jimosho;212154 said:felul in care interpretez eu fragmentul asta presupune:
a) un exercitiu de urmarire a gandurilor
b) un exercitiu de inlocuire a prejudecatilor / gandurilor automate cu constatari factuale, m exact suprapuse pe situatie si fara evaluare a persoanelor, ci doar a actiunilor
ceea ce mi se pare f straniu este cum un fapt / o comparatie deriva dintr-o calitate - 'eu sunt m elocvent, deci vorbirea mea...', eu as fi scris exact invers adica 'vorbirea mea este mai aleasa decat a ta, deci eu sunt mai elocvent decat tine' - dar asa ar suna pe un ton mult m conclusiv. in textul lui epictet, 'deci' poate fi inlocuit f usor cu 'si' - si asta n-ar schimba cu nimic raportul dintre cele 2 propozitii.
uite asta e o tehnica filosofica, cred nu am dat exemple din etica, tocmai pt ca acolo e m complicat sa distingi ce presupune un exercitiu de gandire de ceea ce presupune pur si simplu aplicarea unei formule - dar daca zici ca e ok, dupa ce discutam fragmentul asta trecem si la etica
Inteleg ce vrei sa zici. Din momentul in care indreptam atentia asupra modului in care judecam folosim o tehnica filosofica.
E o pozitie problematica. Ceea ce descrii drept o tehnica exclusiv filosofica, e o atitudine pe care o intalnim in multe alte circumstante. In urma unui esec, bunoaoara, pot fi condus sa analizez cauzele acestuia, incercand sa determin unde am comis o eroare de judecata. Uneori, in cadrul unui dialog interior cu noi insine, ne livram unui exercitiu similar. Filosofia nu detine monopolul unei asemenea activitati intelectuale.