Nascut in URSS

Mie in genere mi se pare foarte prosteasca chestia asta cu cifrele. Oare se pareciaza un anumit regim dupa numarul de morti?
Daca sa continuam dupa logica aceasta anume capitalismul este acel care a depasit cu mult comunismul genociduri in colonii, foamete, cele doua razboaie mondiale, de ce tacem si refuzam sa vorbim despre aceste victime?
De ce deseori trecem cu tacerea zeci de mii morti din Afganistan, Irac etc. pentru care au murit de dragul intereselor economice ai cuiva.

Problema e ca incercam sa inchidem ochii la realitatea prezenta transferand toata ura si frustrarea noastra asupra trecutului din simplu motiv ca trecutul este mai usor de atacat.

Straniu, astazi vitejia se exprima prin lupta cu un sistem care a murit de mult, iar opozitia fata de sistemul actual o "degradare".

Husky, chiar de te declari "anticomunist" gandirea ta, in esenta, nu se deosebeste cu nimic de gandirea oamenilor din sistemul sovietic, aceeasi teama fata de prezent si frica fata de sistemul din trecut.
Acesta mentalitatea caracteristica omului mediu, de aia si este mentalitatea de sclav.

Cred ca trecutul trebuie apreciat la justa sa valoare. Au fost lucruri bune si rele, nu cred ca e bine de pus totul intr-un pachet.
 
de fapt, care e ideea cartii si care ii sunt argumentele?

AFIRMATII CU CARE SUNT DE ACORD:
ca noi contribuim la dezvoltarea si mentinerea sistemului, indiferent care este el si ca facem aceleasi compromisuri
Atentie: daca afirmatia se vrea a justifica esecul comunismului, atunci sunt in total dezacord cu ea. Nu oamenii au provocat esecul comunismului, ci incapacitatea filosofiei marxiste de a intelege omul si totala ei inflexibilitate.
Sunt de acord cu afirmatia numai daca prin ea se da de inteles ca tarele istorice ale romanilor au contribuit la acceptarea sistemului, la lipsa de rezistenta si la accentuarea efectelor negative ale acestuia.
Daca se doreste crearea unei responsabilitati colective pentru raul comunismului printr-o astfel de afirmatie, atunci autorului sa-i fie rusine!
Tacerea a fost o forma pasiva de a construi si sustine regimul.
s-au intimplat toate aceste si datorita lipsei de curas si datorita tacerii noastre (a acelor care erau maturi). sint lucruri care nu ne place sa le auzim, dar repet, Ciausecu este un produs 100% la 100% romanesc. el e creatia noastra. asupra acestui lucru ar merita sa meditam.
Ţineţi-vă bine: şi n comunism a existat viaţă, şi n comunism au trăit oameni care-au rs şi au dansat!
Si asta inseamna ca?
De-a lungul cărţii ntlnim referinţe constante la diferenţele ireconciliabile dintre limbajul puterii şi un vocabular cu totul paralel celui oficial: fraze naripate, limbajul cozilor, bancuri, coduri vestimentare, dar şi cărţi, filme, muzică etc. De o parte, avem cultura oficială a puterii, de cealaltă, practici ale solidarităţii şi rezistenţei, crearea unor culturi independente o adevărată diviziune de clasă, comună dealtfel celor două puteri mondiale.
De acord, cu precizarea ca schizofrenia sociala, inteleasa ca ruptura intre gand si actiune la nivelul individului, departe de a indulci cumva istoria comunismului, este unul dintre cele mai dezastruoase rezultate ale acelor ani!
Eu vrea sa inteleg comunismul (...) a/l revalorific ca experenta personala
Si eu, dar nu vreau
sa mi/l asum
Nu pot si nu vrea sa imi asum o crima pe care nu am comis-o si pe care o condam. De fapt, ce inseamna a-ti asuma comunismul?


AFIRMATII CU CARE NU SUNT DE ACORD:
autorul refuză să reducă la un principiu-monolit ceea ce a fost o experienţă multiplă, complexă.
Comunismul nu este redus de posteritatea invingatoare la un principiu monolit: el s-a redus pe sine la un principiu monolit. Desigur, lasand la o parte ideologia, experienta sociala este variata (tocmai asta nu a inteles Marx si tocmai asta a dinamitat sistemul sau inainte de a fi pus chiar in practica), dar aici trebuie sa distingem intre ceea ce este specific sistemului, ceea ce il caracterizeaza, si ceea ce este specific eternului experientei si relatiilor umane, adica ceea ce nu ne poate spune nimic despre sistem. Eu unul n-am citit cartea, si de altfel nici nu am intervenit in discutie impotriva cartii, ci impotriva afirmatiilor unor useri, asa incat, ati putea sa ne spuneti domnule Ernu, ce este acel ceva al sistemelor comuniste (Marx iese din discutie) care merita apreciat? Si in ce masura poate schimba acel ceva perceptia de ansamblu asupra experientei comuniste (cu alte cuvinte a meritat acel " ceva" atata suferinta si distrugeri?)?
Războiul Rece a funcţionat mai degrabă ca o colaborare ntre cele două mari puteri globale pentru a stoarce buzunarele popoarelor lor şi pentru a construi uriaşele maşini militare necesare extorcării lumii a treia, mpărţită n felii de influenţă.
Aceasta afirmatie, deloc noua, tributara conceptiei socialistilor vestici a echivalentei raului celor doua superputeri, este doar o forma de "recuperare" a comunismului prin actiunile taberei adverse (am impresia ca asta e si preocuparea predilecta a cartii!). Ca si cum raul ar fi mai putin rau, daca adversarul sau e... rau. De altfel schema continua propaganda stalinista postbelica a comunismului bun pentru ca lupta impotriva fascismului.
Bogăţia culturii independente era evidentă sub comunismul sovietic un mod de raportare rezistentă ce pare să se fi pierdut astăzi, ntr-o altă provincie a altui sistem dominant mondial.
Cu tot respectul, dar o astfel de afirmatie este pur si simplu aberanta. Independenta culturala (in ceea ce priveste natiunile), cel putin in URSS, nu a fost niciodata acceptata, in celelalte state fiind doar un mijloc de manipulare a opiniei publice. Daca va referiti la independenta culturala inteleasa la nivelul societatii, acea schizofrenie sociala de care am vorbit, as vrea sa va atraga atentia ca ea nu a fost rezultatul voit al politicilor comuniste, ci un raspuns al societatii la adresa irationalului comunist, ea formand de fapt o matrice a rezistentei anticomuniste, iar a apara comunismul folosind drept argument exact ceea ce s-a constituit intr-un protest la adresa sistemului, mi se pare impietate, rea-vointa, sau pur si simplu prostie.
Introducerea reverentioasa a temerii globalizarii economice, definita ca uniformizare culturala (ceea ce mie nu mi se pare deloc evident), in discursul despre comunism, e un motiv suplimentar sa ma indoiesc de bunele intentii ale autorului. Pentru ca o astfel de abordare va mentine acea judecata ambigua asupra comunismului atat de folositoare fostilor activisti de partid care ne conduc azi, impiedicand omul de rand sa constientizeze raul inedit al experientei istorice prin care a trecut, fenomenul totalitar (de altfel cred ca autorului conceptul ii e complet strain!) si pericolul instrainarii libertatii in numele unor idealuri abstracte. Un astfel de demers nu se poate incheia decat cu concluzia ca comunismul a fost o "chestie" ca oricare alta.
Sa criticam capitalismul atunci cand trebuie criticat, dar nu inteleg de ce sa il criticam comparandu-l cu comunismul (poate imi explicati dumneavoastra!), mai ales atunci cand stim ca un astfel de demers ne poate conduce catre ideea extrem de periculoasa ca "de fapt, nu a fost atata de rau inainte".

Ipostazierea comunismului ca Rău absolut e o atitudine de lumea a treia, de cultură tribală care crede n vampiri. Nu are nimic de a face cu cultura occidentală n care se dezbate şi se fac distincţii, şi n care ne place să ne credem integraţi.
Iata un sofism interesant. Apeland la ideea de pluralism si toleranta, cautam sa justificam ceea ce s-a remarcat prin intoleranta si monolitism ideologic. Iarasi apare intrebarea: prostie sau rea-vointa?
Atat cat il inteleg eu, si cred ca il inteleg bine caci de multi ani de zile asta e tema predilecta a lecturilor mele, totalitarismul, inclusiv varianta sa de stanga, este raul absolut. Dar poate reusiti dumneavoastra sa ne convingeti de contrariu. Astept!

AFIRMATII PE CARE NU LE INTELEG:
Născut n URSS e una dintre rarele lucrări postdecembriste care ncurajează rezistenţa critică mpotriva caricaturizării propriului trecut, mpotriva autocolonizării spaţiului cultural romnesc cu ideologeme preluate din repertoriul taberei victorioase a Războiului Rece.
Sa inteleg ca Romania a pierdut razboiul rece???

Anume, n primul rnd, textul prilejuieşte un exerciţiu comparativ inedit pentru scena culturală centrală romnească: ntre comunism şi capitalism din perspectiva primului.
O asemenea perspectiva, care merge dincolo de capriciul estetic si de amuzamentul exercitiului de gandire, intr-un stat(e) care inca nu s-a dezlipit mental de dezastrul trecutului si in care aceasta mostenire a unui trecut nu doar comunist, ci si al unuia mai vechi, dovedeste lipsa responsbilitatii morale a autorului si este periculoasa. Si repet: care este scopul unui demers comparativ? Cum ne poate ajuta sa intelegem mai bine comunismul punerea sa alaturi de capitalism? Nu e suficient sa il analizam limitandu-ne la el insusi? Sau poate am intuit corect si cartea se doreste a fi reluarea unor elemente de propaganda mai vechi care incercau sa justifice comunismul apeland la lipsurile sistemelor adverse. De fapt asta e nelamurirea mea cea mai mare: de ce sa le comparam?
ncă şi mai neauzit, Născut n URSSndrăzneşte să vorbească chiar de o nrudire a celor două sisteme.
"Dizidentul este primul produs al colaborării dintre cele două sisteme, comunist şi capitalist. (...) Dizidenţa e o creaţie, un soi de limbaj comun al celor două sisteme şi care a fost ntreţinut de ambele părţi."

Ma gandeam sa fac o recenzie la recenzia cartii asa cum a fost postata pe site. Dar, in folosul continuarii dialogului, am sa ma abtin, deocamdata, de la a posta niste concluzii deloc magulitoare si pe care oricum le-am exprimat partial in cuprinsul comentariului.

PS: in cuprinsul comentariului am pus o serie de intrebari si am solicitat unele explicatii. Astep raspunsuri inclusiv la intrebarea din titlul comentariului.
 
ei, si tu... nu-i buna intrebarea din punct de vedere economic :)
iata a zis ca vrea sa o lanseze aici... o va lansa si o vei cumpara. sau roaga pe cineva din Bucuresti sa ti-o aduca :)
 
Arina said:
ei, si tu... nu-i buna intrebarea din punct de vedere economic :)
iata a zis ca vrea sa o lanseze aici... o va lansa si o vei cumpara. sau roaga pe cineva din Bucuresti sa ti-o aduca :)

Asa se face cred doar in Romania, blin, de ce tre sa fim atat de zgarciti?
 
zgarciti? macar costurile de productie plateste! ca nu face omul actiuni de binefacere si caritate :p
 
salutare

traim intr/o lume care are niste reguli de joc pe care trebuie sa le respectam.

Ca sa/mi public cartea tre sa/mi vind trepturile de autor unei edituri (sau sa le negociez intr-un anumit fel). Eu primesc un procent din vinzari (o suma mica de altfel... in romania din pacate nu se poate trai din scris), adica mi se plateste cu bani infimi o munca... nimica mai mult. DAca voi reusi sa o scot in Rusia si Germania asa cum se pare ca merg negocierile, lucrurile ar deveni mai interesante si pe plan simbolic si pe plan financiar.

In ce priveste cartile pe care le primeste un autor nu/i ajung nici sa le dea la prieteni foarte apropiati... adica 20 de ex..

Si se poate comanda si online de la www.polirom.ro cu reducere
Eu nu am dreptul sa o pun free pe net....

Lansarea cartii o voi face si la Chisinau in luna septembrie. Voi anunta din timp. sper sa fac un eveniment interesant... si sa putem polemiza live..
v.ernu
 
Slab raspuns, domnule Ernu. Asta ca sa nu mai zic ca la mesajul excelent al colegului meu, Johann Moritz, nu ati avut reactie. Marturisesc ca suntem extrem de dezamagit de domnul Siulea, individ care se dovedeste a nu fi nimic mai mult decat un fals intelectual. Daca insa tot ne duelam in articole, hai sa va aduc la cunostinta vreo 3.

DRAGOS PAUL ALIGICA - O confruntare pentru viitor said:
Desi ar fi trebuit sa ne obisnuim de mult, continua sa ne socheze discrepanta dintre atitudinea fata de comunism a romanilor (si a est-europenilor in general) si atitudinea fata de acesta a unui segment important al elitelor occidentale. Pentru noi, cei care am fost marcati de experienta din spatele Cortinei de Fier, anticomunismul (nu atat ca ideologie sau reactie viscerala, ci ca simplu reflex axiologic) nu numai ca este parte intrinseca a identitatii noastre politice, dar, mai mult, este definitoriu pentru un intreg mod de a ne raporta la lume. Anticomunismul esticilor nu are nimic bombastic si strident, este relativ indiferent la problema apartenentei organizationale la Partidul Comunist, fiind mai degraba un melancolic reflex atitudinal, o concluzie a unei experiente existentiale sau morala unei lectii de viata bine insusite. Aceasta si explica surpriza, confuzia si, in final, disonanta cognitiva pe care ni le provoaca momentele in care realizam ca, in fapt, o buna parte a occidentalilor, pe care ii credeam atat de apropiati noua, nu numai ca nu impartasesc rezervele sau macar detasarea noastra fata de comunism, ci, din contra, imbratiseaza o atitudine ce variaza intre simpatie si sustinere deschisa fata de ideile si miturile acestuia.

Ceea ce refuzam insa sa intelegem este ca noi, cei formati politic si intelectual la confluenta dintre experienta nemijlocita a vietii sub un regim totalitar si fascinatia unui discurs politic originat in contraofensiva ideologica capitalista, purtata prin organizatii ca Europa Libera, reprezentam o minoritate. Ca matricea Europei Libere, din care se revendicau principalele elemente ale configuratiei actuale a culturii politice romanesti, era construita nu ca o reflectare statistic fidela a distributiilor in peisajul ideologic occidental, ci ca rezultatul unui filtru elegant construit si aplicat de un Virgil Ierunca, Monica Lovinescu sau un Vladimir Tismaneanu. Iar acest filtru a avut un pacat: supraestima anticomunismul elitelor occidentale. Astfel, am ajuns sa ne iluzionam ca respingerea comunismului este ceva firesc si de la sine inteles pentru orice fiinta umana de o inteligenta normala, cu un caracter decent si minim informata. Realitatea pe care o descoperim insa de fiecare data cu stupoare si frustrare este ca occidentalii si in special elitele lor au o atitudine mai “nuantata”. Asteptarea noastra de a ne intalni cu ei in ganduri si de a ne regasi in intelegerea lor ne este sistematic infirmata. Nu este vina lui Tismaneanu, a lui Ierunca sau Lovinescu. Avertismentele au existat, dar tentatia de a crede ca experienta noastra este prea profunda si prea semnificativa ca cineva de bun-simt sa o ignore sau sa o minimizeze deliberat a fost prea mare.

Noi si ei
Si totusi, evidenta de zi cu zi este covarsitoare. Invatam cu fiecare pas al “integrarii noastre euroatlantice” ca majoritatea elitelor intelectuale si mass-media occidentale inclina vizibil spre stanga. Mai mult, o parte dintre ele si politicienii ce le reprezinta privesc anticomunismul nostru, rezervele noastre fata de “idealurile socialiste” si ideologiile stangii “progresiste” ca pe ceva patologic si desuet. Fara sa stim, cadem sub incidenta unui cadru propagandistic instrumentat de ei inca din timpul Razboiului Rece in vederea discreditarii tuturor adversarilor extremismului de stanga, fie ei oameni de dreapta, fie reprezentanti ai stangii moderate antitotalitare. Furate de puterea de a modela discursul public occidental, aceste elite au ajuns sa creada in propria creatie, caricatura “anticomunistului”, pe care ne-o aplica instinctiv. Pentru ei, noi suntem cei lipsiti de discernamant istoric. Noi, nu ei, reprezentam niste dinozauri ideologici atasati de niste idei desuete si primejdioase. Marginiti si obsedati de marunte intamplari personale din trecut, suntem prea marcati de propria experienta istorica, pe care oricum nu am inteles-o, ca sa putem patrunde intelesul naturii si misiunii istorice a stangii “progresiste”. Suntem o cauza pierduta.

Pe de alta parte, pentru noi, ei reprezinta un mister si o provocare. Beneficiari ai unei libertati si prosperitati, ai unui confort material si intelectual fara precedent istoric, ei denunta sau submineaza insasi ordinea sociala ce le-a adus toate aceste privilegii. Mai mult, o fac in numele unor idei confuze si disfunctionale ai caror cobai deja am fost si care, odata aplicate, ne-au negat nu numai privilegiile, dar si drepturile pe care acesti occidentali le considera naturale si de la sine intelese. Or, tocmai aceasta este problema: pentru noi nu apartenenta organizationala la ceva numit Partidul Comunist este ceea ce conteaza, ci subordonarea fata de ideile si mentalitatile comuniste. Remarcam cu stupoare ca ei, prin principiile pe care le sustin, sunt de zeci de ori mai comunisti decat imensa majoritate a membrilor PCR - ajunsi “comunisti”, stim bine, doar prin accident istoric si biografic. In plus, nu putem sa uitam ca sustinerea pe care intelectualii occidentali au dat-o direct sau indirect sistemului sovietic nu ne era potrivnica intr-un sens abstract si teoretic, ci era un atentat lipsit de scrupule la aspiratiile noastre de libertate. Nu putem sa nu observam ca cei ce sunt azi pe prima linie a noilor avataruri ale stangismului occidental sunt in linii mari aceiasi care acum 20 de ani declarau in numele nostru ca est-europenii nu doresc capitalism, ca socialismul este un sistem viabil, ca Razboiul Rece este rezultatul agresivitatii americane si care-i atacau feroce pe acei lideri occidentali ce vorbeau in numele libertatii noastre. Dubla tradare a acestor elite occidentale, o tradare fata de cei captivi in spatele Cortinei de Fier si o tradare a sistemului prosperitatii si libertatii de dincolo de Cortina, ni se pare ceva imoral si repulsiv. In final, din perspectiva noastra, este o chestiune ce transcende clivaje doctrinare sau politice. Pentru noi, nu mai este de mult vorba de disputa “comunism versus anticomunism”, ci de o simpla chestiune de decenta si moralitate.

Arhipelagul “Noii Europe”: memorie si contraofensiva
Unde ne duc observatiile de mai sus privind existenta acestui clivaj intre romani (si est-europeni in general) si o mare parte a elitelor intelectuale, mass-media si politice occidentale? In primul rand, la concluzia ca trebuie sa ne obisnuim o data pentru totdeauna cu realitatea clivajului. Situatii precum cele petrecute la Adunarea Parlamentara a Consiliului Europei cu rezolutia privind crimele regimurilor comuniste nu ar trebui sa ne mai ia prin surprindere. Complicitatea unui segment masiv al elitelor occidentale intru socialism si comunism este un fapt incontestabil al lumii in care traim. Intelectualii romani, indiferent de nuanta si persuasiune, de la neoconservatori pana la feministi, si chiar si politicienii, in ciuda divergentelor de pozitionare pe spectrul intern, sunt uniti intr-o intelegere tacita a experientei comuniste si a consecintelor ei morale si sociale. Nu trebuie sa ne asteptam ca aceasta intelegere sa fie insa impartasita de elitele occidentale. Singurul bloc intelectual si politic ce va rezona consistent si ferm la ecourile experientei comuniste sunt libertarienii si mult hulitii (neo)conservatori. Dincolo de ei, vom mai gasi deschidere in grupurile razlete ale moderatilor de stanga, prinsi la mijloc intre ura lor fata de totalitarism si tiranie si incapacitatea de a intelege sau accepta pe deplin proiectul capitalist. In rest, trebuie sa ne obisnuim cu faptul ca, atunci cand nu vom fi izolati sau marginalizati mai mult sau mai putin politicos, vom fi intampinati mereu cu usoare rezerve nerostite, cu grade diferite de (ne)intelegere, cu “interpretari”, “reevaluari”, “deconstructii”, “reconsiderari” si mai ales cu multe, foarte multe “nuantari”.

Cei ce cred ca lucrurile se vor schimba in viitor se insala. Din contra, strategia stangii occidentale mizeaza pe factorii timp si demografie. Ei stiu ca, treptat, generatiile ce au avut atingere directa cu comunismul se vor stinge si vor fi inlocuite cu tineri ce nu au cunoscut decat confortul si siguranta capitalismului si a caror experienta politica relevanta va fi in general acumulata in demonstratii si proteste impotriva “bazelor americane” sau a “incalzirii globale”. Inconfortabilele si incontrolabilele insule de gandire si spirit anticomunist pe care mai vechile generatii le reprezinta in Estul Europei vor fi inghitite de cohorta noilor intelectuali, activisti scoliti in spiritul “progresismului” si al “nuantei” ideologice in universitatile occidentale, unde elitele de stanga sunt deja dominante. Astfel, speranta lor este ca, incet dar sigur, stanga va domina din nou discursul public, aici si acolo, ca in anii buni de dinainte de 1989.

Iata motivul pentru care ceea ce se intampla acum in tarile “Noii Europe” are o miza mult mai mare decat credem. Se spune ca dreapta a castigat Razboiul Rece, dar stanga este pe cale sa castige interpretarea asupra lui. Dar confruntarea pentru memoria si valorificarea experientei istorice a comunismului nu este o batalie pentru trecut, ci una pentru viitor. Iar batalia abia incepe. Si unul din principalele teatre de confruntare este Estul Europei. Mai precis, prin simplul nostru statut, suntem direct angrenati in prima linie a unei confruntari globale de idei ce va marca o intreaga epoca istorica. Relevanta noastra azi scapa de sub semnul etnografic al “specificului” unei culturi nationale sau regiuni geografice, proiectandu-se in universalul semnificatiei experimentului social fara precedent ai carui purtatori si hermeneuti suntem in istorie.

Miza imensa pe care aceasta semnificatie o are pentru viitor ne impune o responsabilitate pe masura. Fortele ce ar vrea sa stearga cu buretele sau sa proiecteze in spatiul exoticului, derizoriului si al relativismului cultural si moral urmele si lectiile istorice ale extremismului de stanga, fratele geaman al extremismului de dreapta, par a avea totul de partea lor: prestigiul, resursele, timpul si demografia. Pentru ei, extinctia speciei de est-european anticomunist, sceptic la retorica stangii si aliat natural al conservatorilor occidentali este doar o chestiune de timp. Pe cealalta parte a baricadei, fortele memoriei istorice si responsabilitatii politice fata de generatiile viitoare au de partea lor doua atuuri: dreptatea si adevarul. Si, asa cum stim din trecut, acestea doua sunt insuficiente victoriei. Pentru fortele intelectuale anticomuniste rezistenta in fata tavalugului stangist este o chestiune de onoare si supravietuire. Teatrul major al acestei mega-confruntari a ideilor este spatiul discursului public din “Noua Europa”. Tintele predilecte: toate institutiile ce sustin acest discurs, fie ele mass-media, academice sau culturale. Miza bataliei: mintile si inimile generatiilor nascute dupa 1989. Desi stanga pare a fi convinsa ca astrele sunt de partea sa, verdictul este departe de a fi dat. Daca anticomunistii, luptand pe ambele parti ale Cortinei de Fier, au invatat ceva in lungii ani ai Razboiui Rece, atunci acestea sunt doua lucruri: sa supravietuiasca si sa poarte un razboi de uzura. Iata de ce, in ce masura arhipelagul intelectual anticomunist al Noii Europe se va scufunda in neputinta si uitare sau, din contra, se va consolida jonctionand cu aliatii occidentali intr-o platforma comuna, capabila sa sustina dinamica istorica impusa de “1989”, ramane o intrebare al carui raspuns depinde nu de fortele inexorabile ale destinului istoric, ci de angajarea si efortul fiecaruia dintre noi.

Stefan Agopian - Un rahat bine lustruit said:
Vasile Ernu e basarabean si s-a nascut in 1971 la Odessa. In 1990 a primit o bursa de la statul roman si a absolt filozofia la Iasi. Recent a publicat o carte plina de nostalgii dupa vechiul URSS, tara in care si-a petrecut copilaria si adolescenta. Nostalgia e atat de puternica, incat, spune el, "din cand in cand mai vreau sa iau un bilet spre URSS..." . Din cauza ca nu poate sa ia acest bilet, a rezolvat problema evocand viata de zi de zi a cetateanului sovietic obisnuit, acel cetatean made in URSS. Un cetatean fericiti, care, zice autorul, chiar daca suferea o oarecare represiune politica, scapase de represiunea economica, acea represiune care il sufoca pe cetateanul din lumea libera. Nu se intelege prea clar de ce, daca a scapat de represiunea economica, cetateanul sovietic statea totusi la coada cand se baga cate ceva. In 1983 am vazut la Moscova o coada de cativa kilometri. Se bagasera tenisi cehesti. Ernu nu isi bate prea mult capul cu aceasta problema; la coada, zice el, cetateanul sovietic se socializa. Spre deosebire de occidental, care, fiindca nu statea la coada, se aliena. Ce poate sa faca dragostea dintr-un om! Locuitul in comun, cate patru-cinci familii intr-un apartament, avea acelasi rol, socializare. Ea se producea fie in bucataria comuna, fie stand la coada pentru a ocupa un loc la closet. In schimb, occidetanlul, care are bucataria si baia numai ale lui, moare de plictiseala. Statul sovietic nu putea produce cam tot ce-si doreau cetatenii, de exemplu blugi, dar a gasit repede o rezolvare a problemei. A atacat afganistanul, tara unde se gaseau blugi, si fiecare soldat putea aduce cu el, cand venea in permisie, cati blugi putea cara. Asa s-a pricopsit si Ernu cu o pereche de blugi adusi de fratele sau. Autorul este, printre altele, foarte mandru de scriitorii sovietici. Orice cetatean sovietic stia pe dinafara fragmente din Ilf si Petrov, de exemplu. Din pacate, autorul uita sa ne spuna cum i-a rasplatit statul sovietic pe acesti doi scriitori intr-adevar geniali. Pe Ilf l-a impuscat in 1938, iar pe Petrov l-a trimis in linia intai si in 1942 a disparut. Tot asa, uita sa ne spuna ca Erofeev, din care citeaza masiv despre cum beau rusii, n-a putut niciodata sa-si publice ceva in URSS. Dar astea sunt chichite de om care n-a inghitit niciodata comunismul.

Stefan Agopian - Trimisi la Banal said:
Nu de mult, controversatul autor al volumui Nascut in URSS, Vasile Ernu, i-a acordat un interviu lui Ovidiu Simonca pentru revista Observator Cultural. Printre altele, autorul nascut in URSS afirma: "Pentru mine, comunismul romanesc este cel mai neinteresant dintre toate tipurile de comunism (...) Comunismul din Romania a fost banal." Pentru un om care este mandru ca s-a nascut in adevarata patrie a comunismului, afirmatia aceasta este perfect intemeiata. Comunistii romani s-au straduit cat au putut sa-i imite pe cei sovietici, dar n-au reusit, de exmplu, sa omoare, precum sovietici, milioane de tarani infometandu-i. Am avut si noi lagare si puscarii, dar in comparatie cu cele din URSS ale noastre erau floare la ureche. Unde mai pui ca in 1964 toti detinutii politici s-au intors pe la casele lor. Am interzis si noi scriitori, dar n-am reusit sa-i impingem la sinucidere pe cei mai buni dintre ei. I-am indoctrinat pe copii, dar n-am reusit sa-i convingem sa-si toarne parintii cand ascundeau mancarea pentru a nu o preda autoritatilor. Am avut si noi savanti sarlatani, dar nici unul n-a avut anvergura unui Miciurin sau Lşenko. Vasile Ernu are dreptate: comunismul romanesc a fost de o banalitate infricosatoare.

Sah-mat.
 
salutare

am spus mai sus ca incepem sa vorbim paralel si asta nu mai este interesant pentru nimeni.. cred.

Domul Johann Moritz din cite am inteles a comentat (in ultimul sau text) doar textul lui Ovidiu Tichindeleanu, iar despre carte nu am vazut sa se pronute, ci doar intreaba "de fapt, care e ideea cartii si care ii sunt argumentele?". Nu am chef sa povestesc cartea. Ea se poate gasi si citi... nu am postat/o din modive contraactuale... nu financiare.. din pacate.

In ce priveste domul Siulea nu cred ca dstra sinteti in masura sa decideti cine este un intelectual autentic si cine este unul fals. Eu urmarind ce scrie pot spune ca este un intelectual cu o gindire lucida, iar critica pe care o face o face de pe o pozitie liberala si nu conservatoare (in nici un caz de stinga .. ca sa nu fie cumva banuit de mai stiu eu ce ... ca din cite vad in romania a fi de stinga inseamna a intruchipa raul absolut)..

In rest putem posta la infinit texte cu perspective diferite. Eu cred ca am spus destul de clar niste lucruri si nu vreau sa revin si sa spun ceea ce deja am spus. Nu/mi plac supozitiile fundamentaliste si tari... eu lucrez cu nuante. Respect textele critice care vin la adreasa cartii.. insa din pacate ele sint foarte foarte slabe... precum cel al domnului Agopian. (Oricum le postez pe toate pe situll www.nascutinurss.ro la presa.. fara disciminare). Cred ca cei care au scris pe acest siteu au avut interventii net superioare decit argumente de tip "rahat lustruit". Dar nu cred ca poti sa te astepti de la o revista precum Catzavencu, care nu prea le are cu spiritul critic, ci doar cu bascalia, de la o alta interventie decit de acest tip... umori, rinjete, semi/pseodo/argumente... subintelese si nu spuse.. emotii viscerale.. ca da .. ei sint baietii buni..

Oricum cartea si-a atins intr/un fel scopul.. a deranjat o buna parte din intelectualii conservatori... a creat discutii, controverse.. si cred ca asta conteaza cel mai mult.... si poate unul din putinele merite ale cartii (sesizate de unii critici... Antohi, Tismaneanu, Cosasu, Simonca, Tichindeleanu, Sorin Matei... etc) a fost ca a aruncat o privire asupra comunismului dintr/o perspectiva noua pentru romania...

cu respect
v.ernu
 
cel mai mult ce-mi place de pe site e muzica din desene animate :D super frumoasa. eu n-am crescut in perioada in care sa prind filmele (de aia nu-mi sunt aproape), dar desenele animate le-am prins :D
 
Domnului Ernu:
La intrebarea "care este de fapt ideea cartii?" se poate raspunde fara a se povesti cartea. Eu nu am publicat pana acum nici o carte, dar am scris doua lucrari de licenta si una de dizertatie. Cine vrea sa stie ce m-a apucat de am scris lucrarile alea nu trebuie sa citeasca decat introducerile, adica locul unde am anuntat obiectul studiului meu, si concluziile. Restul e demonstratia, adica acea parte pe care o citeste doar cine e interesat sa inteleaga cum am ajuns la concluziile pe care le-am anuntat la sfarsit. Si oricum eu unul as putea sa va rezum intr-o singura fraza concluziile fiecareia dintre cele trei lucrari.
Asta va rugam si eu, sa imi spuneti care sunt concluziile cartii si, din anumite motive, ma interesa inclusiv justificarea modului in care a fost abordat subiectul, adica justificarea demersului comparatist comunism-capitalism.

Si inca o chestie legata de nuantele pe care le tot invocati. Sunt absolvent de drept (si de istorie). Ei bine, profesorii mei de drept penal m-au invatat ca in cazul analizarii unei infractiuni se vor lua in considerare absolut toate aspectele cognoscibile legate de savarsirea faptei si de persoana inculpatului (sau cum ai spune dumneata: toate nuantele). Dar la sfarsit, dupa ce ai analizat totul, vedictul va fi unul singur: vinovat sau nu, nu e patinaj artistic sa-i dam un punctaj pentru impresia artistica si un altul pentru impresia tehnica.
 
Ai dreptate

uite introducerea si 2 texte de final.. poate te ajuta cu ceva (e varianta de manuscris dar nu cred ca difera prea mult de textul final redactat).
interiorul este putin diferit.. curge altfel.. Poti gasi si citeva fragmente si pe siteul cartii www.nascutinurss.ro


0. Născut n URSS. n loc de introducere


Am plecat din această ţară n 1990. Parafrazndu-l pe Vladimir Maiakovski aş putea spune: Priviţi, minunaţi-vă, şi eu am fost cetăţean al Uniunii Sovietice. URSS este ţara, patria n care m-am născut şi am trăit. Este o ţară care nu te poate lăsa indiferent, dincolo de relaţia pe care ai avut-o cu ea, fie că o iubeşti sau o urăşti. Sper că ceea ce urmează nu e nici dragoste, nici ură, dacă există vreo deosebire ntre ele, căci indiferenţă cu siguranţă nu va fi.

Uniunea Sovietică nu a fost doar o ţară, a fost mai mult dect att, a fost cel mai mare proiect politic utopic al modernităţii. Ea te face să te minunezi, te fascinează, iar fascinaţia pentru ea lasă urme şi răni adnci. Cum ar spune prima intelighenţie revoluţionară de după 1918, acolo nu arta imita viaţa, ci viaţa trebuia să devină artă. Acolo am trăit cu toţii cea mai grandioasă scriitură politică a secolului XX, cu avnturi eroice, cu eforturi inumane, cu tragedii cutremurătoare, cu victorii şi nfrngeri sngeroase. Acolo am trăit o scriitură n care toţi am fost contemporani unii cu alţii. Eroii noştri, personalităţile şi personajele, cuvintele şi lucrurile, indiferent de perioada reală n care s-au născut şi au trăit, au locuit alături de noi n aceeaşi komunalkă numită URSS, fiind simultan şi precursorii şi contemporanii noştri.
Am fost martorul unuia dintre cele mai utopice proiecte ale omenirii, am fost martorul unui proiect neterminat şi am văzut gloria şi căderea acestei utopii. Despre ea voi ncerca să povestesc cte ceva. Toate lucrurile scrise aici snt povestite dintr-o dublă experienţă, care nu este neapărat singulară. E vorba, pe de o parte, de o experienţă directă, a cetăţeanului care a locuit n spaţiul sovietic, iar de celaltă, de o experienţă livrescă, mediată cultural. mpreună m-au definit ca pe un produs made in URSS. Este aproape imposibil să le deosebesc. Povestesc n acelaşi timp, din perspectiva unui homo sovieticus, un produs al acestei ţări şi culturi. Şi mi propun să nu apelez direct la instrumentarul intelectual achiziţionat mai trziu.
Ceea ce ncerc să fac este un fel de arheologie a vieţii de zi cu zi a Uniunii Sovietice, ca o metaforă a culturii şi civilizaţiei sovietice. Textul ce urmează, scris n maniera unui gen eretic, ncearcă să sintetizeze teme, eroi, situaţii, amintiri, lucruri şi cuvinte cheie sub forma unor texte-piese de puzzle. Deşi fiecare piesă-text poate fi citită separat, ntregul nu poate fi văzut dect montnd piesă cu piesă. Acest ansamblu nu are pretenţia de a construi o imagine exhaustivă, obiectivă şi exactă a ceea ce a fost cultura sovietică. Este o arheologie subiectivă, personală care vrea să dea doar contururi, starea de spirit, modul de a gndi şi vorbi al unei culturi, să creioneze mentalitatea culturală sovietică. Această arheologie nu propune o cheie de nţelegere, o judecată morală sau valorică, ci doar induce o familiarizare care ne poate ajuta, pe toţi, să nţelegem mai bine ce a fost Uniunea Sovietică şi ce nseamnă lipsa ei.
Fireşte, riscul de a vorbi despre viaţa cotidiană dintr-un timp trecut, presupune involuntar o anumită stare de nostalgie. Dar, mai nti, nostalgia ca şi concept intră n contradicţie directă cu un homo sovieticus, din simplul motiv că nostalgia este o utopie ndreptată spre trecut, pe cnd el lucrează cu utopii ndreptate spre viitor. Şi n al doilea rnd, nostalgia ca formă de ntoarcere acasă e imposibilă, căci pentru noi, homucuşii, nu mai există acasă. Iar dacă există o nostalgie, aceasta nu e una care urmăreşte să reconstruiască trecutul, ci una care vrea să povestească amintirea, trecutul. Şi cum, teoretic, nostalgia nu este departe de ironie, căci ambele lucrează cu dubla contemplare a obiectului şi subiectului, le combin şi privesc napoi cu o privire nostalgic-ironică.
Privind napoi, mi dau seama că odată cu dispariţia Uniunii Sovietice şi a comunismului s-a pierdut ceva. N-aş putea să vă spun ce. Poate că s-a pierdut un anumit patos, un anumit mod de a vedea lucrurile şi de a trăi viaţa de zi cu zi, poate entuziasmul de a mai crede n idealuri, poate un anumit fel de a suferi. Nu snt capabil să identific pierderea, trăiesc nsă tristeţea acestei pierderi. Cred cu o oarecare convingere că s-a pierdut ceva esenţial şi semnificativ din experienţa noastră umană. nsă această pierdere nu poate fi nici nlocuită, şi nici reabilitată. Cu un oarecare efort cred că această pierdere nu poate fi dect nţeleasă.
Din cnd n cnd mai vreau să iau un bilet spre URSS, nsă de fiecare dată trebuie să-mi reamintesc că aşa ceva nu se mai vinde. Nici un tren, nici un avion şi nici un drum nu mai duc spre URSS, din simplul motiv că Uniunea Sovietică nu mai există. Singura formă de a-mi vizita ţara este legată de memorie. Textul ce urmează e povestirea acestei amintiri, a acestei aventuri incredibile.

51. Ce-i de făcut?

E ntrebarea politică fundamentală care se pune n vechea tradiţie socialistă. Ori de cte ori apare o problemă majoră te ntrebi: Ce-i de făcut? Vă aduceţi aminte cnd fratele tnărului Valodia Ulianov a fost arestat şi condamnat la moarte pentru că a ncercat să-l asasineze pe Ţar? Fratele a fost condamnat, iar el s-a ntrebat Ce-i de făcut? şi a răspuns: Noi vom merge pe o altă cale! Răspunsul la această ntrebare a fost Marea Revoluţie din Octombrie. Pnă şi duşmanii de moarte ai comunismului recunosc n el un geniu al strategiilor politice. E de nvăţat.
Astăzi, cnd comunismul s-a oprit, ţara a murit şi totul a luat cursul triumfalistei culturi neoliberale, noi ne ntrebăm Ce-i de făcut? Să ne adaptăm, să luptăm, să ne retragem sau pur şi simplu să bem imediat. E greu de ales o cale dintre cele cteva posibile.
Există posibilităţi? Fireşte că există. Există varianta homucus-ului cinic şi oportunist. Este simplă. Ei au răspuns la această ntrebare prin trecerea de la o tabăra la alta fără remuşcări şi păreri de rău. Cinicul, chiar dacă are anumite opinii ideologice personale poate să schimbe lejer barca, căci scopul suprem este supraveţuirea, iar Oportunistul are ca principiu ideologic doar pe cel al supraveţuirii. Astăzi i putem vedea prezenţi la cel mai nalt nivel, vorbind cu acelaşi patos şi convingere, schimbnd doar cţiva termeni n discursul scris ncă din perioada comunistă. mi aduc aminte, acum cţiva ani, cnd profesorul meu, un homucus cu principii şi experienţă, fiind ntrebat de unul dintre colegii săi De ce nu te-ai nscris, măi, şi tu ntr-un partid, că te căpătuiai?, a răspuns ironic: Scuză-mă, dar n-aş suporta să-mi văd vechii colegi de Partid ntr-un alt partid. Corect. Comuniştii şi komsomoliştii de ieri, cinici şi oportunişti, snt cei mai buni capitalişti şi luptători pentru drepturile omului de astăzi. Ar trebui să mulţumească Partidului pentru naltul nivel de educaţie politică pe care l-au primit. Da, comunismul s-a oprit, dar vă asigur, vă garantez că dacă o mna invizibilă ar porni acest mecanism, Cinicul şi Oportunistul vor fi primii care vor susţine naltele idealuri şi vor trece n noua tabără, fără nici o mustrare de conştiinţă. Pe ei nu-i ţin n viaţă idealurile, principiile ideologice şi morale, ci doar un singur scop, şi anume, supraveţuirea cu orice mijloace şi orice preţ.
Mai există categorii, care snt n principiu perdante. Am putea să le spunem Naivul şi Entuziastul. Snt categoriile de care orice nou nceput are nevoie. Ei snt bulele şi focul de artificiu care fac atmosferă, ntreţin flama şi dau sensul şi dinamica vremurilor de nceput. Nu există un nou nceput fără ei. nsă ei vor fi ntotdeauna cei care la final vor rămne pe dinafară. Ei snt utilizaţi şi transformaţi de sistem, fie ntr-un gunoi reciclabil, fie n micii roboţei de care are atta nevoie maşinăria puterii. Alţii nsă, cedează sau cad pradă deznădejdii, dar aceasta nu face parte din regulile jocului. Sistemul nu lucrează cu cei umiliţi şi obidiţi.
Mai există Scepticul, cel care nu crede nimic din ce se spune şi pune la ndoială totul. El ştie un lucru elementar: puterea nu e făcută pentru a te sluji, ci pentru a te folosi, a te nrola, a te ncadra n mecanismul său, a te pune la locul tău, locul pe care l crede ea potrivit pentru tine. El ştie că n esenţă nu există putere bună şi putere rea, ci că totul are o consistenţă cameleonică care te poate duce uşor n eroare; şi de aceea, trebuie să te raportezi la ea prin punere n chestiune.
Scepticul de serviciu este cel mai incomod produs. El nu poate fi tratat după aceleaşi reguli şi cu aceleaşi norme aplicabile celor care se nrolează. El nu poate fi oportunist sau cinic, căci şi atunci cnd are o idee, o propunere, o pune la ndoială. El nu poate fi naiv sau entuziast, căci ndoiala este departe de aceste trăsături. Astăzi, nsă, sistemul este mult mai subtil şi perfid. El nu luptă cu această categorie. El ncearcă să o transforme n periferia necesară, virusul util de care are nevoie sistemul. Sistemul ncearcă cu orice mijloace să-l utilizeze pe sceptic n propriul său scop, acesta ncearcă nsă să lupte, să nu se lase nregimentat; şi singura sa armă şi singurul principiu este ntrebarea. Fireşte, se ntreabă şi el la rndul său: Ce-i de făcut?.

52. P.S.

Snt cteva lucruri care m-au obsedat mereu de cnd s-a prăbuşit regimul sovietic. n primul rnd, raportul meu intim cu trecutul comunist, şi apoi, raportul actual cu el. ntotdeauna m-am ntrebat: ce aş fi fost, cum m-aş fi comportat eu, cum m-aş fi transformat dacă sistemul politic comunist ar mai fi continuat? N-am un răspuns.

Dacă mă gndesc totuşi mai bine, cred că aş avea un răspuns, care nu ştiu dacă e valabil şi pentru alţii. E răspunsul meu la propria mea ntrebare, la propriile mele obsesii. Şi răspunsul se găseşte n aceste rnduri.

Ce am vrut cu aceste nşiruiri de amintiri? Am vrut să-mi exprim cteva gnduri esenţiale. Mai nti, lumea n care am trăit nu a fost nici att de rea şi nici att de bună pe ct cred unii sau alţii. Faţă de această lume din care am ieşit nu ar trebui să ne raportam cu ură, dispreţ, dragoste sau ignoranţă, ci trebuie doar să ncercăm să o nţelegem şi să ne-o asumăm.

n al doilea rnd, ceea ce am trăit nu e neapărat greaua moştenire, ci un dat, o realitate care e şi rea dar şi bună. Important este ce facem cu ea, cum ştim să o gestionăm şi să o valorificăm.

O altă concluzie deranjează şi incomodează semnificativ astăzi: faptul că, din punctul meu de vedere, ntre lumea din care am ieşit şi lumea n care am intrat nu există o deosebire fundamentală, ci doar una de nuanţe, de ambalaj. Dacă lumea n care am trăit era axată pe represiune politică, lumea n care am intrat e bazată pe represiune economică. Snt două feţe ale aceleiaşi monezi. Ambele snt forme de represiune şi de control. Ambele ne controlează şi ne subordonează; ncearcă să ne transforme n sclavi şi maşini care răspund unor comenzi prestabilite. Ambele spală creiere la fel de perfid şi ne alienează la fel de eficient. Afirm acest lucru fără a fi partizanul vreunei părţi, ci ca un cinic ce ncearcă să-şi păstreze gndirea lucidă.

n ultimul rnd, după cele afirmate mai sus, susţin că nu trebuie să ne ncredem n nici una din lumile politice posibile, ci trebuie să le chestionăm, să le interogăm, să nu ne subordonăm, ci să rezistăm, ncercnd chiar să schimbăm ceva. Cred că un astfel de raport poate face lumea puţin mai bună. Fireşte, nu trebuie să uităm că lumea n care trăim poate să dispară, să se transforme, iar lumea care a fost poate să revină, să capete noi forme. Fiecare pe baricada sa, am crezut, şi unii ncă mai cred, că mai degrabă va veni sfrşitul lumii dect că va dispărea comunismul sau capitalismul.

Cum m-aş fi comportat eu n vechea lume? Ca n lumea nouă. Compromisurile noastre n lumea nouă snt identice cu compromisurile pe care le-am făcut n lumea veche. Am convingerea că nimic nu s-a schimbat esenţial cu noi n raporturile cu stăpnii noştri, vechi sau noi.
 
Privind napoi, mi dau seama că odată cu dispariţia Uniunii Sovietice şi a comunismului s-a pierdut ceva. N-aş putea să vă spun ce. Poate că s-a pierdut un anumit patos, un anumit mod de a vedea lucrurile şi de a trăi viaţa de zi cu zi, poate entuziasmul de a mai crede n idealuri, poate un anumit fel de a suferi. Nu snt capabil să identific pierderea, trăiesc nsă tristeţea acestei pierderi. Cred cu o oarecare convingere că s-a pierdut ceva esenţial şi semnificativ din experienţa noastră umană. nsă această pierdere nu poate fi nici nlocuită, şi nici reabilitată. Cu un oarecare efort cred că această pierdere nu poate fi dect nţeleasă.
Din cnd n cnd mai vreau să iau un bilet spre URSS, nsă de fiecare dată trebuie să-mi reamintesc că aşa ceva nu se mai vinde. Nici un tren, nici un avion şi nici un drum nu mai duc spre URSS, din simplul motiv că Uniunea Sovietică nu mai există. Singura formă de a-mi vizita ţara este legată de memorie. Textul ce urmează e povestirea acestei amintiri, a acestei aventuri incredibile.


aceste afirmatii mi se pare ca vin in contradictie cu intreaga teorie pe care ati facut-o inainte referitor la nostalgie... eu nu simt ironie in aceste cuvinte, va spun sincer, dar simt regret. si mi se pare fortat sa numiti URSS ca patrie... mi se pare ca aceasta viziune putea veni numai de la un molodvean, pt ca nu cred vreodata ca tarile baltice au numit patrie URSS... dumneavostra ati trait intr-un conglomerat de natiuni asuprite... dar natiuni, care niciodata nu au fost uniformizate sau unite intr-o singura tara... tara este definita nu numai de niste granite artrificial obtinute si o politica comuna...cel putin eu asa cred... si aceste lucruri tin de o notiune simpla numita patriotism.

impartirea pe care ati facut-o referitor la Oportunist, Cinic, NAiv, Entuziast, Sceptic... va referiti la clasa politica sau va referiti la faptul ca societatea poate fi impartita in astfel de categorii... daca este ultima varianta cred ca ati uitat o categorie foarte importanta INDIFERENTII... desi nu sunt de-accord suta la suta cu aceatsa impartire cam rigida... mai ales ca nu cred sa existe tipologii curate, asa cum le-ati prezentat dumneavostra. oricum indiferentii sunt majoritari si pana la urma ei contribuie la situatia actuala atat a Republicii Moldova, cat si a Romaniei.

va intrebati ce ar fi fost? eu sunt de parere ca multe lucruri s-au schimbat pentru noi si aceste lucruri ne-au afectat dezvoltarea. nu cred sa fi fost aceeasi deoarece contactul cu mediul informativ te schimba si te formeaza... am aderat la noi valro si la noi principii de viata... nu spun ca sunt mai bune sau mai rele, dar sunt altele... si de-accea eu nu cred ca dumneavostra ati fi fost acelasi... poate niciodata nu ati fi plecat din "tara URSS" si nu ati fi avut subiectul pentru care sa scrieti aceasta carte... :)


adaugat mai tarziu:
Nu există un nou nceput fără ei. nsă ei vor fi ntotdeauna cei care la final vor rămne pe dinafară. Ei snt utilizaţi şi transformaţi de sistem, fie ntr-un gunoi reciclabil, fie n micii roboţei de care are atta nevoie maşinăria puterii. Alţii nsă, cedează sau cad pradă deznădejdii, dar aceasta nu face parte din regulile jocului. Sistemul nu lucrează cu cei umiliţi şi obidiţi.

sunt total de acord ca fara ei nici o societate nu poate incepe, insa nu sunt de-acord ca ajung un gunoi reciclabil... eu cred ca societatea are o temelie in entuziasti, pentru ca fara ei nu apare ideea... creatia in orice domeniu nu este filtratat prea mult prin ratiune si nici nu este calculata sub formula costuri/beneficii... de-accea ei sunt omniprezenti si vor contribui la mentinerea spiritului cultural sau ideatic al unei natiuni... acum imbraca alte forme si sunt mai raspanditi in domenii foarte diferite. este adevarat ca sunt supusi riscului de a flimenta... dar asta la nivel material, pe cand ei propun ceva dincolo de simplu material.
 
salutare,

cred totusi ca sanatos si corect ar fi sa se citeasca cartea ... (sint fragmente care te pot duce in eroare.. si nu vreau sa discut pe ele)..
sint convins ca multe lucruri pot fi intelese diferit...

1. eu nu fac o analiza academica, documentata si nu lucrez cu adevaruri in sensul tare.
2. eu vorbesc despre o viata cotidiana asa cum o percep cu ajutorul memoriei personale (traite sau citite).
3. este o arhiva subiectiva pe care mi/o asum (am spus de nenumarate ori ca e subiectiva)
4. nu fac apologia comunismului (dar nici a capitalismului), ba din contra le pun pe ambele la indoiala si nu cred in sisteme politice ideale... de aceea cred ca datoria noastra e sa le chestionam... sa le punem la indoiala...
5. incerc totusi sa privesc mai putin incrincenat, dar spun mereu ca asta nu inseamna ca ceea ce cred eu este neaparat adevarat... am si eu indoielile mele
6. repet.. exista un element nostalgic (si cred ca e firesc odata ce vorbesc despre viata mea.. copilarie etc... este o nostalgie pasiva.. povesteste si nu reabiliteaza...) dar nu cred ca acesta este elementul tare al cartii. Cred ca ironia este mai puternica.. dar fiecare cititor are dreptul sa inteleaga ce vrea si ce poate... (de ex. Vladimir Tismaneanu a simtit o mare tristete... posibi exista si asta nu neg)
7. Simt deseori ca textele (de factura anticomunista) critice care arunca textul meu in zona nostalgic-iresponsabila sint un soi de texte incriminatorii, texte care denunta... de genul.. "fiti atenti asta va poate sminti". Eu propun o dezbatere, nu o combatere. O dezbatere presupune ca ambele parti ar putea sa aiba dreptate.. ca totul se bazeaza pe un schimb de argumente rationale... si ca putem sa ne acordam dreptate unul altuia. Pe cind a combate presupune ca te afli in posesia unor certitudini si nimic nu poate schimba aceste convingeri..(recomand in acest sens o carte excesiv de lucida si cinica pe acest subiect.. Republica absenta a lui Daniel Barbu)...

cu respect
v.ernu
 
eu nu va combat ... eu mi-am expus punctul de vedere la cele scrise mai sus... asa cum percep eu lucrurile:)

ps: v-am vazut la Realitatea tv intr-un scurt interviu
 
nu am invinuit pe nimeni... vorbeam ca principiu..
eu sint onorat ca se discuta pe un subiect care deriva din cartea mea.. (dar care nu tine neaparat de carte).. si aici am vazut multe idei foarte bune.

fireste ca ma intereseaza in primul rind sa fiu citit si sa primesc o reactie la carte (in ansamblul ei).. cu siguranta sint lucruri de reprosat... eu cunosc citeva..hi..

interviul de la Realitatea nu stiu cum a iesit ca nu l/am vazut...

v.ernu
 
va inteleg ca doriti o dezbatere mai concreta, ins apana nu vom avea cces la cartea dv vom discuta asa... si as dori sa imi raspundeti la ce am scris mai sus, pentru ca sunt curioasa refeitor la viziunea dumneavoastra. asa vom putea inchega o discutie.
 
ok

incerc repede sa raspund la citeva din ideile tale (din pacate sint foarte strins cu timpul si peste o zi tre sa fug la moscova unde se lucreaza deja la traducerea cartii in rusa... si voi fi pe drumuri in jur de doua saptaminai).. asa ca scuze de expedierea succinta... incerc sa raspund in limita timpului .

1. Povestea cu tara / patria etc e nitel mai complicata. Cred ca trebuie privit proiectul URSS dintr/un alt unghi decit cel al proiectelor tara/natiune. A fost un proiect grandios, utopic care a picat... su dureros

2.tipologia de care vorbesc e una subiectiva si nu vrea sa fie exaustiva.. pentru mine aceasta tipologie e semnificativa dar nu rezolva toata aria de probleme (produse umane etc)..

3. Eu nu zic ce s/ar fi intimplat in termneni abstracti.. ci zic ce s/ar fi intimplat cu mine.. si dau un raspuns al meu .. mie... e un raspuns clar cred eu... si ating si problema compromisului ... care e o mare problema pe aici..

oricum sper sa ai aces curind la carte..
v.ernu
 
"Din documentarul lui Vasile Ernu, Născut n URSS, putea ieşi un excelent roman. Ca memorialistică nsă, el trebuie citit dimpreună cu o serioasă istorie a URSS. Ca să nu ne smintim."

Simona Sora, Dilema Veche


johann_moritz said:
Domnului Ernu:
La intrebarea "care este de fapt ideea cartii?" se poate raspunde fara a se povesti cartea... Asta va rugam si eu, sa imi spuneti care sunt concluziile cartii si, din anumite motive, ma interesa inclusiv justificarea modului in care a fost abordat subiectul, adica justificarea demersului comparatist comunism-capitalism.

"Care este de fapt ideea cartii?" - excelenta intrebare, la care insa, din pacate, domnul Ernu raspunde neconvingator. Din acest motiv, iti voi comunica perceptia personala asupra acestei carti: o incercare abila de "smintire" a cititorului - prin transmiterea de mesaje subliminale, utilizarea de tehnici de persuasiune si de argumente confuze - destinata reabilitarii comunismului si "recuperarii" nostalgicilor Maretei Uniuni. In ce scop? Numai Dumnezeu si domnul Ernu ar putea raspunde la intrebare.
Felicitari, atat tie cat si lui Husky40, pentru modul logic, argumentat, in care ati demontat incercarile de "smintire" a cititorilor!!!
Imi pun si eu niste intrebari retorice:

- oare daca editura Polirom nu ar fi publicat cartea, s-ar fi gasit in Romania o alta editura dispusa sa-si asume riscurile financiare aferente, prin publicarea ei?
- oare cati romani vor cumpara "Nascut in URSS"? 10? 20? 100?
 
vreau sa te intreb ceva... tu ai citit cartea, in sensul ca este opinia ta sau ai citit critica aferenta? eu te intreb serios, fara nici un substrat.

eu ca romanca as citi-o pentru a vedea vizunea unui om dinauntru URSS... pt ca totusi Ro nu a fost acolo. si pana nu o voi citi nu pot sa imi dau cu parerea, decat pot sa raspund la ceea ce scrie dl ernu pe acest forum.
 
Back
Top