lifeandsoon;211634 said:a. filosofia ne conduce spre sens, psihologia spre adevar.
lifeandsoon;211634 said:b. filosofia expliciteaza, psihologia explica
lifeandsoon;211634 said:c. filosofia nu opereaza cu conceptul de normalitate si nu impune limite acestuia.
lifeandsoon;211634 said:psihologii definesc si delimiteaza normalitatea.
lifeandsoon;211634 said:Liiceanu citeaza din prima si zice> Heidegger nu gandeste niciodata despre ceva, el gandeste ceva.
lifeandsoon;211634 said:Psihologia se ocupa de gindire, filosofia se ocupa cu gandirea.
lifeandsoon;211634 said:dar am eu "vaga impresie" ca si tie iti sunt la fel de clare aceste distinctii
lifeandsoon;211634 said:si atunci: ce ar fi sa testam acesta dialectica, legata tocmai de tema taxatorului(care a propos conduce la cel putin doua antinomii ce pot fi luate in discutie - una legata de conceptul de taxa si alta de cel de identitate) si sa o dezbatem aici la un cafe virtual? ce ziceti?
greenFoX;211629 said:Asdar, cum pot sa stiu ca l-am inteles pe cineva, un autor? Pai atunci cand o secventa din carte (pe care indraznesc sa spun ca am priceput-o) se leaga cu alte secvente, formand un tot legat si coerent. Da, cred ca asta-i o proba a faptului ca ai inteles un text: cand vezi ca pricepi o "bucatzica" si aceasta se leaga in mod firesc cu alte bucati intr-un ansamblu coerent.
greenFoX;211629 said:Poate ca n-o sa fii de acord, dar cel putin cred ca vei admite ca macar unele texte pot fi reduse la o esenta sau la o schema de idei.
greenFoX;211629 said:nu crezi ca incercarea lui Noica din "Povestiri despre om" este ceea ce voiam sa spun mai sus? Adica o incercare de a lamuri, pe intelesul tuturor, "peripetiile" spiritului din cartea lui Hegel? Sigur asta este, dar eu voiam sa spun mai mult: ca Noica a putut sa surprinda esenta cartii, s-o reduca la o mica schema, dupa care ne-a impartasit-o in cuvinte mai simple...
greenFoX;211666 said:Imm. Kant tine un discurs in fata studentilor si spune, pentru inceput: orice cunostinta ne vine din experienta, prin senzatii si perceptii. Toate datele experientei ajung la noi pentru ca sensibilitatea noastra este dotata cu aceste 2 forme a priori: spatiul si timpul. Asadar, lipsiti de aceste 2 dimensiuni a apriori, nu am mai avea acces la datele lumii empirice. Dar asta nu este tot. Caci datele experientei nu vin oricum, haotic si dezordonat. Ele sunt ordonate de niste categorii (eu le-am cercetat cu atentie si sunt 12 la numar) ale intelectului nostru. Categoriile, deci, ordoneaza datele pe care le primim din experienta. In fond, acesta este rolul lor - de a ordona tot ce ne vine prin medierea sensibilitatii. Aveti grija, caci daca le puneti in slujba altor scopuri, o sa ajungeti inevitabil la aporii pe calea cunoasterii.
Dar in acest moment, sa zicem ca un student intervine si spune: pai asta inseamna ca Platon a cam exegerat cu teoria Ideilor sale, despre care spune ca sunt dintr-o alta lume, transcendenta si lipsita de umbrele ignorantei. Daca, asa cum spuneti dvs, orice cunostinta ne vine din experienta, atunci Ideile lui Platon sunt niste fantasme.
greenFoX;211671 said:Tu ma pui sa explic anumite momente dificile din teoria lui Kant, iar mie mi se pare ca in urma explicatiilor (sa zicem ca bune, desi nu stiu daca pot satisface exemplar aceasta cerinta ) inca nu putem fi siguri ca lucrurile au fost cu adevarat intelese.
merge si varianta asta de interpretare a intelegerii, desi nu sunt sigur ca e cea m ok.
dar intrebarea mea, daca discutia a ajuns pana aici, e un pic alta. exista ceea ce s-ar putea numi 'intelegere corecta'?
greenFoX;211684 said:buna.
M-am gandit la ceea ce s-a spus despre rolul intrebarii in intelegere. Dar cum putem sti care sunt intrebarile bune si care nu sunt bune? Pe baza facem acest partaj? Si, mai ales, cum putem ajunge la aceasta baza?
MirK;211686 said:Aici nu mai are sens sa ma intreb daca intrebarea mea este "corecta". Aici mediatorul e inutil.
jimosho;211714 said:dar poate fi intrebarea ta perceputa ca mediator intre tine si text?
MirK;211721 said:Pui o intrebare foarte buna, cu iz dialectic (a propos, pacat ca lifeandsoon n-a vrut sa-si desfasoare ideea despre dialectica conceptelor ; speram ca va indrazni sa-l insface pe taur de coarne, dar n-a fost sa fie).
Daca credeam in statutul logic al mediatorului, asa cum acesta e inteles de Vitalic, ti-as fi replicat ca prefer sa inversez ordinea, vazand mai degraba in text mediatorul Intrebarii (majuscula e vruta). Cu alte cuvinte, accentul logic l-as pune pe intrebare ca atare, textul fiind un pretext pentru dezvoltarea ei. Desigur textul determina continutul intrebarii concrete, dar ceea ce ma intereseaza si mi se pare mult mai important este intrebarea ca categorie logica autonoma, ca principiu al miscarii gandirii...
jimosho;211733 said:dar tu spui ca textul este, de fapt, un pre-text pt intrebarea ta - un prilejuitor al intrebarii asteia. adica, daca textul e mediatorul intrebarii, si intrebarea este forma pe care o ia gandirea ta in relatia cu textul, rezulta ca textul este un mediator intre tine si tine, intre tine si gandirea ta, daca vrei. dar ma intreb pana unde poate fi dusa interpretarea asta si daca ne face sa intelegem m bine intelegerea.
jimosho;211733 said:eu sunt pur si simplu un filolog care citeste din cand in cand filosofie)
MirK;211737 said:Problema (mea) e ca nu-mi convine s-o iau pe cararea asta. "Si di shi ma rog nu-ti convini ?!" Pentru ca ne conduce in impas si ne indeparteaza de tema lui Vitalic.