fost insa, intr-un fel, oameni sub vremuri, pe care sunt inclinat sa-i compatimesc mai mult decat sa-i critic.
[...]
 
Pentru ca ratiunea umana nu este capabila sa acopere secolele.
Fiecare om care se naste crede ca veacul sau este cel mai unic si cel mai evoluat, traind toata viata in aceasta iluzie, la fel cum au trai si celelate generatii.
 
Ei na, tu chiar crezi ca veacul tau e unic? Si the best?
Asta inseamna sa gandesti in spiritul veacului tau, si nu in al celui vesnic. Incerc sa mi te imaginez intr-o biblioteca imensa, cu un teanc de volume pe masa, si pe mine cu aceeasi biblioteca intr-o bucata mica de metal, implantat in lobul urechii. (si asta ca sa nu vorbesc de un BMW seria 7 si o masina a viitorului ... recunosc, banala comparatia).
Nu poti sa crezi asa ceva, ca veacul tau e cel mai tare, din moment ce vin claie peste gramada alte veacuri, "mai perfecte" (ca sa fac o greseala gramaticala intentionata). In raport cu veacurile trecutului ... mmm ... poate ... desi noi am avut un trecut glorios (si vocile post-moderniste imi vor spune ca nu!), incomparabil cu "trecutul de astazi" - prezentul. E o falsa modestie sa nu recunoastem asta!
 
Back
Top